Kritisera min skivtvättmetod!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-22 13:02

i skrev:Allvarligt talat, om man vill förenkla livet och har många skivor som ska tvättas, kan man inte använda t ex vanligt vatten (hårdhet typ 6), lite Yes diskmedel samt spolmedel för diskmaskin ? Tänker mej en rejäl balja vatten och en mjuk tät borste.

Du förenklar livet rejält - samtidigt som du förstör skivorna. Tro mig, jag har tidigare provat olika blandningar, vilka minns jag inte nu, och ingen av dem har fungerat. I absolut bästa fall hör man ingen skillnad, som allra oftast blir skivorna sämre.

Du måste suga bort skräpet och du måste använda vätska som inte lämnar kvar något. Till dessa vätskor hör inte vanligt vatten och diskmedel.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-22 14:29

Finns det nåt mellanting mellan riktig skivtvätt och vanlig avdammning, t.ex. nån "våtborstnings/torknings"-metod?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-12-22 15:39

Nej. Som flera har påpekat måste man suga bort vätska och smuts samtidigt - annars blir det ofelbart smuts kvar på skivan. Kolla länken som jag klistrade in i mitt tidigare inlägg. Man kan klara sig med en skivtallrik som snurras för hand och ett munstycke som man med en bit slang kopplar till en lufttät burk och vidare till en dammsugare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-12-22 15:45

petersteindl skrev:
Frollo skrev:Du kan läsa på Audiokarmas vinylforum om att använda trälim som rengöringsmetod.

Trälim? 8O Hörru bokstaven, vad säger du om detta?

:) /Peter

Har alltid tyckt att trälim borde vara perfekt för att stjäla fingeravtryck (från fingrar alltså) :)

Frollo, länk..? Eller vad säger man om metoden i kort?

Pekka, ok! Makear sense.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-22 15:53

PekkaJohansson skrev:Nej. Som flera har påpekat måste man suga bort vätska och smuts samtidigt - annars blir det ofelbart smuts kvar på skivan. Kolla länken som jag klistrade in i mitt tidigare inlägg. Man kan klara sig med en skivtallrik som snurras för hand och ett munstycke som man med en bit slang kopplar till en lufttät burk och vidare till en dammsugare.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är inte riktigt så enkelt, vad gäller munstycket. För att detta skall vara genomförbart måste munstycket kunna fästas i armen på ett bra sätt. Det gäller därför - enligt mina empiriska efterforskningar - att man har ett tillräckligt stort och stadigt pick-upskal, som det i videon som Pekka länkade till.

Annars är det en bra och billig metod för den som har lämplig skivspelare att slakta.

Om någon forum medlem har en (gärna direktdriven) skivspelare som är defekt med stort pickupskal tas den tacksamt emot med löfte om bildreportage och eventuellt byte. PM?

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kalledisco

Inläggav Kalledisco » 2008-12-22 16:10

profbd skrev:har någon kört skivor i en vanlig diskmaskin?

Ja, och dom blev väldigt fina, man kunde ha dom som vattenskål till hunden om det inte varit för hålet i mitten :D
Även etiketten blev ren, den försvann ut i avloppet;-)

Skall försöka och ta lite bilder på min DIYtvätt som jag gjorde för nån vecka sedan.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-22 16:43

JAPP METODEN MED DISKMASKINEN KAN AVSKRIVAS
SKIVAN BLEV VÄLDIGT REN MEN OERHÖRT BUCKLIG
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-22 18:05

profbd skrev:JAPP METODEN MED DISKMASKINEN KAN AVSKRIVAS

:lol: :lol: :lol: Läste du inte mitt inlägg :roll: 60 grader i diskmaskin förvandlar dina fina skivor till fina vågiga salladsskålar :) Det gäller bara att hitta en bra metod att täppa till hålet :D Precis som Kalledisco skrev.

:wink: /Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-22 19:19

du fick bilden peter?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-23 02:07

Ja tack :) , ett väldans snyggt konstverk 8) Ett klart monument att din diskmaskin faktiskt fungerar :D

Fin bild :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-23 03:18

Bill50x skrev:
i skrev:Allvarligt talat, om man vill förenkla livet och har många skivor som ska tvättas, kan man inte använda t ex vanligt vatten (hårdhet typ 6), lite Yes diskmedel samt spolmedel för diskmaskin ? Tänker mej en rejäl balja vatten och en mjuk tät borste.

Du förenklar livet rejält - samtidigt som du förstör skivorna. Tro mig, jag har tidigare provat olika blandningar, vilka minns jag inte nu, och ingen av dem har fungerat. I absolut bästa fall hör man ingen skillnad, som allra oftast blir skivorna sämre.

Du måste suga bort skräpet och du måste använda vätska som inte lämnar kvar något. Till dessa vätskor hör inte vanligt vatten och diskmedel.

/ B

Jo, så har det sagts tidigare. Men med spolmedel ? Det gör ju att det inte blir beläggning på glas t ex när vattnet torkar på dem.

Nåvälan. Åter till ritbordet...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Frollo

Inläggav Frollo » 2008-12-26 16:41

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-26 21:30

Frollo skrev:Trälim som skivrengörare:

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=99837

Ibland krävs mod för att göra upptäckter... 8O :D
Mundus Vult Decipi

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-12-26 22:42

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:Man kan klara sig med en skivtallrik som snurras för hand och ett munstycke som man med en bit slang kopplar till en lufttät burk och vidare till en dammsugare.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är inte riktigt så enkelt, vad gäller munstycket. För att detta skall vara genomförbart måste munstycket kunna fästas i armen på ett bra sätt. Det gäller därför - enligt mina empiriska efterforskningar - att man har ett tillräckligt stort och stadigt pick-upskal
MVH/Cody

Jag har funderat ut en annan metod som bör kunna fungera. Nu ska jag gå ut i garaget och hämta en gammal slaktad Dual. Återkommer förhoppningsvis med mer information inom kort!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-27 00:13

PekkaJohansson skrev:
Jag har funderat ut en annan metod som bör kunna fungera. Nu ska jag gå ut i garaget och hämta en gammal slaktad Dual. Återkommer förhoppningsvis med mer information inom kort!

Med vänlig hälsning

Pekka

Det vore mycket värdefullt om du lyckas och redovisar detta. Jag har ju misslyckats/tröttnat, och de mest omistliga skivorna har jag inte vågat tvätta!

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-27 00:36

Den som är modig kanske ska prova att helt enkelt våtborsta av skivorna(med tex, Yes),
under rinnande ljummet kranvatten. Har själv gjort detta vid ett flertal tillfällen o kan inte annat
säga än att det väl har uppfyllt sina syften utan att (mig veterligen) ha försämrat den ljudliga
upplevelsen av dito !(vinylerna alltså). :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-27 02:01

Laila skrev:Den som är modig kanske ska prova att helt enkelt våtborsta av skivorna(med tex, Yes),
under rinnande ljummet kranvatten. Har själv gjort detta vid ett flertal tillfällen o kan inte annat
säga än att det väl har uppfyllt sina syften utan att (mig veterligen) ha försämrat den ljudliga
upplevelsen av dito !(vinylerna alltså). :)

Känns lite som att förlita sig på coitus interruptus...

har provat det och jag känner mig orolig
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-27 03:47

Tja, det kan ju vara ditt problem, vad vet jag ?

ps. Har mig veterligen inga "okända" barn. ds.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-12-28 00:13

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:
Jag har funderat ut en annan metod som bör kunna fungera.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det vore mycket värdefullt om du lyckas och redovisar detta.

MVH/Cody

Efter snabbt bygge och inledande övningar är jag redo att rapportera!

I stället för att krångla med direktdrivna skivspelare och tonarmar med pick-upskal av varierande kvalitet bestämde jag mig för att göra det enklaste möjliga.

Utrustning är en gammal Dual-spelare som har bara tallriken kvar. Suganordning är en avskuren plastpip från en silikonförpackning. I pipen har jag stoppat en gummislang vars andra ände går ner i locket på en gammal burk som tidigare har innehållit saltgurka från Felix. Locket har ytterligare ett hål som håller samma slags gummislang som går vidare till ett smalt munstycke till en av mina dammsugare. Har tejpat fast slangen i munstyckets mynning och täppt igen helt med samma maskeringstejp.

Skivan snurrar jag för hand genom att hålla pekfingret ytterst på skivans etikett. Det blir en väldig fart tack vare momentet. Först snurrar jag med vänster pekfinger och applicerar rengöringsvätska med höger hand (har en flaska med smal utfällbar pip). Därefter tar jag en skivrengöringsborste i vänster hand och sprider ut vätskan medan jag snurrar med höger pekfinger. Därefter startar jag dammsugaren, snurrar åter igång skivan och fattar pipen från silikonförpackningen i högerhanden och för den långsamt från innerspåren ut mot skivans periferi. Vätskan, det begränsade trycket och den likaledes begränsade sugkraften gör att det blir liten friktion mellan plastmunstycket och skivan. Jag kan inte notera något slitage eller några märken på skivytan och det blir alldeles utmärkt torrt och snyggt. Resultatet syns i form av en glänsande skiva och smutsig rengöringsvätska i gurkburken.

Jag har nyss rengjort två nyinköpta begagnade vinyler med till synes gott resultat. Naturligtvis bör man spela in på inspelningsbar cd, rengöra och sedan spela in igen för att bekräfta nyttan med skivrengöring, men sådant orkar jag inte ägna mig åt. Jag nöjer mig med att för nästan inga pengar alls ha tvättat bort fingeravtryck, damm och en del allmänt smuts.

Nu ska jag ge mig på mina kära sextiotals-EP med France Gall!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-28 00:58

Pekka !

Kan inte annat än att önska dig lycka till med dina "rengörningsövningar"!
En kulturgärning lika god som någon annan vetja. :wink: :D

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-29 00:29

Inspirerad av Pekka, gjorde jag likadant! men fäste munstycket i huvudet med gaffa och superlim. Tvättade 10 skivor. Lyssnade sedan på allihopa. Det är en bra metod. det är också roligt att lyssna på sina 10 skitigaste skivor i ett sträck. Det blev en viss spännvidd :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-12-29 10:30

Coolt Pekka, något jag nog tar efter.

Jag tänkte dock försöka direkt på skivspelaren vid 45 RPM. Kan ju vara så att den inte orkar dra runt med den lilla "dammsugaren" som ligger an mot skivytan, men jag skulle tro att det funkar. Kraften är trots allt inte så stor.

Användarvisningsbild
Pehu

Inläggav Pehu » 2008-12-30 19:24

Jag har några gånger gjort rent vinylskivor med en mirakeltrasa. Den ska var fuktig utan att det blir vått. Med den har jag fått bort vad som kunnat vara intorkad läsk och annan smuts och damm och det har blivit klart bättre.

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2009-01-07 20:58

Hej!

Nu har jag provat en isopropanol-destvattenblandning och jämfört med Svalanders blandning: IPAblandningen torkar fortare på skivan, det gör att jag kan inte låta den "dra ngn minut" på skivan, då torkar det helt och jag får blöta upp den igen innan jag sköljer av skivan.

Jag vet fortfarande inte om det är bra eller inte att låta blandningen dra en minut på skivan, förhoppningen är väl att lite svårare smuts skall lossna bättre då.

Ljudmässigt kan jag inte höra ngn skillnad efter tvätt mellan IPA-lösning och köpeblandningen.

Nästa delprojekt blir nog att bygga en DIYskivtvätt, jag har hittat en lagom burk på Clas-i-sjön med tättslutande lock och ett hål lagom stort för dammsugarslangen.

Hur stor diameter är lagom på den slang som suger upp vätskan från skivan?

Någon har skrivit om ett teflonmunstycke, hur får jag tag i ett sådant?

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-01-07 22:39

Slangen till och från min burk är gjord av tjock gummi och gissningsvis ca 11 och 7 mm i ytter- respektive innerdiameter. Mellan 5 och 10 mm innerdiameter borde fungera, tycker jag. Om du ska lyxa till det med teflonmunstycke är det alltså en reservdel till lödtennsug. En sådan finns på Elfa och förmodligen även på andra ställen som säljer lödutrustning. Det kan kanske vara bra att kolla upp dimensionerna på munstycket innan du köper slang.

Det är nog ingen nackdel att låta vätskan verka någon halv minut eller så innan man suger upp den. Å andra sidan hinner den verka medan man borstar.

Kan rapportera att en av mina EP-skivor med France Gall låter nästan som ny efter tvätt! Å andra sidan minns jag inte hur den lät innan...

Med vänlig hälsning

Pekka

Edit: korrigerat skrivfel
Senast redigerad av PekkaJohansson 2009-01-08 13:47, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-01-08 13:08

petersteindl skrev:
profbd skrev:JAPP METODEN MED DISKMASKINEN KAN AVSKRIVAS

:lol: :lol: :lol: Läste du inte mitt inlägg :roll: 60 grader i diskmaskin förvandlar dina fina skivor till fina vågiga salladsskålar :) Det gäller bara att hitta en bra metod att täppa till hålet :D Precis som Kalledisco skrev.

:wink: /Peter

Men vad händer om man tar ner tempen på diskis till 45-50 grader?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-01-08 13:16

i med en skiva och testa massa

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2009-01-08 16:38

Ni som tvättar "för hand" utan sugmaskiner och skivsnurrare, hur undviker ni att vätskan förstör etiketten?

Finns det inga affärer där man kan lämna in skivor för att få dom rengjorda för en rimlig peng? Jag köper en hel del begagnad progg som jag gör digitalöverföringar av, och en del av dom kan vara riktigt grisiga... så ett sånt ställe i närheten vore guld värt. :)

EDIT: Min far har en Simon & Garfunkle-skiva som han lyckades spilla stearin på i sin ungdom innan han hann spela den första gången. Någon som har idéer om hur man får bort det? :lol:
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2009-01-11 12:56

Hej!

Nu har jag provat en DIY skivtvätt, dammsugare på nom 1200 W (när den var ny), en ströburk från Clas Ohlson 36 kr, tryckslang innerdiam 8 mm fr Clas Ohlson 27 kr (för styv), tennsugsmunstycke i teflon fr Teknikmagasinet 20 kr (passar på tryckslangen), användes dock inte under experimentet.

Detta manövrerades för hand över skivytan.

"Kontrollmetod": Två målarfärgspenslar 50 mm breda à 78 kr, en liten burk att lägga skivan på så den inte kommer i kontakt med smutsigt underlag, ett lock från Kosterfiskarens potatissallad ca 20-30 kr för att skydda etiketten.

Pensla på tvättvätska, låt verka, skölj med kranvatten, låt rinna av, spraja på destvatten, borsta med rena penseln och torka bort resten med mikrofibertrasan.

Erfarenheter: mkt buller fr dammsugaren, den protesterade med ökad värmeutveckling och "ansträngt" ljud fr motorn efter en rel kort stund så experimentet avbröts. Sugförmågan mot skivan fanns men verkade lämna en färgad hinna efter sig.

Erfarenheter:
Om man kan montera sugslangen på en ställning och ha en motor som snurrar på skivan o "vips så har man en skivtvätt!"

Tvätteffekten är dock enligt min mening sämre än med sköljning med kranvatten och efterföljande tvätt med destvatten som torkas bort med mikrofibertrasa.(Kontrollmetoden).

Slitaget på skivan genom kontakt med slang/munstycke borde vara större än mjuka borst på en pensel.

Förbättringsmöjligheter: Bättre, tystare och tåligare sugmotor, bättre slang för uppsugning, kanske med lämpligt munstycke.

Kanske om man har en motor som driver skivan i rel högt varvtal, 45 - 78 varv och kan avpassa sugkraften mot munstyckets diameter att det går att göra bättre än "kontrollmetoden"

Detta är mina erfarenheter, YMMV!

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi