Ok, här diskuteras stress, relativt intressant tycker jag
Angående definitioner kan kanske delar av min uppsats om stress som jag skrev i samband med mina psykologistudier bidra. Men mycket har nog redan sagts här så kanske är jag lite sent ute:
"Stress kan definieras som psykosomatiska funktionsförändringar genom individens upplevelse av en risksituation. När vi känner oss hotade, har prestationskrav, tänker på något skrämmande eller liknande sker kroppsliga funktionsförändringar. Vad som framkallar stress är inte en deklarerad faktor. Istället är det individens varseblivning, tolkning och motivation som avgör hur kroppsreaktionen blir.
Det finns det två beteckningar av stress, funktionell (godartad, nyttig) och dysfunktionell (ond). Funktionell stress är i regel kortvarig och bidrar till att vi kan bemästra vår situation. Den ger ökad aktivitet, vilket gör att vi presterar bättre fysiskt och kognitivt. Stress är en naturlig del i att vi ska kunna skydda oss och utvecklas. Men när stressen uppstår under en längre tid och vi inte får vila uppstår dysfunktionell stress. Denna orsakar skador eller sjukdom i vävnader till skillnad från den funktionella stressen och kan medverka till utmattningsdepression, trötthet, värk samt dålig hälsa."
Jag har liksom Style inte hört talas om positiv stress i vetenskapliga sammanhang. Dock kan funktionell stress ses som positiv då den i stort bara verkar medföra att våra förmågor skärps. Men stress är i allmänhet svårt att definera då det inte är ett statiskt tillstånd som enkelt kan påvisas med objektiva mätmetoder.
Att även kortvarig stress (jag menar upp till ~ 10 min) inte alltid medför positiva effekter tror jag de flesta känner igen. Flera har nog ex. sett någon som håller tal men som inte riktigt får fram orden

Graden av stress är uppenbarligen knutet till hur man upplever situationen. Vissa upplever en sitation som väldigt stressande medans andra kanske inte berörs alls. Själv upplever jag inte alltid den trevliga stress Thomas tidigare har beskrivit att han kände vid tentaskrivningar. Tvärtom har jag några gånger blivit så pressad (helt i nödan har jag insett) att jag inte kunnat tillgodose all den informationen jag lärt mig. Detta trots att jag har lärt mig i princip all information från samma lokal som jag sedan förmedlar kunskapen, därmed borde jag ha några ledtrådar att ta fördel av. Men när jag lämnat in tentan och gått från tentasalen har oftast informationen dykt upp i huvudet, men då är det ju lite försent

.