Ljudgurus!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken informationskälla väger tyngst för dig inom audioområdet?

Tidningar
2
5%
Något forum
11
28%
Någon person
15
38%
Bara jag själv!
11
28%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-05 14:42

Flint skrev:
Vad ska man med en guru till?

Ordet guru är förstås en överdrift. För mig tex, som har hifi som en hobby är det fullständigt omöjligt att ha koll på allt. Utan nån med blykoll som jag kan fråga hade jag kanske varit ett "hjälplöst offer" för modenycker eller försäljare med välsmorda munläder...
Med trådens fråga menade jag menade alltså snarare vilken informationskälla man litar mest på när det gäller praktiska frågeställningar än personer som gjort förtjänstfulla insatser i hifihistorien.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-05 14:51

patrikf
Jag förstod frågan och mitt svar var inte menat som kritik. Kortsvar: Jag tycker att man får plocka en grej här och en grej där av vad nämnda herrar säger. Vad låter trovärdigt och det i sin tur grundas förstås på ens egna erfarenheter. Det finns ingen total och exakt sanning.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-05 15:01

Flint, jag tog det inte som en kritik :D ! Den taktik du nämner låter förnuftig.
Min tilltro till enstaka individ beror nog på slöhet och bristande egen kunskap. Det är skönt att slippa tä ställning till allt själv, och i mitt fall blir det ofta galet då... Nackdelen är givetvis att jag kan vara för okritisk mot den jag litar på. Det kan vara dyrt....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-05 15:11

patrikf
Jo man får sina smällar å' ibland ger man några och ibland går man för långt men ofta beror det på missuppfattningar. Då ber man om ursäkt och säger att "Du fick ut för att kärringen hällde två liter skållhett kaffe över mig imorse", om det var det som var felet förstås.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-05 17:19

flateartharn - jag har kanske tillskrivit Ivor lite för mycket det är möjligt. Och jag kan lugnt hålla med dig om elektroniken, åtminstone den ursprungliga. Även högtalarna har jag haft det svårt för, det har blivit bättre med tiden...
Men, fortfarande så är det så att när High Fidelity började jobba med LP12:an och bland annat demade på Park Hotel i Göteborg, så var det i alla fall musiken som kom på första plats, och inte tekniken. Eller "hur det lät" dvs mängd bas, renhet i diskanten osv. Diskussionen rörde sig mer kring "spelar musikerna mer eller mindre i takt om jag vänder på stickkontakten?"
Det var nytt och kontroversiellt på den tiden, för inte kunde väl apparaterna ge den skillnaden? Det är det många som inte fattat än idag.
Naturligtvis finns det alltid en teknisk grund till varför det låter som det gör, det är ju inget hokus pokus. Men i alla fall under 70-talet fokuserades det väldigt mycket på dist, s/n och frekvensgång och man kanske glömde andra viktiga parametrar för att det ska låta "riktigt"?

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi