Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:
PS. För mig uppvisar det "perfekta rummet" samma betende och absorption som (ute-)miljön vid nordpolen, 10 m ovan isen. Förutom temperaturen då förstås...
steveo1234 skrev:-Martin- skrev:
PS. För mig uppvisar det "perfekta rummet" samma betende och absorption som (ute-)miljön vid nordpolen, 10 m ovan isen. Förutom temperaturen då förstås...
Fundering: Har du hört en högtalaruppsättning spela i en liknande miljö? Hur bra tyckte du att det lät?
shifts skrev:IngOehman skrev:Frågan är vad du menar med "en upplevelse av rak tonkurva"?
Någon skulle kunna mena "att det låter som om det är rakt (lika start vid
alla frekvenser) när man lyssnar på när någon gör mätningen med en svep-
ande sinuston".IngOehman skrev:Men - jag vill slippa tolka vad du menade, så jag frågar istället. Vad menar
just DU när du skriver "få en upplevelse av rak kurva"?
Ditt första exempel kom nära det jag själv menade.
shifts skrev:IngOehman skrev:shifts skrev:Färgning av det inspelade materialet är jag själv inte
intresserad av, utan vill tillgodo göra mig det så som det finns inspelat, så
som det är inspelat. Om det inte är så att det är en höjning av de lägsta
frekvenserna som krävs för upplevelsen av en rak kurva, så har jag helt
enkelt förstått fel.
Tror du kanske har förstått partellt fel, eller kanske att du försökt hitta ett
tumregelsvar på något som är rätt så komplicerat i verkligheten.
Och förtfarande är det inte solklart vad du menar med att "tllgodogöra sig",
eller "så som det är inspelat". Jag tror jag vet vad du menar, men jag anar
att dina formuleringar vilar på en uppfattning som inte är komplett. Att du
vet vad du menar, men att tanken om vad du vill är uppbyggd kring en bild
av verkligheten som är en hel del förenklad, och där därför flera dimensioner
har "kommit bort".
Det är riktigt att en rak statisk tonkurva i praktiskt taget alla rum, är ett
tecken på en återgivning med dålig (icke urspungstrogen) återgivning av
originalhändelsen. Men man måste ändå skilja på olika aspekter på åter-
givningen. Det man hör är en sak, det man förstår av hur det är (låter) är
en annan. Och till skillnad från vad jag vet att många tror, så är det vad
man förstår* (av pågående musikhändelse) och inte vad man hör, som av-
gör vad som låter naturligt (i just denna dimension, det finns många många
andra som också spelar in, men just nu är det ju bara klang jag diskuterar).
Men även om rak tonkurva kan sägas vara fel (för tvåkanalstransmission
av originalhändelsen, nota bene, vi stannar där just nu) så betyder det inte
att det finns ett entydligt svar på vad som är rätt, för det beror på rummet,
eftersom rummer avgör vad vi förstår* ursprungshändelsen på för vis...
Nu skall jag göra något som jag kanske kommer att få ångra, men kanske
slipper jag genom att bipacka reservationerna... Nämligen att en psyko-
akustiskt rak tonkurva i ett typiskt rum (vilket är INGET verkligt rum) stiger
under sisådär 100-200 Hz och sedan mer och mer så ned till ungefär 20 Hz.
Därunder fortsätter den INTE att stiga, utan snarare sjunker den något och
planar ut på sisådär +4 - +8 dB.
Men det beror helt på hur lyssningsrummet ser ut, och vad i det man sitter!
Det finns massor av verkliga rum/lyssningsplatser, som INTE skall uppvisa
någon bashöjning - alls.
Vill man veta exakt hur tonkurvan skall se på för att återgivningen skall
upplevas som upsrungstrogen lyssning på orignialhän-delsen (ett perfekt
fonogram ingår i förutsätntingara, om nu någon inte skulle förstå det) så
måste man lära känna rummet och sedan räkna ut det target-kurva som
gäller för just det rummet.
Det är något som väldigt många totalt verkar ha missat (tänker inte på dig
nu, utan generellt). De tycks tro att det finns en tumregel att bara plocka
fram, som säger hur tonkurvan "skall se ut"... Men den som tänker lite
hårdare hoppas jag inser att tonkurvan faktiskt är väldigt olika på olika
platser i ett perfekt rum, och ändå är den faktiskt rätt på alla platser. I
andra rum kan det vara värre på vissa och bättre på andra platser, men det
är en annan historia, och för att undvika missförstånd är det faktiskt viktigt
att börja med överkursen, eftersom det är först med den som man lär sig
det som är sant.
Tack, det där var kul att läsa. Mycket intressant igen. Det kräver som sagt
en hel del eftertanke när man uttrycker sig. Risken är stor att de ord och
benämningar man använder sig av bara blir en tom upprepning av sånt man
hört andra säga (så som jag ofta uppfattar många diskussioner kring hifi när
mer tekniska begrepp ska med i diskussionen).
shifts skrev:IngOehman skrev:Jag kan förstå hur det kan kännas att resonera med utgångspunkt från en
föreställningsvärld som känns genomtänkt, komplett och utan uppenbara
brister - och så kommer någon jäkla drummel och säger att det fattas en
massa saker, som till och med är fundamentala för resonemanget!
Då är jag nog en av dem som enbart tycker det är roligt att bli ifrågasatt av
drummeln. Det känns betydligt värre att försöka hålla en diskussion som
istället blir tom på information/ logik, när man uppenbarligen inte
förstått antingen vad orden betyder eller vad olika paramterar har för
betydelse i slutänden. Om det är det något stora delar av hifivärlden ofta
gör, så är det att fokusera på enskilda parametrar.
shifts skrev:Den här tråden har i
alla fall för mig gjort att jag småförstått vissa problem man måste ta hänsyn
till. Mycket intressant, således.
shifts skrev:IngOehman skrev:Gläder mig att du finner tråden intressant, och lite extra så kanske till och
med, om något jag bidragit med, bidragit till intressantheten.
Tivelsutan är det så. Den hjälper mig definitivt personligen i att besluta om
det är för mig önskevärt att sträva efter ett sådant system eller om (även
om jag lyssnar på en hel del musik som sträcker sig långt under 20 Hz) jag
kan stanna där jag är och känna mig nöjd och klar. Plus all intressanthet
kring de avvägningar som måste göras när ett dylikt system konstrueras.
Hyperintressant. Men det är helheten av det som skrivits i tråden som gjort
den sådan.
-Martin- skrev:Jag tycker det är märkligt att man frotterar sig med så luddiga begrepp som "typiska", "verkliga" och "perfekta" rum osv i den här tråden. Hur karakteriserar man dessa? Det går ju lika lite att "bryta ut" dylika rum från helheten som det går att bryta ut högtalare. Dessa delar är bara betydelsefulla i o m analysen av det färdiga systemet. Att navelskåda dem separat är ju tämligen meningslöst.
PS. För mig uppvisar det "perfekta rummet" samma betende och absorption som (ute-)miljön vid nordpolen, 10 m ovan isen. Förutom temperaturen då förstås...
AndersP skrev:Vilka nackdelar finns med detta element?
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-468
Värt $160?
IngOehman skrev:Fast kanske tänker du dig att det inte är tvåkanalsstereolyssning
eller annan fåkanalslyssning det handlar om, utan lyssning på säg
>100 kanaler?
Piotr skrev:Vad fint, då "vet" vi att fem högtalare är tillräckligt för att ge en förnimmelse av en omvgivande akustisk händelse.
Sen kan man ju har större krav också..
/Peter
-Martin- skrev:Peter Steindl,
Jag tycker du ska kontrollera dina uppgifter genom att läsa Floyd Tool's Sound Reproduction: Loudspeakers And Rooms. Där framgår klart och tydligt att det är fullt tillräckligt med fem kanaler för att få en förnimmelse om ursprungshändelsen. Och dessa tester utfördes i ekofritt rum.
Vad baserar du dina uppgifter på?
-Martin- skrev:IngOehman skrev:Den som är klok läser och lyssnar, men håller
saker öppna - tills man själv verifierat det som påståtts.
Vilken tur att det gäller oss alla, eller hur?
-Martin- skrev:Förövrigt glömde du skriva Edit nr 2, Ingvar...
-Martin- skrev:steveo1234 skrev:-Martin- skrev:
PS. För mig uppvisar det "perfekta rummet" samma betende och absorption som (ute-)miljön vid nordpolen, 10 m ovan isen. Förutom temperaturen då förstås...
Fundering: Har du hört en högtalaruppsättning spela i en liknande miljö? Hur bra tyckte du att det lät?
Kanon!
IngOehman skrev:-Martin- skrev:steveo1234 skrev:-Martin- skrev:
PS. För mig uppvisar det "perfekta rummet" samma betende och absorption som (ute-)miljön vid nordpolen, 10 m ovan isen. Förutom temperaturen då förstås...
Fundering: Har du hört en högtalaruppsättning spela i en liknande miljö? Hur bra tyckte du att det lät?
Kanon!
Talar du sanning eller ljuger du?
Vh, iö
Alexi skrev:Nu vet jag inte hur fullt utstyd signalen var men det var iaf signifikant nivå på flera av de filmer vi testade hemma hos Nicke för några veckor sedan. Vi har även i annan tråd här på faktiskt visat flera exempel på musik med signifikant nivå i infra området, här är ett exempel:
Både signalen vid 7Hz och 14Hz skulle de flesta system limitera betydligt.
Jag skulle också tro att signalen är medveten, då det är elektronisk musik och det är en pik vid exakt 7, 14, 21, 28, 35, 42 osv. sjuans tabell
IngOehman skrev:Alexi skrev:Nu vet jag inte hur fullt utstyd signalen var men det var iaf signifikant nivå på flera av de filmer vi testade hemma hos Nicke för några veckor sedan. Vi har även i annan tråd här på faktiskt visat flera exempel på musik med signifikant nivå i infra området, här är ett exempel:
Både signalen vid 7Hz och 14Hz skulle de flesta system limitera betydligt.
Jag skulle också tro att signalen är medveten, då det är elektronisk musik och det är en pik vid exakt 7, 14, 21, 28, 35, 42 osv. sjuans tabell
Det framgår inte alls av grafen hur högt utstyrd sig-
nalen är.
Ej heller (tror jag) under hur lång tid den är fångad,
eller i vilken (eller är det flera?) kanaler den finns.
Men liknande signalutseenden är inte alls ovanligt.
Har du uppgift på vilken film det är, och exakt när i
filmen den där spektrala signalen föreligger, och från
vilka kalaner och hur, den är extraherad?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster