Fundering kring konrörelse och upplevt djup

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Fundering kring konrörelse och upplevt djup

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 12:57

2-ch skrev:
Svante skrev:Hjälpte det?

Njo... lite.
Tror inte jag blandat ihop något, men det är för mig lite förvånande att många baselement verkar ha en rejäl överkapacitet.
Även om jag spelar riktigt starkt med musik som har djupa toner så är det ändå inga enorma konutslag.
Känns som om högtalarens kapacitet helt enkelt inte kommer till full användning.
Förutom fördelen med låg dist då.
Läste ni överhuvudtaget mitt första inlägg i tråden eller var jag helt jävla otydlig?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-30 13:12

MagnusÖstberg skrev:
2-ch skrev:

Njo... lite.
Tror inte jag blandat ihop något, men det är för mig lite förvånande att många baselement verkar ha en rejäl överkapacitet.
Även om jag spelar riktigt starkt med musik som har djupa toner så är det ändå inga enorma konutslag.
Känns som om högtalarens kapacitet helt enkelt inte kommer till full användning.
Läste ni överhuvudtaget mitt första inlägg i tråden eller var jag helt jävla otydlig?

Detta är ditt första inlägg i tråden.
MagnusÖstberg skrev:En korrekt sådan :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 14:12

Sedär, då tar vi nästa inlägg i kronologisk ordning istället.

Av mig kanske man skall förtydliga, vilket alltså blir det som var mitt andra inlägg i tråden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-30 14:31

MagnusÖstberg skrev:Luftförflyttningen är direkt proportionerlig mot ljudtrycket och ju lägre frekvenser vi återger desto större ljudtryck krävs för att vi skall höra/uppleva det - och högre ljudtryck kräver mer luftflyttningsförmåga :D

Typ.

Med basreflexlådor arbetar porten så att omkring avstämningen så krävs det 3 gånger så mycket konrörelse av en sluten låda som för en basreflex. Så pass mycket mer effektivt är det. Under avstämningen däremot faller basreflexlådans effektivitet som en sten...

Typ.

På det här forumet verkar många prata siffror utan att ha en direkt koppling till vad det innebär och överdoserar kopiöst. En del underdimensionerar också, men de flesta använder nog mestadels bara en bråkdel av den slaglängd de köpt in. Men det kan man alltid rättfärdiga med "lägre konrörelse ger lägre dist och fler basmoduler är bra ur perspektivet att det kan undertrycka rumsresonanser". Jag tillhör dem som tycker att det är utmärkta argument 8)

Just det, det är bra med 16 Bremenbasar 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 14:38

Nä, det kan ju aldrig vara fel :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-04-30 15:38

man klarar sig rätt fint med 2st slutna lts b1 me så länge inte rummet är allt för stort :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-30 15:54

robert293 skrev:man klarar sig rätt fint med 2st slutna lts b1 me så länge inte rummet är allt för stort :wink:

Japp, redan med två (av åtta) så hade jag i princip inte hört lika bra bas någon annanstans (utöver en setup med 4 portade samt en lite eq:ad låda med en Ino-bas hos Naq).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-04-30 17:40

MagnusÖstberg skrev:Läste ni överhuvudtaget mitt första inlägg i tråden eller var jag helt jävla otydlig?

Jovisst läste jag det Magnus. Du var inte helt [s]xxxxx[/s] otydlig :wink:
Jag har ju till och med en inställning i min DCX som heter Magnus :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-01 01:11

2-ch skrev:

Njo... lite.

Aha. Men hur vet du att du verkligen ser det största utslaget som konen gör? Konen rör sig ju ganska fort. Det är faktiskt inte så lätt att se hur långt en högtalarkon egentligen rör sig.

Och sen måste det ju finnas sådan marginal att endast det starkaste ljudet genererar maxutslag.

Jag kommer osökt att tänka på hur det ser ut när man belyser en pianosträng med stroboskopljus, den rör sig enormt mycket mer än vad man kan se med blotta ögat (i vanligt ljus).

Om du vill veta hur mycket konen rör sig kan du (försiktigt) hålla något framför konen och se hur nära viloläget du kan hålla det innan det slår i konen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-05-02 07:20

Svante skrev:Aha. Men hur vet du att du verkligen ser det största utslaget som konen gör? Konen rör sig ju ganska fort. Det är faktiskt inte så lätt att se hur långt en högtalarkon egentligen rör sig.

Och sen måste det ju finnas sådan marginal att endast det starkaste ljudet genererar maxutslag.

Jag kommer osökt att tänka på hur det ser ut när man belyser en pianosträng med stroboskopljus, den rör sig enormt mycket mer än vad man kan se med blotta ögat (i vanligt ljus).

Om du vill veta hur mycket konen rör sig kan du (försiktigt) hålla något framför konen och se hur nära viloläget du kan hålla det innan det slår i konen.

Jo där har du en poäng. Men med ett lätt finger framför så får man ju en hum om hur långt ut den går.
Det jag fetade i texten får du gärna utveckla för det gick mig förbi.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-02 07:43

2-ch skrev:
Svante skrev:Aha. Men hur vet du att du verkligen ser det största utslaget som konen gör? Konen rör sig ju ganska fort. Det är faktiskt inte så lätt att se hur långt en högtalarkon egentligen rör sig.

Jo där har du en poäng. Men med ett lätt finger framför så får man ju en hum om hur långt ut den går.
Det jag fetade i texten får du gärna utveckla för det gick mig förbi.

Om en låts starkaste topp ligger 20 dB över RMS-värdet, dvs om man har en toppfaktor på 20 dB så rör sig konen 10 ggr mer just då. Med ett Xmax på 10 mm kommer konen att röra sig bara 1 mm för det mesta.

(Inte bokstavligt menat eftersom det finns två integreringar med från signal till konrörelse (alltså, det rör sig mer i basen (alltså, man kan inte titta på vågformen direkt och se hur konen rör sig)))
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-05-04 12:25

Svante skrev:Om en låts starkaste topp ligger 20 dB över RMS-värdet, dvs om man har en toppfaktor på 20 dB så rör sig konen 10 ggr mer just då. Med ett Xmax på 10 mm kommer konen att röra sig bara 1 mm för det mesta.

(Inte bokstavligt menat eftersom det finns två integreringar med från signal till konrörelse (alltså, det rör sig mer i basen (alltså, man kan inte titta på vågformen direkt och se hur konen rör sig)))

Tack för din pedagogiska förklaring.
Hmm... så det borde betyda att om än kortvarigt så behövs Xmax ibland ändå vid dynamisk musik och stark nivå för att inte bottna/komprimera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-04 15:23

Testa Infected mushroom - Never ever land och kom tillbaka sen :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-05-05 15:46

Jodå på Never ever land så syns det att basen får jobba. Men även om jag spelar starkt så misstänker jag att överkapaciteten inte är obetydlig.
Och ändå pratar vi kanske om något av ett extremfall här?

Banditen galopp hemma hos komorok (när 2st RS2000 klippte) det var konrörelse vill jag lova 8O
Men med den nivån vis spelade och med eq i lägsta basen är det liksom en annan grej.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi