Moderator: Redaktörer
Nune skrev:Har alla toner en frekvens? Eller är alla frekvenser någon ton?
Nune skrev:Och man kan inte skapa frekvenslöst ljud??
Nattlorden skrev:Nune skrev:Och man kan inte skapa frekvenslöst ljud??
Nej. Ljud är svängningar i luft och så fort du har en svängning kan du betrakta denna som en eller flera frekvenser.
Däremot kan du ha sådana frekvenser på svängningarna att du inte uppfattar det som ljud.
musikmusi´k, kulturyttring som kan definieras (dock inte heltäckande) som organiserat ljud, vare sig detta alstras av t.ex. en röst eller genom elektroakustisk teknik. Ordet sammanhänger med den grekiska antikens mousikē´ 'musernas konst'. Givetvis skiftar musikens karaktär genom etniska, geografiska och kronologiska skillnader. Ordet tonkonst används ofta synonymt med musik, men all musik innehåller inte toner.
Nune skrev:Då är det fel för är alla frekvenser är någon ton och det inte går att skapa frekvenslöst ljud så borde all musik vara toner. Det finns alltså ingen tonlös musik som de skriver.
Nattlorden skrev:Nune skrev:Då är det fel för är alla frekvenser är någon ton och det inte går att skapa frekvenslöst ljud så borde all musik vara toner. Det finns alltså ingen tonlös musik som de skriver.
De åsyftar alldeles säkert toner i den musikaliska skalan, dvs not-toner.
Nune skrev:Hmm
Har alla toner en frekvens? Eller är alla frekvenser någon ton? Man läser många som skriver kör en 40 Hz ton kör en 100 Hz ton osv.
petersteindl skrev:Wow, Nattlorden, vilken jättefin avatar
![]()
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Wow, Nattlorden, vilken jättefin avatar
![]()
Tack Peter. Det går säkert att gissa sig till bemärkelsen av klädseln.
petersteindl skrev:Va, har du fyllt 60
![]()
![]()
Svante skrev:Kan musik sakna toner? Nu ska jag väl inte påstå att jag har skapat musik, men liiite musikaliska kvaliteter har väl ändå det här exemplet:
http://user.faktiskt.io/svante/swingnoise.wav
petersteindl skrev:Svante skrev:Kan musik sakna toner? Nu ska jag väl inte påstå att jag har skapat musik, men liiite musikaliska kvaliteter har väl ändå det här exemplet:
http://user.faktiskt.io/svante/swingnoise.wav
Jo, denna musikaliska kvalitet kallas rytm. Rytm är en av flera delar som ingår i musik. I rytm ingår tempo, takt och artikulation.
Andra delar av musik är tonhöjd som bestämmer melodi och harmoni.
Sedan ingår dynamik som innebär ljudstyrka som anges i olika styrkegradsbeteckningar, t.ex. p (piano) = svagt eller f (forte) = starkt. Sedan kan dessa kombineras. Detta anges normalt i partituret.
Styrkeskalan ser ut så här:
ppp (piano pianissimo) - så svagt som möjligt
pp (pianissimo) - mycket svagt
p (piano) - svagt
mp (mezzopiano) - medelsvagt
mf (mezzoforte) - medelstarkt
f (forte) - starkt
ff (fortissimo) - mycket starkt
fff (forte fortissimo) - så starkt som möjligt (benämns även tutta forza av vissa kompositörer)
fp (fortepiano) - först starkt, därefter omdelbart svagt
sf (sforzando, sforzato) - mycket stark betoning av enskild ton eller enskilt ackord
Sedan ingår andra parametrar varav timbre är en och textur en annan.
Timbre bör vara känt på forum som rör hifi. Timbre betyder klang eller klangfärg som är den specifika karaktären hos en ton som t.ex. alstras av ett musikinstrument eller hos en människoröst som utgörs av sammansättningen av de olika medklingande övertonerna.
Klangfärgen påverkas framförallt av antalet, styrkan och frekvensen av de övertoner som tillsammans med grundtonen bildar klangen, men även av till exempel tonansatsen och formanterna. Ju högre och starkare deltoner, desto skarpare klangfärg. Det finns en standarddefinition enligt ASA (American Standards Association)
Timbre är det attribut hos den upplevda perceptionen där en lyssnare kan bedöma att två ljud med samma ljudstyrka och samma tonhöjd ändå låter olika. En anteckning till denna definition tillägger att klangfärg främst beror på stimulis spektrum, men även på dess vågform, ljudtryck, frekvensdistribution i spektrumet samt hos de temporala egenskaperna i stimuli.
Textur är på det sätt som melodi, rhytm och harmoni kombineras i kompositionen.
MvH
Peter
paa skrev: ...Jo, men jämför med mat som kan bestå av alla tänkbara ätbara ämnen, men det är sällan man blandar i allt på samma gång.
Vad Svante visade var att det går att göra musik som inte innehåller alla tänkbara komponenter, men som ändå kan betecknas som musik. Speciellt då av moderna elektroniska tonsättare.
Nattlorden skrev:Nune skrev:Och man kan inte skapa frekvenslöst ljud??
Nej. Ljud är svängningar i luft och så fort du har en svängning kan du betrakta denna som en eller flera frekvenser.
Däremot kan du ha sådana frekvenser på svängningarna att du inte uppfattar det som ljud.
Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
Svante skrev:En impuls har ingen varaktighet.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jo, det går visst att skapa ett frekvenslöst ljud. En enda impuls är ett exempel på det. Frekvens betyder oftighet, hur ofta något händer. Det kan man inte tala om om en sak bara händer en enda gång.
Även om du inte väljer att betrakta den som summan av frekvenser, så är den i alla fall en halv period med en viss varaktighet vilket ger vad det rör sig om för frekvens.
En impuls har ingen varaktighet.
Nattlorden skrev:Svante skrev:En impuls har ingen varaktighet.
Har den ingen varaktighet har den aldrig existerat. Den må vara snudd på oändligt kortvarig, men är varaktigheten noll är det ingen impuls (utanför den rent teoretiska världen).
Användare som besöker denna kategori: genstruktur, Google [Bot], TommyW och 52 gäster