piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-18 11:09

Majik 140 har jag inte lyssnat på... :)

Men klart att pIP kan få spö av dessa... om jag inte är helt ute på hal is så är väll just pIP kanske känslig för placering...
På grund av konstruktionen som sådan så men få problem i dåligt dämpade rum och dom måste i stort sätt ha något bakom/mellan sig som absorberar, annars låter det kasst !
Och första gången jag hörde piP va under just såna omständigheter (på en mässa) och det va absolut något av det sämsa ljudet på mässan, jag bestämde mig då i alla hasst för att piP inte va något att ha...
Men det fick jag äte upp senare när jag hörde ett par (även dom ganska dåligt uppställde) Men då lät dom helt fantstkiskt :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-08-18 11:57

Richard skrev:
bassman skrev:Intressant test Richard!

Jag har en kompis som är inbiten linnist som ganska nyligen köpt på sig ett par majik 140. Jag tycker att dom spelar fint i hans betong-bunker, dom dras inte i lika hög utsträckning med som jag bruka kalla "buppigt" basljud som många av linns högtalare har. Själv sitter jag med bla med piP och är väldigt nöjd med vad dom presterar, om än det är inte går att spela lika starkt med piP som på majik 140! Sen var det där med priset då.

Jag kanske skall åka dit och ruska om hans tillvaro med småttingarna, dock inte utan aco-paneler :)

Ja - paneler är nog ett måste, om du ska jämföra . Majik 140 låter stort och mäktigt, speciellt med rockmusik.

Exakt Richard, när det gäller lite sunkiga 70-tals inspelningar, då rockar dom väldigt bra. Vete tusan om dom lägger till nåt som inte piP gör..? Kanske finns det nåt i middbasen även i Majk 140. :? Men det är faktiskt den första Linn högtalaren som jag skulle kunna köpa om dom inte vore så jäkla dyra. Men Linn har alltid kunnat ta betalt för sina grejor!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-08-18 12:06

Linn får bra kritik av Richard? Är detta en dröm 8O ??
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-08-18 12:57

matså skrev:Linn får bra kritik av Richard? Är detta en dröm 8O ??

Har du helt missat att Richard inte dissar Linnprodukter generellt, utan att han mest skjutit in sig på deras sunk-produkter och hallelujabudskap?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-18 13:19

shifts skrev:Det lät ju billigt :)

Inte så fasligt dyrt för att komma från Linn. Framför allt är högtalarna hyggligt billiga.

Prisvärdheten på Linns prylar är dock tveksam.

/ B

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2009-09-03 04:13

Utifrån detta statement så måste det alltså finns andra burkar i 20000kr klassen som är bättre. Har vi något exempel??, sen så är det ju viktigt att tänka på att pip i masstilvlerkninge, går på ca 20 000kr. Och vem vill då inte ha mera kött!

Kan hända att det är forskningen och kunskapen och att bygga ihop rätt som Linn delivs tar betalt för och inte meterialet, men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.

Linn är också konstruerade för att vara ett öppet fönster mot inspelningen, främst genom frånvaro av musikaliska färgningar, men jag gissar att transparans även varit en prioritering i klang och ljudbild, i de senaste upplagorna.

Men rent logiskt sett så tycker jag också att det borde bli mera transparans om man bygger högtalare gjorde för att spela utan eko från bakväggen. Men man kanske vinner mera i slutänden att arbeta med rummet i stället för mot. Med tanke på att de flesta högtalarna kommer stå i vanliga rum.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-09-03 08:20

doze84 skrev: men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.

Finns det inte? Vad bygger du det på? Mätningar eller rent subjektivt?

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2009-09-03 09:01

doze84 skrev:

Utifrån detta statement så måste det alltså finns andra burkar i 20000kr klassen som är bättre. Har vi något exempel??, sen så är det ju viktigt att tänka på att pip i masstilvlerkninge, går på ca 20 000kr. Och vem vill då inte ha mera kött!

Kan hända att det är forskningen och kunskapen och att bygga ihop rätt som Linn delivs tar betalt för och inte meterialet, men så länge det inte finns högtalare på marknaden med mindre musikalisk färgning i prisklassen så tycker jag dem ändå är prisvärda jämfört med vad man får från andra högtalartillverkare i prisklassen.

Linn är också konstruerade för att vara ett öppet fönster mot inspelningen, främst genom frånvaro av musikaliska färgningar, men jag gissar att transparans även varit en prioritering i klang och ljudbild, i de senaste upplagorna.

Men rent logiskt sett så tycker jag också att det borde bli mera transparans om man bygger högtalare gjorde för att spela utan eko från bakväggen. Men man kanske vinner mera i slutänden att arbeta med rummet i stället för mot. Med tanke på att de flesta högtalarna kommer stå i vanliga rum.

Tycker det är väldigt konstigt att inte mera musik görs på Linn's system då om dom nu är så musikaliska och ofärgade. :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-03 09:09

doze84 skrev:

Nu skrev jag väl att just högtalarna är hyggligt billiga? Men ta Klimax DS som exempel, drygt 140 tusen för en nätverksspelare och där bara lådan kostar över 20 tusen... Ja, jag har lyssnat på den och nej, så mycket bättre låter den inte.

/ B

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2009-09-03 17:24

annuettnick skrev:
doze84 skrev:

Tycker det är väldigt konstigt att inte mera musik görs på Linn's system då om dom nu är så musikaliska och ofärgade. :roll:

Hur mkt musik görs på pIP?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-03 20:55

doze84 skrev:

ja- jag är tveksam till om det finns bättre högtalare än linn majik 140 samt piP, för ca. 23000:- Jag har då inte hört några som låtit lika bra, någonsin. Och jag har hört många. Genelecs aktiva monitor 8040 möjligen.. Alla dessa tre högtalare låter dock litet olika.

Rätt uppställda så låter ju majik 140 mycket bra, eftersom tex. piP ( som är erkänt bra ) lät lika bra i betongrummet. Men i ett rum med träväggar kan det vara så att piP vinner. Vi har inte provat det.

Nej, nej. Linn är konstruerade efter "livehärmning" , dvs. spikes, biwiring, odämpad bakvägg, reflektioner från diskantelementen från K-arrayen som studsar i motfas och reflekteras ut i rummet, nästan hornlikt, - allt detta används på ett intelligent sätt för att få fram en illussion av ett bra PA-system. Detta är långt ifrån "öppet fönster", där man istället minimerar alla svagheter i återgivningen, tom. reflexen från den bakre väggen.

Ett exempel:

I piP är delningsfilterkomponenterna t.o.m smältlimmade på magneten till baselementet, allt för att minimera de fasfel som kablarna kan ge om längden från delningsfiltret blir för lång, (som den blir vid delningsfiltrets placering vid bakterminalen på högtalaren.) Mycket korta kablar går från filtret till högtalareelementen. Det går inte att kommersiellt löda filtret för hand och smältlimma för en billig penning.

I Linns högtalare används i majik 140 goda delningsfilterkomponenter, polypropylenkondingar bla, dock på ett ställe spole med järnkärna. Komponenterna sitter på ett kretskort. I piP är alla komponenter direktlödda.

Den största skillnaden är dock att linn vill använda biwiringen för att få deras högtalare att låta som de optimerat. Mera "live", mera "sameness" . Mätningarna talar sitt tydliga språk. Men det låter subjektivt bra- rätt uppställt. Skillnaden mot piP är att ljudet från linn majik 140 låter plattare, men större, köttigare och närmare. Pip har ett tydligare stereoperspektiv både på bredden och djupet, men bara om man dämpar bakväggen. Tunedem är det likvärdigt.

Sant- det är nog kommersiellt självmord att tillverka en högtalare som kräver dämpning bakom den. Linn vill sälja många högtalare.

Men IÖ:s högtalarekonstruktioner är ju kompromisslösa.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-03 21:03

Richard skrev:
doze84 skrev:

ja- jag är tveksam till om det finns bättre högtalare än linn majik 140 samt piP, för ca. 23000:- Jag har då inte hört några som låtit lika bra, någonsin. Och jag har hört många. Genelecs aktiva monitor 8040 möjligen.. Alla dessa tre högtalare låter dock litet olika.

Rätt uppställda så låter ju majik 140 mycket bra, eftersom tex. piP ( som är erkänt bra ) lät lika bra i betongrummet. Men i ett rum med träväggar kan det vara så att piP vinner. Vi har inte provat det.

Nej, nej. Linn är konstruerade efter "livehärmning" , dvs. spikes, biwiring, odämpad bakvägg, reflektioner från diskantelementen från K-arrayen som studsar i motfas och reflekteras ut i rummet, nästan hornlikt, - allt detta används på ett intelligent sätt för att få fram en illussion av ett bra PA-system. Detta är långt ifrån "öppet fönster", där man istället minimerar alla svagheter i återgivningen, tom. reflexen från den bakre väggen.

Ett exempel:

I piP är delningsfilterkomponenterna t.o.m smältlimmade på magneten till baselementet, allt för att minimera de fasfel som kablarna kan ge om längden från delningsfiltret blir för lång, (som den blir vid delningsfiltrets placering vid bakterminalen på högtalaren.) Mycket korta kablar går från filtret till högtalareelementen. Det går inte att kommersiellt löda filtret för hand och smältlimma för en billig penning.

I Linns högtalare används i majik 140 goda delningsfilterkomponenter, polypropylenkondingar bla, dock på ett ställe spole med järnkärna. Komponenterna sitter på ett kretskort. I piP är alla komponenter direktlödda.

Den största skillnaden är dock att linn vill använda biwiringen för att få deras högtalare att låta som de optimerat. Mera "live", mera "sameness" . Mätningarna talar sitt tydliga språk. Men det låter subjektivt bra- rätt uppställt. Skillnaden mot piP är att ljudet från linn majik 140 låter plattare, men större, köttigare och närmare. Pip har ett tydligare stereoperspektiv både på bredden och djupet, men bara om man dämpar bakväggen.

Sant- det är nog kommersiellt självmord att tillverka en högtalare som kräver dämpning bakom den. Linn vill sälja många högtalare.

Men IÖ:s högtalarekonstruktioner är ju kompromisslösa.

hur mycket fasfel blir det på 20cm kabel?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-03 21:05

Som sagt- IÖ:s högtalarekonstruktioner är kompromisslösa. Allt spelar roll.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-03 21:42

som sagt, hur mycket fasfel blir det på 20cm kabel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-03 22:15

Larv, spelar ingen roll.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-09-03 23:11

Men hallå, inte kostar väl ett par pIP runt 20 papp, ens om man köper dem fanerade och monterade???
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-09-04 00:33

Tänk Guru...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-09-04 08:03

Aha :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2009-09-04 09:23

Kan man inte tänka det som att linn gör så bra(öppet fönster) det går trots eko från bakväggen, och då kanske konsekvensen blir lite mera live sound...

Känner igen det där med plattare sound, kan inte det faktiskt vara frånvaro av distortion/musikalisk färgning som upplevs som plattare vid en direktjämförelse?

Skulle vara kul att se hur du upplever linns dyrare högtalare Richard, eftersom dem tydligen skall vara ännu tightare..
Senast redigerad av doze84 2009-09-04 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2009-09-04 09:30

Förresten tror jag inte spikes har något med distortion eller livhärmings att göra. Vet att detta är ett laddat område, men kan det inte vara så att mjuka kuddar under fötterna äter upp rörelseenergi(och gör om till värme och rekyl), och där med modulerar konens slag(bromsar i olika frekvenser)...
och att detta då skulle få en större effekt än om resonansen hänger kvar i högre register med stålstativ, som inte äter upp lika mycket rörelse energi direkt vid slaget.

hmm ångrar nästan att jag skrev detta, men testa gärna min teroi lite snabbt, så får jag lära om om jag har fel, snälla inte 20 - 30 upprörda sidor..

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2009-09-04 10:39

Ang 20cm kabel, så har jag för mig att det har testats mykcet på linnforum förut och kommits fram till att längden på kabeln är långt oviktigare än hur den fäst, val av lödtenn, temperatur vid lödning mm.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-04 14:05

Det är därför man ser till att göra ordentliga lödningar... ;)

och sedan så är ma cokså jätte noga med att alal kablar är exakt lik långa, till 100% bara för att få den där "Good Feel" känslan som ju är så underbar, när man vet att det är så bra gjort som det i huvudtaget kan bli... :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-09-04 15:41

DVD-ai skrev:Det är därför man ser till att göra ordentliga lödningar... ;)

och sedan så är ma cokså jätte noga med att alal kablar är exakt lik långa, till 100% bara för att få den där "Good Feel" känslan som ju är så underbar, när man vet att det är så bra gjort som det i huvudtaget kan bli... :wink:

Mina kablar är ungefär dubbelt så långa till ena högtalarlådan i frontparet :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-04 18:02

doze84 skrev:Förresten tror jag inte spikes har något med distortion eller livhärmings att göra. Vet att detta är ett laddat område, men kan det inte vara så att mjuka kuddar under fötterna äter upp rörelseenergi(och gör om till värme och rekyl), och där med modulerar konens slag(bromsar i olika frekvenser)...
och att detta då skulle få en större effekt än om resonansen hänger kvar i högre register med stålstativ, som inte äter upp lika mycket rörelse energi direkt vid slaget.

hmm ångrar nästan att jag skrev detta, men testa gärna min teroi lite snabbt, så får jag lära om om jag har fel, snälla inte 20 - 30 upprörda sidor..

Detta spörsmål avhandlades mycket grundligt i tråden "IÖ och mjuka fötter", där Göran rudling försökte bevisa att spikes gjorde att högtalarna lät bättre än mjuka fötter. Göran gav upp, efter det att Svante visat, med det enkla speldoseexemplet, att högtalaren istället blir förvandlad till en vibrerande stämgaffel med spikes under.

Använd sökfunktionen för att läsa tråden.

Vad det gäller övriga linndogmer får var och en komma fram till sin sanning. Jag har funnit att linn ofta låter mycket bra (subjektivt) men att försäljningsretoriken är konstruerad på så sätt att "gubben mot strömmen" är en dygd, dvs. att vara "tvärsemot" är det som gör märket intressant och det finns förvisso en nisch här, där man tar upp närmast religiösa dogmer för att få entusiasten övertygad om företagets överlägsenhet. Dogmer som om man granskar dessa, är felaktiga, i samtliga fall.

Jag vet detta, eftersom jag haft otaliga linnprodukter och anläggningar samt har en god vän som arbetat hos linn. Dessa negativa saker hindrar inte ljudet från att låta bra- men det goda kommer inte nödvändigtvis från överlägsna produkter utan om istället, nogsamt anpassade apparater som låter mycket sämre utanför sina kamrater i kedjan.
Senast redigerad av Richard 2009-09-04 18:27, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-04 18:03

doze84 skrev:Ang 20cm kabel, så har jag för mig att det har testats mykcet på linnforum förut och kommits fram till att längden på kabeln är långt oviktigare än hur den fäst, val av lödtenn, temperatur vid lödning mm.

Att finna adekvat information i ett linnforum behöver inte betyda att det är sant. Tvärtom.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-04 18:07

doze84 skrev:Kan man inte tänka det som att linn gör så bra(öppet fönster) det går trots eko från bakväggen, och då kanske konsekvensen blir lite mera live sound...

Känner igen det där med plattare sound, kan inte det faktiskt vara frånvaro av distortion/musikalisk färgning som upplevs som plattare vid en direktjämförelse?

Skulle vara kul att se hur du upplever linns dyrare högtalare Richard, eftersom dem tydligen skall vara ännu tightare..

Det plattare ljudet beror på den grava fasdistorsion som återfinns i konstruktionen av högtalarna( k-array mfl. )- det låter som att musikerna sitter i knäet på lyssnaren- och det kan förvisso vara trevligt.
Det beror också på att reflexerna från den odämpade bakväggen effektivt saboterar ett verkligt djup i ljudbilden.

Se mätningar på stereophile av linn majik 109.*

* Högtalarna är verkligen INTE "öppet fönster" konstruerade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-04 18:25

MagnusÖstberg skrev:Larv, spelar ingen roll.

Du må tycka det är larv, och visst är effekten mycket liten, speciellt då internkabeln i piP är av mycket hög (enkardelig ) kvalitet. Men högtalaren är ju kompromisslöst konstruerad.

Varför tror du annars att delningsfilterkomponenterna i piP är limmade på baselementet, och inte placerade med konventionellt kretskort på högtalarens bakterminaler?

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2009-09-04 19:39

1987 skrev:
annuettnick skrev:
doze84 skrev:

Hur mkt musik görs på pIP?

Ingen aning. Kör inte med pIP själv. Har tyvärr inte ens lyssnat på dom.

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2009-09-04 19:51

Richard skrev:Detta spörsmål avhandlades mycket grundligt i tråden "IÖ och mjuka fötter", där Göran rudling försökte bevisa att spikes gjorde att högtalarna lät bättre än mjuka fötter. Göran gav upp, efter det att Svante visat, med det enkla speldoseexemplet, att högtalaren istället blir förvandlad till en vibrerande stämgaffel med spikes under.

Ja speldosan är juh verkligen anpassad ljud och viktmässigt för att kunna låta bra ståendes på spikes :roll:
Och det är framförallt ingen högtalare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-09-04 20:00

annuettnick skrev:Ja speldosan är juh verkligen anpassad ljud och viktmässigt för att kunna låta bra ståendes på spikes :roll:
Och det är framförallt ingen högtalare.

Principen är densamma.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi