NN
jag driftsatte IB:n igår.
Först hade jag en del strul med koppling av spolarna, hemmagjorda signalkablar som var dåligt löddade, polaritet på Labgruppen 1000 vilket inte var så lätt med tanke på att det är ett PA steg med XLR utgångar m.m.
Till slut kunde jag dock börja köra.
Det första intrycket var att det blev väldigt mycket energi i rummet. Jag delade då på 80 Hz.
Jag mätte upp och fick följande resultat.
Som du ser så var resonanserna många och kraftiga. Jag lade därefter på 8 digitala filter för att tygla IB:n.
Mycket bättre kurva! Jag satte delningsfrekvensen vid 50 Hz för frontarna (80 för flerkanal).
Ljudintryck...
IB:n har nu bara 1st 15 tums woofer. Ändå så har hela ljudkaraktären ändrats ganska markant. Det är som om dynamiken har ökat. Dels så går den rena och odistorderade basen djupare men dessutom så känns det som energin har ökat i rummet. Baskaggen har flyttat in i rummet så att säga. Jag kan dessutom spela högre.
En del skivor påverkas dock mer än andra. Massive Attacks Mezzaine får en helt ny innebörd. Enormt mycket basinformation ligger under 100 Hz på denna skiva.
Den största chocken kom dock när jag spelade filmen Master and Commander på referensnivå. DET VAR DET J........E jag varit med om.
Det var så mycket energi i det inledande sjöslaget att jag kröp upp i soffan och darrade och fick samma känsla som när man varit med om en olycka. Jag fick ångest! Verklighetskänslan blev total och skakningarna i rummet var enorma. Måste jag armera väggarna? Jag är orolig för vinkällaren som ligger 5 meter från musikrummet. Vin mår inte bra av vibrationer!
Trots skakningarna var det inga resonanser som slog lock i öronen. Bara energi som absorberades i bröstkorgen...
Det kommer att bli en spännande julsemester.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.
/Joachim