Hur började det för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-01-18 21:52

Första ljudet kom genom en Radiola radiogrammfon, som hade 78, 45, 33 och 16 (!) rpm. Musiken då var farsans, Povel Ramel och dragspelstjosan. Första egna skivan var My Boy Lollipop med Millie, (1:a kända reggae-låten brukar den väl räknas som), tyvärr nu bortslarvad. Det här var väl någon gång i slutet på 60-talet. Första egna stereon blev på 14-årsdagen, inköpt på Domus i Farsta: En svart Sharp-receiver på 2x20 W + Scantic skivspelare (som var identisk med Luxors men var 50-lappen billigare) + ett par svarta Sinushögtalare. Stolt som en tupp var jag, 1972 14 bast och egen stereo!

Något år eller så senare med Status Quo och Black Sabbath i skivsamlingen behövdes kraftigare stärkare och en Rotel införskaffades. Den hade separata bas- och diskantpottar för höger och vänster kanal samt loudnessknapp, mycket flashigt. Dessa ställdes givetvis på max liksom volymen, varefter man ropade till polarna nere på går´n: Lyssna på´re här då! Efter några sekunder fräste det till och rök från diskanterna, hej då Sinus. Nya högtalare blev hembyggen, Radio & Televisions RT-hornet som senare ersattes av 70/80-hornet med sidosystem. Scanticen ställdes i garderoben och ersattes av en Pioneer PL51. 1977 tog jag från USA hem Altec Lansings 416B 15”-basar och 811-horn (elementen i deras Voice of The Theatre-högtalare) av dem byggdes Altecs Valencia-modell. Förförstärkare blev en Soundcraftmen PE2217 med 10 bands equalizer + en SAE 2200 MarkII, 2x100 W, mycket på den tiden, samt ett KLH Burwen Dynamic Noise Filter. Ett Tandberg 310 (?) kassettdäck och en Revox B795 skivspelare efter att Pioneeren gett upp införskaffades. ( Man ska inte försöka dämpa en ca 10 kg fallandes skivspelare med höger stortå, det gör ont ... ). Därefter satt jag nöjd tills för bara ett fåtal år sedan. Samtliga amerika-sakerna från 1977 finns fortfarande kvar och funkar dessutom, bättre kvalitet förr (?).

Hm, blev lite mer än bara början.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2011-01-19 21:56

Första egna ljudet var en DUX kassettbandspelare på sent 60-tal, tyckte nog redan från start att den lät litet burkigt.

Byggde en separat högtalare till kassettbandspelaren av en skokartong och element från en slaktad transistorradio, vilket lyft och vilket välljud! 8)

Designen fick ett lyft med hjälp av litet varumärkes-stöld, en Pioneer-logga klippt ur en annons i HIFI & Musik.

Sen har det bara rullat på, går liksom i vågor, högre på vintern, stiltje på sommaren, har numera helt snöat in på vintage/retro, helst i form av loppis- eller enstaka Blocket-fynd, mest hyfsat fina prylar som man av ekonomiska skäl bara kunde drömma om när de var nya.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-20 08:43

Adhoc skrev:Första ljudet kom genom en Radiola radiogrammfon, som hade 78, 45, 33 och 16 (!) rpm.

16 rpm hade jag också på min första skivspelare. Det är bara det att jag aldrig har sett någon skiva avsedd för den hastigheten!
Minns jag bara dåligt eller vad hände?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-20 08:56

När jag var liten hade vi en resegrammofon med vev. Man fällde upp locket, vevade upp den, la på en stenkaka och satte igång den med en spak. Så la man på den tunga nålen (som man måste byta efter sådär 5 skivor) och ljudet gick genom armröret in i lådan och mynnade ut i en öppning. Det skrällde rätt bra, men man kunde "tweaka" genom att stoppa in en tygbit i ljudöppningen. Det var den volymkontroll som fanns. Vi hade inte många skivor, men jag minns "In the mood" med Glenn Millers orkester och några barnskivor, som "Klas Klättermus" till exempel. Mot slutet av skivan kunde det börja gå långsammare, då fick man veva lite till.

Så började det för mig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-20 10:14

Ja jag är väll bland de yngsta på detta forum kan jag tänka mig, 23 år!

För mig började det "på riktigt" för ca 9 år sedan när jag köpte min första egna anläggning, Det var en Sony stärkare och Eltax golvhögtalare.

På den fanns inte begreppet "provlyssna" i min ordbok, Jag såg annonsen, bestämde mig och åkte in och tog paketet och åkte hem igen, Lycklig som få.

Dessa var mina trotjänare i 4 år, Tills första dagen på mitt riktiga jobb där jag träffa han som jag idag, delar mitt största intresse med.

Med min unga ålder kom förstås strävan efter discodunk, Jag ville ha bas, Och väldigt mycket bas.. Min jobbarkompis presenterade mig för Cerwin Vega och redan till synen av dom, Hade jag bestämt mig.

Det blev ett par CLSC -215 och en NAD c372 vid första löning!

Mina päron fick en chock när jag kom hem med gubbens pickis med det som såg ut som 2 förpackade kylskåp lastade på flaket.

Det lät exakt som jag hade förväntat mig, Jag satt i sängen och med basreglaget något uppskruvat kände basen till warp brothers - phat bass tryckandes i bröstet :)

Intresset blev ännu starkare och nu var man som besatt av det, Vi åkte runt och lyssnade på väldigt många högtalare, Och med tiden förändrades smaken och bas var inte längre det jag var ute efter.

Efter det har jag haft 3 olika bioanläggningar, 1 projektor, 2 tv aparater och 6 förstärkare och många olika par högtalare..

Idag är jag ute efter ljud med hög kvalitet och detaljrikedom, Basen är fortfarande betydande, Men istället för att par dubbla 15" har jag ett par hemmabyggda stativare med 5½" bas/mellanregister..

Detta är ett intresse jag kommer bära med mig resten av livet, Och smaken kommer förändras många gånger innan jag är i mål.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-01-20 16:39

I mitten av -70-talet började "stereo" dyka upp i var mans hem. 1973 (tror jag) köpte mina föräldrar en Grundig-anläggning som var påtagligt lik Luxor Dirigent till designen. Men lät sämre. Jag minns hur vi satt hela familjen och upphetsat noterade att "nu kom ljud från vänster - och nu lät det från höger".

Hösten 1976 - efter mitt första sommarjobb - köpte jag min första egna stereo bestående av en 2*20 w Kenwoodförstärkare, en Micro Seiki Solid 1 skivspelare och ett par ITT högtalare. Och den spelade skjortan av föräldrarnas Grundig.

1978 började jag jobba på bandet på Volvo. Jag bodde fortfarande "hemma" och brände därför många månaderslöner på en värstingstereo. Yamaha CR-2020 hette 100 wattsrecievern. Skivspelaren var Sansuis prestigemodell. Högtalarna var ett par Fisher STE-1200. Och jag var i sjunde himlen i några år. Min mor var alldeles förkrossad över att jag lagt 25.000 kr på en stereo. Men en av hennes väninnor sa tröstande "det hade väl varit mycket värre om han lagt pengarna på narkotika". Och det hade hon ju rätt i! :)

Under -80-talet inträffade två saker (bland annat...). Dels började jag besöka konserthuset här i Göteborg. Och dels började jag lyssna på andra stereoanläggninar än min egen. Och en allt mer gnagande känsla av att min stereo nog inte var så himla bra ändå infann sig.

Nådastöten fick jag när jag lyssnade på musik hos en kompis. Jag hade alltid tyckt att han hade så himla välljudande skivor, men när jag tog med ett par plattor hemifrån lät dessa också mer välljudande än vad jag var van vid. Det som var knäckande var att han hade en till synes omodern skivspelare (helt manuell!) av något okänt märke - typ Thorens, en liten ful och löjlig 20 wattsförstärkare - NAD någonting, och ett par små ynkliga högtalare som var svenska och hette QLN.

Han kunde inte spela lika starkt som jag. Basen var inte alls lika djup. Men musiken lät mycket mer - musikalisk!

Och här börjar mitt sökande efter hifi-nirvana...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-01-20 17:41

När farsan köpte en Luxor dirigent (2000?) och vi var fräckast i hela kvarteret. Grannarna skulle in och lyssna på musik hela tiden. Tyvärr serverade farsan dom Viktor Klimenko och Demis Roussos :?

Under 90-talet var jag fast i apparatträsket men jag blev botad. Mycket tack vare detta forum. Visst gillar jag fortfarande apparater men inser att man får mycket bra grejer för struntsummor mot vad man pyntatde på 90-talet. Kom ihåg när jag utan att blinka tjongade upp 28000:- 1994 för en cdspelare..... 8O

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-01-21 01:49

2-ch skrev:
Adhoc skrev:Första ljudet kom genom en Radiola radiogrammfon, som hade 78, 45, 33 och 16 (!) rpm.

16 rpm hade jag också på min första skivspelare. Det är bara det att jag aldrig har sett någon skiva avsedd för den hastigheten!
Minns jag bara dåligt eller vad hände?

Du minns nog bra och vad som hände var att det inte hände sig att du tog en kurs i Swahili från Linguaphone.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-01-21 05:28

Jag har nog fastnat helt på eget bevåg, har ingen i släkten som är särskilt intresserad.

Jag köpte en JVC ministereo med cd-växlare när jag va 10år (1994), men tyckte det va lite dålig bas. Bytte ut högtalarna mot farsans gamla golvare och genast blev det bättre. Körde på den tills jag hade råd och lust att köpa nåt bättre så det blev en denon receiver, denon cd-växlare och ett par B&W 602 runt år 2000. Numera har jag en nad receiver och Ino piP. Är rätt nöjd faktiskt :)

Tror dock inte jag är så värst fast, för jag drömmer inte om fetare prylar så ofta. Ett par basmoduler kanske.
Prenumererade på hifi&musik ett år nån gång där efter att jag köpt denon-receivern, men tröttnade på allt skitsnack ärligt talat :)
Allt de testade va jättebra så man fick ingen vägledning direkt. Jag är inte så värst intresserad av hifi-apparater i sig så länge de gör vad de ska och jag inte stör mig på dem. Pillar hellre med datorn isåfall.

Dock köper jag en jäkla massa musik. Lyssnar på musik nästan jämt faktiskt... Hemma, på jobbet, i bilen. Tur att det inte är några direkt negativa bieffekter för då hade jag varit narkoman nu. :? :oops:
Motstånd!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi