MagnusÖstberg skrev:....och så kan man fundera på vad det är som missas med att ta bort den vita gosiga krammassan runt kabeln...
Vet du MagnusÖstberg? Berätta då gärna. Jag funderar att strippa av därav intresset!
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:....och så kan man fundera på vad det är som missas med att ta bort den vita gosiga krammassan runt kabeln...
U1 skrev:
Richard skrev:Citat:
Med bi-wiring får du fasfel som beror på att förstärkaren "ser" olika belastningar genom kablarna. Ett diskantelement har en helt annan belastning än ett baselement.*
Hur skulle förstärkaren på något vis kunna "se" detta?
Länk:
http://www.sonicdesign.se/biwire.html
"One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).
What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths.
What does this sound like? Well, usually, just as you may expect from physics, it appears as a change in the reproduction of space and sound stage. Often, the first impression is that the "biwired" sound presents extended "dimensions", more "air", and is more "living". The impression after a week or month, however, is that all recordings sound very much alike, and the "airiness" appears on all records. It does not even sound like air anymore, instead more like a slime that pollutes every record you play. No wonder, since it is not a real, recorded quality but a "speaker characteristic" added to all reproduced material. "Sameness" is another word for it."
Erkänn att du inte är intresserad nog för att göra en test på det, men att du kan tänka dig att bygga om ett filter med konjungatlänk för att få veta om det blir bättreKarlXII skrev:Jag är skeptisk...
MagnusÖstberg skrev:Erkänn att du inte är intresserad nog för att göra en test på det, men att du kan tänka dig att bygga om ett filter med konjungatlänk för att få veta om det blir bättreKarlXII skrev:Jag är skeptisk...
Inte alls!Beakungen skrev:Måste man ha en sådan konjugatlänk för att kunna köra ekk?
KarlXII skrev:Det där styva ytterskalet är nog bara ett mekaniskt slitageskydd.
Tar man bort det är det ju en mjuk innerkärna som dessvärre är ganska spröd. Tror inte det hjälper att sätta strumpa för efter ett par böj lär den ha smulats sönder därinne och då kommer den fina strumpan att se ut som en proppmätt anakonda.
Ljudmässiga fördelar eller nackdelar?
Jag är skeptisk...
Beakungen skrev:Har blindtestat den kabeln med en kompis och oavsett vad vi kopplat in i både högtalarväg och förstärkarväg så har det låtit trasigt. Distortion på hög nivå och rent ut sagt skräp.
eriken skrev:KarlXII skrev:Det där styva ytterskalet är nog bara ett mekaniskt slitageskydd.
Tar man bort det är det ju en mjuk innerkärna som dessvärre är ganska spröd. Tror inte det hjälper att sätta strumpa för efter ett par böj lär den ha smulats sönder därinne och då kommer den fina strumpan att se ut som en proppmätt anakonda.
Jag är skeptisk...
Jag har bara själva ledarna inne i en väldigt smal kabelstrumpa. Gjorde det av rent estetiska skäl. Blev mycket smidigare än vanliga ekk och väldigt snyggt.
Och för att inte tala om ljudet då: Som att dra bort en bäddmadrass framför högtalarna! Musikerna formligen stormade in i rummet och spelade live för mig! Eller så hittade jag på det där sista
Är du inte rädd om händerna kan du tvina/fläta x1,5 kvadataremarkusG skrev:Jag gillar verkligen tanken på EKK men den är rysligt opraktisk pga dess styvhet.
Beakungen skrev:Har blindtestat den kabeln med en kompis och oavsett vad vi kopplat in i både högtalarväg och förstärkarväg så har det låtit trasigt. Distortion på hög nivå och rent ut sagt skräp.
eriken skrev:KarlXII skrev:Det där styva ytterskalet är nog bara ett mekaniskt slitageskydd.
Jag är skeptisk...
Jag har bara själva ledarna inne i en väldigt smal kabelstrumpa. Gjorde det av rent estetiska skäl. Blev mycket smidigare än vanliga ekk och väldigt snyggt.
Och för att inte tala om ljudet då: Som att dra bort en bäddmadrass framför högtalarna! Musikerna formligen stormade in i rummet och spelade live för mig! Eller så hittade jag på det där sista
markusG skrev:
Har du bara kopparledarna i kabelstrumpa? Eller Har du de isolerade ledarna i strumpa? Ligger ledarna i var sin strumpa eller har du båda två i en strumpa?
Jag har en lite skruvad fascination för kablar trots att jag inte vet om de påverkar ljudet eller ej?
MichaelG skrev:Beakungen skrev:Har blindtestat den kabeln med en kompis och oavsett vad vi kopplat in i både högtalarväg och förstärkarväg så har det låtit trasigt. Distortion på hög nivå och rent ut sagt skräp.
Har du sådana problem med distorsion i din anläggning, ska du nog använda en mindre avslöjande kabel än EKK. Jag skulle nog inte rekommendera någon lågpriskabel överhuvudtaget. De är generellt alltför goda ledare. Distorion på hög nivå som hörs via EKK, hörs garanterat även via vilken lampsladd som helst.
I de övre prissegmenten lär det finnas kablar som maskerar signalen på olika sätt. Kanske finns det någon passande där.![]()
Hälsn. Michael
Panelguy skrev:De jag har testat, Synergistic Research, AudioTruth, Kimber, m.fl, har samtliga låtit mer transparent än de lågpriskablar jag testat som definitivt inte tagit fram alla detaljer ur inspelningarna.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:De jag har testat, Synergistic Research, AudioTruth, Kimber, m.fl, har samtliga låtit mer transparent än de lågpriskablar jag testat som definitivt inte tagit fram alla detaljer ur inspelningarna.
Vad definierar du som transparent? Jag utgår infrån att en 10 cm lång kabel ska låta likadant efter 10-20 m. Är så inte fallet är den knappast transparent. Det är nu över tjugo år sedan flera audiotidskrifter (tyska och brittiska) gjorde sådana tester, en F/E-lyssning på kabel. Sedan blev detta tabu när reklamintäkterna kom att stå för en allt större del av finansieringen....
MagnusÖstberg skrev:Är du inte rädd om händerna kan du tvina/fläta x1,5 kvadataremarkusG skrev:Jag gillar verkligen tanken på EKK men den är rysligt opraktisk pga dess styvhet.
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 16 gäster