Jag lyssnar för svagt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-16 13:47

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?

Hur mycket effekt drar dina 30w rörslutsteg på tomgång?

Om du vet svaret så kan du väl skriva det i stället.
Varför skulle jag veta det?

Det var ju det här (nedan) som du menade, varför inte skriva det på en gång. Debattekniken som du använder, med korta frågor känns rätt jobbig tycker jag eftersom den minimerar ditt arbete och maximerar andras.

Precis som frågan som jag inte svarar på nu, eftersom det inte är det du frågar om som det handlar om. Eller hur?

MagnusÖstberg skrev:Ville bara påvisa att den enda egentliga energibesparingen värd att nämna hittar vi alla huvudsakligen i våra förstärkare och energiomvandling från ljud till värme i ett dämpat rum är försumbar i jämförelse.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-16 13:57

Bra att du tar upp det där, Svante. Jag ogillar också de där små frågorna som bromsar upp inte enbart diskussionen, utan även viljan att diskutera.
Svårt att komma åt. Finns det ingen käck term för fenomenet?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-16 13:58

Suck.

Klart du kan tolka det så, men du kan också se det som en tankeställare och trådskaparen uppfattade den som just en sådan med hoppas jag.

Mitt kompletterande inlägg var bara för att visa att jag inte var ute efter att skriva honom på näsan vilket Nu är jag ju inte ute efter att vinna diskussioner eller så, utan enbart efter att föra resonemang, utan aspekter på prestige eller att snacka omkull någon. kunde uppfattas som att han tänkt. Att ta bort den känslan.

Ibland är det bra att tänka efter själv och inte få allt serverat.

Ditt inlägg var förövrigt en pungspark, men jag droppar diskussionen nu och ämnar inte varken besvara eller utveckla varför. I vilket fall som helst så överlåter jag åt er att leka vidare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-16 14:01

Strmbrg skrev:Nä, jag tänker att jag blivit lätt troende, och troligen tjatig:

...if the room is pleasing to live in, to have a conversation or to relax, is neither a dungeon nor a stuffed pillow, then it is also suited for accurate sound playback.

Jaa, det är hans ganska vaga, subjektiva uppfattning. :) Återstår att definiera "pleasing to live in", "suited for" samt "accurate sound playback". Jag undrar (på allvar) om han någonsin har hört riktigt bra basåtergivning.

The room is usually considered to be the problem when a loudspeaker does not sound right. Actually, the loudspeaker is the problem

8O Wow. Det var ett inte så lite allvetande uttalande om samtliga lyssningsrum och högtalare. Med tanke på hur de flesta rum där anläggningar är placerade ser ut idag (i alla fall i Sverige) så skulle jag nog vilja säga att han är ute och cyklar. I ett modernt vardagsrum idag finns inte så mycket "irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces " som L verkar tro. Stort, inte så många mattor, öppet till kök och hall med klinkers, inga textilier eller diffusorer på väggarna...

MEN, ett normalt Lindroos- eller IÖ-designat rum behöver inte vara alls speciellt långt ifrån Linkwitzs idealrum. Det är bara när man kommer till riktigt bra basåtergivning som det blir problem, tror jag.

Ändrat: förgrömmade kommatecken.
Senast redigerad av Almen 2010-05-16 16:16, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-16 14:01

MagnusÖstberg skrev:Suck.

Klart du kan tolka det så, men du kan också se det som en tankeställare och trådskaparen uppfattade den som just en sådan med hoppas jag.

Mitt kompletterande inlägg var bara för att visa att jag inte var ute efter att skriva honom på näsan vilket Nu är jag ju inte ute efter att vinna diskussioner eller så, utan enbart efter att föra resonemang, utan aspekter på prestige eller att snacka omkull någon. kunde uppfattas som att han tänkt.

Ibland är det bra att tänka efter själv och inte få allt serverat.

Ditt inlägg var förövrigt en pungspark, men jag droppar diskussionen nu och ämnar inte varken besvara eller utveckla varför.

FYI: Din tanke är kanske god, men den uppfattas inte så.
Kanske du måste utveckla dig till mer än en oneliner för att det ska funka?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-16 14:06

KarlXII skrev:Bra att du tar upp det där, Svante. Jag ogillar också de där små frågorna som bromsar upp inte enbart diskussionen, utan även viljan att diskutera.
Det beror på sammanhanget och hur de används.

Är de alltid dåliga?

Går diskussionerna på forumet alltid ut på att vinna en diskussion?

Kan de användas för att ge någon ett uppslag till eget tänkande?

Är den här tråden avsedd för att förstå och utvecklas, eller för att påvisa att något är dumt?

Jag uppfattar iallafall Strmbrg frågesällning som en källa till reflektion och eftertanke, men du kanske uppfattar den annorlunda?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-16 14:07

KarlXII skrev:Kanske du måste utveckla dig till mer än en oneliner för att det ska funka?

Kanske är det du som borde utvecklas?

Men jag väljer istället att avveckla mig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-16 14:08

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:Bra att du tar upp det där, Svante. Jag ogillar också de där små frågorna som bromsar upp inte enbart diskussionen, utan även viljan att diskutera.
Är de alltid dåliga?
Är den här tråden avsedd för att förstå och utvecklas, eller för att påvisa att något är dumt?
Jag uppfattar iallafall Strmbrg frågesällning som en källa till reflektion och eftertanke, men du kanske uppfattar den annorlunda?

Instämmer.

Dessutom finns det en avdelning för synpunkter där både Svante och KarlXII kan lufta sina åsikter om själva diskussionsklimatet och ev. få nya forumregler till stånd.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-16 14:13

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:Kanske du måste utveckla dig till mer än en oneliner för att det ska funka?

Kanske är det du som borde utvecklas?

Men jag väljer istället att avveckla mig.

Se denna kritik som feedback.
Du gör vad du vill med informationen.
Personligen anser jag att du har mycket bra att komma med om du bara paketerar det på ett bättre sätt. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-16 14:14

KarlXII skrev:Se denna kritik som feedback.

Det gäller även dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-16 14:14

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Är de alltid dåliga?

Instämmer.

Dessutom finns det en avdelning för synpunkter där både Svante och KarlXII kan lufta sina åsikter om själva diskussionsklimatet och ev. få nya forumregler till stånd.

Det är fullt möjligt att detta blir en egen tråd där, ja. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-16 14:14

KarlXII:

Se min kommentar till dig som feedback så att du kan utvecklas.

Jag avböjjer att du använder en tråd där du fullständigt missar poängen till att skapa en tråd där du skall utveckla ditt sätt att tänka.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-05-16 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-16 14:15

MagnusÖstberg skrev:Se min kommentar till dig som feedback så att du kan utvecklas.

Det försöker jag alltid göra. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-05-16 16:10

Almen skrev: Wow. Det var ett inte så lite allvetande uttalande om samtliga lyssningsrum och högtalare. Med tanke på hur de flesta rum där anläggningar är placerade ser ut idag (i alla fall i Sverige) så skulle jag nog vilja säga att han är ute och cyklar. I ett modernt, vardagsrum idag finns inte så mycket "irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces " som L verkar tro. Stort, inte så många mattor, öppet till kök och hall med klinkers, inga textilier eller diffusorer på väggarna...

Kan till viss del vara en kulturskillnad. Det kala skandinaviska inredningsidealet skiljer sig rätt mycket från hur det brukar se ut i t.ex. den anglosaxiska världen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-05-16 16:14

Det är ju trams att det är högtalarna det är fel på. Även L's högtalare påverkas hur rummet är.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-05-16 16:17

Utan att trycka till någon speciell, så handlar det väl delvis om vad man har för syfte med sitt deltagande i trådarna.
Inte bara det, men bland annat, alltså.

Vill man ha rätt?

Vill man fälla någon?

Är det en tävling?

Är kärnfrågan bara ett redskap för att hävda sej?

Vill man föra ett resonemang?

Vet man redan hur alltsammans ligger till?

Äh, nu ser jag att detta i stort sett redan är skrivet.
Men det var enklare att göra detta tillägg än att radera hela postfan.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-16 16:23

.... eller vill man ge möligheten att hitta svaret själv?

Det tycker jag att jag ofta lär mig mycket på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2010-05-16 17:32

Oj vad många svar och åsikter. Mycket intressant. Ska ta mig tid att verkligen läsa igenom allt. Hitills har jag bara hunnit skumma.

Jag har ett obehandlat rum så jag är helt med på att det påverkar en hel del och jag lyssnar mest på dåligt producerad musik eftersom jag inte hade lust att byta musiksmak efter jag råkade bli audiofil :) lyssnar dock på en del klassiskt så jag vet vad dynamik är.

Jag kommer göra allt jag kan för att fixa rummet men det kommer bara sträcka sig till mattor och gardiner + några bokhyllor. Jag tror dock det kommer bli bra.

Men jag har tidigare i bättre rum gjort mätningar med lånad utrustning och jag har konskekvent blivit förvånad över hur lågt jag vill lyssna.
Som referens avskyr jag att gå på bio då ljudet där ofta är både av dålig kvalitet och kraftig volym.
Jag tycker ofta det spelas för starkt på demos etc. Jag tycket tex att Öhman spelade onödigt högt på del material på sin demo.( nu vet jag ju inte om han jämt gör det iofs)

är det ngn som har ett bra tips hur jag verkligen kan mäta upp detta med säkerhet? Jag är nyfiken.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-16 23:15

Svante skrev:korta frågor känns rätt jobbig tycker jag eftersom den minimerar ditt arbete och maximerar andras.

Spot on! Det är den känslan man får - inte av frågor, inte av funderingar, men av just den korta motfrågan som bara är till för att just "locka fram" saker ur den man diskuterar med.

@Magnus - som du minns så startade jag en tråd om just den korta motfrågan - vilken jag fick upp ögonen för efter att ha fått en rad - alltså inte bara en, utan 5-6 st ensamma korta onelinerfrågor i rad (!) - som "svar" av dig (!) på något jag försökte förklara.

Naturligtvis håller jag med dig om att de är berättigade och att de kan fungera som tankeväckare osv osv - men att bara få sådant i retur är väldigt frustrerande. All avsedd effekt försvinner, om de används för mycket.

Man behöver ju egentligen inte locka fram nånting på ett sånt här forum. Alla är ju egentligen mer än villiga att skriva nånting, och det bästa sättet att få andra att skriva är att säga nåt eget.

Det är vanligt med motfrågor här, jag använder dem själv - det är bara när det blir en ful ovana som det blir jobbigt. Något som händer lätt, kanske beroende på ämnets natur. Jag tror iaf, i all välmening, att just du Magnus borde dra ner på antalet frågor :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-16 23:59

Jävla tjat - skriv om ämnet eller håll käft.

Plocka en sak från sitt sammanhang är liksom inte ens lite dåligt - det är urdåligt. Analysera det här exemplet och sluta ta chansen till att föra fram ditt mantra.

Har du något att tillföra till ämnet?

Om inte - gör som Flint förespråkar och använd adekvat forumdel.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-05-17 01:25

overture, Verkar som vi lyssnar på musik med samma problem. Jag är väldigt känslig för ljusa inspelningar, dvs stort sett alla ny musik jag lyssnar på. Med bra dämpat rum så har jag "vunnit" säkert 10-15 dB mer som jag kan spela och det fortfarande är trevligt men begränsningarna finns även i musiken. Oavsett rummet och hur bra högtalare man har så sätter musiken stopp. Det märker jag väl när jag går från en nyare populärproduktion till en klassisk inspelning som inte är förhöjd. Då finner jag knappt några begränsningar hur högt jag kan spela och njuta.

Så fixa till rummet så mycket du kan, kanske ibland höja basen när du spelar, och i värsta fall använda en EQ för att tämja dom jobbigaste inspelningarna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-05-17 17:43

Det är smått fascinerande ibland om hur lite audiofiler bryr sig om sina öron emellanåt.

Nu har vi Overture som lyssnar på 90 Db! Vilket är omkring gränsen där du inte riskerar öronskador vid mer än en timmes lyssnande! risken är hyfsat minimal i alla fall vid 90 db även om jag håller mig under 85. Behöver aldrig mer för hörlurslyssnande i alla fall.

Våra öron färdigutvecklas snabbt sedan förbrukar vi dem tills vi dör. När jag var yngre gillade jag också att dra på. Mina första hifi lurar dödade nästan min hörsel. De hade så låg distortion jag inte förstod hur mycket jag drog på. Alla som lyssnade på mina hörlurar tyckte jag spelade högt men jag kände då inte av det. Skulle tippa jag låg runt 95-105 db åtminstone) Fick känning av tinnitus. Minimal nivå men nu kör man konstant med SPL mätare. Jag har också lärt mig uppskatta lyssning på lägre nivå då man då orkar lyssna längre och intensivare och faktiskt får ut mer detaljer än om man bräker på.

Så vi kanske inte ska försöka övertyga folk att spela i 105 db eller därutöver vilket enligt många öronläkare faktiskt skadar öronen. Även om det inte alltid är till den grad att du upplever det direkt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-05-17 18:03

Det där med ljudtrycket är kanske att klassa som en ren smaksak?

Jag avstår ofta från verklighetens ljudtryck när jag spisar hemma, även om det är "ett avsteg från fideliteten".

Så länge jag - vid ett moderat ljudtryck - får en illusion som är helt okay för mitt eget vidkommande, så ser jag ingen anledning att kräma på mer än så.

Jag lyssnar ju inte för fidelitetens skull, utan för min egen.
8O

När det gäller att kompromissa, så är jag kompromisslös.
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-05-17 18:30

Att spela med hörlurar rakt in i öronen måste ändå vara en annan sak än att
lyssna med högtalare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-05-17 18:37

Ljudtryck som ljudtryck det är ingen skillnad.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-05-17 20:34

Overture: har du testat att mäta hur starkt du tycker känns behagligt när du tagit dej ett par rackare...? :P
Vid just dom tillfällena tror jag att det är många som pajar hörseln...
Och grejerna...

Jag är en av dom i alla fall... :oops:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-05-17 21:43

oqvist skrev:Ljudtryck som ljudtryck det är ingen skillnad.

Jag tror inte det är så enkelt. Ett ljud som anländer framifrån (eller från alla
möjliga håll och kanter snarare), lär örat vara bra mycket bättre utrustat att
skydda sig mot, än ett ljud som kommer rakt in i hörselgången.

Och mäter man upp 90 dB på lyssningsplats är det kanske inte samma sak
som 90 dB 2 centimeter från trummhinnan?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-05-17 21:59

oqvist skrev:Det är smått fascinerande ibland om hur lite audiofiler bryr sig om sina öron emellanåt.

Nu har vi Overture som lyssnar på 90 Db! Vilket är omkring gränsen där du inte riskerar öronskador vid mer än en timmes lyssnande! risken är hyfsat minimal i alla fall vid 90 db även om jag håller mig under 85. Behöver aldrig mer för hörlurslyssnande i alla fall.

Våra öron färdigutvecklas snabbt sedan förbrukar vi dem tills vi dör. När jag var yngre gillade jag också att dra på. Mina första hifi lurar dödade nästan min hörsel. De hade så låg distortion jag inte förstod hur mycket jag drog på. Alla som lyssnade på mina hörlurar tyckte jag spelade högt men jag kände då inte av det. Skulle tippa jag låg runt 95-105 db åtminstone) Fick känning av tinnitus. Minimal nivå men nu kör man konstant med SPL mätare. Jag har också lärt mig uppskatta lyssning på lägre nivå då man då orkar lyssna längre och intensivare och faktiskt får ut mer detaljer än om man bräker på.

Så vi kanske inte ska försöka övertyga folk att spela i 105 db eller därutöver vilket enligt många öronläkare faktiskt skadar öronen. Även om det inte alltid är till den grad att du upplever det direkt.

Värt att fundera på om man vill höra lite tjusiga toner när man blitt lite äldre.

Bra inlägg :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-05-17 22:24

shifts skrev:
oqvist skrev:Ljudtryck som ljudtryck det är ingen skillnad.

Jag tror inte det är så enkelt. Ett ljud som anländer framifrån (eller från alla
möjliga håll och kanter snarare), lär örat vara bra mycket bättre utrustat att
skydda sig mot, än ett ljud som kommer rakt in i hörselgången.

Och mäter man upp 90 dB på lyssningsplats är det kanske inte samma sak
som 90 dB 2 centimeter från trummhinnan?

Du ska ju mäta ljudtrycket där du har dina öron oavsett så nej ingen reell skillnad man behöver ta hänsyn till.

Vissa hörlurar kör med vinklade drivare alternativt displacerade för att skjuta mot ytterörat. Sägs ge en upplevd höjning av ljudnivån med några decibel. Men det är ju fortfarande ljudtrycket in i öronen som är kruxet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-05-17 22:49

oqvist skrev:Det är smått fascinerande ibland om hur lite audiofiler bryr sig om sina öron emellanåt.

Ofta mäter man i dBC i hemmet medans dom rek värdena är mätta i dBA. Sen är dom rek värdena för kont ljudtryck medans musik är dynamisk och dom 90 dB är kanske toppvärde.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi