Moderator: Redaktörer
Flint skrev:meanmachine
Har Denonspelaren fyrfotsdrift?
Objektivisten skrev:Finns väl tillverkare som prövat remdrift till CD-spelare också vill jag minnas. Ljudet blev mer analogt sades det.
Edit: den här t ex http://www.6moons.com/audioreviews/cec/cec.html
screen skrev:En av dom i särklass vackraste direktdrivna skivspelare som gjorts är Denon DP-75:
Hum skrev:Elastisiteten i remmen utjämnar den punktvisa dragkraften från motorn.
It is a common misconception that direct drive motors hunt, in fact the servo mechanism is entirely analogue and does not hunt or jitter. By contrast an AC motor belt drive deck can suffer from cogging as the motor steps from magnet to magnet. DC motors can easily suffer commutator noise too. Belt drives often suffer from belt oscillation. However, all Hi Fi decks are designed to minimise these problems, and so is the SL1200!
Richard skrev:
Egna erfarenheter är tre direktdrivna modeller från Denon ( bla DP 75 samt två billigare modeller ), Technics 1200 samt Rega planar 3 och 2, Dual 505, Linn Basik ( skivspelaren ) samt Linn lp 12- förrutom studioerfarenhet, förstås.
Todays audiophile companies do not have the resources that Matsushita had in the late '70's. That is the main reason you do not see technology applied to todays turntables. The money required to design and produce application specific integrated circuits, casting molds, machining centers... man that takes a large bankroll! [Take the '1200 factory tour] And you need a large market to justify it. Todays "new age" audiophile industry has tried to produce direct drive 'tables; but always found the cost prohibitively high. The last attempt sold for some $80,000! It is a technology best left to the giants.
A Question of Time
We've all heard the condemnation about how direct drives fidget and hunt for speed. It remains the most popularly stated myth today. So I put a 'scope on the 1200's internal self validating frequency generator and had a look for myself.
1200 Motor & Generator Coil
But 'lo and behold this direct drive motor doesn't hunt or fidget at all, just a steady sine wave is displayed. Turns out the '1200 is one of the few designs that uses a linear detection scheme. That means that corrections are only made when necessary and without rotational delays. [To be fair, there are some direct drive designs that make corrections only once per revolution. Thus lending some credibility to the "fidget" criticism. But then, those players do not achieve wow and flutter numbers of 0.01% ! They are usually 0.2%].
Close up of Generator Coil
So when the '1200 needs to make a correction it is made gradually and in harmony with the flywheel effect of the 5 lb damped platter. In other words, the speed stays stable regardless of dynamic and static stylus drag. No more choking off of dynamics nor is there the wavering instability that follows loud crescendos. With an SP-02 on the cutting end and a '1200 on the playback end, the time domain "chain of custody" between master and playback is preserved.
With the '1200, the time domain "chain of custody" between master and playback is preserved.
Myth #2: Direct drives are criticized for noise, but in fact are very quiet. some 20dB quieter than many belt drives. This is because the motor delivers its power to the most rigid part of the platter- the spindle, rotates at actual speed, applies power evenly without the side drag of a belt, and unlike most other drive systems, the power factor is infinitely variable.
The 1200 motor starts up fast drawing 200mA of current but quickly glides down to an operating current of just 10mA. With a rumble figure of -80dB, Speed accuracy of 0.005% and Wow & Flutter of 0.01%, it should be clear to all concerned that this is an industry standard; Something to be admired, not ignored.
Richard skrev:En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Flint skrev:Richard skrev:En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Du har tydligen gjort direkta jämförelser där men jag tippar att 99% av oss andra inte har gjort det. Själv tycker jag att det är fullständigt ointressant hur mastern låter i förhållande till det jag hör från skivan. Hur beskriver du felen/problemen/skillnaden.
Flint skrev:Richard skrev:En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Du har tydligen gjort direkta jämförelser där men jag tippar att 99% av oss andra inte har gjort det. Själv tycker jag att det är fullständigt ointressant hur mastern låter i förhållande till det jag hör från skivan. Hur beskriver du felen/problemen/skillnaden.
CODY skrev:ta en titt på kabusasidan? Vad betyder det som
står där. Gå in under technics och titta på första sidan om drivverket.
Richard skrev:Gosigare, svajigare, för mycket bas- en varm behaglig färgning från remdriften, ofta i kombination med flytande upphängning. Men det finns nog undantag.
Jag har dock inte hört det än.
nadifierad skrev:meanmachine skrev:nadifierad skrev::D Jo det är sann skönhet!
Tänkte kanske detta var mer din kopp te?
Jag minns när den kom!![]()
Har för mig att ton armen var gjord av kretskort!?
Dock inte exet på bilden...
Richard skrev:En bra direktdriven historia med ortofon om-40 är väl det närmsta masterbandkvalitet man kan komma, med vinyl. Vill man komma närmare måste man använda cd.
En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Egna erfarenheter är tre direktdrivna modeller från Denon ( bla DP 75 samt två billigare modeller ), Technics 1200 samt Rega planar 3 och 2, Dual 505, Linn Basik ( skivspelaren ) samt Linn lp 12- förrutom studiomusiker-erfarenhet, förstås.
CODY skrev:Hum skrev:Elastisiteten i remmen utjämnar den punktvisa dragkraften från motorn.
+ Peter steindls inlägg om dubbla skivspelare. På en hemsida, var syfte är att promota tweaks till en SL 1200, kan man läsa:It is a common misconception that direct drive motors hunt, in fact the servo mechanism is entirely analogue and does not hunt or jitter. By contrast an AC motor belt drive deck can suffer from cogging as the motor steps from magnet to magnet. DC motors can easily suffer commutator noise too. Belt drives often suffer from belt oscillation. However, all Hi Fi decks are designed to minimise these problems, and so is the SL1200!
Edit: länk till hemsidan: http://www.sl-1200-mk2.com/
Hur är det med detta? Rycker elle jagar ("hunts") motorn? Själv tycker jag
att man kan se drivverket som en slags transport och PU/arm som ett
slags omvandlare av mekaniska signaler till elektriska, akkurat som en
CD transport och DA-omvandlare. Och har lite svårt att förstå att
en rem och tvenne hjul skulle vara bättre än en kompetent DD skulle
vara en sämre "transport" än en remjohan.
Någon som kan förklara detta med cogging och punktvis dragkraft; är
alla DD-spelare sådana och hur yttrar det sig? Finns länk?
Edit 2: ytterligare en länk till ett företag som säljer
eftermarknadsprodukter till SL1200 och en sida som berättar om
motorn och hur bra den är. dhttp://www.kabusa.com/frameset.htm?/
Stenberg skrev:[OT]
Peter, du som kan Pink Triangle; råkar du veta hur man renoverar en motor till en PTmk1?
Alternativt vad man ska leta efter för motor att byta till.
Svar till: förhoppningsfull entusiast.
[/OT]
Flint skrev: Själv tycker jag att det är fullständigt ointressant hur mastern låter i förhållande till det jag hör från skivan
Richard skrev:Många ( inte alla ) direktdrivna spelare är enligt min mening klart överlägsna de bästa remdrivna modellerna, om vi talar återgivning, märk väl.
Detta kan ses på mätningar och höras som en stor likhet med cd-ljudet vid återgivningen. Istället låter remdriven vinylavspelning ofta annorlunda, inte olikt en harmonizereffekt till dess färgning. Om man gillar ljudet från remdrivna vinylspelare gillar man färgningen, anser jag. Och det är väl ok, att jag anser det.
En bra direktdriven historia med ortofon om-40 är väl det närmsta masterbandkvalitet man kan komma, med vinyl. Vill man komma närmare måste man använda cd.
En remdriven vinylspelare låter sällan likt masterbandet- det kan skilja rejält.
Egna erfarenheter är tre direktdrivna modeller från Denon ( bla DP 75 samt två billigare modeller ), Technics 1200 samt Rega planar 3 och 2, Dual 505, Linn Basik ( skivspelaren ) samt Linn lp 12- förrutom studiomusiker-erfarenhet, förstås.
petersteindl skrev: De remdrivna spelarnas dominanta svajkomponent låg på ungefär 0,556 Hz d v s snarast att betraktas som wow och LinnLP12 låg under 0,02 % med bra exemplar av motor annars var det strax över 0,05 %.
Wow låter helt olika kontra flutter på musik.
Peter
CODY skrev:petersteindl skrev: De remdrivna spelarnas dominanta svajkomponent låg på ungefär 0,556 Hz d v s snarast att betraktas som wow och LinnLP12 låg under 0,02 % med bra exemplar av motor annars var det strax över 0,05 %.
Wow låter helt olika kontra flutter på musik.
Peter
Tjenare Peter!
Tack för ett intressant svar och tack för att du spiller "dina bönor" här i drift tråden också! SL1200MK2 kom ju 1978 eller möjligen 1979 och anges ha följande:
"With a rumble figure of -80dB, Speed accuracy of 0.005% and Wow & Flutter of 0.01%" (enligt Kabusasidan).
Vilket då skulle vara lite bättre (siffermässigt) än LP12 enligt era mätningar. Mätte ni på P10? Så vitt jag vet var SP10 den första direktdrivna spelaren, som kom 1970. Den anges ha en WoF om 0,025.
Fråga: är dessa låga nivåer hörbara?
phloam skrev:Inte för att jag skulle höra nån skillnad, men direktdrift skulle eliminera en massa otäcka placeboeffekter av typ "Hmmm är remmen lite, lite slakare idag??"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster