när CD va nytt.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-18 20:05

Piotr skrev:Har inte hört eller undersökt det själv och klev som sagt på tåget sent själv.

Har hört och läst från flera håll att det var ett problem i tidiga CD-spelare, tror det nämns i sleevenotes till den där "Oförfalskat" bla.

Enligt LTS skall den där DA/AD'n Lynx Auroras stora fel vara kraftig fasvridning i toppen.

/Peter

Det stämmer det där med fasvridningar, just det problemet löstes helt när man började med 8-faldig översampling mot slutet av 80-talet. Alla DAC-ar idag har minst 8-faldig översampling internt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-18 20:24

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.

(Jag är lite nyfiken på hur testet som framkallade "bitfraset" gick till, kan du berätta?)

Det var enkelt kopplat RIAA-DAT-Förstärkare, med en switch för bypass.
Vem säger at Casios implementation var "riktig"... :) De tidiga DAT-spelarna saknade ofta ditherbrusgenerator...
Bruset från en vanlig vinylskiva var dock tillräckligt för att skaka om bitarna tillräckligt, om man styrde ut väl. Det var precis på gränsen med Casion.
Om man spelade in från en Cd-spelare hördes frasandet tydligt i tysta passager och vid uttoningar (zzzzZZZZZ____).
Det var alltså väldigt långt ifrån vad en bra Cd kan prestera!

Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-18 20:33

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:
Svante skrev:"Bitfras" är något som inte finns alls i en riktig implementation av en AD-DA-kedja. Det försvinner helt med ditherbrus.

(Jag är lite nyfiken på hur testet som framkallade "bitfraset" gick till, kan du berätta?)

Det var enkelt kopplat RIAA-DAT-Förstärkare, med en switch för bypass.
Vem säger at Casios implementation var "riktig"... :) De tidiga DAT-spelarna saknade ofta ditherbrusgenerator...
Bruset från en vanlig vinylskiva var dock tillräckligt för att skaka om bitarna tillräckligt, om man styrde ut väl. Det var precis på gränsen med Casion.
Om man spelade in från en Cd-spelare hördes frasandet tydligt i tysta passager och vid uttoningar (zzzzZZZZZ____).
Det var alltså väldigt långt ifrån vad en bra Cd kan prestera!

Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.

Är det någon som minns Philips DCC-kassett? Var inte den bara 10-bitars? Som Nicam-ljudet. Lät det frasigt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 21:29

Svante skrev:Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.

Av nivån, där fraset hördes, att döma...
Jag har byggt och trixat en del med 8, 12, 16 bitars-omvandlare och tyckte mig kunna uppskatta ungefär vid vilka nivåer eländet uppträdde. Bra mycket sämre än de bättre DAT-spelarna. Ingen exakt angivelse, bara en illustration i att omvandlarna var rätt kassa.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-06-18 21:37

xeizo skrev:Är det någon som minns Philips DCC-kassett? Var inte den bara 10-bitars? Som Nicam-ljudet. Lät det frasigt?

DCC bygde väl på en mp3/Minidisc-liknande kompressionsmetod i flera frekvensband. Inte enbart på förgrovade steg.
Nicam var väl 14-bitars sampling (eller 16?) omvandlad och utsänd med 10bitar (med hjälp av ett register med en viss funktion).
Frasandet uppträder mest hörbart på svaga signaler om man inte tillfört tillräckligt med brus/ditherbrus eller om omvandlaren har allt för grava ojämnheter stegen emellan. Inte ens åttabitars omvandling frasar om det är "rätt" implementerat.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-18 21:50

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Jo, men jag undrar hur du visste att det var vid 13-14 bitar.

Av nivån, där fraset hördes, att döma...
Jag har byggt och trixat en del med 8, 12, 16 bitars-omvandlare och tyckte mig kunna uppskatta ungefär vid vilka nivåer eländet uppträdde. Bra mycket sämre än de bättre DAT-spelarna. Ingen exakt angivelse, bara en illustration i att omvandlarna var rätt kassa.

Ok!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi