2-ch skrev:Svante skrev:Hjälpte det?
Njo... lite.
Tror inte jag blandat ihop något, men det är för mig lite förvånande att många baselement verkar ha en rejäl överkapacitet.
Även om jag spelar riktigt starkt med musik som har djupa toner så är det ändå inga enorma konutslag.
Känns som om högtalarens kapacitet helt enkelt inte kommer till full användning.
Förutom fördelen med låg dist då.
Aha. Men hur vet du att du verkligen
ser det största utslaget som konen gör? Konen rör sig ju ganska fort. Det är faktiskt inte så lätt att se hur långt en högtalarkon egentligen rör sig.
Och sen måste det ju finnas sådan marginal att endast det starkaste ljudet genererar maxutslag.
Jag kommer osökt att tänka på hur det ser ut när man belyser en pianosträng med stroboskopljus, den rör sig enormt mycket mer än vad man kan se med blotta ögat (i vanligt ljus).
Om du vill veta hur mycket konen rör sig kan du (försiktigt) hålla något framför konen och se hur nära viloläget du kan hålla det innan det slår i konen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.