Skivklämma eller ej?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 11:05

Nagrania skrev:
kodapa skrev:Personligen är jag skeptisk, men skivspelare verkar ju vara en hel vetenskap i sig... :roll:

För vissa är det så, dock ej för mig. Jag spelar ändå och tycke att det låter bra, så bra som nu vinyl kan låta med sina begränsningar som vinyl ändå har. Jag har svårt att förstå varför man ska komplicera skivspelare så att man t.ex inte kan ha en motor med tre hastigheter inbyggd i spelaren. Utan motorn den sitta bredvid och vara förbunden med tallriken via ett långt "gummiband". Att bygga rumblefria skivspelare med inbyggd motor har man kunnat göra sedan länge.

Därför att företag som Linn baserat hela sin affärsidé på att sälja
uppgraderingar och förbättringar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 11:10

Nu har jag testat.

Applicerade en tejpbit på skivtallriken och en på vinylskivan. Dels målade jag ett streck på båda (som jag sedan justerade så de låg ovanpå varandra) dels stack jag en tunn nål genom båda.

Resultat; De har INTE flyttat sig i förhållande till varandra. Men som jag skrev, det säger egentligen ingenting. Men jag har i alla fall testat!

Eftersom jag använder en ganska hal filtmatta, använder en MC-pickup med ett ganska högt nåltryck (2,1 - 2,2 g) - hur betedde sig den testare som du Pekka hänvisar till?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 11:20

mx skrev:
Nagrania skrev:
kodapa skrev:Personligen är jag skeptisk, men skivspelare verkar ju vara en hel vetenskap i sig... :roll:

För vissa är det så, dock ej för mig. Jag spelar ändå och tycke att det låter bra, så bra som nu vinyl kan låta med sina begränsningar som vinyl ändå har. Jag har svårt att förstå varför man ska komplicera skivspelare så att man t.ex inte kan ha en motor med tre hastigheter inbyggd i spelaren. Utan motorn den sitta bredvid och vara förbunden med tallriken via ett långt "gummiband". Att bygga rumblefria skivspelare med inbyggd motor har man kunnat göra sedan länge.

Därför att företag som Linn baserat hela sin affärsidé på att sälja
uppgraderingar och förbättringar.

Huh? Linn har alltid haft sina motorer inbyggda i spelarna och sedan introduktionen av drivelektroniken Lingo 1990 har man kunnat välja mellan 33 och 45 rpm. Innan dess monterade man en ytterring på motoraxeln för att få 45 rpm men det var sannerligen ingen höjdare till lösning. Naim gjorde också en dedikerad drivenhet men den var riktigt kass.

/ B

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2011-05-05 13:46

Intressanta synpunkter. Jag tycker mig förstå att det hela är väldigt subjektivt och att faktiskt.se inte finns någon allenarådande sanning (vilket hifi värden aldrig når :wink: )
I slutändan är det (väl?) alltid de personliga preferenserna som styr. Dock tycker jag att andras synpunkter och tankar är guld värda. Det ger mig oftast ny kunskap inom ämnet.
Så tack alla som delar med sig av sin personliga erfarenheter. Jag uppskattar dem otroligt mycket.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-05-05 23:02

http://www.audiomods.co.uk/papers/cole_ ... tivity.PDF

Se uppföljande artikel!

Skillnaden i hastighet mellan obelastad/belastad skiva, ca 0.078% motsvarar ca 9 cm förflyttning under 4 minuters spelning.

Själv mätte jag upp ca 0.034% (dock väldigt osäker siffra, det behövs längre tidsintervall) för min Linn Axis.

Det har ju visat sig att det sker en ytterst liten men ändå detekterbar förflyttning. När det gäller remdrivna skivspelare så sker glidningen nog främst mellan rem/remhjulet. Men vad som gäller för en direktdriven vet jag inte. Om det är en sänkning av hastigheten måste denna ta vägen någonstans.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-05 23:58

Tack Thomas_A för länken. :)

Men var det inte puppen som man belastade i artikeln . . .
vad har det med "skivklämma" eller inte att göra, eller
är min Engelska så dålig att jag missförstått saken ? :wink: :oops: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-05-06 07:28

Laila skrev:Tack Thomas_A för länken. :)

Men var det inte puppen som man belastade i artikeln . . .
vad har det med "skivklämma" eller inte att göra, eller
är min Engelska så dålig att jag missförstått saken ? :wink: :oops: :D

Angående om skivklämman kan "fixera" skivan mot matta/tallrik. En ev glidning sker ffa mellan rem/remskiva och inte mellan skiva/tallrik. Dvs som fixering är skivklämman verkningslös.

Som utplattning är den också verkningslös, om den inte kombineras med en yttre ring. Minskar lågfrekvent rörelse med upp till 10 dB.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-06 07:38

Thomas_A skrev:Men vad som gäller för en direktdriven vet jag inte. Om det är en sänkning av hastigheten måste denna ta vägen någonstans.
Hur menar du då?

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2011-05-06 07:47

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Men vad som gäller för en direktdriven vet jag inte. Om det är en sänkning av hastigheten måste denna ta vägen någonstans.
Hur menar du då?

/ B

Beror på hur den är reglerad, men det borde ske mikrovariationer i hastighet med viss frekvens för att kompensera friktionen för lager/pickup. En remdriven kompenserar friktionsenergin i remglidning. Sen tillkommer, om det är en flytande upphängning, vridning av innerchassi.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi