Dirigentfärgningar och apparatdito

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 14:49

Piotr skrev:Gå tillbaka i tråden och se vad du håller på med.

Gå tillbaka själv och läs första svaret i tråden. -> Konstverket är skivan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 14:50

mapem skrev:Jag kan bara säga att för egen del väljer jag inspelning i första hand efter dirigent, orkester och solist och först när jag kommer hem och lyssnar reflekterar jag över om ljudet är bra eller inte.

En dålig dirigent, orkester eller solist kan allvarligt distordera kompositörens avsikter. Detta gäller i mycket hög grad exemplet Dvoraks cellokonsert. Sen kan man ju strida hur mycket som helst om vad kompositörens avsikter egentligen var, särskilt om kompositören, som så ofta är fallet, är död.

Jag vet inte om det finns någon inspelning av Stravinskis Våroffer i ursprungsverion med honom själv som dirigent på fonografrulle eller vaxskiva, men om det funnes skulle jag vilja ha den oavsett ljudkvalitet.

Stravinskij har dirigerat Våroffer på skiva. Jag har den. Den är bra. Inspelningen är gjord på 60-talet men det är nog 1954 orkestreringen. Jag vet inte om det finns någon ursprungligare version inspelad. Det behöver inte vara på wax för att vara före 1954.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-13 15:05

Själva inspelningen är en stor del av det uppspelade verket, så klart. Hoppas
ingen här tycker det är sekundär och något man inte behöver ta hänsyn till.
Det är till och med oundvikligt skulle jag vilja säga. Även om kompositören
själv dirigerar, skulle få nöja sig med en upptagning gjorde med en besökares
mobiltelefon. Eller jo, det beror på. Ibland duger även det. Det beror nog på
målet med att lyssna på inspelningen. I mina yngre dagar bytte jag en hel del
bootlegs med obskyra inspelningar av The Smashing Pumpkins och där kunde
lyckan ibland vara gjord, om någon spelat in en osläppt låt, med mikrofonen
liggandes i sin ficka.

Nu måste jag läsa i tråden igen för att se om jag ens lyckades kommentera
innehållet. Fick en association när jag läste, som jag var tvungen att gå vidare på. :lol:

Tillägg: Ja jo, det jag kanske egentligen vilja säga är att konstverket allt är
upplevelsen i konsertsalen. Eller, det är ett av konstverken. En annan är
inspelningen. Den ena ersätter inte, eller står över, den andra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 15:19

Låt säga att dirigenten och orkestern är världsklass och spelar som gudar och att inspelningen har ett diskantfall på 0,175 dB vid 20 kHz och ett basfall på 0,15 dB vid 20 Hz.

Låt säga att vi har kräbbleboda ungdomsmusiker som spelar falskt och uselt och med halvtaskiga instrument, men inspelningen är rak från 20 Hz till 20 kHz.

Vilken skiva skulle du välja att lyssna på hemma?

För min del tar jag inspelningen med dirigenten och orkestern av världsklass.

Nu blir jag säkert stenad av alla på forumet eftersom jag valde helt galet enligt vad jag förstår man skall välja om man är en sann faktisktoid :) som alla som skriver på faktiskt utom jag är, eller? 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-13 15:24

Gillar man att samla på utgåvor med en särskild dirigent, lär man samla på sig
utgåvor av denna. Är det själva verket man vill åt, så vill man kanske ha båda.
Känner man en av ungdomarna i Kräbbleboda kommer man säkert välja den
utgåvan.

Gillar jag ett verk och känner till att både att verket är väl framfört samt
formidabelt inspelat, lär jag välja det verket, även om kompositören dirigerat
en annan inte lika välinspelad utgåva. Men som sagt, den som helst vill åt
kompositörens inflytande på orkestern, lär välja den senare.

Skulle jag gå och se ett uppförande på plats skulle jag helst vilja se det som
viftas av kompositören.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 15:31

Nattlorden skrev:
Piotr skrev:Gå tillbaka i tråden och se vad du håller på med.

Gå tillbaka själv och läs första svaret i tråden. -> Konstverket är skivan.

Frånvaron av saklighet i ditt inlägg tolkar jag som att du inte har något konstruktivt att tillägga i diskussionen. Det är ok såklart.

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 15:34

shifts skrev:Gillar man att samla på utgåvor med en särskild dirigent, lär man samla på sig
utgåvor av denna. Är det själva verket man vill åt, så vill man kanske ha båda.
Känner man en av ungdomarna i Kräbbleboda kommer man säkert välja den
utgåvan.

Gillar jag ett verk och känner till att både att verket är väl framfört samt
formidabelt inspelat, lär jag välja det verket, även om kompositören dirigerat
en annan inte lika välinspelad utgåva. Men som sagt, den som helst vill åt
kompositörens inflytande på orkestern, lär välja den senare.

Skulle jag gå och se ett uppförande på plats skulle jag helst vilja se det som
viftas av kompositören.

Väl talat där :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 15:57

Piotr skrev:
Nattlorden skrev:Gå tillbaka själv och läs första svaret i tråden. -> Konstverket är skivan.

Frånvaron av saklighet i ditt inlägg tolkar jag som att du inte har något konstruktivt att tillägga i diskussionen. Det är ok såklart.

Antingen orkade du inte gå tillbaka till första svaret i tråden (dvs. Subjektivistens) eller så förstod du det inte... och då förstår jag att du inte fattar vad diskussionen handlar om...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 16:28

Nattlorden skrev:Antingen orkade du inte gå tillbaka till första svaret i tråden (dvs. Subjektivistens) eller så förstod du det inte... och då förstår jag att du inte fattar vad diskussionen handlar om...

Vad är det jag inte förstår?

Att subjektivisten hävdar att skivan är ett konstverk?

Jo, jag förstår att han hävdar det men det gör det inte till en sanning. förstår du det?

Jag informerade då om att ingen av de dirigenter jag jobbar med ser en skiva som ett konstverk och jag gör det inte heller.. sen börjar du snacka om mjölnare och Redbook standard och jag förstår inte vad du pysslar med öht.

Jag förstår naturligtvis vad som står skrivet och jag förstår min egen mening i dessa frågor.. vad jag inte förstår är vad du tjaffsar om och varför du upprepade gånger föreläser för andra om saker du inte greppar men som andra har full förståelse för och insyn i.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-13 16:32

Piotr skrev:Jag informerade då om att ingen av de dirigenter jag jobbar med ser en skiva som ett konstverk och jag gör det inte heller..

Va tråkigt. :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 16:35

Piotr skrev:Vad är det jag inte förstår?

Att subjektivisten hävdar att skivan är ett konstverk?

Jo, jag förstår att han hävdar det men det gör det inte till en sanning. förstår du det?

Jag vet att det inte är en sanning för att han hävdar det, det var naturligtvis en sanning redan innan han upplyste om det.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-13 16:49

petersteindl skrev:
mapem skrev:Jag kan bara säga att för egen del väljer jag inspelning i första hand efter dirigent, orkester och solist och först när jag kommer hem och lyssnar reflekterar jag över om ljudet är bra eller inte.

En dålig dirigent, orkester eller solist kan allvarligt distordera kompositörens avsikter. Detta gäller i mycket hög grad exemplet Dvoraks cellokonsert. Sen kan man ju strida hur mycket som helst om vad kompositörens avsikter egentligen var, särskilt om kompositören, som så ofta är fallet, är död.

Jag vet inte om det finns någon inspelning av Stravinskis Våroffer i ursprungsverion med honom själv som dirigent på fonografrulle eller vaxskiva, men om det funnes skulle jag vilja ha den oavsett ljudkvalitet.

Stravinskij har dirigerat Våroffer på skiva. Jag har den. Den är bra. Inspelningen är gjord på 60-talet men det är nog 1954 orkestreringen. Jag vet inte om det finns någon ursprungligare version inspelad. Det behöver inte vara på wax för att vara före 1954.

MvH
Peter

Ja men det är ju klart. Han levde ju länge, Igor. Det borde jag begripit. :oops: Den skivan ska jag skaffa. Har bara en med Ansermet. En Decca-LP. Och så har jag hört den live med Ehrling. Han distorderade inte verket!

Jag tänkte mig uruppförandet i Paris, med ryska baletten, buanden och allt. Det kallar jag ambiens-ljud!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 17:00

Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Jag informerade då om att ingen av de dirigenter jag jobbar med ser en skiva som ett konstverk och jag gör det inte heller..

Va tråkigt. :(

Nä varför det?

Att framföra musik ser jag som konst.. typ, men att dokumentera (om än med en gnutta handppåläggning i processen) ett framförande ser jag som ett tekniskt och måhända ingenjörsmässigt arbete.

En CD-skiva är i min värld en bärare av information, inte ett konstverk.

Jag känner mänga människor i musikvärlden och jag har aldrig hört någon uttrycka sig om en CD som ett konstverk.

/Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-13 17:07

En CD kan absolut vara ett konstverk. Så tycker jag utvecklingen blivit inom delar av den s k populärkulturen. En skiva av en konstnärligt medveten artist som gjort ett genomtänkt val av låtar blir i sig, och även tillsammans med konvolut och annat som kan bilda en konstnärlig helhet, definitivt ett konstverk.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 17:13

mapem skrev:En CD kan absolut vara ett konstverk. Så tycker jag utvecklingen blivit inom delar av den s k populärkulturen. En skiva av en konstnärligt medveten artist som gjort ett genomtänkt val av låtar blir i sig, och även tillsammans med konvolut och annat som kan bilda en konstnärlig helhet, definitivt ett konstverk.

Håller med 100%

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 17:28

mapem skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Ja men det är ju klart. Han levde ju länge, Igor. Det borde jag begripit. :oops: Den skivan ska jag skaffa. Har bara en med Ansermet. En Decca-LP. Och så har jag hört den live med Ehrling. Han distorderade inte verket!

Jag tänkte mig uruppförandet i Paris, med ryska baletten, buanden och allt. Det kallar jag ambiens-ljud!

Det finns en samlings CD-box som jag sett på NK med Stravinskijs inspelningar av sig själv. Den var synnerligen prisvärd. Jag ångrar att jag inte köpte den. Jag tror att den hade 9 CD och kostade kring 400 kr. Det var några år sedan.

Nu finns det en samlingsbox med 22 CD med Stravinsky conducts Stravinsky på Amazon för 25 USD :) Jag beställde nu direkt d v s för 20 minuter sedan.

http://www.amazon.com/gp/product/B000PTYUQG/ref=ox_ya_os_product

Den här monovarianten nedan är smått fantastisk. Jag hade denna variant av Pulcinella på LP. Det är monoinspelningar gjorda kring 1953. Jag hade original LPn och tog med den till Stig Carlsson :mrgreen: Han blev grön av avund. Den versionen av Pulcinella är bara bäst.

Jag såg den nu och har nu beställt ett exemplar.

http://www.amazon.com/Stravinsky-Conducts-Mono-Years/dp/B00000C3SN/ref=dp_return_1?ie=UTF8&n=5174&s=music

Det är kul att köpa skivor :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-13 17:28

Piotr skrev:En CD-skiva är i min värld en bärare av information, inte ett konstverk.

En konstförfalskare, kan med skicklig teknik, lura en hel konstvärld.
En CD-skiva har ju i alla fall motsvarande ram, naturligtvis inte att förväxla med avlyssning i konserlokalen i inspelningsögonblicket. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-13 18:11

Oj vad det fanns mycket Stravinskij med Stravinskij! Måste nog beställa jag med.

Alldeles strax ska jag knalla iväg till Konserthuset och höra Psalmsymfonin. Oramo ska dirigera. Eric Ericssons kammarkör sjunga. Dessutom får vi höra Sjostakovitj 8. Musik är bäst live, trots allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 18:32

mapem skrev:Oj vad det fanns mycket Stravinskij med Stravinskij! Måste nog beställa jag med.

Alldeles strax ska jag knalla iväg till Konserthuset och höra Psalmsymfonin. Oramo ska dirigera. Eric Ericssons kammarkör sjunga. Dessutom får vi höra Sjostakovitj 8. Musik är bäst live, trots allt.

Instämmer :) Det där blir en bra konsert.

Jag passade precis på att boka biljett :lol: :) Jag kommer oxå. Jag sitter på parkett rad 11 plats 355.

Vi kanske kan mötas :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-13 18:39

petersteindl skrev:Låt säga att dirigenten och orkestern är världsklass och spelar som gudar och att inspelningen har ett diskantfall på 0,175 dB vid 20 kHz och ett basfall på 0,15 dB vid 20 Hz.

Låt säga att vi har kräbbleboda ungdomsmusiker som spelar falskt och uselt och med halvtaskiga instrument, men inspelningen är rak från 20 Hz till 20 kHz.

Jag lyssnar på det jag gillar och skiter fullständigt om det är bättre ljud på något jag inte gillar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-13 18:44

shifts skrev:Tillägg: Ja jo, det jag kanske egentligen vilja säga är att konstverket allt är

Den mesta musiken som släpps är inte liveinspelad musik så det känns tämligen meningslöst att ständigt använda det.
Sen så håller jag fast vid att skivan är konstverket/musiken och referensen. Bara för att Mozart inte hörde hur musiken lät IRL betyder inte att man ska återge det på samma sett. Man återger skivan eller filerna. Något som är självklart för vilken logisk tänkande människa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 18:52

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Låt säga att dirigenten och orkestern är världsklass och spelar som gudar och att inspelningen har ett diskantfall på 0,175 dB vid 20 kHz och ett basfall på 0,15 dB vid 20 Hz.

Jag lyssnar på det jag gillar och skiter fullständigt om det är bättre ljud på något jag inte gillar.

Väl talat S :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-13 19:49

subjektivisten skrev:
shifts skrev:Tillägg: Ja jo, det jag kanske egentligen vilja säga är att konstverket allt är

Den mesta musiken som släpps är inte liveinspelad musik så det känns tämligen meningslöst att ständigt använda det.
Sen så håller jag fast vid att skivan är konstverket/musiken och referensen. Bara för att Mozart inte hörde hur musiken lät IRL betyder inte att man ska återge det på samma sett. Man återger skivan eller filerna. Något som är självklart för vilken logisk tänkande människa.

Njaee, alltså, jag tycker det är ett obestridligt faktum att en livemusik är en
konstform och ibland spelas den inte in och då finns den konsten bara där och
då i det ögonblicket. En inspelning av en konsert kan i sin tur vara ett eget
konstverk (samtidigt en förmedling av ett annat konstverk).

Jag tycker inte det här är så konstigt. Konstverk är ju så trevliga på det
sättet, att de kan vara så många olika saker beroende på vem man talar
med. De som bara går på konserter och aldrig lyssnar på skivor tar även de
del av konstverket, precis lika mycket som den som köper en inspelning och
lyssnar på hemma. Men en annan form/skepnad av den (i mitt tycke
egentligen ett annat konstverk).

Bertil Alving gör konstverk, till exempel av/med Anders Bondeman.
Bondeman gör också konstverk, av kompositören vars verk han framför.
De där styckena är också konstverk. Alla kan de återges på olika sätt.

Det här är ingen fråga (nu pratar jag inte om den fråga du skriver om, men
det var ju inte ämnet i mitt inlägg) med ett givet svar; det är helt beroende
av vilken angreppspunkt man har. Det jag har skrivit i tråden har inte
handlat om vad som är referensen för en anläggning.
2021 maj på Spotify

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-01-13 20:49

Jobbigt med allt snack om "referensen". En referens är för mig något man jämför med. Om jag köper en ny skiva som jag aldrig har hört tidigare, då har jag ingen referens. Jag har ju inget att jämföra med ! Jag har inte hört "konstverket" varken i verkligheten, eller på någon annan anläggning..

Däremot om min nya skiva låter extremt bra (i mina öron), då kan ju skivan bli en referens helt plötsligt. Jag kan ju då ha skivan som "måttstock" över hur bra det kan låta med just denna sorts musik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Referens

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-13 20:52

shifts skrev:
subjektivisten skrev:

Njaee, alltså, jag tycker det är ett obestridligt faktum att en livemusik är en
konstform och ibland spelas den inte in och då finns den konsten bara där och
då i det ögonblicket. En inspelning av en konsert kan i sin tur vara ett eget
konstverk (samtidigt en förmedling av ett annat konstverk).

Jag tycker inte det här är så konstigt. Konstverk är ju så trevliga på det
sättet, att de kan vara så många olika saker beroende på vem man talar
med. De som bara går på konserter och aldrig lyssnar på skivor tar även de
del av konstverket, precis lika mycket som den som köper en inspelning och
lyssnar på hemma. Men en annan form/skepnad av den (i mitt tycke
egentligen ett annat konstverk).

Bertil Alving gör konstverk, till exempel av/med Anders Bondeman.
Bondeman gör också konstverk, av kompositören vars verk han framför.
De där styckena är också konstverk. Alla kan de återges på olika sätt.

Det här är ingen fråga (nu pratar jag inte om den fråga du skriver om, men
det var ju inte ämnet i mitt inlägg) med ett givet svar; det är helt beroende
av vilken angreppspunkt man har. Det jag har skrivit i tråden har inte
handlat om vad som är referensen för en anläggning.

Hej Shifts, Peter och alla andra. Jag äger bara en skiva som garanterat är ett konstverk i sig. Numrerad upplaga, bildskiva samt inspelade ljud och röst samt texthäfte och konvulut är ett konstverk om jag förstår saken rätt. Utgivare är tre konstnärer. Titeln på verket är Radio Regn och den innehåller varken sång eller musik. Den är definierad som konst och säljs inte inom musikhandlen vad jag vet utan är inköpt på stadens konstmuseum.

För mig är konstverket uppspelningen. Antingen urspungliga inspelningen eller den uppspelning som sker hemma. Det som spelas hemma är väl sånt som man gillar alternativt vill lära känna.

Men samtidigt så försöker jag pröva nya sätt att utveckla själva uppspelningen. Idag har jag snabbt prövat att diffusera bakom elektrostaterna. Detta efter en diskussion med annan ljudintresserad.
Det kan nog vara så att jag skulle bygga om de akustiska åtgärderna något är tyvärr min slutsats. Kanske blir det lite mer liv då. Bara ett litet exempel.

Men vi lyssnar ju på sånt vi gillar men mest rullar ju sådant som också är väl inspelat. Detta innebär inte att ens inspelningen är felfri. Ett exempel är den skiva från 1957 som jag gav till dottern igår. Det går att höra att de höjer volymen för sent. Ett rör brummar ett tag. Men detta gör det inte till en dålig inspelning. För mig stör inte detta uppspelningen. Det stör inte heller att jag är medveten att uppspelningen kan göras bättre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 00:20

mapem skrev:Oj vad det fanns mycket Stravinskij med Stravinskij! Måste nog beställa jag med.

Vilken fin konsert det blev. :D Jag föredrar Sjosstaåttan. Jag hade den med Previn på LP EMI för en herrans massa år sedan d v s 1976, skulle jag tro. Då hade jag OA6-typ1 och rörförsteg. Det var jättebra ljud tyckte jag då och tolkningen var superb.

Jag älskar speciellt 3e satsen :) En riktig killer.

I morgon är det lunchkonsert i konserthuset på stora orgeln. Anders Bondeman spelar och biljetterna kostar 55 kr, så jag köpte en biljett :) 12:15 börjar konserten.

Orgelmatiné

Den magnifika orgeln byggdes av Grönlunds orgelbyggeri i Gammelstad och invigdes 1982. Den täcker hela väggen över körläktaren och är med sina 6.100 pipor och 69 stämmor ett mycket imponerande instrument. Den längsta orgelpipan är 11 meter lång och den minsta bara några millimeter. Orgelmatinéerna i Konserthuset ger dig möjlighet att höra den underbara orgeln tillsammans med landets bästa organister.

Anders Bondeman orgel

Stanley Voluntary
J S Bach Preludium och fuga h-moll BWV 544
Guilmant Marche sur un thème de Haendel
Hambraeus Extempore
Bondeman Improvisation

Det är spännande musik och som vanligt då Bondeman improviserar så vet ingen hur det blir :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 00:26

Vad gäller konstverk, så tyckte jag att LP var ett utmärkt medium med sina stora omslag som jag uppfattade som konstverk i sig på väldigt många skivor. Det var en helt annan sak än CD. Hur det är med hårddisk vet jag inte, men om man kan få upp stora bilder på en stor platt TV så kan det kanske vara bra, men frågan är om man vill ha TVn igång då man spelar musiken. Med LP kunde man hålla i fodralet och titta på konvolutet medans man spelade skivan. Det tyckte jag var fint.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-14 01:04

petersteindl skrev:Vad gäller konstverk, så tyckte jag att LP var ett utmärkt medium med sina stora omslag som jag uppfattade som konstverk i sig på väldigt många skivor. Det var en helt annan sak än CD. Hur det är med hårddisk vet jag inte, men om man kan få upp stora bilder på en stor platt TV så kan det kanske vara bra, men frågan är om man vill ha TVn igång då man spelar musiken. Med LP kunde man hålla i fodralet och titta på konvolutet medans man spelade skivan. Det tyckte jag var fint.

MvH
Peter

Tycker detsamma. Har hittat ett sätt att använda stringhyllor för att visa omslagen samtidigt som de tre stringhyllorna blir ett korttidslager för skivor. På detta sätt visas alltid minst 16 omslag hemma. Men kanske mera rimligt att kalla omslagen för design än konst. Och den faktiska fysiska skillnaden mellan den faktiskt numrerade skivan somkan kallas ett konstobjekt ochen vanlig skiva är ju liten.

Några skivor har jag dubbleter av. Alltid för omslagets skull. Det är då censurerade omslag. Ingen gigantisk samling. Men ramlar jag på det så köper jag sådant. Kan ibland vänta med att köpa en skiva för att få rätt omslag. Ibland ointressant men alltid ett plusvärde om bilden är intressant eller tidstypisk.

Sonen har upp bilder och mätapparater på tv:nmm när han streamar. Någon grafik virvlar också runt till musiken. Men han ogillar det digitala ljudet. Han tycker mera om det ljud som vinyl ger. Jag har själv en någon mera nyanserad åsikt. Men finns det någon värre produkt än plastomslagen till cd-skivor.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-14 02:55

jannemannen skrev:Jobbigt med allt snack om "referensen". En referens är för mig något man jämför med. Om jag köper en ny skiva som jag aldrig har hört tidigare, då har jag ingen referens. Jag har ju inget att jämföra med ! Jag har inte hört "konstverket" varken i verkligheten, eller på någon annan anläggning..

Skivan är referensen för vad din anläggning ska återge. Du behöver inte veta innan hur den "låter" om CD spelaren återger den korrekt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 03:00

Hej Mapem

Nu har jag lyssnat på fler Shosstaåttor hemma och jag kan bara säga att gårdagens framförande var synnerligen bra. Jag är faktiskt förvånad eftersom även Mravinsky ligger i lä och även Haitink.

Det fanns en grundton av mörker som kom fram igår som ger stycket en djupare dimension. De andra tolkningarna som jag har lyssnat på är alldelas för duraktiga. Symfonin handlar om krig och denna kändes helt rätt medans andra känns mer förskönande "Hollywoodstil", efter Kazanperioden vill säga. Holywood hade en film noire period på 50-talet som var exceptionell.

Ja, det var en bra afton med riktiga konstverk, tycker jag. Tackar för tipset.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi