Musikspelare till Mac OS X - ljudkvalitetsfrågor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-05 19:53

Jag tackar för att tråden kommit igång med bra svar.

Mitt tilltänkta system bygger helt på iTunes eftersom det blir fjärrkontroll via iPad och då med Apples eget Remote-program. Denna lösning är helt baserad på iTunes som musikspelare. Dessutom gillar jag det, framförallt när jag börjat sortera upp musiksamlingen.

För närvarande är 273 skivor rippade och sorterade i iTunes, plus ett antal som är nyrippade med EAC och för denna samling vill det till att hanteringen går smidigt. Då jag först läste om "audiofila" spelare laddade jag ner Audirvana med nollresultat som resultat. D.v.s ingen skillnad hördes. Detta är då baserat på datorns interna ljudkretsar och hörlursförstärkare.

Det jag teoretiskt skulle kunna tänka mig är att vissa program ger en avvikande frekvensgång (färgning) med följden att de "låter bättre" ihop med vissa hörlursförstärkare och lurar. Jag är inte riktigt inne på "placebospåret" som en förklaring till skillnader mellan iTunes och Decibel, snarare är min teori att Decibel ändrar signalen.

Då iTunes nu verifierats såsom varande bitkorrekt (med DTS) kan det enbart innebära två möjliga förklaringar till skillnader:

1. Audio MIDI Setup är inställt på uppsampling, 24-bit 96 Khz samtidigt som Decibel spelar upp musiken i 16-bit 44,1 Khz.

2. Decibel ändrar signalen = ej bitkorrekt.

Tyvärr kan jag inte testa DTS-filer då jag inte har tillgång till en extern DTS-dekoder. Därför vore det trevligt om någon har möjlighet att köra en DTS-fil till en receiver via iTunes respektive Decibel och återkomma med resultat.

Som jag skrivit är jag enbart intresserad av en bitkorrekt signal ut eftersom all signalbehandling skall ske i DACen, den skall helt enkelt matas med en helt ren signal. Det kommer att bli USB till S/PDIF-omvandling i systemet så jag tar ut den bitkorrekta signalen och konverterar för att sedan skicka in det hela i DACen som får den stora äran att sampla upp det hela för att slutligen skicka resultatet till hörlursförstärkaren.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-05 19:55

subjektivisten skrev:Jo och man kan läsa om många personer som hör stora skillnader på dyrkalbar, hifi möss, kabellyftare, etc.
Som sagt, våra sinnen är väldigt lätt att lura.

Jo det är sant.
Fast då är ju frågan, om man tycker att det låter bättre. Varför inte vara glad med det? oavsett om det är placebo eller inte så är väl upplevelsen det viktigaste?

Kom på nu varför jag slutade använda itunes. Den tar inte FLAC, skitspelare :/

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-05 20:05

subjektivisten skrev:Jo och man kan läsa om många personer som hör stora skillnader på dyrkalbar, hifi möss, kabellyftare, etc.
Som sagt, våra sinnen är väldigt lätt att lura.

Efter att ha ägnat en del tankar till konceptet lyssning har jag kommit fram till att dessa s.k skillnader beror på ganska enkla "lyssningsfel".

Ett exempel på hur man kan fixa en skillnad som inte finns:

1. Lyssna först avslappnat på en låt. D.v.s man lyssnar utan specifik koncentration på den.

2. Installera det fantastiska tweaket.

3. Lyssna nu detaljerat på låten, framförallt på särskilda instrument etc. Denna lyssning skiljer sig från punkt 1, resultatet blir då att "skillnad hördes" - skillnaden beror helt enkelt på ett annorlunda lyssningsbeteende. Man lägger märke till delar av musiken som man normalt inte reagerar på och tillskriver detta tweaket.

Detta är den rimliga förklaringen till varför icke existerande skillnader (eller nyanser) blåses upp till orimliga proportioner.

Lyssnar man identiskt före och efter tweaket och tar tid på sig kommer det att framgå att skillnad ej finns då man t.ex använder en kabellyftare. Hifi-möss kan ge en skillnad - dock inte beroende på musen utan på att man placerat en tyngd på högtalaren. Det går lika bra att placera en trave böcker på den för samma effekt.

Det är enkelt att fixa skillnader genom att helt enkelt lyssna mer detaljerat (än vanligt) på sin anläggning. Lyssnar man detaljerat före och efter och kör "omtagningar" kommer skillnaden som inte finns att försvinna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-05 20:12

adzer skrev:Fast då är ju frågan, om man tycker att det låter bättre. Varför inte vara glad med det? oavsett om det är placebo eller inte så är väl upplevelsen det viktigaste?

Det kan man ju göra om man vill, det skadar ju ingen annan om man lägger massa pengar på overksamma prylar. Problemet blir ju när det tipsas på olika forum att det verkligen förbättrar ljudet, då tycker jag man bör kunna ifrågasätta påståendet.
Om någon skulle hävda att med nätverkskabel X så får man HD kvalité på alla bilder och filmer oavsett upplösning, så tror jag även du skulle ifrågasätta det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-05 20:21

Apropå FLAC: visst hade det varit bra med direktstöd i iTunes men jag ser inget större problem i att konvertera med XLD. Jag har FLAC-filerna kvar tillsammans med Apple Lossless-versionerna.

Foobar är installerat i burken då jag rippar i Windows 7 men ärligt talat gillar jag inte gränsnittet. Då föredrar jag Winamp om vi talar om spelare för den plattformen.

iTunes däremot anser jag vara det bästa alternativet ur min synvinkel, framförallt när man taggar upp sina låtar ordentligt.

Förutom iTunes är PowerAMP (Android) den hanteringsmässigt bästa musikspelaren av de jag kört med (WMP, iTunes, Audirvana, LCG Jukebox, Nokias mediaspelare, Winamp, PowerMP3, UIQ3 mediaspelare o.s.v).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-05 20:25

subjektivisten skrev:
adzer skrev:Fast då är ju frågan, om man tycker att det låter bättre. Varför inte vara glad med det? oavsett om det är placebo eller inte så är väl upplevelsen det viktigaste?

Det kan man ju göra om man vill, det skadar ju ingen annan om man lägger massa pengar på overksamma prylar. Problemet blir ju när det tipsas på olika forum att det verkligen förbättrar ljudet, då tycker jag man bör kunna ifrågasätta påståendet.
Om någon skulle hävda att med nätverkskabel X så får man HD kvalité på alla bilder och filmer oavsett upplösning, så tror jag även du skulle ifrågasätta det.

Jo någon måtta får det ju vara. Och man skall inte pracka på en massa dyra produkter på folk som inte behöver dem.

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-07-06 23:22

Inte bara iTunes är bitperfekt, även iTunes tillsammans med airport express är bitperfekt. Väldigt praktiskt. Kör den kombinationen tillsammans med en hk hd990 cd-spelare som dac. Den presterade bra i miller audio's test. Något plastig spelare men det är väl insidan som räknas? ;-) Vill man ha en tung blank sak i hifiracket kan man förstås lägga ut mer pengar, men inga hifiparametrar kommer att vara signifikant bättre.

http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-07-07 14:52

-AG- skrev:Inte bara iTunes är bitperfekt, även iTunes tillsammans med airport express är bitperfekt

Det stämmer. För de som är skeptiska så är här lite info från
Stereophile:

Some audiophiles have dissed the AirPort Express on the grounds
that its digital output is not bit-accurate. However, I found that this
was not the case, that the data appearing on the AE's digital output
were identical in the original file. To check this, I compared a WAV file
with a duplicate that I had captured on my PC from the AirPort
Express's S/PDIF output. I used iTunes on my PowerBook playing a
version of the file encoded with Apple Lossless Compression to feed
data to the AE. The files were bit-for-bit identical, proving that the
AirPort Express is transparent to the music data (as is ALC, for that
matter).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-17 19:58

Jag har nu provat Decibel och kört lite jämförelser. Resultatet är att jag inte hör någon skillnad mellan den och iTunes. Då är allting inställt för bitkorrekt ut och som sagt, skillnad hörs ej.

Det vore intressant att få en beskrivning av vad den ev skillnaden består i för hos mig är den fullständigt ohörbar (Grado PS1000 som drivs av MF M1HPA ihop med M1DAC som matas via optiskt ut via V-Link från MacBook Pro). Jag kan inte höra någon som helst skillnad helt enkelt. Först trodde jag mig uppfatta vissa bakgrundsljud annorlunda men vid växling fram och tillbaka mellan iTunes och Decibel finner jag inga skillnader trots att jag detaljanalyserat en del låtar.

Jag har analyserat efter skillnad i klangbalans, detaljeringsgrad, separation, instrumentljud etc utan något resultat alls.

Min slutsats blir därmed att iTunes fungerar utmärkt då det skickar ut bitkorrekt signal. Jag utesluter inte att det kan finnas skillnad mellan spelarna vid andra typer av anslutningar, t.ex vid analogt ut o.dyl.

Testmetodiken jag använt har varit att starta uppspelning i Decibel och samtidigt flytta fram positionen i iTunes till t.ex 0:30, då uppspelningen når 0:30 växlar jag till iTunes och fortsätter lyssna. Skillnad har helt enkelt uteblivit fullständigt.

Jag har repeterat testandet vid två tillfällen utan något annat resultat än nollresultatet.

Då jag testat olika musikspelare på mobila enheter vet jag att det KAN finnas en skillnad, detta gäller då man kör analogt ut via mobilens egen hörlursförstärkare m.m. Skillnaderna i dessa fall brukar bero på att tillverkaren "optimerat" den egna spelaren efter lågpresterande inearlurar, något som ger en tydlig färgning med bra lurar. Då kan en bättre spelare såsom PowerAMP eller LCG JukeBox (Symbian) ge en förbättring av ljudet. Förbättringen är då relaterad till frånvaron av färgning, vanligtvis slipper man loudnesskaraktären och får ett renare ljud.

Nu när jag testat Decibel vs iTunes tvingas jag konstatera att någon skillnad ens i nyanser ej upptäckts av mig. Det är inte som då jag jämfört t.ex HTCs färgande spelare i Sense med t.ex PowerAMP (eller 40th Floor iPlay i WM).

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-17 21:11

iTunes och Airplay via Airport Express är underbart.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-29 10:52

Så har testat både spelarna nu igen. Kan inte påstå att jag hör någon skillnad.
Har installerat om OS(nytt tom) sedan förra testat så kan ha varit någon konstig inställning som gjorde att itunes lät sämre eller så var det bara vanlig hederlig placebo, vem vet.
Dock kan jag fortfarande rekommendera decibel pga av att det är en smidig liten spelare med många bra funktioner.

Testade även och både itunes och decibel kunde spela dts filer så båda är bitperfekta sas.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-29 17:34

iTunes har troligen varit felinställt på något sätt. Det är dock lite mystiskt att du hörde skillnad först - men det kan förklaras med någon form av felinställning, t.ex att iTunes samplat upp musiken medan Decibel skickat ut den bitkorrekt.

Jag kör nu iTunes 10.4 men stannar kvar med Snow Leopard då Lion för närvarande verkar inkompatibelt med en hel del av de program jag använder, bl.a Fruit Menu. Det får bli en del uppdateringar innan jag ens funderar på att uppgradera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-29 18:16

Nu såg jag till att itunes hade alla "ljudförbättringar" avstängda. Inte säkert att de var det innan. Eller att midiinställningarna varit fel. decibel korrigerar det automatiskt.

Enda problemet jag haft hittils är med apf till NASen och att guitarpro inte fungerar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-02 02:53

Så summan av kardemumman är att man lika gärna kan köra med iTunes naket och skippa både Amarra och andra tilläggsprogram? Åtminstone om det är ljudet man är ute efter. Med tilläggsprogram som Amarra, Pure Music och Decibel slipper man en del manuella omställningar, rätt uppfattat? Tilläggen är att betrakta som ormolja?

Testar just nu senaste versionen av Amarra och har några dagar kvar på Pure Music utvärderingen och så ser jag att Audirvana släppt en köpversion av sitt program (som tidigare varit gratis). Det skiljer ganska mycket i pris mellan de olika tilläggen och är de helt onödiga så verkar det... eh... ja... onödigt!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-02 12:17

Ja när det gäller ljudkvalité så är vanliga itunes lika bra.

Detta förutsätter dock att du inte har flac filer, orkar ändra samplingsfrekvensen mauellt samt inte behöver någon extra buffert.

Behöver du ovanstående funktioner så är decibel kanon.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-10-02 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-02 13:19

adzer skrev:Ja när det gäller ljudkvalité så är vanliga itunes lika bra.

Detta förutsätter dock att du inte har flac filer, orkar ändra samplingsfrekvensen mauellt samt inte behöver någon extra buffer.

Behöver du ovanstående funktioner så är decibel kanon.

Great, har Decibel i testversion i datorn. Ska testa den under dagen. Amarra och Pure Music lirar ihop med iTunes så jag kan styra musikvalet via en iPod, så slipper jag flytta mig två meter till vänster *s* om Decibel fixar det också så ligger den bra till med tanke på priset. Amarra är ju inte helt gratis.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-10-05 14:56

Jag gick in på HDtracks och där fanns länkar till ett freeware program kallat Macflac. Det gör om FLAC filer till AIFF. Jag har ett stort bibliotek FLAC på min NAS. Och en samling AIFF på min MAC.
Men jag vill testa mitt Firewire-ljudkort.
Jag har inte testat ännu men planerar att köpa en hi-res 96/24 flac konvertera den till AIFF och sen ut till ett externt FW 800 ljudkort.
Då tänker jag att outputen i MIDI också måste vara 96khz?

Risken är väl att den blir stor men då går den ju att ta ner till ALAC. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-05 15:08

brumel skrev:Jag gick in på HDtracks och där fanns länkar till ett freeware program kallat Macflac. Det gör om FLAC filer till AIFF. Jag har ett stort bibliotek FLAC på min NAS. Och en samling AIFF på min MAC.
Jag har inte testat ännu men planerar att köpa en hi-res 96/24 flac konvertera den till AIFF och sen ut till ett externt FW 800 ljudkort.

Jag använder http://www.macupdate.com/app/mac/14246/xact för att göra om från FLAC till AIFF även om det finns en hel del spelare som spelar FLAC direkt, men bekvämligheten att spela via iTunes överväger.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-10-06 15:34

hifikg skrev:
brumel skrev:Jag gick in på HDtracks och där fanns länkar till ett freeware program kallat Macflac. Det gör om FLAC filer till AIFF. Jag har ett stort bibliotek FLAC på min NAS. Och en samling AIFF på min MAC.

Jag använder http://www.macupdate.com/app/mac/14246/xact för att göra om från FLAC till AIFF även om det finns en hel del spelare som spelar FLAC direkt, men bekvämligheten att spela via iTunes överväger.

Jo jag har en PC och en Touch som kan spela FLAC och AIFF. Men jag tänkte samla mina framtida Hi-res filer på min Macbook Pro. Grunden till det är Firewire och dess datahastighet och immunitet. Det är möjligt att detta ha betydelse för välljudet kontra trådlöst nätverkspelare.

Men tack för tipset. Jag vet inte om det är samma motor du talar om som ska kunna spela upp FLAC och SH, XLD

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70395
Let forever be

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-25 23:58

Plockade fram en gammal Mac med G4 processor och kör iTunes (10.5.3) via USB till DAC och det funkar ju det med. Den lirar även ihop med Pure Music, men inte med Amarra som (numera) kräver nyare operativ än denna G4 fixar (Leopard).

Nackdelen är att 24/96 filer inte känns igen automatiskt som de gör med en spelare typ Pure Music eller Amarra. Min DAC (Nuforce DAC-9) visar att det "bara" är vanliga 44-filer. Betyder det att iTunes/midi samplar ner filerna och att de därmed inte är bitkorrekta längre?

Å andra sidan kan jag ställa in så att alla filer visas som 96, och då antar jag att iTunes/midi uppsamplar. Det knepiga är att jag nog måste lyssna både länge och intensivt för att hitta eventuella skillnader. 24/96 kanske är overkill för mina gamla öron.

Allt låter bra, så det är väl mest någon slags sinnesfrid jag söker, för att veta att jag utnyttjar materialet optimalt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 00:40

Intressant, allt är inte vad det synes vara. Hur lurade kan vi bli? :?
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi