Hur skall vi få vanligt folk mer intresserade av Hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-28 13:17

Om musikers syn på ljud (kanske).
Alla andras intressen är "konstigt". Jag har svårt att inse lockelsen i att helt frivilligt jaga en läderkula i 2x45min. Tippar att fotbollskillen har lika svårt för att förstå värdet av fyrflätad teflonkabel.

Som aktiv musiker får man också en och annan yrkessjukdom. Några kraftiga generaliseringar om musikers lyssnande. Jag hör delvis dit själv. Man lyssnar efter spelkvalitet och hantverkskunnande och "så där får man inte göra" och man bryr sig nog mer om budsskapet i det man hör än ljudkvaliteten som det förmedlades med. Jämför hifi-demoskivor. Bra ljud - död musik. Man vet att live-ljudkvalitet är ytterst lynnigt och att det ändrar sig från gång till annan. Ena dagen bra ljud och nästa skit med samma grejer på samma plats och placering. Verkar till och med som om vädret påverkar. Att sträva efter en återgivning som är exakt det som rådde vid inspelningstillfälet anser jag vara helt bortkastat och slöseri med energi. Det är här och nu som gäller. Därför har jag inget som helst emot sk. färgande utrustning om den bara låter bra. Sanning eller inte skiter jag i.
Jag har också märkt att de mest musikaliska typerna (det är oftast typer) knappt har hifi alls. Dom klarar sig ändå. Kanske är det så att dom inte behöver stärka sitt självförtroende med dyra prylar och lådor av polerat rosenträ med prisvärda feta 30KKr:s kablar i. Jag skulle själv kunna nöja mig med en "bergsprängare" om det inte vore för intresset för att just bygga prylarna. Tekniken har alltid lockat men inte i syfte att det ska låta 100% likt originalet, var nu det börjar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-28 13:47

Mkt av det folk köper, mestadels män i 20-40års åldern, skall bara stort, imponerande och spelar bas som bara faan. Med närmare eftertanke så är utseendet och dess budskap det viktigaste, både för män och kvinnor. Svensson-SIBA-hifi har blivit en statuspryl. Man kan ändra displayernas belysningsfärg, de har blinkiga grafiska VU-metrar etc etc.

En vanlig floskel bland vanliga dödliga är att basdunk, storlek, silverpanel och hemma bio detsamma som bra ljud. Det är egentligen inte vanligt att man sitter ner och gläds åt ljudet, utan snarare hur fräckt det ser ut och låter, att faster Astas porslinspjäs hoppar i takt med Alcazar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

matson

Inläggav matson » 2004-07-28 13:49

Jag tror att problemet med att folk i allmänhet är så kallsinniga till hifi är flera.

Musiken används som bakgrund till dagens diskning eller som soundtrack till en förfest.

Stereosystemet utnyttjas inte till fullo pga att högtalarna hamnar "helt åt h-e".
(en på varsin sida om 3-sits soffan exempelvis)

Har man det på detta vis så spelar det ingen roll vilka apparater man har.

Räddningen kan ironiskt nog komma från hemmabio hållet. Det är åtminstonde något jag märkt i min bekantsskapskrets. Helt plötsligt hamar högtalarna någorlunda rätt och det spelas mer skivor och tittas mer på film än förrut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-28 13:50

Kanske man skulle se till att folk "råkade ut för" bra anläggningar lite oftare?

Kanske se till att bra restauranter som vill ha lite bakgrundsmusik hade en visuellt snygg och snyggt uppsatt anläggning med riktigt bra ljud stående spelade lagom lågmält istället för inwall/inroof högtalare och en halvdålig förstärkare under bardisken...

Eller på strategiskt ställe på ett köpcenter eller annan offentlig miljö?

Hur man eliminerar risken för sabotage eller stöldförsök är väl tyvärr haken i sammanhanget.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-28 13:55

matson:
håller med helt.
Hembio kommer dominera och få folk att sätta sig ner och titta och lyssna.
Och man fattar att centern och höger kanal skall inte peka bort ifrån en.
Så att få folk intresserade av HIFI kommer inte bli lätt för idag är subwoofern och plasman viktigast.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-28 19:23

Hmmm... intressant diskussion. Här kommer en teori:

Tyvärr är svenskarna ett ganska pissigt folk när det gäller hifi. I princip finns två stora grupper:

1. Majoriteten: Hemmabio-Svensson
Sticker till Siba eller On-Off för att göra ett "klipp" som han läst om i reklamen som kom i brevlådan. Receiver, dvd-spelare och hela högtalarkitet för 5.000 spänn eller något. "Kanon! Allt man behöver!". Som jag framfört i annan diskussion tidigare är det knappast troligt att denna anläggning kommer att ge några musikupplevelser som kan kallas "hifi".

2. Minoriteten: Hi-end/teknikgalningen
Sticker till USA för att köpa elektronik från Wadia och Krell billigare än i Sverige, men fortfarande till en summa som ungefär motsvaras av ett bostadsköp. Bygger egna högtalare fast blir till sist tvungen att åka till Tyskland för att köpa ett par gigantiska hornyhbrider för 400 laxar. Gillar Dire Straits, Pink Floyd och Eric Clapton men är ganska ointresserad av musik generellt sett.

Alltså:

Utrymmet för att kunna sälja kvalitetsprodukter för musiklyssning till rimliga priser, låt oss kalla det "mid-fi" är begränsat i Sverige idag. Jämför t.ex. med England där stora kedjor som Seven Oaks fortfarande på bred front säljer kvalitetskombinationer med märken som Arcam, Rotel, Cyrus, Roksan, Monitor Audio, KEF, Quad osv med bra paketrabatter.

Varför funkar det i England och inte i Sverige? Är Sverige för litet eller kan det vara så att dom har fler musikälskare i befolkningen? :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-28 23:01

Hej!

A* tror/känner verkligen att kablar & Co är avskräckande! Nyckeln ligger nog helt enkelt i att
hifibutik under trevliga former påvisar användarvänligt system - (utan massa konstiga tillbehör)
som ej heller avsaknar bas)) - för rimliga** pengar för då är nog kunderna därefter "krokade"!
A*lltså att det komma säkerligen både o uppgradera samt rekomendera :D! Fäärdig!

(A*lltid bisservajser-varning när de är såå enkelt men i detta fall är det enkelt. Hifiäffärerna är
kanske bra (en del är riktigt bra) för oss audiofiler men definitivt dååliga för normal hifikunden)

** m.a.o. till ett så lågt pris som möjligt ;)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-29 09:16

mats anser att A* gör ett mycket bra inlägg i debatten.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 09:39

Varför ska fler "vanligt folk" bli mer intresserade av Hifi?
Vad är det för automatisk nytta med det?
Ökat intresse betyder ökad efterfrågan och därmed ökat pris.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-29 10:15

Flint:
Jo, men ökad efterfrågan ger ju marknadsmässigt ökad tillgång också. Alla vill ju tjäna pengar. :wink:

Jag har inget emot att folk ökar sina krav på bra ljud, och njuter av musiken mer. Men det tar ju bort känslan av att man är kuf, lite speciell, men det kanske är bra?! Om vi drar en paralell så har ju svenskar blivit mkt mer intresserade av design de senaste tio åren, utan att det skett på bekostnad på god formgivning. Det har inte alls gått till överdrift. Designintresserade var ju verkligen en inkrökt skara i svarta högkragade polos och svarta, tjocka glasögonbågar. Designhaussen har ju inte våldfört sig på god formgivning, utan har ju snarare närt den, fått den starkare och mer djärv. Även matlagningskonsten i hemma i köket har ju fått en stark renässans utan att bli banal. Inte faan köpte svensson (medel dito) knivar för flera tusenlappar per styck förut?!

Vad jag menar med denna liknelsen är att hifi-branchen inte alls behöver ta skada av att hifi blir ett allmänt intresse, blir en inne-grej. Tvärtom, det är störst chans att detta intresse blir mer utvecklad, och om mer, en självklarhet för alla.

Men som sagt, är man mer intresserad av att vara en av få i en begränsad kuf-skara, eller gillar man bra ljud? :wink:
Senast redigerad av Vee-Eight 2004-07-29 10:27, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-29 10:18

Flint skrev:Varför ska fler "vanligt folk" bli mer intresserade av Hifi?
Vad är det för automatisk nytta med det?
Ökat intresse betyder ökad efterfrågan och därmed ökat pris.

ökad efterfrågan brukar oftast ge ökad volym och minskat pris

ökad efterfrågan ger ökat pris endast om tillgången är begränsad, vilket den knappast är.´

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-29 10:24

Flint:
Nja, ökad efterfrågan innebär ju att man får sälja mer och har möjlighet att ta in flera märken till Sverige.
Att nån tillverkare höjer priserna på nåt utan att det är växelkursers påverkan är nog extremt sällsynt. Jämför gärna prisraset på platta TV.

Varför tror ni kablar och tillbehör skrämmer bort nån till en stormarknad. Finns väl ingen affär som börjar med att prata kablar med kunden det första man gör?
Felet är att kunden inte hittar HIFI affären överhuvudtaget.
Om han gjorde det skulle han kunna säga att kablar är för dyrt jag nöjer mig med dom som följer med. Eller gå till en annan HIFI affär som man får förtroende för och inte tillbaka till en stormarknad.
Snarare så skulle ett brett utbud på tillbehör och dyra apparater kunna ge en viss säkerhet om än falsk att denna butik vet vad dom håller på med för annars skulle dom aldrig kunna sälja sånna grejor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 10:24

Det verkar vara dålig tillgång på avloppsrörstjocka lådförsedda högtalarsnören eftersom dom är så dyra.

peber

Inläggav peber » 2004-07-29 10:29

Det är lätt att stirra sig blind på apparaterna och missa VARFÖR vi har dem... Det handlar väl i första hand om musiken? För mig känns det mycket mer oroande att det som musikindustrin kränger på folk är av så dålig kvalitet och att musiken och även artisterna har blivit så produktifierade. Jag har haft ett aktivt musikintresse i runt 35 år nu och ser ju att den allmänna kvalitetsnivån på musiken bara dalar (undantag finns naturligtvis alltid).
Jag är ganska intresserad av klassisk musik; för 10 år sedan fanns det i Göteborg ett antal butiker med ett stort klassiskt utbud samt en kunnig personal som kunde hjälpa mig att hitta bra inspelningar av min favoritmusik. Idag är det Naxos som gäller, "kvalificerade" butiker finns det - mig veterligen - högst ett par stycken kvar av. Jag kommer en artikel i GP för cirka 7-8 år sedan (?) där det stod att försäljningen av klassisk musik bara ökade. Ganska snart efter detta hände något och det har sedan dess gått snabbt utför.

Jag tror att om vi som är intresserade av god ljudåtergivning skulle göra något för att öka intresset så skulle vi börja med att försöka visa på god och kvalitativ MUSIK för släkt och vänner. Om vi dessutom gör det på en bra anläggning gör ju inte saken sämre. Jag kommer ihåg hur pappa när jag var ung grabb "tvingade" mig att lyssna på klassiskt bara för att aktivt avgöra om jag gillade musiken eller inte. Efter några plågsamma lyssningsstunder fick jag höra Dvoraks 9 symfoni och "resten är historia". Efter den upplevelsen upptäckte jag att det var ännu roligare att lyssna på musiken på en bra anläggning och så har det fortsatt.

Jag tror att det skulle kunna vara så för många människor. Om man blir en aktiv lyssnare istället för att bara passivt konsumera så ökar även kraven och förståelsen för en god återgivning. Jag tror att vi åstadkommer mycket mer på det sättet, skippa apparatsnacket och prata musik istället!

Böcker om ljudåtergivning kan nog behövas men det ger nog inget ökat intresse bland "svensson", snarare tvärtom. Men för den som har intresset och vill veta mer...

/P

(edit: ett litet tillägg... varför ökar försäljningen av DVD medan försäljningen av CD minskar? min teori är att film (speciellt i surround) ger en upplevelse, det är sällan musiken gör det nuförtiden, den är bara bakgrundsskval alternativt mjukvara till freestyle, bilen o.d.)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 10:42

peber
Bra inlägg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-29 10:52

Harryup skrev:Varför tror ni kablar och tillbehör skrämmer bort nån till en stormarknad.

För att den som blir pålurad en lite dyrare kabel och åker hem och inte hör någon skillnad lätt drar slutsatsen att "det där med hifi är nog inte för mig, jag hör då ingen skillnad".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-29 11:03

Svante:
Nej Nej,
man lurar inte på en icke HIFI intresserad person en dyr kabel.
Möjligen kan man skrämma bort en tidigare HIFI-intresserad person genom att göra det. Men hur många tror ni hör skillnad på kablar köper en "dyr kabel" åker hem och sedan plötsligt inte hör nån skillnad? Då vill han väl möjligen byta, och dessutom har han säkert kunnat låna kablar till att börja med.

Tråden gällde ju hur man lockar fram mera intresse från icke intresserade. Som jag tolkar det stormarknadskunder och personer som inte ens är musikintresserade ännu.

Dom personer som skulle lockas ytterligare har aldrig hört talas om dyra kablar. Snarare så är det profillösa butiker som har allt av inget dvs kopiösa mängder japanska apparater sida vid sida som man inte kan skilja ifrån stormarknadspaket.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 11:30

Jag tror att den horribla prissättningen på finkablar får medelsvenssonlyssnaren att inse att här osar det "skämt" i flera bemärkelser och därför skräms iväg. Som att sälja en uppsättning tändstift till Volvo V70 för 400KKr.
Senast redigerad av Flint 2004-07-29 12:04, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-29 11:37

:D :lol:
Det är kabelindustrins fel att fler inte tycker om hifi?!! :P Då vet jag!

Mina erfarenheter är att förstaköpare INTE köper dyrkablar. Nyköpare som faktiskt KÖPER hyfsad hifianläggning går hem med nått enkelt från Supra eller billigare kablar från Kimber. Inga stora pengar alls!

Många av de som inte har "riktig" hifi hemma vet inte ens om dyrkablarna och kommer troligen inte att stöta på dessa förrän låååångt in i ett eventuellt hifiintresse.

Njäeee...jag ser nog inte samma värld som ni ser (den)?!!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 11:49

EngelholmAudio skrev:
Njäeee...jag ser nog inte samma värld som ni ser (den)?!!

Det beror på att du är en insider. Vi pratar om dom som inte är det.
Senast redigerad av Flint 2004-07-29 11:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-29 11:50

Alltså JAG tror att ni har helt fel då det gäller pris på kabel och folks uppfattning om butiken eller branschen.

Inom varje hobby finns det ytterligheter. Inte kommer folk sluta köpa högtalare för att JBL gör K2 för en massa pengar som turnerar runt och visas hos radioaffärer. Inte slutar folk köpa Technics recievers för att man visar ett drömpaket på 500´.
Man säljer helt enkelt mer av billigare varianter på att låta folk göra koppling kan dom göra något så dyrt och fint så kommer dom förstås ha bantat ner den tekniken till min lilla budget också.
"Och även om jag inte förstår hur bra det är, så är det säkert otroligt bra". Dvs. det spelar ingen större roll hur dom dyra grejorna låter för kunden är nöjd om han få klämma på dom.

Krell's subba kostar 23.000$ och lät i den butiken jag lyssnade på den inget vidare. Expediten sa snällt att det spelar ingen roll för dom som köper den brydde sig inte om att lyssna på den i butiken och man sålde mer av KAV förstärkare för att man hade subban.
Ni hänger upp er på kablar för att ni "vet" att dom inte gör nån skillnad.
Fråga istället varför skall kunden köpa en Onkyo hos hifi handlaren om man kan köpa en Technics hos Siba för halva priset eller lägre och kunden redan beslutat sig för att det är säkert ingen skillnad på dom förutom priset. Dom ser ju i princip likadana ut, så då kan det väl inte vara nån större skillnad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-29 11:57

Harryup

Vilka är ni?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-29 12:27

Ni är dom som tror att dyra kablar gör att inte särskilt eller ointresserade människor undviker HIFI butiker för att dom har grejor som inte gillas av vissa här.
Ser ingen koppling alls mellan allmänt ointresse och en viss produkt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-29 12:30

Fast många utanför vår värld tycker även att den enklaste Supra :) är en riktig dyr kabel.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-29 12:44

Flint skrev:Varför ska fler "vanligt folk" bli mer intresserade av Hifi? Vad är det för automatisk nytta med det?

- Faktiskt.se en bra fråga :D! och dessutom en som ingen ställt tidigare. Medan A*rtigt besvarar
trådens titel så formulerar finurlige F(lint) frågeställning för hela den ursprungliga frågeställningen!

(Hur tjänar man mera pengar? Varför vill du tjäna mera pengar?
Hur får man större biceps? Varför vill du ha större biceps? O.s.v.)
Flint skrev:Ökat intresse betyder ökad efterfrågan och därmed ökat pris.

- Hehe :wink:, stämma i.o.f.s. Dock i just detta fall är A* rätt övertygad att skulle highend-hifi
-marknaden växa skulle samtidigt dess priser krympa . (Undantaget highend-delen inom highend-hifi)

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-29 12:59

mats skrev:Fast många utanför vår värld tycker även att den enklaste Supra :) är en riktig dyr kabel.
45kr * 6 meter = ~300kr. Om det är mycket, hur mycket är då en stereo för 10'000kr?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-29 13:29

45 kr/meter? Du det finns billigare än så tex 20 kr per meter och ändå tycker dom det är dyrt. Jag vet, för jag har hört snacket bland mina bekanta :D

Här kommer du med dina 45 kr/metern, min gode Pär. Det är ju rena dyrkablarna :D

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-29 13:30

mats skrev:45 kr/meter? Du det finns billigare än så tex 20 kr per meter och ändå tycker dom det är dyrt. Jag vet, för jag har hört snacket bland mina bekanta :D

Här kommer du med dina 45 kr/metern, min gode Pär. Det är ju rena dyrkablarna :D
Som jag menar det är att är 300 kr har folk inte råd att köpa en stereo för 10kkr.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-29 13:57

Puuh... denna ständiga kabeldiskussion! Kan inte alla bara enas om att det är vanvett/bortkastade pengar att lägga mer än 15% av systemets totala kostnad på kablage (10% räcker ofta bra)!

Detta borde stå på stora röda varningsskyltar i alla hifibutiker! :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-29 14:00

hm en liten dum fråga. När man säger 15 % av anläggningens totala kostnad, menar man då vad den är värd idag eller hur mycket sakerna kostade när man köpte dom?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi