Lågnivåkabel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 20:32

boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
sen efter det så kör jag endast med belden och canare kabel så man vet vad man får

Även Belden har kopparpläterad stålkärna i sin RG-62.

Visa var det står tack

http://www.belden.com/pdfs/03Belden_Mas ... 6.3_15.pdf

Sid 6.12, Conductor: BCCS

Man bör veta vilka belden kablar man skall leta efter så man inte köper fel och vet man så är det cu i dom eller ännu bättre cu+ag i dom och då börjar vi prata kvalitet.

Och vad är den faktiska skillnaden mot stål och alu...?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 21:13

bakerman22 skrev:
boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:Jag har haft rg62 från elfa och slängde hela skiten när jag upptäckte att det var järn kärna i kabeln.
sen efter det så kör jag endast med belden och canare kabel så man vet vad man får

Visa var det står tack

Man bör veta vilka belden kablar man skall leta efter så man inte köper fel och vet man så är det cu i dom eller ännu bättre cu+ag i dom och då börjar vi prata kvalitet.

stål är en sämre ledare än koppar aluminium är en sämre ledare än koppar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 21:17

boom skrev:
bakerman22 skrev:
boom skrev:
paa skrev:
boom skrev:
paa skrev:

Visa var det står tack

Jag vet om det.
Men det var ju inte det jag frågade ?

Vad är den FAKTISKA skillnaden för mej i mitt fall ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-29 22:38

boom skrev:
Aluminium leder ström bäst av alla metaller räknat per krona. Därför används det ofta aluminium i högspänningsledningar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 23:08

Är det INGEN som vet vad den faktiska skillnaden blir i mitt fall ?? 8O

Ska det vara koppar bara för att det SKA vara koppar ??

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 23:27

paa skrev:
boom skrev:
Aluminium leder ström bäst av alla metaller räknat per krona. Därför används det ofta aluminium i högspänningsledningar.

Är det?
sen finns det en annan aspekt varför är det aluminium i högspännings ledningar och i alla ledningar i dag
Koppar priset är Högt .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistivitet

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 23:41

bakerman22 skrev:Är det INGEN som vet vad den faktiska skillnaden blir i mitt fall ?? 8O

Ska det vara koppar bara för att det SKA vara koppar ??

Har du fått in svt eller p3 genom kabeln ännu om inte så bry dig inte men du andvänder en vanlig antennkabel
Av märket noname och resten okänd

Och jag menar att video kablar koaxial är bättre
radio guide 59/62 ingår i antenn kabel.
sen om du har annan strömförande kabel i rören så kan du få en magnetisk på verkan av signalen vilket man inte får med koppar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 00:05

För er som fattar något av siffrorna, så är det den här kabeln i fråga...

http://docs.commscope.com/Public/f5977tsv.pdf

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-30 00:44

Återigen:

lennartj skrev:Att teoretisera om din "fådda" kabel tror jag är meningslöst.

För att stilla ditt gnagande tvivel på dina kablars förträfflighet tror jag att du måste låna ett par tillräckligt långa kablar av god kvalitet för att nå mellan för- och slutsteg över golvet och lyssna själv.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 00:52

lennartj skrev:Återigen:

För att stilla ditt gnagande tvivel på dina kablars förträfflighet tror jag att du måste låna ett par tillräckligt långa kablar av god kvalitet för att nå mellan för- och slutsteg över golvet och lyssna själv.

Så det går inte att läsa ut något från databladet som kan jämföras med er "referenskabel"...?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-30 01:32

Nej :wink:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-30 01:35

bakerman22 skrev:
lennartj skrev:Återigen:

Så det går inte att läsa ut något från databladet som kan jämföras med er "referenskabel"...?

Lennartj råd verkar vara ett bra råd. Men det går också att flytta apparaten närmara slutstegen och testa med kort kabel om du inte har en lång bättre att tillgå. Detta är ett sämre sätt att göra det än Lennartj eftersom tiden mellan de olika lyssningarna blir längre och att det blir svårare att byta mellan de olika kablarna . Men nöden har ju ingen lag.

Själv kör jag med korta kablar mellan slutsteg och försteg respektive bioförstärkaren. Långa kablar tillför inget så långt som jag vet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-12-30 01:43

En sökning på nätet visar att kabeln har en kapacitans om ca 67 pF/m. Det är högre än de ofta rekommenderade RG62 (45 pF/m) och annan antennkabel (55 pF/m). Å andra sidan är det lägre än en del annan koaxialkabel. För att veta om det påverkar hörbart i den aktuella applikationen måste man känna till kabellängd samt data för inkopplat försteg och slutsteg - och dessutom kunna räkna på det hela.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-30 01:59

I databladet saknar jag angivelse om kapacitans per meter bland annat.
Sedan vet jag fortfarande inget om om ditt förstegs eller elektroniska delningsfilters utgångsimpedans eller slutstegens inimpedans och inte heller om dina kablar är 10 m eller om det bara är "höftat".

Min erfarenhet är att de hörbara skillnaderna mellan olika koaxialkablar enligt industristandard är mycket små om de används för analoga signaler på linjenivå i längd upp till ca. 10 m om in- och ut-impedanserna är vettiga.

Däremot har jag själv konstaterat att dyra audiofilkablar redan i 1 m längd kan färga ljudet märkbart på olika sätt beroende på fabrikat. Jag tycker det verkar vara ett opraktiskt och dyrt sätt att färga ljudet, tonkontroller är flexiblare :roll:

Hoppsan - Pekka hann emellan ...men än sen :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 02:20

PekkaJohansson skrev:En sökning på nätet visar att kabeln har en kapacitans om ca 67 pF/m. Det är högre än de ofta rekommenderade RG62 (45 pF/m) och annan antennkabel (55 pF/m). Å andra sidan är det lägre än en del annan koaxialkabel. För att veta om det påverkar hörbart i den aktuella applikationen måste man känna till kabellängd samt data för inkopplat försteg och slutsteg - och dessutom kunna räkna på det hela.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack. :)

"För att veta om det är hörbart" kan ju betyda väldigt olika saker...?
Snackar vi att det kan vara jättestora faktiska skillnader, eller väldigt, väldigt små...?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 02:29

lennartj skrev:I databladet saknar jag angivelse om kapacitans per meter bland annat.
Sedan vet jag fortfarande inget om om ditt förstegs eller elektroniska delningsfilters utgångsimpedans eller slutstegens inimpedans och inte heller om dina kablar är 10 m eller om det bara är "höftat".

Min erfarenhet är att de hörbara skillnaderna mellan olika koaxialkablar enligt industristandard är mycket små om de används för analoga signaler på linjenivå i längd upp till ca. 10 m om in- och ut-impedanserna är vettiga.

Däremot har jag själv konstaterat att dyra audiofilkablar redan i 1 m längd kan färga ljudet märkbart på olika sätt beroende på fabrikat. Jag tycker det verkar vara ett opraktiskt och dyrt sätt att färga ljudet, tonkontroller är flexiblare :roll:

Hoppsan - Pekka hann emellan ...men än sen :wink:

Tack du också ! :)

Jag förstår att det inte går att säja hur min kabel exakt påverkar mitt ljud i mitt rum, men nu får jag ju äntligen något konkret.

Var nere med tumstocken i biorummet nu.
Lite svårt att exakt mäta vägg och golvdragna vp-rör, men jag kan komma fram till att den ena kabeln som är något längre än den andra är max 7 meter.

Den är dragen från min Yamaha DSP-Z11, en elvakanals hemmabiostärkare för 60k (vilket iofs inte säjer så mycket) på 35 kilo (som inte heller säjer ett skit) som är Yamahas flaggskepp, och borde inte vara skit någonstans, draget till Emotivas flaggskepp XPA-1, monoblock.

Nu när jag läste det jag själv skrev så skäms jag faktiskt...
Känns FRUKTANSVÄRT snålt att dra en gratiskabel till så förhållandevis hyfsade apparater... :oops:

Nevertheless...
Om jag ställer frågan annorlunda då...

Skulle jag tjäna något prisvärt ljudmässigt genom att dra ur kabeln och byta till en "bra" lågnivåkabel ?

Som redan skrivet är min tro på kablar så hög (eller snarare låg) att jag använder mej av Biltemas 2,5 kvadrat mellan förstärkare och högtalare..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-30 10:29

Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-12-30 11:55

Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out). Vi talar alltså om en faktor 20 eller 40 mellan ut- och ingång. Det borde inte vara några problem trots att dina kablar är något mer högkapacitiva än en del andra. Någon som har de relevanta formlerna kan kanske hjälpa till att räkna nu när alla data är kända?

Du ska för allt i världen inte bry dig om priset på kablarna. Det är kabelns egenskaper, inte dess pris, som avgör hur den fungerar i anläggningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-30 12:38

paa skrev:Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!

+1
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 13:46

paa skrev:Jag tror du måste byta nu, annars får du ingen frid i sinnet!

Jag har väldigt kort minne... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 13:49

*bump!*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 13:50

PekkaJohansson skrev:Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out). Vi talar alltså om en faktor 20 eller 40 mellan ut- och ingång. Det borde inte vara några problem trots att dina kablar är något mer högkapacitiva än en del andra. Någon som har de relevanta formlerna kan kanske hjälpa till att räkna nu när alla data är kända?

Du ska för allt i världen inte bry dig om priset på kablarna. Det är kabelns egenskaper, inte dess pris, som avgör hur den fungerar i anläggningen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack för det svaret !! :)

Jag förstod inte riktigt men. Ska googla och läsa på lite så får jag se om jag blir klokare, men enligt ditt inlägg verkar det ju som att det ska funka lika bra ändå ?

Det har allså minst lika mycket att göra med apparaterna som ska kopplas samman, som kabeln som förbinder dom, om jag inte missförstår...?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-30 13:51

Nattlorden skrev:*bump!*

Hehe...
En treminutersbump...?

Har jag aldrig sett förut. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-30 14:08

PekkaJohansson skrev:Ditt slutsteg har en ingångsimpedans på 20 kOhm och hemmabioreceiverns lågnivåutgångar har en impedans om 900 Ohm (audio out) och 500 Ohm (pre out).

Det där är väl onödigt höga utgångsimpedanser? Runt 100 Ohm är betydligt bättre! Det går att räkna på när högfrekvensfallet sätter in. Ett fall med 6 dB/oktav över 130 kHz brukar sägas vara svårt att detektera. Det ger alltså ingen påverkan vid de frekvenser vi hör. Med en utgångsimpedans på 900 Ohm får kabeln inte belasta med mera än ca 1400 pF. Vid 500 Ohm klaras upp till ca 2500 pF. En "audiophil" kabel kan ha alldeles för hög kapacitans. Det är därför som det ständigt rekommenderas lågkapacitiva kablar bl.a. detta forum. Antennkablar typ KTV har låg kapacitans och i regel god skärmning, ibland med såväl flätad skärm som folieskärm. Det är alltså vid stora kabellängder som skillnaderna börjar göra sig gällande men exempelvis hade CD-spelaren Denon DCD-625 problem med att driva en lakritskabel utan påverkan trots att spelaren har en utgångsimpedans på 666 Ohm. Kan det ha berott på avsaknaden av ett rejält buffertsteg på utgången? Det ska väl till en viss strömkapacitet även på en linjeutgång?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-31 00:01

Jag har testat lite nu, då jag fick tips om att jag kunde kolla efter om jag fick någon form av störningar eller brum med för och slutsteg påslagna, och försteget ställt på 0, fast utan någon signal.
Med stegen och hemmabiostärkaren påslagna, fast utan någon signal drog jag upp hemmabiostärkaren på max.
Sen satte jag örat intill högtalaren. Ganska otäckt kändes det... En fullt utstyrd signal hade förmodligen gjort mej döv på fläcken...
Det lät INGENTING. Från subbarna upplever jag ett svagt brum. Vad det beror på vet jag inte, men från frontarna hördes inte det minsta lilla. I alla fall inte vad jag kunde höra.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi