Minst Watt per krona.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-17 21:21

Finns ingenjörer som inte är inverterade polacker också!

( Casio Fx-3900P var det som jag nyttjade under mina studier )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-17 21:30

Ja, jag tycker också RPN är bakvänt.

Edit: Men ibland är jag förstås tveksam.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-17 21:32

de finns ingenjörer och det finns riktiga ingenjörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-17 21:36

Style skrev:de finns ingenjörer och det finns riktiga ingenjörer

8O Har en HP också, men luckan till batterierna är paj.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-17 21:39

Ja, jag har räknesticka, har du? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-17 21:40

Riktiga ingenjörer är utexaminerade i Lund. :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-17 21:49

Svante skrev:

Ja, jag har räknesticka, har du? :lol:

nä men jag är ju numera halvekonom :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-18 16:57

hifirocker skrev:Rydberg:

Bryston!! :D :D

Du får du allt ta och skrivna ner dess kvaliteter när du fått hem den i din anläggning. Ofärgad återgivning av högsta klass skulle jag misstänka! Hoppas Molt testar bryston snart, är grymt nyfiken på deras produkter.
Ja de är nog helt ok :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-18 17:22

Räknesticka till rörkopplingar, HP 15C till allt annat. Jag menar, vem behöver mer än fyra register i stacken? Old School never went out of style! Men så är jag också ingenjör bara i fantasin. :)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-18 17:34

Hur var det nu man gjorde på HP?

1
Enter
1
Enter
+
2 <--resultatet

Var det så man gör? (jag blev aldrig klok på det hela)

och blev det lite mer avancerade formler... då var det kört för min del. Skulle aldrig vilja använda en sådan. Det äär inte intiutivt att räkna så tycker jag.

På min casio (och alla andra normala räknare) trycker jag bara
1+1=..... just det! ... 2 !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 17:38

Dahlqvist
Rör är så bra och linjära i original så man behöver bara höfta när man beräknar om man ens behöver beräkna nåt'. Det är svårt att få sk*ten att låta illa men det går om man anstränger sig. Det finns ett inhemskt märke som har lyckats.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-18 17:56

Flint skrev:Dahlqvist
Rör är så bra och linjära i original så man behöver bara höfta när man beräknar om man ens behöver beräkna nåt'.

Japp. Räknesticka är lagom precision. För övrigt verkar både Perkas och Rimbo-Lasses konstruktioner har sina tillskyndare så sådär uppenbart är det väl inte.

Johan_Lindroos RPN är jättelogiskt. Det måste vara du som är ologisk. ;) Dessutom så lär sig folk av med att i tid och otid fråga om de kan låna ens räknedosa. VAR_ÄR_LIKAMEDTECKNET?-looken som brukar uppenbara sig efter ca 5 sekunder är obetalbar. :twisted: :D

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-18 18:17

Johan_Lindroos skrev:Hur var det nu man gjorde på HP?

1
Enter
1
Enter
+
2 <--resultatet

Var det så man gör? (jag blev aldrig klok på det hela)

och blev det lite mer avancerade formler... då var det kört för min del. Skulle aldrig vilja använda en sådan. Det äär inte intiutivt att räkna så tycker jag.

På min casio (och alla andra normala räknare) trycker jag bara
1+1=..... just det! ... 2 !

Mjae. 1 enter
3 +
Så blir det fyra! Vill du sedan ta det gånger 5 är det bara att trycka på 5 och x....

Jag är till skillnad från dig helt såld på HP´s "omvänd polsk notation" som jag tror det kallas. Man behöver aldrig lägga upp formlerna i förväg utan man räknar "som i huvudet". Inte behövs det matas in några paranteser heller.... Sitter man och räknar på något, och så behöver man plötsligt göra någon annan kalkylering innan man kan fortsätta, då gör man det utan att använda paranteser eller lägga in i minnet.

Som ett exempel; lägg ihop €10 (à 9,20) med £15 (à 16,25)

Med en vanlig räknare ser det ut så här:
(10 x 9,20) + (15 x 16,25) = 335,75 och i princip knappar man in formeln som den ser ut här i exemplet, så här:

parantes
10
x
9,20
parantes
+
parantes
15
x
16,25
parantes
=

Detta blir tolv steg för att räkna ut det hela. I detta enkla exempel kan man ju förstås använda minnet, då ser det ut så här:

10
x
9,20
m+
15
x
16,25
m+
mr

Då är vi nere i nio steg, men det fungerar bara på enkla uträkningar där resultaten ska adderas eller subtraheras.
Gör vi samma sak med HP ser det ut så här:

10
enter
9,20
x
15
enter
16,25
x
+

Summa nio steg, MEN man kan utföra alla funktioner mellan de två talgrupperna! +-/* men även pi, log etc.

Nu finns det förstås genvägar och smarta grepp även för "vanliga" räknare, sånt som jag inte kan eftersom jag använder HP. Dessutom gör jag oftast inte så förfärligt komplicerade beräkningar, mest % å sånt.

Men vanans makt är stor och det som funkar bäst är väl oftast det som man är mest van vid.

En fördel till med HP, är att på mitt kontor får jag ha min räknare i fred :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 21:16

Bill50x skrev:Jag är till skillnad från dig helt såld på HP´s "omvänd polsk notation" som jag tror det kallas. Man behöver aldrig lägga upp formlerna i förväg utan man räknar "som i huvudet".

...

10
enter
9,20
x
15
enter
16,25
x
+

Eh... räknar du så i huvudet????

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-18 22:15

hahaha - självklart! som den strukturerade logiska MAN jag är så gör jag en sak i taget. Och jag vill inte planera 32 knapptryckningar i förväg vad som ska ske utan jag tar problemen när dom kommer.

Seriöst nu, de stationära räknemaskiner man ofta har på kontor fungerar som någon sorts hybrid mellan "vanliga" räknare och HP. Ska man addera en massa poster trycker ju man bara in beloppet och trycker +, sedan fortsätter man med de övriga beloppen och efter sista posten har man automatiskt totalen. Är det något som ska subtraheras (en kreditnota till exempel) trycker man bara på minus istället. Bekymret kommer när man ska multiplicera eller dividera, då är det inte lika logiskt längre. För att inte tala om procenträkning....

Men som sagt, vanans makt är stor. I vilket fall som helst är jag glad över att inte behöva veva för hand på en mekanisk apparat och flytta mellan decimaltecknen med en spak..... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 22:56

Jag tror jag förstår nu... HP är för alla de som är av typen "Fan, nu glömde jag parentesen!". *skämtar*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-18 23:12

Nattlorden skrev:Jag tror jag förstår nu... HP är för alla de som är av typen "Fan, nu glömde jag parentesen!". *skämtar*

jag tycker RPN faktiskt.se är helt naturligt. Stöder räkneprocessen snarare än exekverar ett uttryck som du måste ställa upp innan.

Köpte min 11c samma dag jag började gymnasiet, hängde sen med genom hela högskolan och alla jobb. Har aldrig känt behov av att byta. Vill jag ha mer plottande eller programerbarhet eller så har jag Matematika installerat på jobbdatorn. Det programmet kan jag verkligen rekomendera, otroligt lättanvänt trots att det är extremt kraftfullt, måste ta hem en kopia och installera känner jag.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-18 23:15

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Jag är till skillnad från dig helt såld på HP´s "omvänd polsk notation" som jag tror det kallas.
Man behöver aldrig lägga upp formlerna i förväg utan man räknar "som i huvudet".

10
enter
9,20
x
15
enter
16,25
x
+

Eh... räknar du så i huvudet????

- A*rggh... det gör ju allA*!
Man har ngt som man vill ränka ut (ex: 2^½ + 3^½) ja då slår man in det uti hufvudet:

2^½
+
3^½
enter

- sedan går man o gör ngt annat som ex duschar, käkar käk el faktiskt.se surfar lite o
plötsligt så, vips var det klart, elle vaddå det ngt A* missförstå?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-18 23:38

Nattlorden skrev:Jag tror jag förstår nu... HP är för alla de som är av typen "Fan, nu glömde jag parentesen!". *skämtar*

Helt rätt. På ett lågt (mycket lågt) "basic" plan fungerar HP-räknarna som ett bra (dator-)program, dvs man kan göra uträkningar i den ordning man själv vill. Dvs ungefär som Style´s kommentar om exekvering.

/ B

PS Personligen använder jag utrycket "paranteser" om föräldrar, baserat på det engelska uttrycket "parents". Dvs, föräldrar är paranteser = en parantes i tillvaron... Inget nedvärderande i detta utan mer en reflektion över tidsmässiga aspekter... :-) DS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-19 00:13

Jo, det viktiga är nog inte antalet knapptryckningar, utan att MAN tycker att det är logiskt. Ser fö sällan några kommentarer om de "nya" räknarna, casio bla, där man skriver sin(arccos(0.1)) precis så, inte 0.1 inv cos sin. Det är ännu bättre, tycker jag, men nu får väl RPN-folket fnatt... :wink:

Men eftersom det är MAN som ska tycka att det är logiskt, så är ju ingen bäst, de är bara liksom MAN olika. Sen kan det finnas olika många MÄN av varje sort... :lol:

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-19 00:22

OT:
Bill50x skrev:PS Personligen använder jag utrycket "paranteser" om föräldrar, baserat på det engelska uttrycket "parents". Dvs, föräldrar är paranteser = en parantes i tillvaron... Inget nedvärderande i detta utan mer en reflektion över tidsmässiga aspekter... :-) DS

Oj! Trodde nästan att jag och kompisgänget var de enda som gjorde så, men nu ser man att det finns andra kul människor häromkring! :D
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-19 00:28

Det är vitt spritt... har hört det många gånger och nyttjar ibland.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-08-19 00:31

Där ser man. Kanske starta en tråd kring detta under övrigt. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-19 02:17

Om vi ska fortsätta OT (kanska ska dela tråden och flytta ot-inläggen...mja orkar inte just nu).

Bill50x skrev:Med en vanlig räknare ser det ut så här:
(10 x 9,20) + (15 x 16,25) = 335,75 och i princip knappar man in formeln som den ser ut här i exemplet, så här:

Eftersom Casio är en väldigt vanlig räknare så blir det som följande på min högst triviala fx-4000p:

10
x
9,20
+
15
x
16.25
exe

d v s 8 steg fast egentligen blir det ju inte en ny rad efter varje inmatning då allt står på samma rad men det blir synligare om det beskrivs så. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-19 07:54

[/quote]

Eftersom Casio är en väldigt vanlig räknare så blir det som följande på min högst triviala fx-4000p:

10
x
9,20
+
15
x
16.25
exe

d v s 8 steg fast egentligen blir det ju inte en ny rad efter varje inmatning då allt står på samma rad men det blir synligare om det beskrivs så. :wink:[/quote]

Sköter Casion om på egen hand att de två valutorna först räknas ut (multipliceringarna) och sedan adderar dom? För resultatet ovan blir 1 738,75 om man gör uträkningen som en serie. Om nu Casion fixar multipliceringen först helt automatiskt, hur gör man då om man faktiskt vill göra en seriell exekvering? (dvs tar 10 gånger 9,20, adderar 15 och sedan multiplicerar med 16,25)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-19 09:48

Då får man börja använda paranteser!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-08-19 10:19

Eller så trycker man = först, man måste ju inte göra saker krångligare än dom e :D

Men egentligen vill jag läsa mer om lite watt /krona. Wattenfall :) skyller ju alltid prishöjningar på för lite watten i alla magasin. Å i år har d regnat på fel ställen :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-19 11:09

Bill50x skrev:Sköter Casion om på egen hand att de två valutorna först räknas ut (multipliceringarna) och sedan adderar dom? För resultatet ovan blir 1 738,75 om man gör uträkningen som en serie. Om nu Casion fixar multipliceringen först helt automatiskt, hur gör man då om man faktiskt vill göra en seriell exekvering? (dvs tar 10 gånger 9,20, adderar 15 och sedan multiplicerar med 16,25)

/ B

Casion har samma prioritering som man vanligen använder i verkliga livet eller om man kör med normala programmeringsspråk. D v s att i detta fall att multiplikation går före addition. Svaret blir 335.75 om man gör så som jag beskrev.

Vill man göra en serie så är det bara att trycka exe lite oftare ex:
10
x
9.20
+
15
exe
x
16.25
exe

det blir 1738.75

:)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-19 14:00

vad är det som är så dåligt?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

So, that's that for the Wavac SH-833. I can't explain why Michael found its sound so seductive; all I can do is point to the measurable problems or audible idiosyncrasies that must be listened through to hear what it does right. All I have to do now is work out how to get this mondo amplifier back out of my basement and into the SUV so that Mikey can spend another couple of weeks luxuriating in its sound.—John Atkinson
Bikinitider

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-19 14:07

Verkar som att HP's input syntax är lika svårbegriplig som vår Audiomanikers inlägg, stundoms...

Audiomaniker - har du gjort några jobb för HP?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi