Vilken lysdiodfärg föredrar du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken färg föredrar du?

Röd
32
16%
Orange
22
11%
Grön
67
35%
Blå
40
21%
Vit
26
13%
Gul
7
4%

Antal röster : 194

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 00:50

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:svarta

Alla är svarta när ljuset är släckt! :P

Jag menar självklart de som lyser svarta. Som i Hotblack Desiato's stundskepp.

Hoppas inte att även Hifi-apparater med svarta dioder skickas in i solen autmatiskt! :D

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Re: Jag röstade på grön diodfärg...

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 00:52

Greensleeves skrev:
MP skrev:Grönt är alltid skönt.
Kul att du också ser brunt som en skön färg i belysningssammanhang.
En annan färg jag uppskattar som trivsam i de här sammanhangen är lila och ja faktiskt i vissa fall orange eller gul också.

Orange som färg är inte alls dum, den glömde jag att skriva in i mitt förra inlägg. Även varmare varianter av färgen gul kan fungerar fint som diodfärg. När det gäller färgen lila, är också det en färg som kan vara vacker, kanske speciellt gentemot en vit- eller ljusgrå front. När vi talar om lila, går det ju även att skriva att det vore spännande att få se dioder i färgerna koboltblått och indigoblått. Dessa är ju helt andra färger, mycket lugnare för ögonen och även mycket tjusigare, än ilsket lysande blå dioder. De senare torde vara bland de största designmässiga skeppsbrotten som mänskligheten hittills har producerat...

Absolut medhåll om det där sista!!
Senast redigerad av UnholyRishna 2009-02-01 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-01 00:53

Svante skrev:Grönt = Allt är ok
Gult = Varning!
Rött = Nåt är fel!
Blått = Olycka

...valet är lätt.

PS om vi pratar om "vita" lysdioder så är de väl inte särskilt vita, egentligen? Snarare blå.

Orange - inga värderingar, bara en ögonvänlig information om att apparaten är på.
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 00:54

Svante skrev:Grönt = Allt är ok
Gult = Varning!
Rött = Nåt är fel!
Blått = Olycka

...valet är lätt.

PS om vi pratar om "vita" lysdioder så är de väl inte särskilt vita, egentligen? Snarare blå.

Håller med!
Så vita dioder är egentligen väldigt ljust blåa? Därför de ger ett så "kallt ljus"?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-01 01:00

UnholyRishna skrev:Håller med!
Så vita dioder är egentligen väldigt ljust blåa? Därför de ger ett så "kallt ljus"?

Sökte på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode och fann en uppställning med alla de olika färgerna och hur de skapas.

White
Broad spectrum
ΔV = 3.5
Blue/UV diode with yellow phosphor

...därav den blåaktiga färgen.

Användarvisningsbild
Greensleeves

När får vi börja välja själva..?

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 01:07

Samtalet i denna tråd upplever jag som fint, nyanserat och givande. Här har vi inte enbart konstaterat det måhända självklara att olika diodfärger uppfattas tämligen olika av skilda personer, utan att inom "hägnet" för en och samma färg, kan det finnas underfärger/nyanser som är lika vitt skilda som mellan två helt olika "huvudfärger".
Det bästa exemplet är måhända färgen blått.

Om vi tänker oss att vi har en snygg svart front på en hemelektronikpryl, och att tillverkaren utrustar apparaten med vackert, lugna och behagliga indigoblå, koboltblå, eller lila dioder, tror jag att det när något som rätt många konsumenter skulle kunna tänka sig att ha i sitt vardagsrum. Om däremot samma vackra svarta pjäs utrustades med riktigt ilsket skinande ljusblå dioder... det är nästan så att tänkbara kunder ryggar baklänges... ut ur affären... och behöver ett antal minuter för att hämta sig från den estetiska chock de intet ont anande utsattes för hos traktens lokala hifi-handlare.

I detta sammanhang, går det att lite försiktigt undra när hemelektronikbranschen på bred front ska låta de som betalar prylarna, kunderna, själva få välja sådant träsidor eller ej, samt färg på fronten, dioderna, och displayens bakgrunds- och teckenfärg..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: När får vi börja välja själva..?

Inläggav Ragnwald » 2009-02-01 01:11

Greensleeves skrev:Samtalet i denna tråd upplever jag som fint, nyanserat och givande.

Men.. nu börjar vi bli lite smått illamående av ditt val, ehuru det inte är lika lättläst i just din valda färg.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 01:15

Jo just det, de olika nyanserna är väldigt viktiga. Själv föredrar jag den typen av gröna dioder som drar åt det gula hållet, typ lite limegrönt. Ska vara varma och fina färger :)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-01 01:16

Det var väl Krell som började med blåa lysdioder en gång i tiden? Jag vill minnas att de kostade 200kr/st då. Alltså uppfattade marknadsavdelningarna på andra hifi-företag detta som att en blå lysdiod på fronten = exklusiv apparat. Idag kostar de väl lika mycket som de "vanliga" och med den idag förbättrade ljusstyrkan kan de med lätthet störa ut en 40" LCD...

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: När får vi börja välja själva..?

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 01:18

Ragnwald skrev:
Greensleeves skrev:Samtalet i denna tråd upplever jag som fint, nyanserat och givande.

Men.. nu börjar vi bli lite smått illamående av ditt val, ehuru det inte är lika lättläst i just din valda färg.

Jag antar att det är den gröna färgen på mina texter som här åsyftas..? För att försöka bjuda till och rent faktiskt söka uppvisa en god vilja, kan jag ju alltid gå över till min andra favoritfärg, nämligen brunt... håll till godo..!

:D
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Krell, dyra dioder och varors exklusivitet...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 01:22

manger skrev:Det var väl Krell som började med blåa lysdioder en gång i tiden? Jag vill minnas att de kostade 200kr/st då. Alltså uppfattade marknadsavdelningarna på andra hifi-företag detta som att en blå lysdiod på fronten = exklusiv apparat. Idag kostar de väl lika mycket som de "vanliga" och med den idag förbättrade ljusstyrkan kan de med lätthet störa ut en 40" LCD...

Gud vad jobbigt med en blå text... :D Vad gäller det du nämner om Krell, dyra dioder och företagens försök att skapa intryck av exklusivitet, har även jag hört liknande tongångar. Hoppas utvecklingen vänder, mot varmare, mer naturnära diodfärger..! ;)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Re: Krell, dyra dioder och varors exklusivitet...

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 01:30

Greensleeves skrev:
manger skrev:Det var väl Krell som började med blåa lysdioder en gång i tiden? Jag vill minnas att de kostade 200kr/st då. Alltså uppfattade marknadsavdelningarna på andra hifi-företag detta som att en blå lysdiod på fronten = exklusiv apparat. Idag kostar de väl lika mycket som de "vanliga" och med den idag förbättrade ljusstyrkan kan de med lätthet störa ut en 40" LCD...

Gud vad jobbigt med en blå text... :D Vad gäller det du nämner om Krell, dyra dioder och företagens försök att skapa intryck av exklusivitet, har även jag hört liknande tongångar. Hoppas utvecklingen vänder, mot varmare, mer naturnära diodfärger..! ;)

Men nu får ni sluta !! :D

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-01 01:35

Gud vad jobbigt med en blå text... :D Vad gäller det du nämner om Krell, dyra dioder och företagens försök att skapa intryck av exklusivitet, har även jag hört liknande tongångar. Hoppas utvecklingen vänder, mot varmare, mer naturnära diodfärger..! ;)[/quote]

Orange :wink:
Visst är det vilsamt för ögonen...

Användarvisningsbild
Greensleeves

Regnbågsliknande text...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 01:35

UnholyRishna skrev:Men nu får ni sluta !! :D

Hm... en regnbågsliknande textkonstruktion så här in the wee small hours in the morning... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-01 01:36

Angående blåa eller svarta lysdioder 8)

petersteindl skrev:
2-ch skrev:Själv lyssnar jag gärna blint, dvs lyssnar med ljuset släckt i ett mörkt rum.
Jag tycker att synen stör hör-upplevelsen.
Lite som att titta på tv samtidigt som jag lyssnar på musik (bara bild på tv:n)
Det blir helt enkelt lättare att fokuser när man slipper alla ovidkommande intryck. Ingen skulle väl drömma om att sitta på en obekväm pall och lyssna ett par timmar, för redan efter en kvart börjar träsmaken i baken övverrösta musiken.

p.s Den som kom på tanken att sätta blå elaka lysdioder på burkarna skulle jag vilja prata med mellan 4 ögon.

:mrgreen:

petersteindl skrev:
Alexi skrev:Det var väll Krell och enda orsaken från början var att de var dyrast, vad jag förståt. Dyrast är ju alltid bäst :)

iö, demade någon gång med en Diana Krall Live DVD effekten av hur visuella intryck påverkade. Jag blev chockad av hur tydligt jag hörde som att ett skynke föll ner över musiken så fort jag öppnade ögonen.
Hm rätt svårt att placebo testa, öppna stängda ögon.

Nej, det var inte Krell som introducerade den blå lysdioden, utan det var en obskyr svensk D/A omvandlare :roll: som nån utanför Stockholm :mrgreen: snicksrade ihop för ett antal år sedan medans Krells lysdioder fortfarande var Gröna.

Uhm, undrar vem det var?

Väl mött
PS

petersteindl skrev:
Alexi skrev:
petersteindl skrev:
Alexi skrev:Det var väll Krell och enda orsaken från början var att de var dyrast, vad jag förståt. Dyrast är ju alltid bäst :)

iö, demade någon gång med en Diana Krall Live DVD effekten av hur visuella intryck påverkade. Jag blev chockad av hur tydligt jag hörde som att ett skynke föll ner över musiken så fort jag öppnade ögonen.
Hm rätt svårt att placebo testa, öppna stängda ögon.

Nej, det var inte Krell som introducerade den blå lysdioden, utan det var en obskyr svensk D/A omvandlare :roll: som nån utanför Stockholm :mrgreen: snicksrade ihop för ett antal år sedan medans Krells lysdioder fortfarande var Gröna.

Uhm, undrar vem det var?

Väl mött
PS

Hm kanske någon här behöver lite tids semester för att fundera över sina misstag :wink:

Javisst ja, jag har ju skrivit i den här tråden :? Det är ju klart jag vill åka på semester :) Kreta är trevligt. Alexi, du kan få mitt pg-nummer så kan du sponsra 4 vecker på Kreta :D Jag behöver lite tid för att utveckla nya groteskt blinkande lysdioder 8) Eller man kanske skulle införa svarta lysdioder :D

MvH
PS

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:svarta

Alla är svarta när ljuset är släckt! :P

Jag menar självklart de som lyser svarta. Som i Hotblack Desiato's stundskepp.

:D Aha, du gillar fortfarande mitt förslag :)

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Eller man kanske skulle införa svarta lysdioder

JAAA!

En helsvart D/A med svarta knappar med svart text under, svart LED med svart bakgrund och svarta siffor och svarta lysdioder!

Namnet är givet: Hotblack !

för de som inte riktigt hängde med - läs Liftarens Guide till Galaxen-trilogin

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Re: Regnbågsliknande text...

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 01:42

Greensleeves skrev:
UnholyRishna skrev:Men nu får ni sluta !! :D

Hm... en regnbågsliknande textkonstruktion så här in the wee small hours in the morning... :)

Tja man tolkar ju in det man själv vill se! 8)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 01:44

manger skrev:Orange :wink:
Visst är det vilsamt för ögonen...

Ja, i de allra flesta fallen är det så, men... jag vet åtminstone ett undantag. Det handlar om en kompis slutsteg Denon POA-2400. Det har en riktig lång, vågrätt diod - dioder behöver ju inte enbart vara cirkulära - och denna långa diod, lång som horisonten ungefär, är i orangeröd färg. På grund av längden, lätt över 10 cm, blir det lite starkt och jobbigt för ögonen.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-01 01:56

Apropå det; Hur lätt är det att byta lysdioder på en apparat? Är det bara att skruva sig in i apparaten och löda dit en ny eller kräver det noggranna mätningar och djupstudier av scheman?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-01 02:00

manger skrev:Apropå det; Hur lätt är det att byta lysdioder på en apparat? Är det bara att skruva sig in i apparaten och löda dit en ny eller kräver det noggranna mätningar och djupstudier av scheman?

Normalt ja.
Men det finns en del apparater som använt denna lampa eller diod som ingående i en krets, som styr strömflödet i någon del av förstärkaren och då finns bara ett alternativ. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Måhända en god affärsidé att byta dioder..?

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 02:03

manger skrev:Apropå det; Hur lätt är det att byta lysdioder på en apparat? Är det bara att skruva sig in i apparaten och löda dit en ny eller kräver det noggranna mätningar och djupstudier av scheman?

Ingen aning, men för den löd- och elektronikkunnige som vill starta eget ftg, är det kanske en väl så god affärsidé som någon annan: Diodbyte AB - vi skapar ny trivsel i ditt hem!

8)

Användarvisningsbild
manger

Re: Måhända en god affärsidé att byta dioder..?

Inläggav manger » 2009-02-01 02:48

Greensleeves skrev:

Ingen aning, men för den löd- och elektronikkunnige som vill starta eget ftg, är det kanske en väl så god affärsidé som någon annan: Diodbyte AB - vi skapar ny trivsel i ditt hem!

8)

Diodbyte AB - vi skapar ny trivsel i ditt hem!
:mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-01 04:54

Jag föredrar IR-dioder, dom lyser snyggast ;)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2009-02-01 05:37

Grönt när det gäller att indikera att en apparat tex är igång. Måste apparaten vrångt ha en diod som lyser i stand-by läge får den gärna vara röd.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-01 13:40

Blå! Lätt! Det ser minst ut som något från -80 talet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-01 14:10

På en svart front skulle jag helst vilja ha rött ljus; på en silvrig skulle jag nog hellre ha grönt rent generellt. Sen är det ju kanske också beroende på funktion; på en gammal tuner jag har så är jag glad att stationsindikatorn är röd och inte grön, det hade inte passat apparaten.

Yamaha var det väl som hade ursnygga displayer i orange, så det är också en kandidat :) (men då var det en hel lcd-display, inte bara en ensam diod, lite annan sak)

Någon med tid och lust skulle ta och photoshoppa en viss apparat med olika diodfärgsalternativ, då skulle man kunna ha en mer specifik poll :)

Så det beror på, men rött, grönt, orange... lila vore lite psykedeliskt :P

Ingen som har testat att "måla om" en diod med spritpenna eller nåt?? :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Svårt att hitta färgpennor etc för att måla om blå dioder...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 16:10

phloam skrev:... Yamaha var det väl som hade ursnygga displayer i orange...

Ja, jag gillar skarpt Yamahas orangea (skriver man så..?) dioder, och inte minst den orangea texten mot svart bakgrund i deras displyer. De har en rätt skön estetik... Därför vore det roligt om några av firmans prylar kunde testas av LTS... hade deras f/e-lyssning gett ett gott resultat, skulle detta faktum plus de frånvaron av blåa dioder nästan vara en köprekommendation i sig..! :D

phloam skrev:... Ingen som har testat att "måla om" en diod med spritpenna eller nåt?? :)

Jag har prövat. Jag har en dvd-spelare från det i och för sig utmärkta märket Rotel, men denna pjäs har samma irriterande ljusblå dioder som tyvärr alltid levereras från firmor ftg som Rotel, GamuT m.fl. Dessa dioder är bland de vassaste och mest obehagliga jag har sett.

Mot bakgrund av detta har jag försökt måla med olika typer av gröna färgpennor som ska fungera att använda på glas, men... färgen har svårt att fastna, och det blir inte riktigt den dämpning av dioden som jag hade hoppats på. Skenet från dioden är dock mindre vasst än tidigare, det ska medges.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 16:34

Usch... Jag tycker att yamahas färgval är gräsligt!!

Det här är den snyggaste designen i mina ögon, synd att de grejorna jag haft inte lät lika bra som de såg ut!

Bild

Användarvisningsbild
Greensleeves

Primares knallvita slädar är jobbiga...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-01 17:24

UnholyRishna skrev:Usch... Jag tycker att yamahas färgval är gräsligt!!

Trots denna åsiktsskillnad oss emellan är jag fortfarande benägen att betrakta dig som en genuin gentleman... :)

UnholyRishna skrev:... Det här är den snyggaste designen i mina ögon, synd att de grejorna jag haft inte lät lika bra som de såg ut!

Primares prylar är snygga, bortsett från att i den variant som har mörkgrå front upplever jag det lite väl jobbigt med den närmast knallvita färgen på spelarnas släde, och de kromade reglagen... hade slädarna och reglagen varit i samma lugna gråa färg som resten av pjäserna, hade mycket varit vunnet.
Därutöver går det nog att säga, att vad Primares ljudåtergivning beträffar, kunde den vara lite mer distinkt, inte minst i basen...

Med detta sagt, hoppas jag att jag (fortfarande) kan betraktas som något av en genuin gentleman..? 8)

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-02-01 17:40

Grönt ljus i dioder och displayer, svarta eller iaf mörka lådor och reglage.

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Re: Primares knallvita slädar är jobbiga...

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-01 19:16

Greensleeves skrev:
UnholyRishna skrev:Usch... Jag tycker att yamahas färgval är gräsligt!!

Trots denna åsiktsskillnad oss emellan är jag fortfarande benägen att betrakta dig som en genuin gentleman... :)

UnholyRishna skrev:... Det här är den snyggaste designen i mina ögon, synd att de grejorna jag haft inte lät lika bra som de såg ut!

Primares prylar är snygga, bortsett från att i den variant som har mörkgrå front upplever jag det lite väl jobbigt med den närmast knallvita färgen på spelarnas släde, och de kromade reglagen... hade slädarna och reglagen varit i samma lugna gråa färg som resten av pjäserna, hade mycket varit vunnet.
Därutöver går det nog att säga, att vad Primares ljudåtergivning beträffar, kunde den vara lite mer distinkt, inte minst i basen...

Med detta sagt, hoppas jag att jag (fortfarande) kan betraktas som något av en genuin gentleman..? 8)

Hehe, tackar för de vänliga orden! :D Och på din fråga: Absolut!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi