Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Jo och man kan läsa om många personer som hör stora skillnader på dyrkalbar, hifi möss, kabellyftare, etc.
Som sagt, våra sinnen är väldigt lätt att lura.
subjektivisten skrev:Jo och man kan läsa om många personer som hör stora skillnader på dyrkalbar, hifi möss, kabellyftare, etc.
Som sagt, våra sinnen är väldigt lätt att lura.
adzer skrev:Fast då är ju frågan, om man tycker att det låter bättre. Varför inte vara glad med det? oavsett om det är placebo eller inte så är väl upplevelsen det viktigaste?
subjektivisten skrev:adzer skrev:Fast då är ju frågan, om man tycker att det låter bättre. Varför inte vara glad med det? oavsett om det är placebo eller inte så är väl upplevelsen det viktigaste?
Det kan man ju göra om man vill, det skadar ju ingen annan om man lägger massa pengar på overksamma prylar. Problemet blir ju när det tipsas på olika forum att det verkligen förbättrar ljudet, då tycker jag man bör kunna ifrågasätta påståendet.
Om någon skulle hävda att med nätverkskabel X så får man HD kvalité på alla bilder och filmer oavsett upplösning, så tror jag även du skulle ifrågasätta det.
-AG- skrev:Inte bara iTunes är bitperfekt, även iTunes tillsammans med airport express är bitperfekt
adzer skrev:Ja när det gäller ljudkvalité så är vanliga itunes lika bra.
Detta förutsätter dock att du inte har flac filer, orkar ändra samplingsfrekvensen mauellt samt inte behöver någon extra buffer.
Behöver du ovanstående funktioner så är decibel kanon.
brumel skrev:Jag gick in på HDtracks och där fanns länkar till ett freeware program kallat Macflac. Det gör om FLAC filer till AIFF. Jag har ett stort bibliotek FLAC på min NAS. Och en samling AIFF på min MAC.
Men jag vill testa mitt Firewire-ljudkort.
Jag har inte testat ännu men planerar att köpa en hi-res 96/24 flac konvertera den till AIFF och sen ut till ett externt FW 800 ljudkort.
Då tänker jag att outputen i MIDI också måste vara 96khz?
Risken är väl att den blir stor men då går den ju att ta ner till ALAC.
hifikg skrev:brumel skrev:Jag gick in på HDtracks och där fanns länkar till ett freeware program kallat Macflac. Det gör om FLAC filer till AIFF. Jag har ett stort bibliotek FLAC på min NAS. Och en samling AIFF på min MAC.
Men jag vill testa mitt Firewire-ljudkort.
Jag har inte testat ännu men planerar att köpa en hi-res 96/24 flac konvertera den till AIFF och sen ut till ett externt FW 800 ljudkort.
Då tänker jag att outputen i MIDI också måste vara 96khz?
Risken är väl att den blir stor men då går den ju att ta ner till ALAC.
Jag använder http://www.macupdate.com/app/mac/14246/xact för att göra om från FLAC till AIFF även om det finns en hel del spelare som spelar FLAC direkt, men bekvämligheten att spela via iTunes överväger.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster