Vill se era lösningar för rumsakustik!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Inläggav adagio » 2004-11-30 09:47

Ja, jag är riktigt nöjd, ny soffa, lite nya grejjer och ny färg extra matt grå, absorberar allt ströljus från skärmen. Trots att projjen är urgammal blev bilden flera snäpp bättre.
Jag överväger att köpa två abcyler till men det är lite andra projekt på gång.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2004-11-30 18:37

StefanB

Vad jag har förstått så har du minskat dämpningen ganska rejält. Hur mycket dämpning har du idag? Bakom högtalarna har du som det ser ut ingen dämpning utan bara diffusering?

Adagio
Vad skall man säga? Kompromisslöst! Vilket jättearbete. Har du gjort allt själv? Jag frågar för jag har gjort allt mitt "lilla" själv och vet vilket tid det tar...

Det är kul och se alla dessa installationer små och stora. Respekt! Vi som har gjort det vet hur mycket det påverkar och att det är enda sättet att nå det slutresultat som alla vill ha. Utan att hantera rummet kommer man aldrig i närheten av originalet, oavsett om man valt sin anläggning utifrån hur bra den klarat F/E test eller subjektiv lyssning.

Jag har blivit allergisk mot obehandlade rum. Jag måste lyssna in mig minst en timme innan jag slutar och tänka på hur dåligt det låter - oavsett anläggningens pris.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

adagio

Inläggav adagio » 2004-11-30 23:32

Margaux> Jo, allt snickeri, all instalation, allt måleri. Det tar lite tid :wink: Det var mitt semesterprojekt i sommras.
Diffusorerna och MDFpanelerna 20mm är köpta på Svanå, likaså abcylerna. Djupbasabsorbenterna är egenhändigt byggda efter Mats på svanås beskrivning, 18mm MDF.
Kompromisslöst är det inte, men jag vill inte leva i ett ljudlab, det måste vara trivsamt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi