paa skrev:Jag tycker det verkar i alla fall lite svårt att tillverka en jättebra 600W förstärkare till ett överkomligt pris, och med god tillförlitlighet.
För vad då? För F/E lyssningstester eller vad vanligt folk fixar i blindtester?
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tycker det verkar i alla fall lite svårt att tillverka en jättebra 600W förstärkare till ett överkomligt pris, och med god tillförlitlighet.
paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
NAD 208THX kostade väl 10-12000 när den såldes, men vad finns det idag som är i närheten?
Goldfinger skrev:paa skrev:För annars borde det finnas nån som man kan köpa.
NAD 208THX kostade väl 10-12000 när den såldes, men vad finns det idag som är i närheten?
10-12000kr då är väl närmare 20 idag.
sportbilsentusiasten skrev:Max_Headroom skrev:sportbilsentusiasten skrev:Finns många som kör med NAD218 , vad skiljer från 208?
Allt skiljer utom möjligen kulören på lådan, typ.Någon som jämfört alt F/E testat 218?
Jag tror LTS har gjort det.
kan du utveckla?
meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..
Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.
Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.
Har jag fattat saken rätt?
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..
Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.
Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.
NÄR SKALL DU FATTA SVAREN DÅ?? LTS ANSER INTE ATT DE ÄR PERFEKTA, KAN DU VARA SNÄLL ATT SLUTA PÅSTÅ FELAKTIGHETER OM LTS!
Micke23 skrev:Snälla, skrik inte så här tidigt på morgonen.
Nattlorden skrev:Micke23 skrev:Snälla, skrik inte så här tidigt på morgonen.
Det var inte tidigt på morgonen, jag hade redan jobbat en timme.
phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.
Kom ihåg vem som sa det först
Harryup skrev:phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.
Njää,
det är väl ganska tydligt att man vill ha så lite upplevd dist som möjligt i samband med så hög effekt som möjligt tillsammans med ett akustikreglerat rum i samband med tillräckligt bra högtalare hela vägen ner i djupaste basen tillsammans med en lagom tillkrökt housecurve för att det skall upplevas neutralt. Transparent blir det ju aldrig och kan man ens ha en housecurve ihop med ordet transparent återgivning, personligen går det inte ihop för mig. För att ha en housecurve så måste man nog jaga en upplevd transparent eller neutral återgivning. Och det ser jag absolut inget fel i, möjligen har jag historiskt varit otydlig i min förklaring av det.
mvh/Harryup
Erik_AA skrev:Harryup skrev:phloam skrev:Jag tror vi måste börja tala om två olika sorters transparens; högtalar/rumstransparens och elektroniktransparens.
Njää,
det är väl ganska tydligt att man vill ha så lite upplevd dist som möjligt i samband med så hög effekt som möjligt tillsammans med ett akustikreglerat rum i samband med tillräckligt bra högtalare hela vägen ner i djupaste basen tillsammans med en lagom tillkrökt housecurve för att det skall upplevas neutralt. Transparent blir det ju aldrig och kan man ens ha en housecurve ihop med ordet transparent återgivning, personligen går det inte ihop för mig. För att ha en housecurve så måste man nog jaga en upplevd transparent eller neutral återgivning. Och det ser jag absolut inget fel i, möjligen har jag historiskt varit otydlig i min förklaring av det.
mvh/Harryup
Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.
Harryup skrev:Erik_AA skrev:Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.
Fast det gör jag, definitivt i språklig teknisk betydelse.
meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Erik_AA skrev:Ser inget motsatsförhållande. Inget som säger att transparens innebär rak tonkurva uppmätt på lyssningsplats.
Fast det gör jag, definitivt i språklig teknisk betydelse.
Det kan hålla trots det... om det går att påvisa hur en mätt kurva bör förhålla sig till en "hörd kurva". Mätmick i rum är ju ett hjälpmedel, men absolut inte slutkonsument.
Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.
Laila skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Hoppsan, aktare så att jag inte citerar Richard ang.
att apparater o media inte har något medvetande . .
. . .men jag avstår bl.a. pga. övertydlighet . . .![]()
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?
Min åsikt också att den skall upplevas vara det och eftersom den för det måste kompenseras så kan den inte vara per definition elektroakustiskt inte vara det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster