Moderator: Redaktörer
migu1971 skrev:Ragnwald skrev:Om du läser min länk, så framgår det att nätdelen i en laptop stör tillräckligt mycket, för att highendljudkort knappast ska vara meningsfulla.
Men motargument är välkommet, kanske inte gäller alla laptops.
Om nu nätdelen skulle störa så mycket som du säjer e det ju konstigt att jag ens kan starta min lappis borde ju störa ut all signalbehandling i datorn då om det skulle vara så allvarligt . Eller det kanske bara gäller musik ettor och musik nollor
crion skrev:migu1971 skrev:Ragnwald skrev:Om du läser min länk, så framgår det att nätdelen i en laptop stör tillräckligt mycket, för att highendljudkort knappast ska vara meningsfulla.
Men motargument är välkommet, kanske inte gäller alla laptops.
Om nu nätdelen skulle störa så mycket som du säjer e det ju konstigt att jag ens kan starta min lappis borde ju störa ut all signalbehandling i datorn då om det skulle vara så allvarligt . Eller det kanske bara gäller musik ettor och musik nollor
Din laptop skiter i jitter när du kopierar en fil, den förlitar sig på checksummor och jobbar asynkront (oftast). När du skickar ljudet över HDMI är du utlämnad till det jitter din HDMI transmitter och receiver tillsammans kokar ihop. Skillnaden mellan S/PDIF coax och HDMI är oftast väldigt stor och för något år sedan gjordes en test av just skillnaden i jitter mellan HDMI och S/PDFIF coax ingångarna på olika kända receivers. Om tillverkaren sätter en riktigt bra jittermumsare på varje HDMI ingång som tar dig ned till S/PDIF coax nivåer är du lyckligt lottad. :$
prolinn skrev:För er som gillar att lyfta på locket så har någon redan gjort det >HÄR<.
Fina bilder som i någon mån visar vad man betalar för när man köper en apparat av den kalibern.
Richard skrev:prolinn skrev:För er som gillar att lyfta på locket så har någon redan gjort det >HÄR<.
Fina bilder som i någon mån visar vad man betalar för när man köper en apparat av den kalibern.
Onekligen ett snyggt bygge.
Det vore kul med litet riktiga blindtester av litet olika mediaspelare.
Aerob skrev:migu1971 skrev:Sist jag såg en mätning på en svindyr Linn prytt så var det skyhögt jitter uppmätt om det är det som är musiken så kan jag leva med att lyssna på en massa ljud istället.
Jittermätning på Klimax DS:
Du hittar hela mätrapporten här.
Nattlorden skrev:För mig är Xilinx något man använder under prototyparbetet, sedan får man riktiga kretsar gjorda för produktionsserien... Imponerar INTE på mig.
Sen kan man ju undra hur mycket vits det är med att lägga så mycket (utseende-)designarbete på insidan...
Richard skrev:Ser man endast till mätningarna så borde både squeezeboxen och klimaxen låta precis lika bra.
icko skrev:Då tänker du nog på CPLD:er!? Det ena var en Virtex-4, en relativt ny FPGA. Borde duga gott åt audio. En stor fördel är ju att man kan fixa buggar och föra in nya features på ett enkelt sätt.
Simpelt, bygg en dator sjukt billigt med låg prestanda komponenter, installera allt och uppdatera. Koppla från internett och anslut den aldrig igenHarryup skrev:Bara att slippa virus och ett datoroperativ i avspelningenenheten är en stor poäng. Men annars så kan ju datorer självklart skicka digitalasignaler också av hög kvalité. Har själv hört asynchrondacar som låtit bra ihop med portabler. Men hur det kan låta ihop i jämförelse med en dcs stapel eller en Linn är ju omöjligt att säga utan att ha testat.
mvh/Harryup
DVD-ai skrev:Simpelt, bygg en dator sjukt billigt med låg prestanda komponenter, installera allt och uppdatera. Koppla från internett och anslut den aldrig igenHarryup skrev:Bara att slippa virus och ett datoroperativ i avspelningenenheten är en stor poäng. Men annars så kan ju datorer självklart skicka digitalasignaler också av hög kvalité. Har själv hört asynchrondacar som låtit bra ihop med portabler. Men hur det kan låta ihop i jämförelse med en dcs stapel eller en Linn är ju omöjligt att säga utan att ha testat.
mvh/Harryup
rippa in skivor m.m. och låt den fungera som en Linn SD eller en Naim HDX, fast bättre.
Har själv ett Asus Essence ST och en dator som är byggd med 100% prryo på lågljudnivå från själva datorn och ljudkvalitet. Är otroligt nöjd och jag har lovat mig själv att aldrig använda något annat än dator till uppspelning någonsin igen. Det är så vansinnigt smidigt att man bara blir glad
Nattlorden skrev:Jag vet det, men jag måste väl inte tycka om det? Vem vill fylla huset med halfbuggig utrustning som man inte vet kommer att fungera lika bra efter nästa uppdatering (eller t.o.m. virusattack om prylarna är nätade)?
Som när man köpte och skulle se Avatar på blueray... gick inte - krävde ny mjukvara i spelaren... så det kunde inte bli den kvällen då jag inte hade möjlighet att bränna någon ny skiva till den. Kul när familjen sitter och har bullat upp med popcorn och så....
migu1971 skrev:DVD-ai skrev:Simpelt, bygg en dator sjukt billigt med låg prestanda komponenter, installera allt och uppdatera. Koppla från internett och anslut den aldrig igenHarryup skrev:Bara att slippa virus och ett datoroperativ i avspelningenenheten är en stor poäng. Men annars så kan ju datorer självklart skicka digitalasignaler också av hög kvalité. Har själv hört asynchrondacar som låtit bra ihop med portabler. Men hur det kan låta ihop i jämförelse med en dcs stapel eller en Linn är ju omöjligt att säga utan att ha testat.
mvh/Harryup
rippa in skivor m.m. och låt den fungera som en Linn SD eller en Naim HDX, fast bättre.
Har själv ett Asus Essence ST och en dator som är byggd med 100% prryo på lågljudnivå från själva datorn och ljudkvalitet. Är otroligt nöjd och jag har lovat mig själv att aldrig använda något annat än dator till uppspelning någonsin igen. Det är så vansinnigt smidigt att man bara blir glad
![]()
![]()
Harryup skrev:migu1971 skrev:DVD-ai skrev:Simpelt, bygg en dator sjukt billigt med låg prestanda komponenter, installera allt och uppdatera. Koppla från internett och anslut den aldrig igenHarryup skrev:Bara att slippa virus och ett datoroperativ i avspelningenenheten är en stor poäng. Men annars så kan ju datorer självklart skicka digitalasignaler också av hög kvalité. Har själv hört asynchrondacar som låtit bra ihop med portabler. Men hur det kan låta ihop i jämförelse med en dcs stapel eller en Linn är ju omöjligt att säga utan att ha testat.
mvh/Harryup
![]()
![]()
Ja, det var väldigt väldigt roligt tills man befinner sig i verkligheten.
Finns inte en dator som inte vid olika tillfällen behöver uppdateras eftersom mycken programvara helt enkelt inte fungerar bra i längden. En anledning kan t.ex. vara uppgraderingar som behövs på rippningsprogramvaran. En annan kan bero på att man vill ha dom rätta taggarna och omslagen till skivorna man rippar. Så NÄ, man kommer inte undan.
mvh/Harryup
DVD-ai skrev:Harryup skrev:migu1971 skrev:DVD-ai skrev:Simpelt, bygg en dator sjukt billigt med låg prestanda komponenter, installera allt och uppdatera. Koppla från internett och anslut den aldrig igenHarryup skrev:Bara att slippa virus och ett datoroperativ i avspelningenenheten är en stor poäng. Men annars så kan ju datorer självklart skicka digitalasignaler också av hög kvalité. Har själv hört asynchrondacar som låtit bra ihop med portabler. Men hur det kan låta ihop i jämförelse med en dcs stapel eller en Linn är ju omöjligt att säga utan att ha testat.
mvh/Harryup
Bara att konstatera att det finns inget som skulle kunna motivera en dedikerad mediaspelare när en data e så mycket mer flexibel och smidigare för både film och musik och speciellt en laptop som inte tar speciellt stor plats.
![]()
![]()
Ja, det var väldigt väldigt roligt tills man befinner sig i verkligheten.
Finns inte en dator som inte vid olika tillfällen behöver uppdateras eftersom mycken programvara helt enkelt inte fungerar bra i längden. En anledning kan t.ex. vara uppgraderingar som behövs på rippningsprogramvaran. En annan kan bero på att man vill ha dom rätta taggarna och omslagen till skivorna man rippar. Så NÄ, man kommer inte undan.
mvh/Harryup
Jo, om du inte surfar och/eller laddar ner en massa "skit" så får du INTE virus = går jätte bra att ha den kopplad helatiden, sålänge du kan hålla fingrarna i styr och inte flumma ut på olämpliga hemsidor...![]()
Så jag hävdar att det går jätte bra, har haft min dator nu som signalkälla i över 3år !
Harryup skrev:Du menar motiverar dig?
Det som t.ex. motiverar mig är att vi har ett flertal titt och lyssnaplatser i familjen. Skulle vara väldigt trist att ha portabler överallt och dyrt. Hellre en juste server eller Nas och sen mediaspelare tycker jag fortfarande.
är man ensam lyssnare sà kanske saken är en annan. Vet att det finns tràdar bàde pà Euphonia och Hififorum om asynchrona USB dacar osv som ger hög ljudkvalité.
Men jag ser det inte som en överlägsen lösning.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster