Vad tycker ni om Audyssey DSX?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-26 23:19

Harryup skrev:Klart att det går med flera element. Enklast är ju aktiv drivning med ett digitalt filter.

Frågan gällde att få en högtalare monterad på väggen att uppföra sig som en betydligt närmre placerad takhögtalare.

Kan väg rapportera att man nog kan betrakta DSX Front Wide som fungerande, men det är inga stora saker vi pratar om. I mitt fall gjorde tesfallet att antalet högtalare per sida i surrounden minskades från 3 till 2 och frågan är om inte detta var undefär lika stor förlust som front Wide var en vinst....

Så spring inte benen av er för 9.2/11.2... ett 7.1-system med mångfaldigade surrounder är viktigare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-26 23:50

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Du kan inte kompensera direktljudet, men inte studsen. :lol: :lol: :lol:
Det där blev väl en konstig mening?

Inte om du hade förstått vad jag syftade på, men eftersom du inte gjorde det kan jag förstå att den ter sig konstig.
Take 2:
Du kan inte tidsfördröja direktljudet utan att du också fördröjer studsen, alltså kan du inte kompensera precedensen för direktljudet kommer alltid först.

Du kanske kan tänka dig direktljud => noll också
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-27 08:23

Om du kan hitta en direktstrålande högtalare med noll i utstrålning i 45-gradersriktning så skulle det gå att studsa en sådan i taket utan att redan ha skickat direktinformation, visst. Finns sådana??

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-27 10:23

Nattlorden skrev:Så spring inte benen av er för 9.2/11.2... ett 7.1-system med mångfaldigade surrounder är viktigare.

Det ena utesluter ju inte det andra... 8)

Så testet utföll till belåtenhet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-27 12:45

Det var inte så mycket att irritera sig över på Denonen ljudmässigt. Precis som alla de andra med vanliga slutsteg så blev den ganska varm. Menyerna var väl ok, men fortfarande inte lika bra som Pioneers.

Gissar dock att Marantzens ovilja att visa andra ljudformat beror på att min Blurayspelare troligen omvandlar allt till PCM själv, Denon upplevdes likadan fram till jag bytte till DVD-spelaren och då började den visa fler typer av info.

Stör mig på att fjärren saknar möjlighet att välja format, vem vill fram och behöva trycka på apparaten - under luckan dessutom!

Syftar du på DSX i sig, så var det ingen direkt aha-upplevelse, men heller inte någon irritation... Måste man knapra in på surroundfältet för att koppla in wide, så är det väl gränsfall på var plus och minus hamnar. Nästan så man skulle vilja höra ifall åkningar blir bisarra om man låter surroundenfältet sträcka sig hela vägen fram till wide vinkeln. (Dvs att front wide hamnar under den främre sid-surrounden)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-28 12:11

Har fått konfirmation från Audyssey att 45-grader-uppåt-vinkeln är relativt öronhöjd ( mest logiska referenspunkten, men om det inte är utskrivet någonstans kan man ju aldrig veta helt säkert ).

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-06-28 12:25

Nattlorden skrev:Har fått konfirmation från Audyssey att 45-grader-uppåt-vinkeln är relativt öronhöjd ( mest logiska referenspunkten, men om det inte är utskrivet någonstans kan man ju aldrig veta helt säkert ).

För mig är inte höjdhögtalarna något problem. De integreras i taket och riktas mot lyssningspositionen. Det är värre med Wide som tarvar nya väggar... :cry: Men det går att lösa. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi