EKK varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-23 09:26

MagnusÖstberg skrev:....och så kan man fundera på vad det är som missas med att ta bort den vita gosiga krammassan runt kabeln... :D

Vet du MagnusÖstberg? Berätta då gärna. Jag funderar att strippa av därav intresset!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-07-23 09:29

MagnusÖstberg skrev:....och så kan man fundera på vad det är som missas med att ta bort den vita gosiga krammassan runt kabeln... :D

Precis! Hör man skillnad, skulle jag inte sätta en peng på att det är en förbättring man hör...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-23 09:50

Om man är på testhumör kan man ju prova att få tag på EQQ, vilken har annan plastisolering (nån sorts polyeten eller polypropylen tror jag) med bättre dielektriska egenskaper än EKK, (som är gjord av PVC) men annars är uppbyggd lika, med solida ledare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-23 09:51

Det där styva ytterskalet är nog bara ett mekaniskt slitageskydd.
Tar man bort det är det ju en mjuk innerkärna som dessvärre är ganska spröd. Tror inte det hjälper att sätta strumpa för efter ett par böj lär den ha smulats sönder därinne och då kommer den fina strumpan att se ut som en proppmätt anakonda.

Ljudmässiga fördelar eller nackdelar?
Jag är skeptisk... 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-23 10:18

Massan stabiliserar även ledarna mot de magnetiska krafter som strömmen genom ledarna ger, sa att avståndet mellan dom inte moduleras av signalen, och så att kabelns elektriska egenskaper hålls konstanta. Hur mycket det påverkar ljudet har jag ingen aning om, men det kan ju inte vara någon nackdel att det är stabilt i varje fall, förutom hanteringsmässigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2010-07-23 10:36

Jag kör EKK, ingen aning varför men de är billiga och tydligen bra.

Sen har jag dessutom ett speciellt emotionellt band till ena kabeln då jag lyckades skära upp pekfingret rätt ordentligt när jag skulle skala den, klumpig som man är. Högtalarkablar är lite som tjejer, går det för smooth i början så tröttnar man men om man får kämpa lite så håller det i längden ;)

Tänk scenen i Avatar när han ska välja fågel. Den som försöker döda dig är den du ska ha.
Motstånd!

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2010-07-23 10:42

Richard skrev:
U1 skrev:
Richard skrev:Citat:
Med bi-wiring får du fasfel som beror på att förstärkaren "ser" olika belastningar genom kablarna. Ett diskantelement har en helt annan belastning än ett baselement.*

Hur skulle förstärkaren på något vis kunna "se" detta?

Länk:

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

"One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths.

What does this sound like? Well, usually, just as you may expect from physics, it appears as a change in the reproduction of space and sound stage. Often, the first impression is that the "biwired" sound presents extended "dimensions", more "air", and is more "living". The impression after a week or month, however, is that all recordings sound very much alike, and the "airiness" appears on all records. It does not even sound like air anymore, instead more like a slime that pollutes every record you play. No wonder, since it is not a real, recorded quality but a "speaker characteristic" added to all reproduced material. "Sameness" is another word for it."

Men inget av detta handlar om att förstärkaren ser olika belastningar genom kablarna (de är ju kopplade på samma anslutning, endast summan ändras, förstärkaren "ser" inte "två" högtalarkablar). Självfallet kommer högtalaren att ändra karaktär, går lätt att simulera genom att sätta ett motstånd i serie med högtalaren, Qt ändras, säkerligen även andra parametrar också.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-23 10:49

KarlXII skrev:Jag är skeptisk... 8)
Erkänn att du inte är intresserad nog för att göra en test på det, men att du kan tänka dig att bygga om ett filter med konjungatlänk för att få veta om det blir bättre :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-23 10:51

MagnusÖstberg skrev:
KarlXII skrev:Jag är skeptisk... 8)
Erkänn att du inte är intresserad nog för att göra en test på det, men att du kan tänka dig att bygga om ett filter med konjungatlänk för att få veta om det blir bättre :)

Guilty as charged, your honour. :D

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-07-23 11:02

Måste man ha en sådan konjugatlänk för att kunna köra ekk?

Har blindtestat den kabeln med en kompis och oavsett vad vi kopplat in i både högtalarväg och förstärkarväg så har det låtit trasigt. Distortion på hög nivå och rent ut sagt skräp.

Var bara någon vecka sedan vi testade igen med min Denon och samma visa där lät riktigt dåligt och trasigt.

Då har vi ändå terminerat rejält med pålöddade bananer av hög kvalite :?

Som det är nu skulle jag aldrig någonsin använda ekkn som högtalarkabel då den bara förstör.

Men uppenbarligen finns det folk som kör den och är nöjda och jag har ju svårt att tro att alla är döva :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-23 11:05

Det har snarare varit de saker som den andra kabelt döljer som ni stört er på att de kommit fram. Man måste inte gilla den, men den förstör ingenting - däremot finns det gott om andra kablar med designad filterverkan som man kan trivas bättre med.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-23 11:13

Beakungen skrev:Måste man ha en sådan konjugatlänk för att kunna köra ekk?
Inte alls!

Undrar om er kabel var rejält lödd eller om det kan ha varit kallödning, eller för mycket lödtenn.

Sak samma, kontentan är att skit i att använda en kabel som man inte är nöjd med. Var glad att du inte investerat tusentals kronor i en kabel som gav dig samma besvikelse :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-23 11:23

Här är ett inlägg som jag skrev här på faktiskt när jag bara hade varit medlem i några månader. Om man är osäker på skillnaden mellan konjugatlänk och terminering så kanske man ska läsa det.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 60e4#44319
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-23 11:35

Jag tror ingen är osäker på skillnaden :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-23 11:50

8O

Det tror jag. Jag tror inte ens alla vet att bägge varianterna finns.
Bra post förresten, Svante.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-07-23 11:50

jag har massvis med 4-trådars EKRK över nu, kan man använda den istället för EKK, eller påverkar skärmen kabelns "hifiegenskaper" till det sämre ?

* * * * * * * * * *

eriken

Inläggav eriken » 2010-07-23 12:12

KarlXII skrev:Det där styva ytterskalet är nog bara ett mekaniskt slitageskydd.
Tar man bort det är det ju en mjuk innerkärna som dessvärre är ganska spröd. Tror inte det hjälper att sätta strumpa för efter ett par böj lär den ha smulats sönder därinne och då kommer den fina strumpan att se ut som en proppmätt anakonda.

Jag är skeptisk... 8)

Jag har bara själva ledarna inne i en väldigt smal kabelstrumpa. Gjorde det av rent estetiska skäl. Blev mycket smidigare än vanliga ekk och väldigt snyggt.

Och för att inte tala om ljudet då: Som att dra bort en bäddmadrass framför högtalarna! Musikerna formligen stormade in i rummet och spelade live för mig! Eller så hittade jag på det där sista :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-07-23 13:36

Beakungen skrev:Har blindtestat den kabeln med en kompis och oavsett vad vi kopplat in i både högtalarväg och förstärkarväg så har det låtit trasigt. Distortion på hög nivå och rent ut sagt skräp.

Har du sådana problem med distorsion i din anläggning, ska du nog använda en mindre avslöjande kabel än EKK. Jag skulle nog inte rekommendera någon lågpriskabel överhuvudtaget. De är generellt alltför goda ledare. Distorion på hög nivå som hörs via EKK, hörs garanterat även via vilken lampsladd som helst.

I de övre prissegmenten lär det finnas kablar som maskerar signalen på olika sätt. Kanske finns det någon passande där. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-07-23 18:53

eriken skrev:

Jag är skeptisk... 8)

Jag har bara själva ledarna inne i en väldigt smal kabelstrumpa. Gjorde det av rent estetiska skäl. Blev mycket smidigare än vanliga ekk och väldigt snyggt.

Och för att inte tala om ljudet då: Som att dra bort en bäddmadrass framför högtalarna! Musikerna formligen stormade in i rummet och spelade live för mig! Eller så hittade jag på det där sista :)

Har du bara kopparledarna i kabelstrumpa? Eller Har du de isolerade ledarna i strumpa? Ligger ledarna i var sin strumpa eller har du båda två i en strumpa?

Jag har en lite skruvad fascination för kablar trots att jag inte vet om de påverkar ljudet eller ej?

Man borde ju kunna hitta lackad koppartråd eller pilla ihop nått eget med krympslang? Detta utöver kabelstrumpor...

Jag gillar verkligen tanken på EKK men den är rysligt opraktisk pga dess styvhet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-23 18:58

markusG skrev:Jag gillar verkligen tanken på EKK men den är rysligt opraktisk pga dess styvhet.
Är du inte rädd om händerna kan du tvina/fläta x1,5 kvadatare ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-23 19:19

Beakungen skrev:Har blindtestat den kabeln med en kompis och oavsett vad vi kopplat in i både högtalarväg och förstärkarväg så har det låtit trasigt. Distortion på hög nivå och rent ut sagt skräp.

Vart ligger s/n på kabeln, -150 dB lr något. Hur lyckas ni spela så det störde?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-07-23 19:34

Jag var en gång i tiden en dyrkabelförspråkare, men inte längre.
Jag har "nyktrat till" när det gäller kablar. Det du Beakungen erfarit
handlar enbart om förväntningar. En billig kabel kan inte låta bra.
(En kabel som låter är då inte bra):

Jag var som sagt av den uppfattningen själv för ett antal år sedan.
Då testade jag EKK och sågade den direkt. Nu har jag använt EKK under
ett antal år, och har under tiden även lyssnat på diverse dyrkablar.
Nu tycker jag att dessa dyra snokar låter fel.. :?

Jag tänker på ett annat sätt nu, och därmed är min hjärna omprogramerad.

Den enda uppgift en kabel ska ha, är att förmedla den elektriska signalen
så oförvanskad som möjligt. Eller hur?
Och mätningar visar att EKK inte påverkar signalen nämnvärt.
Kom ihåg att en kabel aldrig kan tillföra något. Bara ta bort.

Tänk vad skönt det är att ha EKK inkopplade och vara skitnöjd. Jag är inte
det ett dugg intresserad av dyrprylar längre. Det är gött för själen och
plånboken.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-23 20:16

eriken skrev:

Jag är skeptisk... 8)

Åh herregud vilket jobb!
EKK är ju jobbig att skala bara 5cm på änden! :lol:

Näru, Kjell och Co:s 2,5 is tha shit! Mjuk, tunn och följsam.

eriken

Inläggav eriken » 2010-07-23 20:19

markusG skrev:
Har du bara kopparledarna i kabelstrumpa? Eller Har du de isolerade ledarna i strumpa? Ligger ledarna i var sin strumpa eller har du båda två i en strumpa?

Jag har en lite skruvad fascination för kablar trots att jag inte vet om de påverkar ljudet eller ej?

Jag har de isolerade ledarna i svalanders minsta svarta kabelstrumpa. Jag kan själv också erkänna att jag själv har en släng av kabelfascination av någon outgrundlig anledning. Fast jag skulle aldrig köpa en dyr kabel då jag personligen är övertygad att de inte gör ett bättre jobb än en billig bra kabel.

Har testat bla Van den Hul och PAD tidigare men avvisat dem snabbt pga att de verkligen låtit olikt från vanlig standard kabel eller ekk (och min gissning är att PAD/Van den Hul kablarna gör något med signalen fast jag vet inte vad..).

Men visst är jag medveten att det handlar om väldigt små skillnader motför att flytta högtalaren några cm och jag kan inte förstå varför jag envisas med att tycka att detta ändå är intressant.. :)

eriken

Inläggav eriken » 2010-07-23 20:23

KarlXII skrev:
Åh herregud vilket jobb!
EKK är ju jobbig att skala bara 5cm på änden! :lol:

Näru, Kjell och Co:s 2,5 is tha shit! Mjuk, tunn och följsam.

Hehe, Jag har nog skalat X antal hundra meter kabel i jobbet så vad är väll en meter till :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-07-23 20:53

MichaelG skrev:

Har du sådana problem med distorsion i din anläggning, ska du nog använda en mindre avslöjande kabel än EKK. Jag skulle nog inte rekommendera någon lågpriskabel överhuvudtaget. De är generellt alltför goda ledare. Distorion på hög nivå som hörs via EKK, hörs garanterat även via vilken lampsladd som helst.

I de övre prissegmenten lär det finnas kablar som maskerar signalen på olika sätt. Kanske finns det någon passande där. :)

Hälsn. Michael

Vilka kablar tänker du på i de övre prissegmenten som maskerar signalen?
De jag har testat, Synergistic Research, AudioTruth, Kimber, m.fl, har samtliga låtit mer transparent än de lågpriskablar jag testat som definitivt inte tagit fram alla detaljer ur inspelningarna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-23 21:08

Panelguy skrev:De jag har testat, Synergistic Research, AudioTruth, Kimber, m.fl, har samtliga låtit mer transparent än de lågpriskablar jag testat som definitivt inte tagit fram alla detaljer ur inspelningarna.

Vad definierar du som transparent? Jag utgår infrån att en 10 cm lång kabel ska låta likadant efter 10-20 m. Är så inte fallet är den knappast transparent. Det är nu över tjugo år sedan flera audiotidskrifter (tyska och brittiska) gjorde sådana tester, en F/E-lyssning på kabel. Sedan blev detta tabu när reklamintäkterna kom att stå för en allt större del av finansieringen....

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-07-23 21:23

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:De jag har testat, Synergistic Research, AudioTruth, Kimber, m.fl, har samtliga låtit mer transparent än de lågpriskablar jag testat som definitivt inte tagit fram alla detaljer ur inspelningarna.

Vad definierar du som transparent? Jag utgår infrån att en 10 cm lång kabel ska låta likadant efter 10-20 m. Är så inte fallet är den knappast transparent. Det är nu över tjugo år sedan flera audiotidskrifter (tyska och brittiska) gjorde sådana tester, en F/E-lyssning på kabel. Sedan blev detta tabu när reklamintäkterna kom att stå för en allt större del av finansieringen....

En kabel som varken lägger till eller tar bort definierar jag som transparent. Mao går kablar med för ljus eller mörk klang bort, exempelvis Nordost och Cardas. Lägger till att även de tidigare Transparent, trots namnet (åtminstone de under Ultra), lät mörka i mina öron.
Senast redigerad av Panelguy 2010-07-23 22:12, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

eriken

Inläggav eriken » 2010-07-23 22:01

Hur sjutton gör man en "mörk" kabel?

Att separera plus och minus på högtalarkablar ger ju ett litet diskantfall men hur gör man det i en signalkabel? Jag ägde en Cardas signalkabel som var avgjort mörk i klangen motför ct-100 som jag har nu.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-07-23 23:47

MagnusÖstberg skrev:
markusG skrev:Jag gillar verkligen tanken på EKK men den är rysligt opraktisk pga dess styvhet.
Är du inte rädd om händerna kan du tvina/fläta x1,5 kvadatare ;)

1,5:an är ganska lättarbetad. Själv kör jag med fyrflätad EKK 2,5 mm2. (Och nej, jag skulle aldrig göra om det, men jag är rätt envis...)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi