av Bill50x » 2004-08-05 17:19
flateartharn - jag har kanske tillskrivit Ivor lite för mycket det är möjligt. Och jag kan lugnt hålla med dig om elektroniken, åtminstone den ursprungliga. Även högtalarna har jag haft det svårt för, det har blivit bättre med tiden...
Men, fortfarande så är det så att när High Fidelity började jobba med LP12:an och bland annat demade på Park Hotel i Göteborg, så var det i alla fall musiken som kom på första plats, och inte tekniken. Eller "hur det lät" dvs mängd bas, renhet i diskanten osv. Diskussionen rörde sig mer kring "spelar musikerna mer eller mindre i takt om jag vänder på stickkontakten?"
Det var nytt och kontroversiellt på den tiden, för inte kunde väl apparaterna ge den skillnaden? Det är det många som inte fattat än idag.
Naturligtvis finns det alltid en teknisk grund till varför det låter som det gör, det är ju inget hokus pokus. Men i alla fall under 70-talet fokuserades det väldigt mycket på dist, s/n och frekvensgång och man kanske glömde andra viktiga parametrar för att det ska låta "riktigt"?
/ B