Moderator: Redaktörer
Mats skrev:Då har vi uppenbarligen helt olika upplevelse av detta. Beror väl antingen på skillnader i anläggning och dess installation och eller på hur (olika) vi är beskaffade som lyssnande och musikälskande människor.
icke blint hemma som Per. Inte ens nivåmatchat!subjektivisten skrev:Mats skrev:Då har vi uppenbarligen helt olika upplevelse av detta. Beror väl antingen på skillnader i anläggning och dess installation och eller på hur (olika) vi är beskaffade som lyssnande och musikälskande människor.
Och hur har du testat?
subjektivisten skrev:Ja, det vore ju bra om fler insåg dessa fallgropar så slipper det bli bråk för vissa inbillar sig saker.
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Ja, det vore ju bra om fler insåg dessa fallgropar så slipper det bli bråk för vissa inbillar sig saker.
Det behöver väl inte bli bråk även om vissa inbillar sig saker?
penke62 skrev:Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Ja, det vore ju bra om fler insåg dessa fallgropar så slipper det bli bråk för vissa inbillar sig saker.
Jag inbillar mig att det inte behöver bli bråk alls.
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Ja, det vore ju bra om fler insåg dessa fallgropar så slipper det bli bråk för vissa inbillar sig saker.
Mats skrev:Då har vi uppenbarligen helt olika upplevelse av detta. Beror väl antingen på skillnader i anläggning och dess installation och eller på hur (olika) vi är beskaffade som lyssnande och musikälskande människor.perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Finns det gott om klassiskt på det där Spotify?
Udda komponister och diverse inspelningar av populära verk etc.
Jo, rätt hyggligt! Ge mig några tittlar eller kompositörer, så kan jag kolla åt dig.
Schönbergs Verklärte Nacht för stråkorkester.
Brahms andra symfoni.
Beethovens Eroicavariationer.
Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Jo, rätt hyggligt! Ge mig några tittlar eller kompositörer, så kan jag kolla åt dig.
Brahms andra symfoni.
Nå?
Strmbrg skrev:Tack!
Då finns det ju någonting i alla fall.
Fast, Eroica-styckena du hittade kanske var Eroica-symfonin?
Det jag yrade om är Eroica-variationer för solopiano.
subjektivisten skrev:Ja, det vore ju bra om fler insåg dessa fallgropar så slipper det bli bråk för vissa inbillar sig saker.
StefanL skrev:Strmbrg skrev:Tack!
Tja du, det är rena grekiskan för mig, så jag kan inte svara bra. Men alla 4 stycken lät olika, men alla hade Symphony 3 med i namnet. Om det säger något.
Där verkar finnas mycket klassiskt.
Strmbrg skrev:Det jag yrade om är Eroica-variationer för solopiano.
Geddnos skrev:Strmbrg skrev:Det jag yrade om är Eroica-variationer för solopiano.
Det finns massor med "15 piano variations and and fugue" med flera artister.
Skapa ett gratiskonto och titta runt så ska du nog hitta rätt.
markusA skrev:Nog katten hör man skillnad på mp3 och FLAC/CD.
Johan_Lindroos skrev: Min korta uppfattning av Spotify är nog att de knappt ändrar något på ljudet, men det lär finnas någon loudnessmätning som kan ändra nivån för att minska nivåskillnader mellan olilka musik, ev komprimera dynamiken en smula i vissa nivåberoende fall. Men man kan kanske välja av eller på när det gäller loudness.
Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Jag tycker nog att Spotify Premium duger fin-fint för att lyssna efter hur en anläggning låter, i den mån den låter alls. Mina icke-blinda försök här hemma har bara visat på skillnader när det uppenbarligen varit olika utgåvor av samma skiva.
Brahms andra symfoni.
Strmbrg skrev:StefanL skrev:Strmbrg skrev:Tack!
Tja du, det är rena grekiskan för mig, så jag kan inte svara bra. Men alla 4 stycken lät olika, men alla hade Symphony 3 med i namnet. Om det säger något.
Där verkar finnas mycket klassiskt.
Tack!
Då är det just symfonin du har hittat. Inte pianovariationerna.
Symfonin består av fyra olika satser.
Misstänker att det därför enbart är en enda inspelning av symfonin det handlar om.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster