Moderator: Redaktörer
Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...
Almen skrev:Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...
Så kan det säkert vara, men FM-systemet är fortfarande helt analogt.
RogerGustavsson skrev:På länken nedan finns lite information om hanteringen av FM-signalerna. ptr är väl Piotr på detta forum?
http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... html#17548
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:Zzombie skrev:Om signalen i länken är digital är kan väl denna anses som "samplingfrekvens". I en del länkar är signalen t o m komprimerad till MP3, hur det är i Sverige vet jag inte...
Så kan det säkert vara, men FM-systemet är fortfarande helt analogt.
Nja, det är det inte. Kolla, http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... html#17548
Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter. Självklart kan man lagra och skicka programmaterial digitalt, men när det skall skickas över luft så blir det analogt.
RogerGustavsson skrev:Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter. Självklart kan man lagra och skicka programmaterial digitalt, men när det skall skickas över luft så blir det analogt.
Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?
MichaelG skrev:RogerGustavsson skrev:Analogt är det från sändarmasten men fram till den går det via länk som är digital. Alltså blir det i alla lägen mer än bara en analog överföring. Eller är mitt tänk helt fel?
Ungefär som att säga att LP-skivavspelning är digital, för att mastertejpen som användes vid pressningen är digitalt inspelad.
Erik_AA skrev:Som vanligt är det inte så intressant att diskutera ett mediums begränsningar när tokmastringerns framfart gör att man utnyttjar bara en bråkdel av dess potential. En bandbegränsning uppåt vid 15kHz och 20 dB lägre S/N försvinner i jämförelse med dynamikstympning och allehanda andra jävelskap.
Det är alltså hur materialet spelas in och efterbearbetas som är flaskhalsen, och där vinner en livesändning i P2 överlägset över en söndermastrad CD.
Bill50x skrev:Jovisst. Men om man hävdar att analog återgivning är bäst, så faller ju det argumentet om signalen är digitalt behandlad under vägen. Dvs, tror man att digital behandling förstör ljudet/musiken på något sätt så måste man tillse att hela kedjan är analog.
Du har rätt i att en LP-avspelning är analog, precis en FM-mottagning är det. Men det är en digital signalbehandling som har föregått dessa. Man kan alltså inte hävda att FM-ljudet är bättre (mer korrekt) än vad digital mottagning är. I alla fall inte ur synvinkeln att FM "inte är digitalt".
Sedan vet inte jag vilken upplösning det är på den digitala distributionen, den kanske är mer högupplöst än det som sedan går ut till konsument?
RogerGustavsson skrev:Att hävda att FM-sändnigen är bättre för att den är analog när den i verkligheten är digital+analog känns underligt.
Bill50x skrev:Du har rätt i att en LP-avspelning är analog, precis en FM-mottagning är det. Men det är en digital signalbehandling som har föregått dessa. Man kan alltså inte hävda att FM-ljudet är bättre (mer korrekt) än vad digital mottagning är. I alla fall inte ur synvinkeln att FM "inte är digitalt".
Almen skrev:Men LzM, du har väl fått svar på dina frågor? I tekniskt avseende är FM-sändningarna på alla sätt sämre än CD.LzM skrev:...FM-sändningarna skulle ha bättre frekvensomfång och högre samplingsfrekvens.
FM-sändningarna har sämre frekvensomfång och ingen samplingsfrekvens alls i det avseendet. De har dessutom sämre dynamik (mer komprimerat) och har mer brus än CD.
Frågor?
LzM skrev:Jag vet en gubbe som på fullaste allvar hävdar att SR's FM-sändningar håller bättre kvalité än en CD.
Har han rätt eller fel?
Almen skrev:Jag pratar om utsändning och mottagning, inte hur det hanteras innan och efter.
E skrev:LTS behöver moderniseras!
Inte bara i FM-systemet är det viktigt vilka signaler man sänder ut. Vill
man attrahera ungdomar (ta det som en komplimang, Almen!) bör man
använda ett modernt språk. Exempelvis är det väl på hög tid att LTS
börjar tala om I/E-test, i.e. Innan/Efter!
Mvh E*
PS. Före–efter. Innan–sedan. Borde väl Almen kunna båd' innan å utan?
Hehe, E* i högform.
Almen skrev:PS. Förresten anses det faktiskt accepterat numera med "innan" som preposition, både i tal och skrift.
RogerGustavsson skrev:...
Distributionen sägs göras med ett äldre 14-bitars system.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster