Finns det magi i hifiapparater?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Finns det magi i hifiapparater?

Ja
25
35%
Nej
42
58%
Kanske lite
5
7%
Vet inte
0
Inga röster

Antal röster : 72

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-04 05:03

30Hzbone skrev:Röstade nej,
men,
fast,
det finns väl en elektroniktillverkare som mer än alla andra
får folk att "stampa takten", det är väl magiskt.

Jo, det mesta går att få fram med massa suggestion.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-12-04 10:58

Kan denna tråd kvala in till årets löjligaste??

..och varför i helvete röstade jag?? :lol:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-04 11:09

Jag svarade nej, magin sitter inte i apparaten, den uppstår i lyssnarens huvud (ibland även i mitt).
Med vissa apparater i en hifi-anläggning kan disponerade personer få en starkare illusion av att levande, engagerande musik spelas.
Detta är ett faktum.
Att inte alla är disponerade (kanske någon som kommenterat här ovanför) :wink: kan man också konstatera.

Se gärna denna sökning på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Illusionist

ett litet brottstycke
Publikens roll

Det finns en outtalad överenskommelse mellan illusionisten och publiken om vad som ska ske under en föreställning. Alla är överens om att de saker som visas genomförs via fingerfärdighet, vilseledning, lögner, riggad apparatur, speglar, och andra tricks, snarare än genom "verklig" magi. Nästan inga trollkarlar idag hävdar att deras illusioner grundar sig på övernaturliga krafter.

Medan en trollkarl (illusionist) alltid är medveten om hur och varför hans illusioner fungerar misstänker jag att det bara är en bråkdel av alla apparat- och kabelkonstruktörer som har full koll på hur och varför deras lösningar kan skapa "magi" hos lyssnaren.
Många har säkert aldrig ens haft sådana avsikter, utan en "kult" kan uppstå kring vissa prylar utan vettig förklaring.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-04 11:20

lennartj skrev:Jag svarade nej, magin sitter inte i apparaten, den uppstår i lyssnarens huvud (ibland även i mitt).
Med vissa apparater i en hifi-anläggning kan disponerade personer få en starkare illusion av att levande, engagerande musik spelas.
Detta är ett faktum.
Att inte alla är disponerade (kanske någon som kommenterat här ovanför) :wink: kan man också konstatera.

ett litet brottstycke
Publikens roll

Det finns en outtalad överenskommelse mellan illusionisten och publiken om vad som ska ske under en föreställning. Alla är överens om att de saker som visas genomförs via fingerfärdighet, vilseledning, lögner, riggad apparatur, speglar, och andra tricks, snarare än genom "verklig" magi. Nästan inga trollkarlar idag hävdar att deras illusioner grundar sig på övernaturliga krafter.

Medan en trollkarl (illusionist) alltid är medveten om hur och varför hans illusioner fungerar misstänker jag att det bara är en bråkdel av alla apparat- och kabelkonstruktörer som har full koll på hur och varför deras lösningar kan skapa "magi" hos lyssnaren.
Många har säkert aldrig ens haft sådana avsikter, utan en "kult" kan uppstå kring vissa prylar utan vettig förklaring.

Attans Lennart. Här ett exempel på magi något som blir så bra uttryckt så att det når mig ända ner i tårna.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 11:26

Svarade JA... Av nägra anledningar.

"Magi handlar enligt moderna magiker om att med "tankens kraft" uppnå vissa mål."

Denna definition gör att jag vågar applicera magi som epitet på en Del hifi. Ett exempel är jagandet efter transparens. Det hamnar under magi eftersom det inte finns fysiskt utan endast som tankebarn. Således påverkar vi med tankes kraft andra att skapa en illusion av att nå något som inte finns som att det finns. Det är magi.

Likaväl med illutionen om rör som varande bästa analoga återgvaren. Ivor Tiefenbrun har skapat magi i sina apparater och i sina kunder.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-04 13:37

Varför skulle en illusion om att rörsteg eller apparater med namn som slutar på "k" är bäst kunna lyckas som illusionstrick, samtidigt som en illusion av transparens skulle vara dömd att för alltid misslyckas? Är inte det att begränsa människans tankekraft?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-04 13:41

lennartj skrev:Jag svarade nej, magin sitter inte i apparaten, den uppstår i lyssnarens huvud (ibland även i mitt).
Detta är ett faktum.

ett litet brottstycke
Publikens roll

Väldigt fint inlägg LennartJ. :D Du som tänkte lägga av med att skriva för ett halvår sedan :x Det får du inte göra :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-04 13:46

lennartj skrev:Med vissa apparater i en hifi-anläggning kan disponerade personer få en starkare illusion av att levande, engagerande musik spelas.
Detta är ett faktum.

Ja, som jag sa, vissa är mer lättpåverkade får suggestion. :)
När faktumet försvinner (= dom vet vad dom lyssnar på) så försvinner suggestion med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-04 13:47

Om vi skulle ta dagens högteknologi och visa upp den några hundratal eller tusental år tillbaka så hade den definitivt klassats som magi. Så om man definierar "magi" som "ännu oförklarad teknoligi" så kanske man kan hitta lite ibland där den uppsått av lycklig slump. Men på det stora hela - nej.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-04 14:06

subjektivisten skrev:Ja, som jag sa, vissa är mer lättpåverkade får suggestion. :)

Anser du att det är fel med suggestion i hifi-sammanhang?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-04 14:11

phloam skrev:
subjektivisten skrev:Ja, som jag sa, vissa är mer lättpåverkade får suggestion. :)

Anser du att det är fel med suggestion i hifi-sammanhang?

Det blir fel om man för det vidare i tron om att andra självfallet drabbas av
samma slags suggestion. Att man själv har en större upplevelse är bara positivt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-04 14:13

shifts skrev:
phloam skrev:Anser du att det är fel med suggestion i hifi-sammanhang?

Det blir fel om man för det vidare i tron om att andra självfallet drabbas av
samma slags suggestion. Att man själv har en större upplevelse är bara positivt.

Bra! Detta är definitivt en pudelkärna! (och det har försökt kommuniceras på många olika sätt genom åren, men detta var en nytt bra försök!)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-04 14:33

Bra sagt, men man kanske måste definiera lite bättre var/när/hur suggestion är önskvärt eller inte vad gäller hifi.

Dock lite nyfiken på Subjektvistens svar innan jag fortsätter :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: Finns det magi i hifiapparater?

Inläggav HolographicAudio™ » 2010-12-04 17:41

paa skrev:Finns det magi i hifiapparater?

Som apparattillverkare så är det förstås lockande att rösta "ja" men samvetet förbjuder mig. Magin finns förstås inte i apparaterna utan i musiken. Däremot så ger apparaterna förutsättning för att släppa loss magin.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-12-04 18:09

Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 18:13

i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.

Hur mågna sådana förväntar du dig finna här? Eller var det bara kul och säga? jag menar att på två meningar lyckas med att ser ner på homeopati och dessa anhängare och idkare samtidigt som man drar en paralell till hifi och då placera in en typ av hifianhängare (märkt X då det inte direkt påtalas vilken grupp) som lika villfarna som de tidigare dömda. mycket upplyst och bra gjort. Visar på både mognad och storsinne.

Dock en klassisk faktisktkommentar till nått man anser sig bättre än. tråkigt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 18:16

paa skrev:Varför skulle en illusion om att rörsteg eller apparater med namn som slutar på "k" är bäst kunna lyckas som illusionstrick, samtidigt som en illusion av transparens skulle vara dömd att för alltid misslyckas? Är inte det att begränsa människans tankekraft?

Har läst denna post några gånger men kan inte riktigt förstå den. Klart man inte skall begränsa en människas tankekraft det kan åstadkomma hur mycket magi som helst. Magi förövrigt fungerar ju inom datavärlden mest varje dag. Termen automagi eller automaisk kommer ju från datans värld om processer inom mjukvara som bara händer men ingen kan riktigt förklara. :) klart det finns en förklaring om man söker och letar men det är en autentisk term som vuxit fram i alla fall.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Re: Finns det magi i hifiapparater?

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 18:19

HolographicAudio™ skrev:
paa skrev:Finns det magi i hifiapparater?

Som apparattillverkare så är det förstås lockande att rösta "ja" men samvetet förbjuder mig. Magin finns förstås inte i apparaterna utan i musiken. Däremot så ger apparaterna förutsättning för att släppa loss magin.

Brukar man inte säga att när rätt toner möter rätt text uppstår musik? Lite lika med hifi när rätt förutsättningar i rum, placering och kombinerad elektronik samt högtalare möts uppstår magin. :) Lite som att baka en kaka alla recept har olika av ingredienserna och än om de liknar varandra smakar det inte lika -- bara liknande.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-04 18:25

petersteindl skrev:Väldigt fint inlägg LennartJ. :D Du som tänkte lägga av med att skriva för ett halvår sedan :x Det får du inte göra :D

MvH
Peter

Tack Peter,
jag tror jag har blivit bättre på att vända mig bort från meningslösa bataljer som suger energi och skapar dålig stämning. :evil:
Att bara kolla sporadiskt och vara sparsammare med kommentarer och inlägg känns bra. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-12-04 21:57

meanmachine skrev:
i skrev:Nu väntar jag bara på inlägg från homeopatianhängare: musikanläggningen placeras på Treriksröset och avlyssnas i Falsterbo.

Hur mågna sådana förväntar du dig finna här? Eller var det bara kul och säga? jag menar att på två meningar lyckas med att ser ner på homeopati och dessa anhängare och idkare samtidigt som man drar en paralell till hifi och då placera in en typ av hifianhängare (märkt X då det inte direkt påtalas vilken grupp) som lika villfarna som de tidigare dömda. mycket upplyst och bra gjort. Visar på både mognad och storsinne.

Det är riktigt att jag tycker det är (lite) kul.

Det är också riktigt att jag ser ner på homeopatianhängare. Mer än så faktiskt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-04 22:00

meanmachine skrev:

Tja, du lyckades ju med tre saker i en mening härförleden... Kanske att kasta sten i glashus att påpeka likadant från andra?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-04 22:16

i skrev:
meanmachine skrev:

Du får en tumme upp för att du är ärlig och står för din åsikt. Det är oavsett bevis på ryggrad.

hifiguru@spray.se

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-05 03:09

i skrev:
meanmachine skrev:

Verkar dumt, det drabbar ju inte dig, får inte folk vara lyckliga i sin tro?
Man kan välja att ta avstånd, men varför se ner?
Du får det att låta som det skulle vara dåliga människor.
Jag tycker det där inlägget var inskränkt, minst sagt..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-05 05:43

Tänkte rösta nej, men sedan tryckte jag ändå på "kanske
lite", när jag väl skulle rösta. Liksom för att illustrera det
där som man inte riktigt har kontroll över.

Frågan är dock om den magiska parametern är något
bra? Jag föredrar att eliminera den, men i samma ögon-
blick som man får den möjligheten upphör å andra sidan
magin att existera. Men som sagt - jag gillar apparater
helt utan magi, men med maximal förmåga att återge
den magi som finns på fonogrammen.

För musik däremot, är (i förekommande fall) full av magi!

Apparaterna skall helt enkelt vara magiskt transparenta,
det vill säga ha förmågan att släppa igenom magin! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-12-05 10:57

Goldfinger skrev:
i skrev:
meanmachine skrev:

Verkar dumt, det drabbar ju inte dig, får inte folk vara lyckliga i sin tro?
Man kan välja att ta avstånd, men varför se ner?
Du får det att låta som det skulle vara dåliga människor.
Jag tycker det där inlägget var inskränkt, minst sagt..

Nu var det inte syftet med mitt inlägg, men det är riktigt att jag är moraliskt kritisk mot homeopatitroende. Därför att grunden för ondska är dumhet. Och det delvis därför att dumhet är en viljesak: man vill vara dum därför att det passar en så bra.
Det är ju inte så att det fattas förmåga att förstå; det handlar ju inte om gravt utvecklingsstörda eller komplicerade eller svåra frågor.

En enskild människa har alltid det fria valet att ta reda på saker och ting - eller låta bli. Och det fria valet att läsa - eller låta bli. Eller att fundera en liten stund.

Väljer man bort allt detta och agerar så att resten av världen får lida - då är man ond.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-12-05 11:00

schmutziger skrev:Det enda stället jag nästan är säker på att det finns magi i, så är det i dessa lådor och mer ju högre upp man kommer:

Bild

Tänk själva Transparent Plus, bara där har vi en kabel som är transparent, och sen lite till! Det kittlar i kroppen bara jag tänker på hur mycket magi det måste finnas i opus MM2 lådan isf, gjord i kolfiber och allt!

:lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-05 11:55

Jag har ett par sådana där transparentkablar och jag tycker de låter lite avrullade? Kan vara någon slags filtrering i dem kanske ?? Skillnad tycker jag mig höra iaf. Vill helst inte ha dem inkopplade

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-05 12:16

Ja, det är filter i dem.

Och ja, de har hörts i den F/E-lyssningar jag gjort också. Det är inte
vanliga kablar. Om alla modeller de gör påverkar signalen lika mycket
som den modell som någon kom hem till mig med, vet jag inte dock.

Nattlorden skrev:Om vi skulle ta dagens högteknologi och visa upp den några hundratal eller tusental år tillbaka så hade den definitivt klassats som magi. Så om man definierar "magi" som "ännu oförklarad teknoligi" så kanske man kan hitta lite ibland där den uppsått av lycklig slump. Men på det stora hela - nej.

Det där är ett rätt intressant inlägg faktiskt - för precis detta talade
Missions skapare Farad Azima skapare (liksom en av hans anställda)
flera gånger om, under ett besök LTS gjorde på fabriken för en förfär-
lig massa år sedan.

Sådant som uppstått av en lycklig slump - magi.

Och de sa båda att det var bra - och någon som gjorde Mission till ett
unikt företag.

(Fritt ur minnet: A common property of Mission products and something
that we are striving for, is that they have something, some quality that
we do not know what it comes from or what is causing it, and we call it
magic!)

Vad jag tyckte var lite intressant var att de då det fick frågor om det,
även var extra noga med att påtala hur bra det var att de INTE visste
vad som skapade magin. :o

- - -

För mig kändes det totalt uppånervändt, eftersom jag alltid har tyckt
att det som är så intressant med "magin", är att den är något konkret
som man kan leta efter, analysera och försöka förstå! :)

Positiva upplevelser som tycks knutna till en apparat i en anläggning,
som jag inte kan förklara, är för mig snarast störande (det vill säga
inspirerar till jakt analys och kunskapsskapande!), för att INTE kunna
förklara dem betyder ju:

1. Att jag inte kan kontrollera dem,

2. Att jag inte vet om det är en förbättring eller en försämring av åter-
givningen.

För mig som konstruktör och som sökare av ursprungstrohet mera än
bara av stora upplevelser, är båda nackdelar.

Men å andra sidan går de ju praktiskt taget alltid att hitta, analysera
och förstå. ;) De som är positivt upplevda färgningar väljer jag praktiskt
taget alltid bort (även om det känns hårt att göra det ibland). De som
är en bättre kommunicerad musik väljer jag däremot alltid.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-05 12:49

Ja, Missions och Cyrus grundare verkar originell och kanske en smula vidskeplig. Han vill, enligt en intervju jag läste för länge sedan, helst att alla företagets produkter ska ha ett modellnamn med siffran sju i, för att han ser det som ett lyckotal. Stämmer faktiskt för flera av Missions högtalarmodeller: 751, 733, etc.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-05 13:16

Jag tycker man får försöka skilja på magi i betydelsen "trolldom" och magi i betydelsen "känsla".

Det är väl ingen här som på allvar tror att tillverkarna läser trollformler vid skapandet (vilket iofs hade varit kul), men däremot så kan konstruktörer och designers ha "magi" i åtanke när de jobbar fram någonting. Att möjliggöra för både oväntade och avsiktliga effekter som kan ge användaren en wow-upplevelse.

Jag tycker att hifi-skapare i högre grad borde jobba in "både och", att dels naturligtvis konstruera så gott man kan efter den kunskap som finns - men dessutom tillåta/lägga till lite mer intuitivt baserade element som kan öppna dörren för det där som man inte riktigt har koll på ännu, men som kan ha stor betydelse för användarens upplevelse. Lite experimentlusta, s.a.s.

En design som stänger dörren för det intuitiva, oväntade, för känsla och tänkbara effekter är ju bara begränsande, och råkar i alla fall ut för att slutanvändaren ser/känner saker som konstruktören inte avsett.

Jag tror det är viktigt att designen möter konstruktionen på ett bra sätt. Nu kanske inte Peter håller med mig alls, men för mig är ägg-högtalaren ett bra exempel på hur vetenskap, design och experimentlusta kan uttryckas i en okonventionell lösning som öppnar för nåt utöver det vanliga :)

/koffein-inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi