AKG 271 – LTS har alltid rätt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-12-28 11:13

Morello skrev:De var jag som skrev testet och har nog inget minne av att AKG 271 utnämnts till "den mest neutrala luren" -minns jag fel? 8O

Vi var i huvudsak tre som lyssnade: Thomas, Claes W och jag.
Alla tre var faktiskt tämligen överens om vad som var relativt bra och vad som var riktigt kasst.

Jag uttryckte mig lite svepande, det medges, men det var baserat på att apparater som brukar få goda omdömen av LTS får det för att de är neutrala, ofärgande etc.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-12-28 11:28

2-ch skrev:Men vad säger det här då?
Det ser inte så snyggt ut. Fast hur mätningen gått till framgår inte så det här kanske vi ska glömma.

http://www.dansdata.com/images/earphones/graph1.gif
http://www.dansdata.com/images/earphones/graph2.gif

http://www.headphone.com/learning-cente ... ements.php
http://www.headphone.com/learning-cente ... easure.php
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-12-28 11:39

JTarnstrom skrev:
Morello skrev:De var jag som skrev testet och har nog inget minne av att AKG 271 utnämnts till "den mest neutrala luren" -minns jag fel? 8O

Alla tre var faktiskt tämligen överens om vad som var relativt bra och vad som var riktigt kasst.

Jag uttryckte mig lite svepande, det medges, men det var baserat på att apparater som brukar få goda omdömen av LTS får det för att de är neutrala, ofärgande etc.

Nej, du uttryckte dig helt djävla vårdslöst och for med osanning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-12-28 11:51

Morello skrev:
JTarnstrom skrev:

Stäm mig, ömtå!
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-12-28 12:10

271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.
Ska man ratta till ett bra gurka-ljud, så är den dock mycket trevlig.

Måste man ha en sluten lur för att skapa musik igenom, så är shr840 ett bättre val.
Detta gäller även om man vill lyssna på musik, tycker jag.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-12-28 12:25

LTS testade bara ett exemplar? Kanske är det stora toleranser, som delvis förklarar varför omdömena växlar. Själv upplevde jag det exemplaret jag lyssnat på som något stickigt (resonant) i lägre diskanten.
Någon som sett mätningar på en ett flertal olika?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-12-28 12:28

lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.

Måste man ha en sluten lur för att skapa musik igenom, så är shr840 ett bättre val.

Lasse

Det är möjligt att jag är lite Carlsson-skadad men med det ljudet som referens tycker jag att basen i 271:an väl motsvarar ljudet från högtalarna. Det är också fullt möjligt att basen är lite mager och att det allra lägsta saknas i 271:orna, men de lurar jag har hört som går lägre har som regel problem med artikulationen. Basen kan då låta väldigt odistinkt istället, som i Denon D2000, där jag tyckte att det till och med kunde vara svårt att höra om det var stå- eller elbas som användes i vissa låtar.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-28 12:29

Morello skrev:
JTarnstrom skrev:

Detta kunde du skriva på ett klart trevligare sätt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-28 12:29

TCM skrev:
Det ser inte så snyggt ut. Fast hur mätningen gått till framgår inte så det här kanske vi ska glömma.

Se där ja, bra TCM. Det verkar vara seriösa mätningar dom utför. Så AKG 271 är allt för slank i basen för min smak som det ser ut.

Däremot värdesätter i alla fall jag LTS tester. Ungefär som jag värdesätter tidningen Råd&Rön. Opartiskhet är inte lätt att hitta.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-12-28 12:32

JTarnstrom skrev:
lazpete skrev:271 är i min värld felkonstruerad. Den är omöjlig att använda som monitor, då den inte kan återge bas på ett klokt sätt. Försöker man göra en mix, så saknas antingen basen helt, eller så blir den ohyggligt stark. Detta för att 271 inte kan återge basen korrekt.

Lasse

Det är möjligt att jag är lite Carlsson-skadad men med det ljudet som referens tycker jag att basen i 271:an väl motsvarar ljudet från högtalarna. Det är också fullt möjligt att basen är lite mager och att det allra lägsta saknas i 271:orna, men de lurar jag har hört som går lägre har som regel problem med artikulationen. Basen kan då låta väldigt odistinkt istället, som i Denon D2000, där jag tyckte att det till och med kunde vara svårt att höra om det var stå- eller elbas som användes i vissa låtar.

D2000 är, som du säger, inte speciellt bra, då den är åt andra hållet, med "bummelbas", som också gör den mycket svår att använda till något vettigt.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-28 12:36

Mätning på hörlurar är väl rätt osäker? Ska man tro Siegfried Linkwitz finns det en del "oroligheter" i öronkanalerna som är olika från individ till individ. Hur bra luren tätar mot skallen borde spela viss roll för basrgistret. Hur den sitter i förhållande till öronen borde påverka högfrevkensåtergivningen. Ytterörat är också olika delaktiga vid mätningar. Det blir stor skillnad på utanpåliggande öppna typ Jecklin Float, slutna typ AKG 271 och proppar typ Etymotic.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-28 12:43

2-ch skrev:
TCM skrev:

Se där ja, bra TCM. Det verkar vara seriösa mätningar dom utför. Så AKG 271 är allt för slank i basen för min smak som det ser ut.

Däremot värdesätter i alla fall jag LTS tester. Ungefär som jag värdesätter tidningen Råd&Rön. Opartiskhet är inte lätt att hitta.

Fast den där utrustningen de använder, är den verkligen tänkt för att mäta hörlurar med?

http://www.head-acoustics.de/eng/nvh_hms_IV.htm

Skiljer sig en hel del från denna, http://www.bksv.com/Products/Transducer ... /4153.aspx

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2010-12-28 13:11

Eftersom hörlursmätningar är svåra att tolka, mycket svårare än högtalare, så bör man först undersöka hur en lur ska mäta när man räknat bort huvudets och bålens inverkan. Sen kan man räkna bort det mesta under 50 Hz, som påverkar klangen ringa. En soffskakare under 80 Hz behövs för att få totalupplevelsen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-29 08:17

Är det någon som några funderingar ang. mitt förra inlägg?? Om AKG 701 och neutrala hörlursförstärkare??

mvh :)
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-29 09:06

Vet inte vad den luren kräver annars är denna bra www.holographicaudio.com/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-12-30 10:01

Vee-Eight skrev:
Morello skrev:
JTarnstrom skrev:

Detta kunde du skriva på ett klart trevligare sätt.

:oops: Helt riktigt, helt korrekt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-30 10:49

Jag har själv 271-an och tycker näppligen att den har klen bas men många gör det. Det kan ero på minst två saker. Andra lurar har för mycket bas eller att man har lurarna fel. De är ju slutna lurar och kräver att det inte läcker det minsta mellan öronmusslan och huvudet. En del av de som anser att den har för klen bas brukar ha luren lite för långt bak på huvudet och då läcker den naturligt. Då blir det nästan ingen bas öht. Men det är ju inte lurens fel. Har man glasögon så brukar det läcka vid skalmarna och då får man också ett läckage med efterföljande bastapp. Har man problem med det så kanske Sennheiser HD600/650 är ett bättre val.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-30 11:15

Naqref skrev:Jag har själv 271-an och tycker näppligen att den har klen bas men många gör det. Det kan ero på minst två saker. Andra lurar har för mycket bas eller att man har lurarna fel. De är ju slutna lurar och kräver att det inte läcker det minsta mellan öronmusslan och huvudet. En del av de som anser att den har för klen bas brukar ha luren lite för långt bak på huvudet och då läcker den naturligt. Då blir det nästan ingen bas öht. Men det är ju inte lurens fel. Har man glasögon så brukar det läcka vid skalmarna och då får man också ett läckage med efterföljande bastapp. Har man problem med det så kanske Sennheiser HD600/650 är ett bättre val.

Intressant påpekande. Kanske därför jag upplever basen som sagolik från mina AT M-50, de sitter ju som berget!

Ska vid tillfälle igen låna hem ett par 271or för jämförelse. Vilken 271-modell kör du med?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-12-30 12:44

Tänker mig också att en del lurtillverkare försöker kompensera avsaknaden av den fysiska känslan i basen genom att trycka på lite extra i det nedre registret och det kanske kan uppfattas lite olika. Kan ju också vara lite beroende på vad man har för referenser i högtalarvärlden. Men jag håller med, M50 går djupare än K271, dock vet jag inte om den är lika artikulerad i basen. Själv tycker jag att 271:an bättre bevarar den tonala karaktären i det nedre registret.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-30 20:06

RogerGustavsson skrev:Vet inte vad den luren kräver annars är denna bra www.holographicaudio.com/

Jo, den är helt klart ett mål att komma över, synd att den kostar lite mycket bara, har aldrig sett en begagnad till salu :( Ingen som tröttnar på en sådan kan jag tro :wink:
Jag har hört att den är testad av LTS med redovisning i en Molt ???
Ägnade en halvtimme att bläddra igenom LTS bord på senaste Arken-mässan efter detta test men de som stod där visste inte vilket nr ?? Nån som vet och vet jag får tag på ett?

mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-30 20:54

Testet finns i nr 4/3004. Du köper det från LTS på deras hemsida www.lts.a.se, fast den ligger nere nu.... Kanske är du också intresserad av nr 4/2003, det stora hörlurstestet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-30 21:17

RogerGustavsson skrev:Testet finns i nr 4/3004.

Oj, har det numret kommit ut redan?

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-30 21:25

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Testet finns i nr 4/3004.

Oj, har det numret kommit ut redan?

japp, i det numret diskuteras det blindtester, F/E-tester, subjektivt ver. objektivt och naturligtvis kablar :wink: .....fortfarande.... :)

tack Roger för info

mvh

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-12-30 22:10

Tycker akg 701 är den mest neutrala normala lur jag lyssnat på, har dock ej testat hd 800, äger k1000 och 701 or.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-30 22:10

Naqref skrev:Har man glasögon så brukar det läcka vid skalmarna och då får man
också ett läckage med efterföljande bastapp.

Vem tusan har glasögon på sig när de lyssnar? 8O

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-12-30 22:13

E skrev:

Mvh E*

Jag
When routine bites hard

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-30 22:17

Ja, det finns väl alltid undantag. 8)

Mvh E*

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-12-30 22:19

E skrev:Ja, det finns väl alltid undantag. 8)

Mvh E*

8O :roll:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-30 22:21

:wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-30 22:36

E skrev:

Mvh E*

Vem tar av sig glasögonen så fort man sätter på sig hörlurar?

Bild

Bild
Senast redigerad av paa 2010-12-30 22:40, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi