Hur bra är IPad som ren cd-spelare ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

iPad som ren music- player ?

1. Låter väldigt bra
14
45%
2. Låter mindre bra ( än en bra cd- spelare )
17
55%

Antal röster : 31

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-12 07:05

Antonic skrev:Frågan är hur den digitala utgången är på ipaden.

Skulle vara roligt och lyssna på det via en bra DAC.

Dock finns det bara ett par som ger ut digitalt.

Du kan använda airport från Apple ( ca 800:- ) och får då digital ut från denna, att koppla till en extern dac.
Nackdelen ( om det nu är en sådan ) är att du då måste gå igenom Spdif protokollet med optisk förbindelse.
Odogmatisk sekt- granskare

Antonic

Inläggav Antonic » 2011-06-17 22:48

Richard skrev:

Du kan använda airport från Apple ( ca 800:- ) och får då digital ut från denna, att koppla till en extern dac.
Nackdelen ( om det nu är en sådan ) är att du då måste gå igenom Spdif protokollet med optisk förbindelse.

Har en AppleTv så borde igentligen bara köpa en Dac.
Undrar om man förlorar något i ljudkvalite om man kör trådlöst?
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-06-18 00:40

Richard skrev:

varför skulle man vilja ha en annan dac än den som finns i airport?
Oh, by jingo!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-18 07:08

CODY skrev:
Richard skrev:

varför skulle man vilja ha en annan dac än den som finns i airport?

Dacen och analogdelen i airport är inget vidare, mätmässigt. Se testen i stereophile. Kanske låter den bra ändå, men den mäter faktiskt sämre än tom SB 3 .

Ipad och iphone samt ipod är mycket bättre, använda som rena streamers.
iPad 2 är tom " state of the art " mätmässigt även jämfört med dyra highend cd- spelare - genom hörlursutgången.

Däremot ger spdif digitalutgången från airport extremt lågt jitter, enligt stereophile.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2012-01-22 04:56

Jag lyfter denna tråd.

Att iPad 2 låter oerhört bra via hörlursutgången kan jag intyga. Den driver även mina Grado PS1000 på ett mycket bra sätt och klarar även volymen riktigt bra, d.v.s kraftfull förstärkning.

Apple har helt enkelt lyckats med ljuddelen, dessutom är hanteringen av musik utmärkt överlag.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-23 13:36

Jag har en iPod vido och en Ipad 2.
Ipad 2 låter mycket bra via hörlurar. Jag har inte provat att köra den via stereon än då det dumt nog inte är samma sladd som till iPoden (video och ljud)
Ipod video låter däremot inte så kul.

En dum fråga, går det att köra squeezepad så att ljudet kommer i paddan istället!?
Eller hur gör ni det?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-24 08:45

2-ch skrev:Jag har en iPod vido och en Ipad 2.
Ipad 2 låter mycket bra via hörlurar. Jag har inte provat att köra den via stereon än då det dumt nog inte är samma sladd som till iPoden (video och ljud)
Ipod video låter däremot inte så kul.

En dum fråga, går det att köra squeezepad så att ljudet kommer i paddan istället!?
Eller hur gör ni det?

Jo, kör du squeezepad så klarar paddan att konvertera upp flac-filer från din externa dator ( du kör alltså wifi ) . Sedan bara att plugga in den i stereon via hörlursutgången ställd på max volym.

Denna kan ju i sin tur styras av en iphone...

Även spotify ( via wifi ) låter oförskämt bra.

Jag tycker framförallt att basen är en smula tydligare samt att diskantområdet är något högre upplöst än SB duet och SB touch.

Det låter mera likt vinyl ( tolkat på ett positivt sätt ) tycker jag.
Linnister på selleri har testat ipad 1 och jämför den med sneaky DS.

Kanske handlar det om en färgning- med det kan isådanafall inte utläsas av några mätningar som ju alla visar på extremt bra mätresultat, lika bra som de bästa cd- spelarna.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-01-24 09:47

[ Omröstning ] Hur bra är IPad som ren cd-spelare ?
Varför ens rösta om det, äpple har redan bestämt att den är total skit som cd spelare, främst pga att den inte har någon möjlighet att spela cd då den saknar optiska enhet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-25 08:50

Richard skrev:Jo, kör du squeezepad så klarar paddan att konvertera upp flac-filer från din externa dator ( du kör alltså wifi ) . Sedan bara att plugga in den i stereon via hörlursutgången ställd på max volym.

Måste provas, jag har inte ens tänkt att squeezepad kan något annat än att styra SB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-03 10:06

Uppdatering:

Har nu testat fram och tillbaka ipad 1 via hörlursutgången och Squeezebox receiver via analoga utgångarna.

Squeezeboxen är moddad med bortagna elektrolyter på utgången, dacbufferten kopplad direkt till utgångskontakterna, samt biffad nätdel med totalt 10000 uf. Jag har satt dit en riktig routerantenn också vilket gjorde skillnad på så sätt att det aldrig sker någon laggning längre.

Squeezeboxen låter nu en aning bättre än ipad då jag kör flac trådat från datorn.

Ljudet är klarare och renare genom SB receiver.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-03 10:18

Richard skrev:Uppdatering:

Har nu testat fram och tillbaka ipad 1 via hörlursutgången och Squeezebox receiver via analoga utgångarna.

Squeezeboxen är moddad med bortagna elektrolyter på utgången, dacbufferten kopplad direkt till utgångskontakterna, samt biffad nätdel med totalt 10000 uf. Jag har satt dit en riktig routerantenn också vilket gjorde skillnad på så sätt att det aldrig sker någon laggning längre.

Squeezeboxen låter nu en aning bättre än ipad då jag kör flac trådat från datorn.

Det vore kul om du provade en Touch istället för Duet.
En undring: Jag har en Ipad 2 och genom att köpa appen Squeezepad skulle jag via interna nätverket kunna spela flac-filerna från Ipad via hörlursutgången rätt in stereon? Tyvärr så använder jag min D/A som försteg och därmed volymkontroll så det fungerar inte för mig utan att anväda volymkontrollen på Ipad. Är den undermålig?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-03 10:28

sprudel skrev:

En undring: Jag har en Ipad 2 och genom att köpa appen Squeezepad skulle jag via interna nätverket kunna spela flac-filerna från Ipad via hörlursutgången rätt in stereon? Tyvärr så använder jag min D/A som försteg och därmed volymkontroll så det fungerar inte för mig utan att
anväda volymkontrollen på Ipad. Är den undermålig?

Vi har hämfört touch och duet digitalt, där var det ett ( mycket litet ) övertag för duet vid blindtesten . Analog jämförelse vore mycket intressant.

Köper du squeezepad så kan du köra flacfiler direkt i stereon. Jag vet inte om volymkontrollen är kass på ipad.

Två frågor som vore intressanta för mig att veta :

Vilken dac kör du med nu ?
Låter den bättre än touch analogt ut, och på vilket sätt ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-03 15:44

Richard skrev:
sprudel skrev:

En undring: Jag har en Ipad 2 och genom att köpa appen Squeezepad skulle jag via interna nätverket kunna spela flac-filerna från Ipad via hörlursutgången rätt in stereon? Tyvärr så använder jag min D/A som försteg och därmed volymkontroll så det fungerar inte för mig utan att
anväda volymkontrollen på Ipad. Är den undermålig?

Vi har hämfört touch och duet digitalt, där var det ett ( mycket litet ) övertag för duet vid blindtesten . Analog jämförelse vore mycket intressant.

Köper du squeezepad så kan du köra flacfiler direkt i stereon. Jag vet inte om volymkontrollen är kass på ipad.

Två frågor som vore intressanta för mig att veta :

Vilken dac kör du med nu ?
Låter den bättre än touch analogt ut, och på vilket sätt ?

Lavry da 10.

Mycket bättre än touch. Högupplöst utan förstärkt presens.
Min koppling är sådan här:
Dator med Squeeze-server till trådlöst nätverk, SB Touch via RCA till Lavry da 10, Ino cr80es till Plinius och Ino16s resp Begringer A500noch px-2.
I och med att jag använder Lavry som försteg skulle vid en lyssning av Touch analoga utgångar göra att Touch fick agera försteg. Där är Lavry betydligt kompetentare så jag kan inte säga att jag enbart testar D/A-omvandlingen, jag testar D/A+försteg hos apparaterna.
Har provat olika "fina" försteg också men de ger ingen förbättring, det blir grumligare, eller nästan lika bra, i en del fall upplever man tydligt färgning hos vissa. Ino cr80es har kapacitet att driva slutstegen utan problem så jag ser ingen anledning att sätta in ytterliggare en komponent i anläggningen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2012-07-04 00:37

Jag vet inte om det har med saken att göra,men jag spelar all min musik på ipaden, jag streamar via blåtand till min mediaspelare..
Det låter hifi i mina öron i alla fall..

/Danne

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-04 08:13

LEXrasta skrev:Jag vet inte om det har med saken att göra,men jag spelar all min musik på ipaden, jag streamar via blåtand till min mediaspelare..
/Danne

Vad har du för mediaspelare?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2012-07-04 08:27

sprudel skrev:
LEXrasta skrev:Jag vet inte om det har med saken att göra,men jag spelar all min musik på ipaden, jag streamar via blåtand till min mediaspelare..
/Danne

Vad har du för mediaspelare?

En Cambridge Stream magic 6

Jag är väldigt nöjd med denna spelare.

/Danne

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2012-07-04 11:08

Är det samma ljudkvalité i iPad 3 / The new ipad?
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-07-04 13:06

I min brors iPad går det inte ens att stoppa in cd i. Men det är ju en lite tidigare variant, den har plexiglas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-07-04 14:32

Men Richard, det är väl bara att långtidslyssna så vet du. Du behöver väl inte surfa runt och starta trådar på Faktiskt för att få veta hur bra den låter? Litar du inte på dina öron? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-04 17:48

Svante skrev:Men Richard, det är väl bara att långtidslyssna så vet du. Du behöver väl inte surfa runt och starta trådar på Faktiskt för att få veta hur bra den låter? Litar du inte på dina öron? ;)

Jo, det är precis det jag gör.

Det borde du också göra.
Mätningar har aldrig gjort någon glad. :?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-04 19:49

Richard skrev:
Svante skrev:Men Richard, det är väl bara att långtidslyssna så vet du. Du behöver väl inte surfa runt och starta trådar på Faktiskt för att få veta hur bra den låter? Litar du inte på dina öron? ;)

Jo, det är precis det jag gör.

Det borde du också göra.
Mätningar har aldrig gjort någon glad. :?

Det beror väl på hur lång den visade sig vara?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi