Moderator: Redaktörer
nl1970 skrev:Thomas_A skrev: även om Supra pratar något om detta./quote]
Thomas, kan du visa var man kan läsa om det från Supra. Har sett någon notis om att det går att mäta fram vilken riktning kabeln ska vara vänd men det skulle vara kul om det finns något om "inbränning"
Style skrev:man kan väl tänka sig att kabelfirmorna egentligen skulle vara mer intresserade av att få folk att tro på "utbrännning".
mats skrev:ups då skall man inte äta ägg om man har silver i kablarna
Ja nått är det ju iallafall som händer eftersom kabeln ändrar karaktär. Materialfysiker har ju berättat att inget i själva ledaren ändras så då återstår ju bara dielektrikat...Morello skrev:Om dielektrikat förändras med tiden skulle det vara en katastrof för alla som arbetar med HF/RF. Värt att notera är att våghastigheten och därmed kabelns impedans dikteras av dielektricitetskonstanten.
Rydberg skrev:Morello, försök jobba med hyppotesen: Kablar spelas in!
Givet den hypotesen så kan man ju undra vad det i så fall skulle kunna bero på. Några idéer?
Dr_Tinnitus skrev:slomo...
Du hävdar alltså att det låter olika om kablarna beroende vilken av ända som sitter i stärkaren eller högtalaren, eller försteget -CDspelaren??
Det anser jag är en makalös skröna tills någon kan bevisa det i korrekta tester samt att erkända fysiker mm styrker detta.
Style skrev:Det Slomo sa var väl också att det kan ha betydlese om bara en ände av skärmen är monterad. Det misstänker jag kan ha viss betydelse vilken ände den sitter i. Det kommer åtminstånde att bli olika elektriska kretsar
Svante skrev:Ranefjord lär ha bytt internkablage inuti en högtalarlåda nyligen. Den ska ha "surrat som en humla". Det är enda gången som jag trott på att kabeln "låtit". Han skickade ett sinussvep (det är fasiken att jag ska behöva ett sånt för att bli övertygad...) som skrällde till rejält vid en viss frekvens.
Har någon funderat på de mekaniska effekterna som kan uppstå av krafter pga magnetfält etc.?
Kraniet skrev:skulle man inte kunna tänka sig att ett upphov till detta fenomen är kontakteringen mellan kabel och kontakterna? alltså lödningen vid bananerna? lödningar åldras ju och blir sämre med tiden kanske är det detta som gör att ljudet ändras?
Dr_Tinnitus skrev:slomo...
Du hävdar alltså att det låter olika om kablarna beroende vilken av ända som sitter i stärkaren eller högtalaren, eller försteget -CDspelaren??
Det anser jag är en makalös skröna tills någon kan bevisa det i korrekta tester samt att erkända fysiker mm styrker detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster