Hur "hanterar" du basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2011-01-14 14:01

petersteindl skrev:
Hej Callisto, trevligt att se dig igen. Det var ett tag sedan. Lustigt, i efermiddags pratade jag med kalledussin om medlemmar som inte skrivit på ett tag och då kom vi på dig och tyckte det var synd att du inte skrev längre :) Och några timmar senare är du tillbaks :)

Lågbasen är lite speciell om man kan återge den på ett bra sätt. Den tillför upplevelse av lokalkänsla av inspelningslokalen om inspelningslokalen är en stor lokal typ konserthus eller kysrka. Den gör att man kan spela starkare utan att tycka att ljudet blir påträngande. Den bidrar även till att instrumenten låter naturligare.

Men om den tillfogar bumlighet eller ökad diffusitet, så kan effekten bli den motsatta.

MvH
Peter

Hej Peter och tack!

Återgivningen här på forumet var lite för färgad ett tag, fanns ingen transparens vilket gjorde att jag tröttnade

Jag skriver under på allt du säger ovan, det är det som bidrar till "själen i musiken". De övre registren påverkas mer än vad man kan tro när fundamentet i botten finns där och är rent och distorsionsfritt. Precis som du säger så upplever man instrumenten "naturligare".

vänligen
Callisto

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-14 14:19

Nattlorden skrev:Ibland förvånar skivor man inte förväntar sig ha lågbas med att ha det... och i vissa fall så kan det göra stor skillnad på den musikaliska upplevelsen... "musikerns intention"... ett väldigt lättviktig tunt stycke som plötsligen stöttas upp av en extremlågbas blir en helt annan sak.

+1
Det blir en ahaupplevelse när de låtarna ges utrymme ner i frekvens.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Hur "hanterar" du basen?

Inläggav MichaelG » 2011-01-14 14:30

Strmbrg skrev:Efter att i åratal ha misslyckats med att få till en tillfredsställande bas i ännu lägre register, så har jag helt enkelt gjort valet att skippa de lägsta oktaverna.

Håller helt med om den prioriteringen! Jag har hört musikaliskt levande och hyfsat naturlig återgivning från högtalare med -3 dB vid 70 Hz. Jag har aldrig hört detta från högtalare med störande bumlighet i basen.

Under alla år jag hade mina QLN Signature som huvudhögtalare (-3 dB vid 42 Hz) saknade jag egentligen aldrig en djupare bas. Idag när jag kan spela en oktav lägre, föredrar jag detta. Det blir en annan "nerv" i vissa inspelningar. Och ett annat tryck i vissa andra. Men om jag störts av resonanser i basen, hade jag utan att tveka gått tillbaka till Signaturerna.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-01-14 14:54

Jag har alltid haft problem med basen i mitt lyssningsrum. Lyftet kom när jag skaffade mina nuvarande högtalare som är dipoler ända ned till 20 hz.
Dock har det varit mycket flyttande på dessa innan jag fått det att stämma.
Om jag på det aktiva delningsfiltret slår av basarna så går panelerna själva ned till 40 hz. Det man märker mest skilnad på då är att ljudbilden krymper.
Dipolbasen har jag lärt mig att älska! Eftersom även lågbasen har begränsad spridning så kan man justera denna genom invinkling av baslådorna och närhet till sidovägg. jag har aldrig förr hört så mycket detaljer i djupbasen som med dessa. jag tror att många som har problem med basen skulle testa dipolbasar då de ej sätter igång rummet alls lika mycket som med lådor.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-14 22:06

Piotr skrev:
nadifierad skrev:
Därför att man faller inte mjukt nedför något lodrätt! 8)

Edit: Fast den kanske faller mjukt ner till minus20!? :D
Vad är det på andra sidan DC? Vaccum? 8O

En sluten subwoofer i ett slutet rum ger ju faktiskt potentiellt full nivå till DC, dvs. en statisk tryckhöjning.

För övrigt som Nattlorden skrev, tänk logaritmiskt. :)

/Peter

Tillfälligt hjärnsläpp :?
Dc behöver inte inträffa vid 0dB.
Jag är nog inte någon logaritmiker... :roll: :)
Men vad händer vid DC? Står konen bara rakt ut?
Jo, förresten det har man ju testat med 9V batteri....
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 22:18

nadifierad skrev:
Piotr skrev:
nadifierad skrev:
Därför att man faller inte mjukt nedför något lodrätt! 8)

Edit: Fast den kanske faller mjukt ner till minus20!? :D
Vad är det på andra sidan DC? Vaccum? 8O

En sluten subwoofer i ett slutet rum ger ju faktiskt potentiellt full nivå till DC, dvs. en statisk tryckhöjning.

För övrigt som Nattlorden skrev, tänk logaritmiskt. :)

/Peter

Tillfälligt hjärnsläpp :?
Dc behöver inte inträffa vid 0dB.
Jag är nog inte någon logaritmiker... :roll: :)
Men vad händer vid DC? Står konen bara rakt ut?
Jo, förresten det har man ju testat med 9V batteri....

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-15 19:22

Jag lyssnar mestadels på "akustisk musik", klassiskt och en del jazz.

Har haft en sub, som gav hyfsad nivå ner till 20 Hz har jag för mej. Både lyssnings och mätmässigt.

Men jag kunde fasen inte förnimma någon skillnad på ovanstående musikgenrer med eller utan suben inkopplad.
Sidoburkarna var Elac 310.

Jo, om jag höjde subnivån så kunde jag definitivt det.
Men, som det lät då låter det ju inte i verkligheten och det var sannolikt högre frekvenser som jag hörde alldeles för starkt.

För mitt vidkommande är behovet av kapacitet under säg 30Hz tämligen onödigt.
Vilket inte skall tolkas som att jag påstår att det är onödigt för andra.
De får tala för sig själva.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-15 19:50

Strmbrg - prova denna för skoj skull:
http://www.youtube.com/watch?v=wcsrvqPVsUk

(Kan iofs inte garantera att basen finns med på den - hör den inte alls på min laptop i alla fall...:lol: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-15 20:32

Nattlorden skrev:Strmbrg - prova denna för skoj skull:

(Kan iofs inte garantera att basen finns med på den - hör den inte alls på min laptop i alla fall...:lol: )

Huvva!

Den musiken är varken min anläggning eller jag själv speciellt bekväm med.

Men om jag hade gillat detta så hade jag kanske fått skaffa lite andra pryttlar.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-01-15 20:45

Funkar alldeles utmärkt vid datorn :) Den låten blandannat brukar jag ha som lite referens när jag testar djupbasförmåga hos högtalare...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-15 20:57

zapanasta skrev:Funkar alldeles utmärkt vid datorn :) Den låten blandannat brukar jag ha som lite referens när jag testar djupbasförmåga hos högtalare...

Det är låten helt säkert väldigt bra till.

Själv blir jag ganska märklig till mods av svamparnas musik.
Men sånt är ju högst individuellt fesståss.

Om den musik jag normalt lirar inte upplevs annorlunda med kapacitet ner till 20Hz än till 40, så spelar det mig mindre roll om apparaturen "grejar" den här musiken.

Juh.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-16 00:19

Strmbrg skrev:

Huvva!

Men om jag hade gillat detta så hade jag kanske fått skaffa lite andra pryttlar.

Tack Nattlorden för bra länk! Just nu blir det mycket elektronika hemma. Har ännu inte hittat Infected Muschroom på vinyl.Så idag fick jag nöja mig med att köpa en Kraftwerk och en Röyksopp.

Men hrr Strmbrg så tror jag att dumåte provspela hemma i din anläggning. Det är inte säkert att basen är under 40 htz. Att man inte gillar det är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-01-16 01:51

Röyksopp är bra! :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-01-16 01:53

Lyssnar sällan på sådant, men djupbasen verkar inte vara strypt eller avrullad på tuben. Den knuffar på rätt duktigt genom min anläggning, som har stigande respons från 30 Hz ner till 14 Hz, sedan rullar det av till -3 dB vid 8 Hz jämfört med medelnivån i mellanregistret.
Jag har stämt av så för att de flesta (äldre) inspelningarna av klassisk musik har basfall.
Lyssnar jag på stråkkvartetter skulle jag kunna stänga av subbarna, men utan dem har jag en fet resonans vid 50 Hz och en svacka upp till 90-100 Hz med fronthögtalarna placerade för bästa ljudbild, så det är bäst att behålla subbarna på (4 st placerade på lika avstånd runt om sweetspot men ändå osymmetriskt i förhållande till rummet).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-16 10:29

Stereotypen skrev:Röyksopp är bra! :D

De gillar jag också.

Inga jättefavvisar men enkel och trevlig musik är det.

Kanske finns det en massa ljud i subcontraoktaverna även här?
Ingen aning, men tycker att det som hörs ovanför "strecket" är tillräckligt bra för att jag skall vilja lyssna på't emellanåt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-16 12:18

Strmbrg skrev:Huvva!

Förväntade mig inte att du skulle gilla det, men tack för att du provade...
och du drog ungefär den slutsatsen jag ville påvisa också.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-16 12:24

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Huvva!

Förväntade mig inte att du skulle gilla det, men tack för att du provade...
och du drog ungefär den slutsatsen jag ville påvisa också.

Va bra!

Hm, om det finns nå'n grupp som gör musik som ofta innehåller registreringar av jordbävningar, och man råkar gilla den gruppens musik...

...och man verkligen vill uppleva hela kompositionen och inte bara diverse övertoner och partialsvängningar från markrörelserna...

...då vill det till att man skaffar kapabla manicker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-16 12:38

Jo, det vore ju hemskt om någon kompis kom med sådan platta och man inte klarade att återge den... Vad kör man lämpligtvis med då? Flytande grund på kåken samt stora buttkickers under kåken?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-16 12:41

Nattlorden skrev:Jo, det vore ju hemskt om någon kompis kom med sådan platta och man inte klarade att återge den... Vad kör man lämpligtvis med då? Flytande grund på kåken samt stora buttkickers under kåken?

Kanske bäst att man inte får reda på vad den egentligen innehåller?

:wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-16 12:43

Jag mår bara bra av lite botten. Det blir lite varmare och naturligare.
Men visst är det ett jäkla pyssel att få till det.
Jag trivs bäst med en bas som inte märks eller sticker ut, men som kan leverera massiv pondus exakt där det behövs.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-16 12:46

lennartj skrev:

Lyssnar sällan på sådant, men djupbasen verkar inte vara strypt eller avrullad på tuben. Den knuffar på rätt duktigt genom min anläggning, som har stigande respons från 30 Hz ner till 14 Hz, sedan rullar det av till -3 dB vid 8 Hz jämfört med medelnivån i mellanregistret.
Jag har stämt av så för att de flesta (äldre) inspelningarna av klassisk musik har basfall.
Lyssnar jag på stråkkvartetter skulle jag kunna stänga av subbarna, men utan dem har jag en fet resonans vid 50 Hz och en svacka upp till 90-100 Hz med fronthögtalarna placerade för bästa ljudbild, så det är bäst att behålla subbarna på (4 st placerade på lika avstånd runt om sweetspot men ändå osymmetriskt i förhållande till rummet).

Glömde skriva att jag inte har datorn kopplad till förförstärkaren utan lyssnar enbart genom lurar. I lurarna så hörs basen bra så den finns definitivt. Men frågan är om denna typ av musik lider hårt av att anläggningen inte klarar av att hålla nivån under 40 htz. Efter som jag inte har möjlighet att mäta sådant så blir det till att gissa. Om man streamar (eller vad det heter) så går det ju att mäta.

Gjorde igår ett litet försök med absortion kontra diffusion bakom elektrostaterna. Lyckades få hem sonen på kvällen med löfte om en bit kött och sås. Min avsikt var dock att få honom att avge en åsikt. Blev en något stökig dag. Under dagen lyckades jag inte få hustrun/popsnöret rätt engagerad. Det blev merakommentarer "Är detta snyggt" och "Skall det verkligen se så ut?". Jag bara förnekar utseendet och säger att allt går attdölja under linneväv och att detta bara är ett litet försök. Men lyssna akivt nej! Viktigare att bullra runt med damsugaren. Lyssnar själv, små skillnader men tycker mig ana att det blir lite mer dynamik med något mer diffusion. De relativt små diffusorerna placeras i första reflexen så gott det går. Tycker också att den något ökade stunsen gäller hela frekvensområdet.

Sonen kommer, jag steker till lite kött och rör ihop en rödvinssås. Sedan tittar son mera på diffusorerna än lyssnar. När sonen väl sitter på plats sätter sig ju modern/Popsnöret bredvid och pratar hela tiden. Speciellt pratas det under pausen när jag hänger dit eller från diffusorerna vilket ju förstör minnet av tidigare ljud. Så beställer sonen fram svamparna spår nio. Det är nu bara att hänga med. Men så försöker vi sammanfatta. Hustrun säger att det låter verkligare med dessa och så pekar hon på diffusorerna. Sonen börjar prata om att det lät varmt och att han lyssnat på detta och avger sedan inget råd. Detta senare bekymrar mig (varmt) och upptäcker att lyssningen gjorts under felaktiga premisser.Effektstegen kan ju drivas i tvålägen ultralinjärt och triod. Och de var kopplade i triod-drift vilket ger ju mera upplevd värme enligt mine rfarenhet . Normalt så har vi alltid ultralinjärt.
Så nu hänger diffusorerna kvar ett tag och man får väl pröva sig fram flera gånger.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-01-16 21:18

Kronkan:
Trevligt inlägg! :D
Jag har testat lite med både absorbtion och diffusering med mina dipoler och tycker att diffusering funkar bäst. Det är möjligt att dämpning kan funka bra om man vet precis vad man gör men med diffusering är det svårt att "ställa till nånting". Med diffusering så behåller man den jämna energiresponsen från dipolen även efter studs i diffusorn medan man med dämpning kanske enbart dämpar över en viss frekvens och då får en annorlunda klang efter studs i absorbenten. Detta är enbart mina erfarenheter och kan givetvis uppfattas annorlunda av någon annan. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-16 21:39

Även klassisk musik vinner stort på att ha en basåtergivning som går djupt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-01-16 22:34

subjektivisten skrev:Även klassisk musik vinner stort på att ha en basåtergivning som går djupt.

Instrumenten i en symfoniorkester spelar sällan speciellt djupt.
Det är bara harpan, kontrafagott och kontrabasen
(om man stämmer om E-strängen till C) som kan spela under 40 Hz.
Men det är nog sällan som de lägsta tonerna förekommer i den musik som spelas.
Stor orgel däremot, kan spela djupare.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-16 23:22

Nja, det finns stycken med lågbasåtergivning med det är även så att man får bättre upplevelse av "rummet" där dom spelar med djupare basåtergivning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-17 00:04

30Hzbone skrev:
subjektivisten skrev:Även klassisk musik vinner stort på att ha en basåtergivning som går djupt.

Instrumenten i en symfoniorkester spelar sällan speciellt djupt.
Det är bara harpan, kontrafagott och kontrabasen
(om man stämmer om E-strängen till C) som kan spela under 40 Hz.
Men det är nog sällan som de lägsta tonerna förekommer i den musik som spelas.
Stor orgel däremot, kan spela djupare.

De där stora pukorna de använder ibland, går väl ganska djupt?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-01-17 00:19

subjektivisten skrev:Nja, det finns stycken med lågbasåtergivning med det är även så att man får bättre upplevelse av "rummet" där dom spelar med djupare basåtergivning.

Vilka stycken/inspelningar av klassisk musik med lågbasåtergivning tänker du på, kompletterar gärna min samling.
Jag går igång på låga toner, bastrombonist som jag är.

Om man studerar nedanstående länk (som jag hittat här på Faktiskt)
så ser man att det inte är så lätt att få till lågbas inom den så kallade klassiska musiken (undantaget orgel).

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

Nu är det dags för en gammal gube att törna in, i morgon äntligen måndag.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-17 00:49

Stereotypen skrev:Kronkan:
Trevligt inlägg! :D
Jag har testat lite med både absorbtion och diffusering med mina dipoler och tycker att diffusering funkar bäst. Det är möjligt att dämpning kan funka bra om man vet precis vad man gör men med diffusering är det svårt att "ställa till nånting". Med diffusering så behåller man den jämna energiresponsen från dipolen även efter studs i diffusorn medan man med dämpning kanske enbart dämpar över en viss frekvens och då får en annorlunda klang efter studs i absorbenten. Detta är enbart mina erfarenheter och kan givetvis uppfattas annorlunda av någon annan. :)

:) Säkert helt rätt. Men mitt meckande med akustiken började i alldeles för lång efterklang och problem i basen samt att det överhuvudtaget inte lät riktigt som som jag ville ha det efter att vi flyttat.

Så jag använder en kombination av absortion och diffusion. Försöker lyssna mig fram.

Tackar för ditt också trevliga inlägg men vad har du för dipoler?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-17 01:10

30Hzbone skrev:Vilka stycken/inspelningar av klassisk musik med lågbasåtergivning tänker du på, kompletterar gärna min samling.

Är på jobbet nu, får fixa det imorgon.

Användarvisningsbild
lennartj

Bastrumma - Bergakungen

Inläggav lennartj » 2011-01-17 01:55

30Hzbone skrev:
subjektivisten skrev:Nja, det finns stycken med lågbasåtergivning med det är även så att man får bättre upplevelse av "rummet" där dom spelar med djupare basåtergivning.

Vilka stycken/inspelningar av klassisk musik med lågbasåtergivning tänker du på, kompletterar gärna min samling.

Om man studerar nedanstående länk (som jag hittat här på Faktiskt)
så ser man att det inte är så lätt att få till lågbas inom den så kallade klassiska musiken (undantaget orgel).

http://www.independentrecording.net/irn/resources/freqchart/main_display.htm

Nu är det dags för en gammal gube att törna in, i morgon äntligen måndag.

I diagrammet har de glömt den stora bastrumman.
Ett exempel där den framträder mycket är
I bergakungens sal ur Peer Gynt, spår 8 på min favoritinspelning
Bild
den här originalutgåvan http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1471555&style=classical är utgången. En tid fanns bara en annan utgåva som jag osäker på om hade originaldynamiken intakt.
Glädjande nog har det kommit en (troligen) riktig återutgivning
http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=59101
Hela verket är väl värt att höra.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi