Moderator: Redaktörer
Schull skrev:Objektivisten skrev:Begreppet är totalt urvattnat och meningslöst att överhuvudtaget diskutera.
+10
/L
Strmbrg skrev:Schull skrev:Objektivisten skrev:Begreppet är totalt urvattnat och meningslöst att överhuvudtaget diskutera.
+10
/L
Ni är mycket välkomna att låta bli att deltaga.
Objektivisten skrev:Strmbrg skrev:Schull skrev:Objektivisten skrev:Begreppet är totalt urvattnat och meningslöst att överhuvudtaget diskutera.
+10
/L
Ni är mycket välkomna att låta bli att deltaga.
Pja, kändes som tråden behövde förgyllas av ett snyggt faccia och ett par läckra skor. Likväl som meningslöst surr.Nu är det fotboll Strömgren, så ska inte störa mer.
Strmbrg skrev:
Jag kanske störar vidare.
Har inte spenkat en minut på fotbolls-vm.
Strmbrg skrev:High fidelity borde kunna innebära olika tekniska krav för var och en.
Om två personer lyssnar på en och samma uppställning, och den ene upplever en god realism men den andre inte gör det, så är det High fidelity för den ene men inte för den andre.
Nu utgår jag från att akustisk musik avlyssnas.
Men, det kan ju aldrig bli High fidelity med tvåkanalig återgivning.
Lika lite som en aldrig så "perfekt" bild kan vara High fidelity.
Det handlar om kompromisser.
Det förutsätter att man i bildfallet tex bortser från att bilden är tvådimensionell men verkligheten är tredimensionell.
Det förutsätter i ljudfallet att man tex förlikar sej med att infallsvinklarna mot örat skiljer mellan verklighet och återskapande.
Att förstärkaren inte förvränger signalen är ju bra. Men det är bara en bråkdel av vad som krävs för att verkligheten skall återskapas.
Strmbrg skrev:Jo, det kanske finns ett fenomen som kallas High fidelity.
Som alltså lika gärna kunde kallas Goesta Nyström eller Ljudåtergivningsnormen, eller nåt.
Men vad jag yrar om är det rent språkliga "hög trohet".
Man kan ju om man har låga krav på vad hög trohet är, acceptera det verklighets-fjärran stereosystemet.
För en konstruktör kan det naturligtvis vara mycket viktigt att ha mätbara egenskaper att ställa mot siffermässiga normer.
Men, det är ju fortfarande mycket godtyckligt vad man bestämmer sej för skall vara gränsvärdena, och vilka ljudliga aspekter som överhuvudtaget skall tas hänsyn till.
PS
Jag tycker att stereosystemet duger gott!
Jag tycker att jag kan få en fullt godtagbar illusion av realism med det systemet.
Men, jag tycker likafullt att det är mycket stor skillnad mellan verklighet och stereolyssning.
petersteindl skrev:...
Jag utgår ifrån att det beror på att begreppet High Fidelity fortfarande inte är förstått. Det är gamla sanningar som inte finns på pränt. Det är dags att det kommer på pränt. En sak kan jag säga och det är att man måste se det ur ett evolutionistiskt perspektiv, men det betyder inte att begreppet skall definieras om, utan snarast tvärtom, begreppet bör cementeras, ungefär som klistrade trådar.
MvH
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:...
Jag utgår ifrån att det beror på att begreppet High Fidelity fortfarande inte är förstått. Det är gamla sanningar som inte finns på pränt. Det är dags att det kommer på pränt. En sak kan jag säga och det är att man måste se det ur ett evolutionistiskt perspektiv, men det betyder inte att begreppet skall definieras om, utan snarast tvärtom, begreppet bör cementeras, ungefär som klistrade trådar.
MvH
Peter
Nä, jag känner inte ens till vad det skulle finnas för bestämda definition(er) av begreppet.
Jag har enbart betraktat begreppet som betydande hög trohet, inte att Hifi skulle vara en etikett på något specificerat innehåll.
Men det kanske det är? Typ Deutsche Industrienormen.
I så fall får jag inte ihop resonemangen om absolut transparens, ofärgat och Hifi.
Strmbrg skrev:Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.
*) Transparent skulle då för övrigt vara något absolut och inte något variabelt.
Sanny_X skrev:Strmbrg skrev:Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.
*) Transparent skulle då för övrigt vara något absolut och inte något variabelt.
Vad annat än transparant är godtagbart som HiFi enligt din mening?
paa skrev:Strmbrg skrev:Jag kanske störar vidare.
Har inte spenkat en minut på fotbolls-vm.
Snart är det dags igen:
Strmbrg skrev:Åkej,
Som jag inledde tråden med då:
Något subjektivt, dock med en riktning.
Eller är det just bara en strävan? Alltså bara en riktning och inte en bedömning.
Då betyder det väl att det kan röra sej om att man har en trattgrammofon, men har ambitionen att byta upp sej till en mer bredbandig apparatur?
Lite tillspetsat förvisso.
Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.
Sanny_X skrev:Strmbrg skrev:Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.
Vad annat än transparant är godtagbart som HiFi enligt din mening?
hifikg skrev:Äntligen, här var tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster