Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-22 10:54

"Det är svårt att tro att psyket kan spela ett sånt stort spratt."

Det är nog det som är den springande punkten i sådana här diskussioner. Det ÄR svårt att föreställa sig att psyket skulle spela en stora spratt. Ibland får man intrycket att vissa anser att de på något sätt skulle veta om deras intryck var "äkta" eller inbillning. Men det är ju just det som är grejen med inbillning: det är omöjligt att med sinnena skilja mellan inbillning och verkliga sinnesintryck. Det finns ganska gott om exempel, både inom hifi och andra områden, på att det mänskliga psyket "luras". Jag har dessutom ganska stor personlig erfarenhet av detta. Det vore minst sagt märkligt om inbränning av kablar skulle vara ett undantag i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-05-22 19:16

[quote="Thomas_A"] även om Supra pratar något om detta./quote]

Thomas, kan du visa var man kan läsa om det från Supra. Har sett någon notis om att det går att mäta fram vilken riktning kabeln ska vara vänd men det skulle vara kul om det finns något om "inbränning"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-22 21:09

nl1970 skrev:
Thomas_A skrev: även om Supra pratar något om detta./quote]

Thomas, kan du visa var man kan läsa om det från Supra. Har sett någon notis om att det går att mäta fram vilken riktning kabeln ska vara vänd men det skulle vara kul om det finns något om "inbränning"

Fliken under Technical Info - "Directionality" på deras hemsida pratas det om inbränning. Sen vet jag inte om T. Jenving håller med om detta personligen. Han har ju i intevjun sagt att han förhåller sig skeptisk till "inbränning".

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-23 00:47

Nu kan det ju vara så med detta ang. inbränning av kablar, att vissa firmor ev. är lyhörda för vad som är "inne" i delar av den tilltänkta kundkretset.

Om nu man på marknadsföringsavdelningen skulle se att inbränning av kablar är ett ämne som diskuteras och som kan tyckas ge viss status och aura av exklusivitet mm i vissa led, kanske de mer välbeställdas led t o m.!?

Varför skulle då inte det kunna nämnas lite om att inbränning av den egna produkten är nåt som ger positiva effekter?

Jag är övertygad att så är fallet många gånger, att man brer på lite just för att det skall vara säljande, fast man egentligen vet att det inte ger ett skit, men det skadar inget heller.

Dr Tinnitus

matson

Inläggav matson » 2004-05-23 10:46

Kabeln blir väl inbränd vare sig man vill eller inte och därför blir frågeställningen.....meningslös?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-05-23 10:56

man kan väl tänka sig att kabelfirmorna egentligen skulle vara mer intresserade av att få folk att tro på "utbrännning".

Tänk om alla köpte nytt kablage var tusende spelningstimme.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-23 12:16

style.

Jag blir inte förvånad den dagen det framhålls, att man bör köpa nya kablar för att de blir förbrukade efter ett antal timmar.

Faktiskt kan jag köpa denna sak, fast inte med de intervaller som kabelnasarna antagligen vill ha oss att byta på. Fakta är ju att det ledande materialet i kabeln kan oxidera mer eller mindre beroende på material samt hur exponerat det är för syre mm. Dammfett och annat jox i vår luft kan landa på kontaktytor och kabel och göra att överföringen ev kan försämras med tiden. Hur mycket och hur fort beror naturligtvis på kvalitéten på delarna samt miljön de bor i.

Man kan ju misstänka att en stereo med nakna anslutningar i ett gatukök torde riskera att få problem tidigare en anläggning i en kliniskt ren gillestuga......

De som inte tror att kablarna kan oxidera kan ju ta och skala några kablar i motorrummet på en bil som är 10 år gammal. Då kommer man att se att vissa kablar är gröna av div oxid och skit långt upp under det avskalade höljet, ja ofta flera decimeter, och detta skapar spänningsfall mm. Förvisso är detta en oerhört mycket elakare miljö, och simplare material än hemma i finrummet, men det var bara ett exempel.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-05-24 11:55

Style skrev:man kan väl tänka sig att kabelfirmorna egentligen skulle vara mer intresserade av att få folk att tro på "utbrännning".

Genialiskt Style! När du skriver det så känns det helrätt: det måste helt enkelt komma*. I förlängningen kan man ju även tänka sig "rekonditionering" ungefär som med gamla bilar. Komplett med nykabeldoft! :)

Allvarligt talat så svara ju begreppet "inbränning" mot gemensamma upplevelser bland hifiköpare i samband med inköp: det tar ett tag att vänja sig vid tanken. Inget unikt för hifi-branschen: öppet köp är ju lagstadgat. Att detta sedan länkats till fysiska processer genom att kallas "inbränning" är olyckligt men ändå helt förståeligt. ("Inspelningen" tycker jag själv känns bättre eftersom det inte gör några anspråk på fysiska förklaringar.) Styles förslag om "utbränning" svarar ju lika bra på andra upplevda behov, nämligen att man tröttnar och vill ha något nytt. Väldigt påtagligt i hifi-kretsar där byteskarusellerna snurrar som centrifuger. Att koppla ihop denna "brist på nyhetens behag" med fysiska förändringar ("utbränning") är ju helt logiskt med hänsyn till de föreställningar som finns kring "inbränning". Faktum är att jag nu sitter och är förbannad över att jag inte kom på det själv först. Jäkla Style. :)

*) Medel mot "utbränning" finns redan för förstärkare. De kallas i dessa sammanhang "avmagnetiserare" eller liknande.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-24 12:02

Frågan är väl... upplever man ingen inspelningsperiod om man köper redan inbrända kablar? :wink:

Finns väl botemedel för kablar också... man kan ju rengöra kontaktytorna. Så fråga två är... inbränning=oxidering ??? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-24 13:50

Intressant reflektion. Kontakter med silver sulfideras ju faktiskt ganska snabbt (jfr. matsilver) 8)
Senast redigerad av Morello 2004-05-24 14:51, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-24 14:34

ups då skall man inte äta ägg om man har silver i kablarna :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-24 14:45

mats skrev:ups då skall man inte äta ägg om man har silver i kablarna :D

Precis. Ägg innehåller svavel och påskyndar därmed sulfideringen. Obervera att silver inte oxiderar, utan sulfiderar. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-05-24 14:49

Morello skrev:Kontakter med silver oxideras ju faktiskt ganska snabbt

Morello skrev:Obervera att silver inte oxiderar, utan sulfiderar.

8O 8) :wink:

/Gr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-24 14:51

:oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2004-05-24 15:21

Tycker att det skiljer på kablar som man har spelat ett tag med och sedan har man gjort likadana kablar och bytt till de nyare.
Dom kan antingen vara mer dämpade eller låta lite hårdare.
Senare har skillnaderna minskat allt eftersom man har spelat med dom.
Brukar köra med min DR DA-omvandlare och maxa ut 7,3 V så går kablarna snabbt till sig.

Kablarna kan låt olika beroende på vilket riktning dom sitter om dom har en skärm som bara är kopplad till en sida.

/Peter

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-05-24 17:19

Dr_Tinnitus skrev: .... en kliniskt ren gillestuga......

Jasså! Har du också varit hemma hos mig?!
:lol: 8)

//Michael

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-24 17:26

slomo...

Du hävdar alltså att det låter olika om kablarna beroende vilken av ända som sitter i stärkaren eller högtalaren, eller försteget -CDspelaren??

Det anser jag är en makalös skröna tills någon kan bevisa det i korrekta tester samt att erkända fysiker mm styrker detta.

Fast det kanske funkar, så man kanske skulle ta och testa att vända på lite sladdar här och var i sin omgivning. Man kanske sänker elräkningen, får snabbare bil, starkare lyse, snabbare dator, kortare långfilmer mm mm mm :lol: :lol:

Jag kan däremot mycket väl begripa att våra sinnen spelar oss ett spratt som får oss att tro att vi hör skillnader, när man vet att man just stoppat dit nåt som man har förväntningar på att man skall höra att nåt hänt mm.

Skulle någon smyga hem och rota runt bland dyrkablarna hos folk utan att knysta om det, så skulle folk antagligen heller inte märka ett dyft så länge man inte råka trycka in TOS-linken i vägguttaget.....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-05-24 22:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-24 19:18

För att svara på frågan: Ja det kan behövas, att det skulle hända något med ledarna är ju högst osannolikt, däremot så verkar dielektrikat ändras med tiden (även om vissa anser att det är bull). Störst skillnad har jag märkt med signalkablar av litz typ, dvs många fina individuellt skärmade ledare. Wireworld Gold Eclipse är en kabel som definitivt måste sitta i systemet ett tag innan den presterar som den ska.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-24 19:25

Om dielektrikat förändras med tiden skulle det vara en katastrof för alla som arbetar med HF/RF. Värt att notera är att våghastigheten och därmed kabelns impedans dikteras av dielektricitetskonstanten. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-24 19:32

Morello skrev:Om dielektrikat förändras med tiden skulle det vara en katastrof för alla som arbetar med HF/RF. Värt att notera är att våghastigheten och därmed kabelns impedans dikteras av dielektricitetskonstanten. 8)
Ja nått är det ju iallafall som händer eftersom kabeln ändrar karaktär. Materialfysiker har ju berättat att inget i själva ledaren ändras så då återstår ju bara dielektrikat...

Morello, försök jobba med hyppotesen: Kablar spelas in!

Givet den hypotesen så kan man ju undra vad det i så fall skulle kunna bero på. Några idéer?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-24 19:41

Ranefjord lär ha bytt internkablage inuti en högtalarlåda nyligen. Den ska ha "surrat som en humla". Det är enda gången som jag trott på att kabeln "låtit". Han skickade ett sinussvep (det är fasiken att jag ska behöva ett sånt för att bli övertygad... :oops: ) som skrällde till rejält vid en viss frekvens.
Har någon funderat på de mekaniska effekterna som kan uppstå av krafter pga magnetfält etc.?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-05-24 19:58

Rydberg skrev:Morello, försök jobba med hyppotesen: Kablar spelas in!

Givet den hypotesen så kan man ju undra vad det i så fall skulle kunna bero på. Några idéer?

Om jag som objuden klampar in i meningsutbytet här så tycker jag att vad du ber om är motsvarigheten till att, rent hypotetiskt, anta att jorden är platt och sedan spekulera i hur man kan segla jorden runt.

Eftersom det a) inte finns blindtester som visar på detta med "inspelning", och b) att hörbara förändringar som kommer av att man leder en musiksignal genom ledaren på kabeln skulle strida på mot den fysiska vetenskapen (mer eller mindre som helhet) finns det inga vettiga skäl att spekulera över fysiska förklaringar. (Mer än att delta i en social lek, vilket ju i sig kan vara menigsfullt.) Isynnerhet som det är väl kännt att förväntningar kan försätta (Ryd?) berg och påverka vår uppfattning om ljudet. Svar som har mer med verkligheten får vi istället genom att helt enkelt vända på steken. Alltså (för att travestera Rydberg):

"Försök jobba med hypotesen: Kablar spelas INTE in!

Givet den hypotesen så kan man ju undra vad det i så fall skulle kunna bero på att man ÄNDÅ upplever skillnader. Några idéer?"

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-05-24 20:03

Dr_Tinnitus skrev:slomo...

Du hävdar alltså att det låter olika om kablarna beroende vilken av ända som sitter i stärkaren eller högtalaren, eller försteget -CDspelaren??

Det anser jag är en makalös skröna tills någon kan bevisa det i korrekta tester samt att erkända fysiker mm styrker detta.

Det Slomo sa var väl också att det kan ha betydlese om bara en ände av skärmen är monterad. Det misstänker jag kan ha viss betydelse vilken ände den sitter i. Det kommer åtminstånde att bli olika elektriska kretsar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-05-24 20:18

Style skrev:Det Slomo sa var väl också att det kan ha betydlese om bara en ände av skärmen är monterad. Det misstänker jag kan ha viss betydelse vilken ände den sitter i. Det kommer åtminstånde att bli olika elektriska kretsar

Ja, isynnerhet om det är en koaxialkabel. 8O :lol:

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-24 20:31

Svante skrev:Ranefjord lär ha bytt internkablage inuti en högtalarlåda nyligen. Den ska ha "surrat som en humla". Det är enda gången som jag trott på att kabeln "låtit". Han skickade ett sinussvep (det är fasiken att jag ska behöva ett sånt för att bli övertygad... :oops: ) som skrällde till rejält vid en viss frekvens.
Har någon funderat på de mekaniska effekterna som kan uppstå av krafter pga magnetfält etc.?

Det är extrema krafter som utan tvekan kan brotta omkull Svante 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-24 22:14

Har haft den allra första generationens Monster kabel och den blev helt grönsvart på 10 år. Så nog förändras kablar.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-24 22:48

Tjo....

I mitt svar till slomo, så avsåg jag bara själva ljudledningsbiten i kabeln, inte skärmen.

Att skärmning kan vara kritiskt, både i material och utformning är jag helt med på, samt hur denna skall eller inte skall anslutas och till vad. Detta finns det massor av vedertagen vetenskap på.

Det räcker att kika lite på en modern bil för att se vilka mödor de lagt ned för att få jordpunkter och skärmning mot div störningar placerade och anslutna på rätt sätt runt om i bilen.

Ang krafter som kan bildas i kavlar då det går mycket kräm genom dem, så har jag exempel på det.

Jag har i min ungdom jobbat på ett stålverk och på dess smältugnar. Man hivar i ca 50 ton skrot som sen smälts ned med hjälp av tre kolstavar på ca 500-600 mm diameter. Dessa sänk ned i ungnen och träffar skrotet och det ser ungfär ut som man svetsar med pinne, fast tre enorma jäklar.

Dessa tre kol är anslutna till en bautafeting till transformator eller likriktare av nåt slag, med ca 20 kablar på varje, grova som underarmen på Krelin. Dessa kablar hänger i en vid båge mellan drivsteg och kolen, och när man krämar på fullt i smältan så börjar faktiskt dessa kablar att gunga fram och tillbaka rätt rejält av de kraftiga magnetfält som skapas runt kabelknippena som väger en massa hundra kilo där de hänger, och de blir rätt skapligt småvarma med.

Det ser klart mäktigt ut, och man har ingen lust att gå nära avspärrningsstaketet runt kablarna.

Dr Tinnitus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-25 11:21

skulle man inte kunna tänka sig att ett upphov till detta fenomen är kontakteringen mellan kabel och kontakterna? alltså lödningen vid bananerna? lödningar åldras ju och blir sämre med tiden kanske är det detta som gör att ljudet ändras?

edit: kan förresten inflika att detta påstås vara upphovet till 75% av alla tv-haverier. dessa "trasiga" tv-apparater lagas oftast med en mejsel och lödkolv. mejsel för att knacka på lödningar och se vilka som lossnar, lödkolv för att löda om dessa ställen 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-05-25 11:52

Kraniet skrev:skulle man inte kunna tänka sig att ett upphov till detta fenomen är kontakteringen mellan kabel och kontakterna? alltså lödningen vid bananerna? lödningar åldras ju och blir sämre med tiden kanske är det detta som gör att ljudet ändras?

"Inspelning" handlar ju om processer som kan räknas i dagar, inte i år eller årtionden som i fallet med lödningar utanför apparatlådorna och i torrt inomhusklimat. Det är ju dessutom svårt att logiskt kunna förklara att ljudet blir bättre av en process som gör att ljudet blir sämre, eller hur?

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2004-05-26 21:19

Dr_Tinnitus skrev:slomo...

Ett exempel om jag sätter en kabel med dubbel ledare och som har en skärm som bara är ansluten till ena änden(RCA-kontakten) och
ansluter den till skivspelaren. När sidan med skärmen är ansluten till skivspelaren är den helt tyst, men om jag vänder på kablarna så att skärmen är ansluten till förstärkaren så får jag brumm.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi