Hur bra kan en stereo bli ?? Spin off.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-09 00:49

paa skrev:Jag tycker det verkar i alla fall lite svårt att tillverka en jättebra 600W förstärkare till ett överkomligt pris, och med god tillförlitlighet.

För vad då? För F/E lyssningstester eller vad vanligt folk fixar i blindtester?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-09 00:54

För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
NAD 208THX kostade väl 10-12000 när den såldes, men vad finns det idag som är i närheten?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-09 01:03

Som sagt, kollar man på andra tester än LTS F/E lyssning så får man en rätt talande bild hur svårt det är att skilja dom åt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-09 01:07

paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
NAD 208THX kostade väl 10-12000 när den såldes, men vad finns det idag som är i närheten?

10-12000kr är väl närmare 20 idag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-09 01:08

Emotiva kostar väl 8000 kr eller så för 300 watt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-09 01:18

Goldfinger skrev:
paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.

10-12000kr är väl närmare 20 idag.

Beror väl på vad man talar om? Hemelektronik har normalt sett inte stigit så mycket, men vissa saker som kan räknas som exklusiva kan ha stigit mer.
Men var finns den 600W förstärkare som kan klara LTS F/E-lyssningstest utan större anmärkning, och som kostar max 20000:-?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-09 02:00

sportbilsentusiasten skrev:
Max_Headroom skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Finns många som kör med NAD218 , vad skiljer från 208?

Allt skiljer utom möjligen kulören på lådan, typ.

Någon som jämfört alt F/E testat 218?

Jag tror LTS har gjort det.

kan du utveckla?

NAD 218 saknar helt tekniska likheter med NAD 208. Båda är grå slutsteg utförda i 19 tums racklådor och från NAD.
218 av en helt vanlig klass AB-konstruktion. 208an är klass G.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-09 06:21

Ännu ingen som riktigt tar i frågan..

Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.

Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.

Har jag fattat saken rätt?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 07:23

*bortplockat, Max hade svarat samma sak redan*
Senast redigerad av Nattlorden 2010-12-09 07:25, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 07:24

meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..

Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.

Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.

NÄR SKALL DU FATTA SVAREN DÅ?? LTS ANSER INTE ATT DE ÄR PERFEKTA, KAN DU VARA SNÄLL ATT SLUTA PÅSTÅ FELAKTIGHETER OM LTS!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-12-09 08:16

Nattlorden:

MM har inte förstått. Vill inte förstå och han tycker dessutom att det är lite kul att inte vilja förstå. Det kan vara så att han förstått allt alldeles utmärkt men tycker att det är kul att jävlas. Kanske är det dags att sluta lägga krut och energi på just dessa av MM:s inlägg/trådar??

MM har däremot intressanta intryck att förmedla för oss när det gäller vintagehifi och andra godbitar. F/E tester, vad olika medlemmar i LTS kommit fram till mm mm där kör MM ett annat och tristare race. Han är inte ensam om det och personligen så anser jag bara att det är slöseri med energi att ge honom och likasinnade den tiden. Jag dissar absolut inte allt som MM har att komma med men ovan nämda inlägg och trådar struntar jag oftast i.

..ändå skrev jag detta inlägg 8O :wink:

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-09 08:26

Nattlorden skrev:

NÄR SKALL DU FATTA SVAREN DÅ?? LTS ANSER INTE ATT DE ÄR PERFEKTA, KAN DU VARA SNÄLL ATT SLUTA PÅSTÅ FELAKTIGHETER OM LTS!

Snälla, skrik inte så här tidigt på morgonen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 09:29

Micke23 skrev:Snälla, skrik inte så här tidigt på morgonen.

Det var inte tidigt på morgonen, jag hade redan jobbat en timme.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-09 09:34

MM: I all välmening skulle jag vilja föreslå att du hoppar över dagens postande om LTS och istället sätter dig ner och läser LTS artikel om hur F/E-fungerar och, ännu viktigare, vilka resultat som man kan få av testerna.
Du envisas med att repetera samma felaktigheter som sanningar om och om igen vilket gör att diskussionen inte går att komma framåt. Det är mycket tydligt vilken felaktig slutsats du drar och det har påpekats för dig rätt många gånger nu. Är det inte dags att antingen förstå vad du kommenterar eller i alla fall sluta kommentera det du inte förstår?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-09 09:35

Nattlorden skrev:
Micke23 skrev:Snälla, skrik inte så här tidigt på morgonen.

Det var inte tidigt på morgonen, jag hade redan jobbat en timme.

Tänkte mer på dina läsare...

http://www.youtube.com/watch?v=ZOqfPG1o ... re=related
Senast redigerad av Micke23 2010-12-10 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-09 10:38

phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.

Kom ihåg vem som sa det först :mrgreen:

Njää,
det är väl ganska tydligt att man vill ha så lite upplevd dist som möjligt i samband med så hög effekt som möjligt tillsammans med ett akustikreglerat rum i samband med tillräckligt bra högtalare hela vägen ner i djupaste basen tillsammans med en lagom tillkrökt housecurve för att det skall upplevas neutralt. Transparent blir det ju aldrig och kan man ens ha en housecurve ihop med ordet transparent återgivning, personligen går det inte ihop för mig. För att ha en housecurve så måste man nog jaga en upplevd transparent eller neutral återgivning. Och det ser jag absolut inget fel i, möjligen har jag historiskt varit otydlig i min förklaring av det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-09 10:58

Harryup skrev:
phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.

Njää,
det är väl ganska tydligt att man vill ha så lite upplevd dist som möjligt i samband med så hög effekt som möjligt tillsammans med ett akustikreglerat rum i samband med tillräckligt bra högtalare hela vägen ner i djupaste basen tillsammans med en lagom tillkrökt housecurve för att det skall upplevas neutralt. Transparent blir det ju aldrig och kan man ens ha en housecurve ihop med ordet transparent återgivning, personligen går det inte ihop för mig. För att ha en housecurve så måste man nog jaga en upplevd transparent eller neutral återgivning. Och det ser jag absolut inget fel i, möjligen har jag historiskt varit otydlig i min förklaring av det.

mvh/Harryup

Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-09 11:23

Erik_AA skrev:
Harryup skrev:

Njää,

mvh/Harryup

Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.

Fast det gör jag, definitivt i språklig teknisk betydelse.
Om man tar F/E-lyssningar så vill man ha apparater som inte påverkar signalen, om så är fallet skulle man kunna kalla dom neutrala eller möjligen transparenta. Men högtalare-rum skall påverka signalen till att upplevas neutral. Om man tar IÖ's test så behövde han ungefär 14-15 högtalare och 7-8 kanaler för att få en stråkkvartet transparent återgiven.
"DET" vill man alltså upplevelsemässigt återge med en rumskompensation och med en kompensation i högtalarna när dom bara är 2 stycken.
Alltså måste man påverka den akustiska signalen för att upplevas som neutral. Och betyder transparent ingen påverkan så kan man alltså inte ha en transparent återgivning. Men man kan ha en upplevd transparent återgivning.

Tänk om vi kör med okompenserade högtalare och rum men vi lyckas fixa det med en eq istället, har vi då en transparent kedja eller har vi då en upplevd transparent kedja?

Kan en kedja som innehåller en kompensation någonstans i strikt mening vara transparent? Personligen tycker jag inte det eftersom kompensationen inte är utifrån en standard typ Riaa eller Dolby utan kompensationen är individuell för varje högtalar-rumskombination.

Men med en skickligt applicerad individuell kompensation kan man uppleva hela kedjan transparent i den bemärkelsen att det låter naturligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 11:27

Harryup skrev:
Erik_AA skrev:Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.

Det kan hålla trots det... om det går att påvisa hur en mätt kurva bör förhålla sig till en "hörd kurva". Mätmick i rum är ju ett hjälpmedel, men absolut inte slutkonsument.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-09 11:46

208an kom inte igenom odetekterad.

Ingen av apparaterna är referens linje. Referensen är det du stoppar in på ingången. Det som kommer ut skall, idealt, låta likadant.

Ska man ha apprater som referens så vet man egentligen inte om det som kommer ut är riktigt. Testbojekten kan ju tillföra samma fel.
Jag menar dock att i praktiken så är det osannolikt att två olika apprater ska tillföra ett fel som är stort nog att vara hörbart, men ändå exakt likadant (eller i alla fall så lika att man inte hör någon skillnad).
Jag menar därför att man allmänt kan utgå från att om A och B inte går att höra skillnad på så är båda rimligen väldigt bra. Men det är alltså inte helt 100% säkert. Om man nu bryr sig, vilket jag alltså inte gör.
Man måste också se till vilka tekniska möjligheter stora fel har en chans att uppkomma.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-09 11:48

Jag tror inte elektroniken kan bli så speciellt mycket bättre jämfört med det bästa på marknaden. Det är ju i stort sett bara en fråga om hur mycket effekt som behövs och hur många kanaler det kan bli, osv.
Visst kan ju säga att 0.0001% dist är tio gånger mindre än 0.001% men det ger ju ingen reell information. Det är som om man tar grövsta kraftverkskablarna till högtalarna, det låter inte högre för det!

Men hur ska man speca en högtalare som ska vara transparent eller "perfekt" i alla lägen? Vilken frekvensgång och maxnivå ska den klara? 6Hz-30kHz vid 130 dB, blir det bra? Eller kommer det nån och kräver 1 Hz - 100kHz och 140dB?
Finns det någon sådan högtalare som inte distar hörbart i något läge och som ger ofärgat ljud i alla rum?
Nej, det är ju i stort sett oöverstigligt svårt att konstruera perfekta högtalare.
Skulle Nasa kunna göra det, med obegränsad budget?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-09 13:24

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:
Erik_AA skrev:Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.

Det kan hålla trots det... om det går att påvisa hur en mätt kurva bör förhålla sig till en "hörd kurva". Mätmick i rum är ju ett hjälpmedel, men absolut inte slutkonsument.

Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Alla är väl överrens om att oavsett vad man matar in i en CD-spelare så när som en enskild testton på en skiva så kommer resultatet ut ur högtalarna alltid ha ändrats.

Om du vill uppleva att det inte har ändrats då man spelar musik, så måste man med flit ändra ifrån rak frekvensgång så att det upplevs som naturlig musik.
Och följaktligen så har man infört en färgning i avspelning för att lura hörseln att tro att det inte finns någon färgning.
Och då pratar man ju om upplevelsen.
Problemet är att en mätt kurva refererar hela tiden till insignalen medans hörd kurva refererar till vad man subjektivt har upplevt tidigare av musik.
Och den hörda kurvan kommer skilja ifrån person till person och det kommer skilja beroende på musik och volym. Den mätta kurvan kommer skilja sig ifrån rum till rum och ifrån högtalare till högtalare, sen kan ju förstärkare och signalkälla bidra med hörbara fel också förstås.
Men man kan säga att kompenseringen för mätt kurva kommer behöva vara individuell för varje setup för att den hörda kurvan skall vara så lika som möjligt.
Så en generell korrelation ser jag som omöjlig. Däremot så finns det ju en målkurva som kan definieras ganska väl som ju iÖ jobbat med massor och jag gissar att andra leverantörer har gjort samma sak och kommit fram till en del andra resultat beroende på utrustning, men kompenseringen blir individuell av kedjan och därför kan den inte vara transparent utan målet måste vara att den skall upplevas vara det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 13:27

Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?

Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-12-09 13:51

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?

Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.

Om du ändrar oskiljaktig till svårskiljaktig så har du High Fidelity (där jag inkluderar inspelningsledet).

Pratar du bara om uppspelningsanläggningen kan kanske uttrycket High Transparency anammas?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-09 13:57

Nattlorden skrev:

Hoppsan, aktare så att jag inte citerar Richard ang.
att apparater o media inte har något medvetande . .
. . .men jag avstår bl.a. pga. övertydlighet . . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-09 14:07

Nattlorden skrev:

Min åsikt också att den skall upplevas vara det och eftersom den för det måste kompenseras så kan den inte vara per definition elektroakustiskt inte vara det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-09 14:08

Vad man än må säga om den gode MM:s retorik, så är det nog en väldigt kompetent anläggning han komponerat. Jag tror den är svårslagen i rimliga prisklasser om rummet får litet behandling.

Ska det bli mycket bättre, så krävs nog ännu mer effekt och mer kapacitet i högtalaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 14:11

Laila skrev:
Nattlorden skrev:

Hoppsan, aktare så att jag inte citerar Richard ang.
att apparater o media inte har något medvetande . .
. . .men jag avstår bl.a. pga. övertydlighet . . . :wink: :D

Skönt det. Jag menade alltså den bakåtprojektion från mediat till hur ursprungshändelnen hade behövt vara vid en förutsättning att det inte skruvats något på vägen däremellan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 14:12

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:

Min åsikt också att den skall upplevas vara det och eftersom den för det måste kompenseras så kan den inte vara per definition elektroakustiskt inte vara det.

*finns ingen gäspande smiley* Och? :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-09 14:17

Så alltså skall man som rättrogen inte söka transparenta kedjor utan upplevelsemässigt transparenta kedjor.
Och då ser jag möjligheterna som större att kunna uppnå det även om en förstärkare inte klarar F/E-lyssning alls än om varje steg måste vara "helt" transparent.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi