Externa ljudkort för inspelning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-09 12:32

Svante skrev:
Intressant!

Så om jag bara ska "spela in" så skulle USB vara bättre?

Nog svårt att generalisera. Det beror på den specifika hårdvaran och mjukvaran och alla dess kombinationer.

Kan du ge några exempel på vad det innebär att "optimera systemet"?

Ett bra FW-chip i datorn är viktigt. Bra BIOS. Bra drivrutiner från tillverkaren av audiointerfejset. En så clean installation som möjligt på datorn. Stäng av trådlöst nätverk. Stäng av automatiska uppdateringar.

I windows har det betydelse hur du ställer in för olika funktioner dvs. hur de skall prioriteras. Den biten har Bertil bra koll på. Jag har glömt för jag kör Mac sedan ett par år tillbaka.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-09 12:39

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:Kan du ge några exempel på vad det innebär att "optimera systemet"?

- sjukt mycket interminne
- snabba diskar

Normal prestanda på en flera år gammal laptop räcker gott dvs. 1-2GB RAM och en vanlig 5400rpm disk.

Minne och processorkraft behöver du om du ska börja köra DSP men inte för in/uppspelning.

/Peter

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-07-09 16:56

Har man oljud från grafik o dyl beror det ofta på strömförsörjningen, usb/firewirekort ska drivas via separat nätdel, interna kort brukar låta bättre om man moddar strömförsörjningen, nätdelen i datorn är inte tillräckligt bra/separerad för att det inte finns en hel del mera att hämta med en separat nätdel till ljudkortet, jag har hört på några moddade strömförsörjningar och de är mycket "tystare"
Laptos brukar ha ganska mycket störningar som hörs väl om man tar ström från usbportarna till ljudkortet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-09 17:10

MrQaffe skrev:Har man oljud från grafik o dyl beror det ofta på strömförsörjningen, usb/firewirekort ska drivas via separat nätdel, interna kort brukar låta bättre om man moddar strömförsörjningen, nätdelen i datorn är inte tillräckligt bra/separerad för att det inte finns en hel del mera att hämta med en separat nätdel till ljudkortet, jag har hört på några moddade strömförsörjningar och de är mycket "tystare"
Laptos brukar ha ganska mycket störningar som hörs väl om man tar ström från usbportarna till ljudkortet.

Hmm, här måste det alltså finnas en marknad för filterploppar att sätta på USB-kabeln. Konstigt att inte det finns, för det är ju urbekvämt att få ström från datorn i stället för en separat väggbula.

Eller finns det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-09 18:11

Jag har hört ökat brus från mickingångarna när jag matat AF4 från FW men tvivlar på att det är hörbart på linjenivå.

Det finns ju kort för montering i datorer som presterar enormt bra vad jag sett av mätningar.

Något som dock förvånade mig var när jag provade att mata AF4 via ett 12V SLA och kunde mäta upp ett något ökat brusgolv jämfört med en extern switchad nätdel.

Som vanligt finns sämre och bättre lösningar, dvs. laptops som är mer brusiga på försörjningen än andra och externa såväl som interna ljudkort som är bättre resp sämre. Done right ska det inte vara något problem.

/Peter

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-07-09 20:55

M- Audio har ett för 2 tusen som funkar utmärkt. Jag har använt det i mitt arbete med att digitalisera Kooperativa Förbudets rull band från 1950 - frammåt. Jag har använt det till ca 600 timmars ljud.
16 / 44 Hz. Jag vet att KB använder sig av 16 / 48 men det försvårar överföring till CD om någon skulle överta mina arbetssyslor.-
( Äldsta banden vi har är gjorda av papper )
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-10 10:18

Jobbigt, nu ska man komma till beslut. Hmm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-07-10 13:14

hallå killen, jag behöver inte mitt fireface 800 på några veckor så du får gärna låna det och testa lite om du vill?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-07-10 18:47

Svante skrev:
MrQaffe skrev:Har man oljud från grafik o dyl beror det ofta på strömförsörjningen, usb/firewirekort ska drivas via separat nätdel, interna kort brukar låta bättre om man moddar strömförsörjningen, nätdelen i datorn är inte tillräckligt bra/separerad för att det inte finns en hel del mera att hämta med en separat nätdel till ljudkortet, jag har hört på några moddade strömförsörjningar och de är mycket "tystare"

Hmm, här måste det alltså finnas en marknad för filterploppar att sätta på USB-kabeln. Konstigt att inte det finns, för det är ju urbekvämt att få ström från datorn i stället för en separat väggbula.

Eller finns det?

Ett enkelt L//R i serie som shuntas med ett C mot jord torde fungera?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-10 20:55

Morello skrev:
Svante skrev:

Eller finns det?

Ett enkelt L//R i serie som shuntas med ett C mot jord torde fungera?

Ja, ungefär så tänker jag också. Jag tror dock att det inte bara är HF/RF som måste bort utan även audiofrekvent skräp. Det gör kanske att spolen helst ska vara lite större än vad kostnadsoptimeringsavdelningen tillåter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-10 20:56

Lazyworm skrev:hallå killen, jag behöver inte mitt fireface 800 på några veckor så du får gärna låna det och testa lite om du vill?

Ah, tack, men jag är inte i trakterna på ett tag och vill ha nåt snart.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2011-07-14 20:07

Det är viktigt med vilket program som du använder för inspelning,
det är inte bara drivrutinerna som är viktiga.

Jag använder shareware programmet Reaper, det har aldrig "frusit" under inspelning som Cubase gjorde med windows XP.

Jag använder MOTU traveler MK 3 med firewire, jag har använt både interna och firewire expansions kort till bärbar PC.
Texas Instruments chip sets är bäst stödda under linux.

Motu Traveler har 4 Mikingångar separat fanom matning på varje mik ingång + 4 linje ingångar.

- B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-16 02:59

Jaha, nu sitter jag här med ett M-audio fasttrack ultra 8R.

...och så undrar jag vad jag ska spela in med. Själv har jag ju skrivit progg som spelar in, men bara via windows och då blir det inte fler än 2 kanaler. Med kortet kom det ett urk så komplicerat program som hanterar ASIO, men det är nån lightversion som bara klarar 2 kanaler in :? . Dessutom tog det mig säkert en timme innan jag överhuvudtaget hade lyckats spela in ljud med det, så det är inte läge att skaffa köpeversionen av det.

Så, om jag nu ska spela in mångkanal, vad 17 ska jag använda för program? Vad använder ni andra?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-16 09:59

Reaper är riktigt bra. Gillar du det inte så leta vidare, det är fritt att pröva i en månad och kostar sedan runt 500kr om jag minns rätt.

Många har hoppat från Logic, Proo Tools och Nuendo/Cubase till Reaper.

Progget fortsätter att lira även utan licens men man blir påmind (5 sekunder eller så vid uppstart) om att köpa licens.

Det ingår ett rejält gäng med användbara pluggar och det är mycket fraftfullt och flexibelt.

Ett bra aktivt forum finns också.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-16 17:59

Piotr skrev:Reaper är riktigt bra. Gillar du det inte så leta vidare, det är fritt att pröva i en månad och kostar sedan runt 500kr om jag minns rätt.

Många har hoppat från Logic, Proo Tools och Nuendo/Cubase till Reaper.

Progget fortsätter att lira även utan licens men man blir påmind (5 sekunder eller så vid uppstart) om att köpa licens.

Det ingår ett rejält gäng med användbara pluggar och det är mycket fraftfullt och flexibelt.

Ett bra aktivt forum finns också.

/Peter

Ja, det där var ju inte dumt. Jag är lite låst i ett gammalt tänkesätt när det gäller ljudinspelning på dator, jag började liksom med det 1989, och har alltid tyckt att moderna program ser lite ut som julgranar och har lika många finesser som en speedad version av Word.

Lite sån är väl känslan här också, men jag kom i alla fall igång och jag kan nog vänja mig vid det.

Om man vill ha ett reverb, vilket är bra att använda då, finns det nåt med i Reaper som är användbart?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-17 13:03

Till nöds kan man väl använda någon av varianterna i Reaper men en bättre lösning är nog att ladda ner bibliotek med IR/konvolution-reverb. Motorn finns i Reaper i form av Reaverb och sen kan du alltså använda egna eller andras IR i form av wav.

Finns IR från tex. Lexicon och Bricasti på webben.

Visst, håller med om att det är lite julgran över moderna DAW's men å andra sidan är det ju det som gör dom (vissa av dom) så bra. Man kan göra i det närmsta allt man kan tänkas behöva. Som du märker är det dock lätt att se förbi allt detta och bara fokusera på basic-funktioner.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-19 01:42

Piotr skrev:Till nöds kan man väl använda någon av varianterna i Reaper men en bättre lösning är nog att ladda ner bibliotek med IR/konvolution-reverb. Motorn finns i Reaper i form av Reaverb och sen kan du alltså använda egna eller andras IR i form av wav.

Finns IR från tex. Lexicon och Bricasti på webben.

Ah, jag hittade den men det är bra att veta att det är en framkomlig väg. Kollar på det.

Annars är det ju jättekul att leka musikproducent! Tänk om jag hade haft det här 1980 när jag spelade in klasskompisarnas punkband.

Det är kul också att mixa saker och helt avstå från processning. Ljuden blir så jekla rena, man blir än mer förb****ad på alla skivor man har. Det är ju snorenkelt att få bra ljud. Alltså, visst kan man leka med rumsakustik och allt sånt när man spelar in, men dit har de flesta produktioner jättelångt. Man önskar att fler hittade off-knappen på dynamikprocessorerna.

Synd bara att jag inte är musiker, man ska ju ha nåt bra att spela in också... :lol:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-07-19 11:33

Magnuz skrev:
xeizo skrev:Jag har inga problem alls med mitt Audiophile 2496, det fungerar till 100% i Windows 7 64-bitars och helt knasterfritt. Ner till 2ms latency, också helt knasterfritt.

Samma här. Fast helt knasterfritt är det inte. Men jag tror inte det är ljudkortet som knastrar utan störningar från grafikkortet. Det är nämligen bara om jag scrollar eller har mycket blinkande grafik igång som det knastrar.

Då kan det vara latensen som strular!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi