Låter alla högtalare bättre av fötter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-01 22:49

Thomas_A skrev:Jo det är rätt kraftiga saker. Vad jag menade är ju att kopplingen måste vara precis och rigid för att kunna överföra 20-40 kHz.

Ibland hävdas de att spikes "kopplar högtalarna till golvet" så de står stilla över hela sitt återgivande register. Kopplingen sägs flytta resonansfrekvensen över 20 kHz, dock ligger resonansfrekvensen nånstans basområdet för golv/spike/högtalar-fjäder.

Hehe, 20 kHz...? Då ska vi se här. Antag att högtalarna väger 10 kg. Antag att den står på golvet på koner och att golvet då ger efter med 0.001 mm pga högtalarens tyngd. Då har golvet en fjädringskonstant på 1e-6/(10*9.81)=10nm/N. Detta ger en resonansfrekvens på 1/(2*pi*sqrt(10e-9*10))=500 Hz. Det betyder att över 500 Hz har fjädringen mellan golv och högtalare i princip ingen betydelse, utan massan på högtalaren bestämmer helt hur mycket den kommer att röra sig. Så även om konerna inte trycks ihop alls så räcker det med att golvet ger med sig 1 futtig mikrometer för att resonemanget ska falla helt. Om jag förstod det rätt förstås...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-07 09:25

patrikf skrev:För att anknyta till trådens fråga undrar jag om att man genom att göra lådan mer förlustrik för resonanser genom bättre dämpning, gör att den avger mindre energi till omgivningen och därmed mindre beroende av eventuella fötter?

Förlustrik och förlustrik... Har lådan inga egenresonanser så kan ju dessa inte exiteras oavsett källa. Poängen med resonansfrihet (eller rättare sagt låga q-värden) blir ju att vibrationerna är omvänt proportionella till massan på ett linjärt sätt. Om denna resonansfrihet kommer av massa utan styvhet eller förluster i skjuvningscentrum går väl på ett ut (vid samma massa). Men lådan måste också kunna koppla elementet till lådan för att det skall kunna "ta spjärn" mot hela lådans massa. Lådan måste också kunna stå emot trycket innuti lådan för att inte "andas" i takt med musiken (även om detta är en linjär process). Dessutom handlar ju dämplimmade lådor faktiskt om att "tvinga" panelerna att gå i resonans med noder i fogarna. Att göra invecklade och svårtillverkade lådor är inget självändamål. Det viktiga är att göra "rätt". Vad gäller spikar så är ökade lådresonanser ett sekundärt problem. Det stora problemet med spikar är att hela lådan kan börja "vicka" fram och tillbaka på ett tämligen förlustfritt (resonant) sätt vid en frekvens som kan exiteras av musiksignaler. SD-foten flyttar ned denna frekvens till väl under 10 Hz där den inte kan exiteras. (SD-foten har för övrigt små förluster men är mycket mjuka vid kritisk belastning.)

(Rent teknikestetiskt tycker jag att SD-foten, laminerade lådväggar och basreflexsystem tillhör samma kategori av "vackra" tekniska lösningar som man kan använda bara för att det är så "elegant". :) )

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Föregående

Återgå till Generellt om hifi