Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:
Fast det är inte alla som klarar att få tryck i en barytonsax.
Flint skrev:Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.
Hämta filerna här. Jämför med originalet.
eriken skrev:Har det inte mycket att göra med att det är mycket höga ljudnivåer live? För att det ska bli relevant så borde väll man isåfall spela lika högt hemma..? En live konsert på finlyssnings hifi-nivå ger nog heller inget ka-duff.
2-ch skrev:Jag är också nyfiken på vad det är som JBL, Klipch, CV mfl lyckas få till på sina högtalare. Kanske inte det mest riktiga, men jäkligt underhållande.
Magnuz skrev:RogerGustavsson skrev:
Fast det är inte alla som klarar att få tryck i en barytonsax.
Det stämmer nog. Fast det var ett exempel hämtat ur verkligheten. Jag råkade nämligen en gång gå förbi några jazzblåsare strax innan de skulle spela och precis när jag passerade lät barytonsaxofonisten höra ett BRÖÖÖL! och jag kan säga att jag hajade till rätt ordentligt.Jag har även sett marscherande blåsorkestrar ett par gånger och det är ett imponerande tryck på nära håll.
subjektivisten skrev:2-ch skrev:Jag är också nyfiken på vad det är som JBL, Klipch, CV mfl lyckas få till på sina högtalare. Kanske inte det mest riktiga, men jäkligt underhållande.
Discopuckel?
subjektivisten skrev:2-ch skrev:Jag är också nyfiken på vad det är som JBL, Klipch, CV mfl lyckas få till på sina högtalare. Kanske inte det mest riktiga, men jäkligt underhållande.
Discopuckel?
Naqref skrev:Vid demon av TAD i Sthlm så hade de tendenser till detta tryck utan att ha en discopuckel.
petersteindl skrev:Det är i alla fall en gemensam nämnare, men elektrostater borde kanske funka, men jag har aldrig [s]hört[/s] upplevt detta med elektrostater och faktiskt aldrig med dipoler, Inte ens BBs. Han om någon borde ha massvis med denna effekt om det endast rörde sig om akustisk impedans.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Det är i alla fall en gemensam nämnare, men elektrostater borde kanske funka, men jag har aldrig [s]hört[/s] upplevt detta med elektrostater och faktiskt aldrig med dipoler, Inte ens BBs. Han om någon borde ha massvis med denna effekt om det endast rörde sig om akustisk impedans.
Det antyder att det kan delvis ha att göra med dispersiva effekter då dipoler ju dels genom sin stora membranarea och dels genom sina stora reflexer i framväggen ger rätt stor utsmetning i tiden av ljudet. Eller vad tror du?
Naqref skrev:Jag är inne en del på det som Peter nämner (finns en diskussion om det i en tidigare tråd) men efter att ha kollat på Flints fina kurva så misstänker jag att det också kan bero på avsaknad av dispersion. Det kan man få genom att ha ordentlig riktverkan genom hornladdning eller stora membranareor samt avsaknad av väldigt tidiga reflexer. En sådan tidig reflex är golvreflexen.
Här finns en tidigare diskussion i ämnet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 909#704909
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Jag är inne en del på det som Peter nämner (finns en diskussion om det i en tidigare tråd) men efter att ha kollat på Flints fina kurva så misstänker jag att det också kan bero på avsaknad av dispersion. Det kan man få genom att ha ordentlig riktverkan genom hornladdning eller stora membranareor samt avsaknad av väldigt tidiga reflexer. En sådan tidig reflex är golvreflexen.
Här finns en tidigare diskussion i ämnet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 909#704909
Så ju mindre golvreflex, t ex, desto mer "magbas" kan man få?
Flint skrev:Jag har länge tyckt att högtalare med baselementet riktat mot mig ger bästa attacken. Lådor med dolda baselement eller där baselementet är riktat neråt, bakåt eller åt sidan tycker jag ger för luddig bas. Här har vi kanske förklaringen.
Naqref skrev:Flint skrev:Jag har länge tyckt att högtalare med baselementet riktat mot mig ger bästa attacken. Lådor med dolda baselement eller där baselementet är riktat neråt, bakåt eller åt sidan tycker jag ger för luddig bas. Här har vi kanske förklaringen.
Det är nog en delsanning i a f.<snip>
Naqref skrev:Det är troligen en av många möjliga slutsatser. För en normal tvåvägare så ligger golvreflexen dämpad kanske 1dB jämfört med direktljudet och runt 1.2 ms efter. Om man tänker vad det skulle göra med ljudet som syns i Flints kurva så inser man att det skulle inte bli speciellt vackert.
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Det är troligen en av många möjliga slutsatser. För en normal tvåvägare så ligger golvreflexen dämpad kanske 1dB jämfört med direktljudet och runt 1.2 ms efter. Om man tänker vad det skulle göra med ljudet som syns i Flints kurva så inser man att det skulle inte bli speciellt vackert.
Intressant. Är det en viss del av basen som denna "smocka" ligger (typ discodelen a la 60-80 hz) eller är det mer utdragen i tid?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster