Begreppet Hifi, den slutliga tråden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-07 18:05

High fidelity borde kunna innebära olika tekniska krav för var och en.

Om två personer lyssnar på en och samma uppställning, och den ene upplever en god realism men den andre inte gör det, så är det High fidelity för den ene men inte för den andre.
Nu utgår jag från att akustisk musik avlyssnas.

Men, det kan ju aldrig bli High fidelity med tvåkanalig återgivning.
Lika lite som en aldrig så "perfekt" bild kan vara High fidelity.
Det handlar om kompromisser.

Det förutsätter att man i bildfallet tex bortser från att bilden är tvådimensionell men verkligheten är tredimensionell.

Det förutsätter i ljudfallet att man tex förlikar sej med att infallsvinklarna mot örat skiljer mellan verklighet och återskapande.

Att förstärkaren inte förvränger signalen är ju bra. Men det är bara en bråkdel av vad som krävs för att verkligheten skall återskapas.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-07 20:08

Begreppet är totalt urvattnat och meningslöst att överhuvudtaget diskutera.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2010-07-07 20:15

Objektivisten skrev:Begreppet är totalt urvattnat och meningslöst att överhuvudtaget diskutera.

+10

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-07 20:18

Schull skrev:
Objektivisten skrev:Begreppet är totalt urvattnat och meningslöst att överhuvudtaget diskutera.

+10

/L

Ni är mycket välkomna att låta bli att deltaga.

:wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-07 20:26

Strmbrg skrev:
Schull skrev:

+10

/L

Pja, kändes som tråden behövde förgyllas av ett snyggt faccia och ett par läckra skor. Likväl som meningslöst surr. :lol: Nu är det fotboll Strömgren, så ska inte störa mer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-07 20:29

Objektivisten skrev:
Strmbrg skrev:
Schull skrev:

+10

/L

Pja, kändes som tråden behövde förgyllas av ett snyggt faccia och ett par läckra skor. Likväl som meningslöst surr. :lol: Nu är det fotboll Strömgren, så ska inte störa mer.

Jag kanske störar vidare.
Har inte spenkat en minut på fotbolls-vm.

8O

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-07 20:35

Strmbrg skrev:
Jag kanske störar vidare.

8O

Fotboll är den nya HiFi:n Strömmingsson. Nu fick vi en inspringande åskådare på planen också, snacka om dramatik!!!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-07 21:37

Strmbrg skrev:High fidelity borde kunna innebära olika tekniska krav för var och en.

Om två personer lyssnar på en och samma uppställning, och den ene upplever en god realism men den andre inte gör det, så är det High fidelity för den ene men inte för den andre.
Nu utgår jag från att akustisk musik avlyssnas.

Men, det kan ju aldrig bli High fidelity med tvåkanalig återgivning.
Lika lite som en aldrig så "perfekt" bild kan vara High fidelity.
Det handlar om kompromisser.

Det förutsätter att man i bildfallet tex bortser från att bilden är tvådimensionell men verkligheten är tredimensionell.

Det förutsätter i ljudfallet att man tex förlikar sej med att infallsvinklarna mot örat skiljer mellan verklighet och återskapande.

Att förstärkaren inte förvränger signalen är ju bra. Men det är bara en bråkdel av vad som krävs för att verkligheten skall återskapas.

Nu pratar du om två skilda fenomen. High Fidelity är ett och 3D-sound är ett annat. 3D-sound har man sökt så länge ljudreproduktion har funnits.

Idag har man två huvudriktlinjer. Antingen med hörlurar och då är det konsthuvudstereofoni eller på engelska binaural.
Eller också är det Wave field synthesis med högtalare och det är inte stereofoni med fantomprojicering utan det är en uppbyggnad av reell projicering med många kanaler som bygger på Huygensprincipen.

Jag tror det är bäst att särbehandla begreppen, annars fjärmar man sig det som high fidelity står för eftersom 3D-sound är ett betydligt striktare och kraftfullare fenomen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-07 21:48

Jo, det kanske finns ett fenomen som kallas High fidelity.
Som alltså lika gärna kunde kallas Goesta Nyström eller Ljudåtergivningsnormen, eller nåt.

Men vad jag yrar om är det rent språkliga "hög trohet".

Man kan ju om man har låga krav på vad hög trohet är, acceptera det verklighets-fjärran stereosystemet.

För en konstruktör kan det naturligtvis vara mycket viktigt att ha mätbara egenskaper att ställa mot siffermässiga normer.

Men, det är ju fortfarande mycket godtyckligt vad man bestämmer sej för skall vara gränsvärdena, och vilka ljudliga aspekter som överhuvudtaget skall tas hänsyn till.

PS
Jag tycker att stereosystemet duger gott!
Jag tycker att jag kan få en fullt godtagbar illusion av realism med det systemet.
Men, jag tycker likafullt att det är mycket stor skillnad mellan verklighet och stereolyssning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-07 21:56

Strmbrg skrev:Jo, det kanske finns ett fenomen som kallas High fidelity.
Som alltså lika gärna kunde kallas Goesta Nyström eller Ljudåtergivningsnormen, eller nåt.

Men vad jag yrar om är det rent språkliga "hög trohet".

Man kan ju om man har låga krav på vad hög trohet är, acceptera det verklighets-fjärran stereosystemet.

För en konstruktör kan det naturligtvis vara mycket viktigt att ha mätbara egenskaper att ställa mot siffermässiga normer.

Men, det är ju fortfarande mycket godtyckligt vad man bestämmer sej för skall vara gränsvärdena, och vilka ljudliga aspekter som överhuvudtaget skall tas hänsyn till.

PS
Jag tycker att stereosystemet duger gott!
Jag tycker att jag kan få en fullt godtagbar illusion av realism med det systemet.
Men, jag tycker likafullt att det är mycket stor skillnad mellan verklighet och stereolyssning.

Jag håller inte alls med om ditt resonemang. Jag utgår ifrån att det beror på att begreppet High Fidelity fortfarande inte är förstått. Tråden handlar inte om det rent språkliga "hög trohet". Du skriver ju själv att det rör sig om ett begrepp, nämligen High Fidelity. Tråden heter ju så. Det är gamla sanningar som inte finns på pränt. Det är dags att det kommer på pränt. En sak kan jag säga och det är att man måste se det ur ett evolutionistiskt perspektiv, men det betyder inte att begreppet skall definieras om, utan snarast tvärtom, begreppet bör cementeras, ungefär som klistrade trådar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-07 22:05

petersteindl skrev:...
Jag utgår ifrån att det beror på att begreppet High Fidelity fortfarande inte är förstått. Det är gamla sanningar som inte finns på pränt. Det är dags att det kommer på pränt. En sak kan jag säga och det är att man måste se det ur ett evolutionistiskt perspektiv, men det betyder inte att begreppet skall definieras om, utan snarast tvärtom, begreppet bör cementeras, ungefär som klistrade trådar.

MvH
Peter

Nä, jag känner inte ens till vad det skulle finnas för bestämda definition(er) av begreppet.
Jag har enbart betraktat begreppet som betydande hög trohet, inte att Hifi skulle vara en etikett på något specificerat innehåll.
Men det kanske det är? Typ Deutsche Industrienormen.

I så fall får jag inte ihop resonemangen om absolut transparens, ofärgat och Hifi.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-07 22:47

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:...
Jag utgår ifrån att det beror på att begreppet High Fidelity fortfarande inte är förstått. Det är gamla sanningar som inte finns på pränt. Det är dags att det kommer på pränt. En sak kan jag säga och det är att man måste se det ur ett evolutionistiskt perspektiv, men det betyder inte att begreppet skall definieras om, utan snarast tvärtom, begreppet bör cementeras, ungefär som klistrade trådar.

MvH
Peter

Nä, jag känner inte ens till vad det skulle finnas för bestämda definition(er) av begreppet.
Jag har enbart betraktat begreppet som betydande hög trohet, inte att Hifi skulle vara en etikett på något specificerat innehåll.
Men det kanske det är? Typ Deutsche Industrienormen.

I så fall får jag inte ihop resonemangen om absolut transparens, ofärgat och Hifi.

High Fidelity har inga bestämda definitioner. Det är ingen lag. Det är snarast en strävan och det är denna strävan som sätter etiketten, inte ett definierat slutresultat. High Fidelity är ingen norm och ingen kvantitativ definition.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-07 23:01

Åkej,

Som jag inledde tråden med då:
Något subjektivt, dock med en riktning.

Eller är det just bara en strävan? Alltså bara en riktning och inte en bedömning.

Då betyder det väl att det kan röra sej om att man har en trattgrammofon, men har ambitionen att byta upp sej till en mer bredbandig apparatur?

Lite tillspetsat förvisso.
Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.

*) Transparent skulle då för övrigt vara något absolut och inte något variabelt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-06-14 17:17

Strmbrg skrev:Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.

*) Transparent skulle då för övrigt vara något absolut och inte något variabelt.

Vad annat än transparant är godtagbart som HiFi enligt din mening?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-14 18:05

Sanny_X skrev:
Strmbrg skrev:Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.

Ingen aning, är alldeles för berusad för att kunna svara annorlunda idag.

Å andra sidan kanske jag inte kan svara imorgon heller. Enär jag sannolikt har huvudvärk då.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-14 19:04

Strmbrg skrev:Jag kanske störar vidare.
8O

Snart är det dags igen:

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-14 19:25

paa skrev:
Strmbrg skrev:Jag kanske störar vidare.
8O

Snart är det dags igen:

Bild

Det var som sjåen!

Då får man väl fortsätta att inte spenka på dumburken då.

Eller, dumplattan, blir det väl nuförti'n.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-14 19:55

Strmbrg skrev:Åkej,

Som jag inledde tråden med då:
Något subjektivt, dock med en riktning.

Eller är det just bara en strävan? Alltså bara en riktning och inte en bedömning.

Då betyder det väl att det kan röra sej om att man har en trattgrammofon, men har ambitionen att byta upp sej till en mer bredbandig apparatur?

Lite tillspetsat förvisso.
Men vad jag ville komma till var att det inte borde gå att säga att endast transparent*) är hifi.

Jisses.

Jag begriper inte vad jag talar om.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-06-15 12:28

Bild

Peters definition verkar för mig vara den mest sympatiska och den som mest överensstämmer över den definition som jag har över vad HI-FI är.

Att återge något är inte densamma som att kopiera något. Subjektivisten tar sin utgångspunkt i att hifi skulle vara någon form av kopieringsfunktion. Att återge något har mycket större problem än så. Kopiera är ju att skapa en närmast identisk händelse. Men i mera avancerade former är detta inte helt enkelt. Exempelvis en skalförändring skapar förändrade upplevelser av proportioner. Samma händer när du spelar olika högt.

Jag utgår från bilden ovan. Någon tok har gjort en jordgubbsplantering. Syftet är framförallt att få tidiga och goda jordgubbar enligt den som designade. Alltså lä, dränering solinstrålning och värme är maximerad. Sedan har något gått dit och fotograferat. Alltså ställt upp kameran på taket av boden och skjutit ett skott för att återge den övergripande strukturen. Ungefär så ser väl det ut när musik spelas in. Mikrofoner ställs upp oavsett om det är i studio eller live. Bilden eller musiken kan senare efterbehandlas på mängder av sätt. Exempelvis kan blåsticket säkerligen tas bort. Är det en livehändlse som skall spelas in kommer aldrig inspelningen vara identisk med publikens upplevelse. Så går det inte till. Vi kan mycket väl tänka oss att ta bilden ur flera olika vinklar. Det är som det enbart skulle finnas en sanning om vad som är orginalhändlesen som jag menar borde vara den ursprungliga, om det finns någon sådan. Någon sådan sanning kan inte finnas. Det går att spela in på olika sätt på samma sätt som det går att ta bilden på mängder av olika sätt.

OK, man kan nu enkelt hävda att det är fonogrammet som är själva orginalhändelsen. Och att det är det som nu oförstört skall spelas upp. Jag kommer själv aldrig spela så starkt som originalet gjorde. Vore en mardröm att flytta Nerfetiti till Popsnörets arbetsrum och ta bort väggen till vardagsrummet. Sedan ställe dit bandet som spelade så högt som de vill göra. Skulle fullständigt förstöra våra möjligheter till grannsämja, till egna reflektioner och till att kunna prata med varandra. så vill jag inte ha det i min vardag.

När jag arbetat med förtusättningarna för mitt egna musikspelande har jag utgått från vad som jag upplever som natruliga ljud och klanger. Ibland har jag då gjort akustiska åtgärder m m för att exempelvis slippa bumligheten i basen. Sedan blev det införande av rör i signalvägen eftersom jag upplevde att det blev förbättringar i förhållande till vad jag upplever som ärlig och god återgivning. Strävan är bl a naturlighet och realism i den lyssningsnivå som vi spelar i. Men också att flytta in händelserna något i rummet.

Personligen anser jag mig inte löst allt så att jag har världens bästa anläggning. Men stävan är att den ändå skall vara en god återgivare av musik och ibland andra former av ljud. Och kan mycket väl tänka mig avsteg från en stikt transparant väg såsom fortfarande hifi. detta innebär ju inte att alla avsteg är goda sådana.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-06-15 13:25

Sanny_X skrev:

Eftersom ingen norm finns gällande akustik i rum och högtalare så kan man ju lägga ner hela ideen med HiFi o vad det innebär i lyssningsrummet. HiFi borde endast gälla apparaterna som ska agera transmissionslänk. Högtalare och akustik finns det som sagt ingen norm för så då faller hela iden om HiFi o transparans vad gäller lyssning i en lokal eller ett rum.

Akustiken blir vad man personligen gillar, eller vad akustikkonsulten/högtalartillverkaren tror är rätt. Vad är då HiFi när det inte finns någon riktigt studie gjord eller ordentlig utredning utförd som förklarar hur akustiken ska se ut för en transparant återgivning i rum/lokal!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-15 13:42

Kronkan, intressant reflektion..!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-15 13:45

HiFi är att kunna uppleva en ursprungshändelse i hemmet nästintill likvärdigt som om man vore på plats vid händelsen - Enkelt!

För att kunna nå dit måste givetvis alla led på vägen beaktas och inte bara uppspelningsdelen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Begreppet Hifi, den slutliga tråden?

Inläggav hifikg » 2019-02-13 22:45

Äntligen, här var tråden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Begreppet Hifi, den slutliga tråden?

Inläggav HenrikTornquist » 2019-02-17 18:16

hifikg skrev:Äntligen, här var tråden.

Vilken? Den med störst bump-faktor?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Föregående

Återgå till Generellt om hifi