CODY skrev:PekkaJohansson skrev:
Jag har funderat ut en annan metod som bör kunna fungera.
Med vänlig hälsning
Pekka
Det vore mycket värdefullt om du lyckas och redovisar detta.
MVH/Cody
Efter snabbt bygge och inledande övningar är jag redo att rapportera!
I stället för att krångla med direktdrivna skivspelare och tonarmar med pick-upskal av varierande kvalitet bestämde jag mig för att göra det enklaste möjliga.
Utrustning är en gammal Dual-spelare som har bara tallriken kvar. Suganordning är en avskuren plastpip från en silikonförpackning. I pipen har jag stoppat en gummislang vars andra ände går ner i locket på en gammal burk som tidigare har innehållit saltgurka från Felix. Locket har ytterligare ett hål som håller samma slags gummislang som går vidare till ett smalt munstycke till en av mina dammsugare. Har tejpat fast slangen i munstyckets mynning och täppt igen helt med samma maskeringstejp.
Skivan snurrar jag för hand genom att hålla pekfingret ytterst på skivans etikett. Det blir en väldig fart tack vare momentet. Först snurrar jag med vänster pekfinger och applicerar rengöringsvätska med höger hand (har en flaska med smal utfällbar pip). Därefter tar jag en skivrengöringsborste i vänster hand och sprider ut vätskan medan jag snurrar med höger pekfinger. Därefter startar jag dammsugaren, snurrar åter igång skivan och fattar pipen från silikonförpackningen i högerhanden och för den långsamt från innerspåren ut mot skivans periferi. Vätskan, det begränsade trycket och den likaledes begränsade sugkraften gör att det blir liten friktion mellan plastmunstycket och skivan. Jag kan inte notera något slitage eller några märken på skivytan och det blir alldeles utmärkt torrt och snyggt. Resultatet syns i form av en glänsande skiva och smutsig rengöringsvätska i gurkburken.
Jag har nyss rengjort två nyinköpta begagnade vinyler med till synes gott resultat. Naturligtvis bör man spela in på inspelningsbar cd, rengöra och sedan spela in igen för att bekräfta nyttan med skivrengöring, men sådant orkar jag inte ägna mig åt. Jag nöjer mig med att för nästan inga pengar alls ha tvättat bort fingeravtryck, damm och en del allmänt smuts.
Nu ska jag ge mig på mina kära sextiotals-EP med France Gall!
Med vänlig hälsning
Pekka