Olika nätverkspelare, med mätningar !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-14 17:49

Vi har idag lyssnat på iPad (första varianten) med dess egna DAC och jämfört med en Linn Klimax DS i ett komplett Linn-system av något över medelnivå (äldre försteg och instegs förstärkeri med aktiv drivning av Akurat-stativare med servostyrd sub i botten.

IPad lät inte illa för dess pris, men inte mer skulle jag säga. Skulle vara intressant att jämföra med en Majik DS. Den var sådär på viss (enklare) musik och rätt illa om man jämförde och i synnerhet om man spelade lite högre. De skivor vi jämförde lite mer noggrant med var Itzhak Perlman, Live In Moscow och Leaves Eyes, Legend Lands.

Båda utmärkta skivor som troligen inte ställer några orimliga krav på apparaterna.

iPad
Med bara violin och relativt enkelt spel så fattade man helt klart rätt bra vad som spelades, men det låt inte som någon mästarviolinist direkt och lite surt stämd dessutom. Rikgtigt illa stämt på vissa avsnitt där violinisten tänjde på gränserna. Att det inte var fel på inspelningen var lätt att höra när vi skiftade till Linn-spelaren.

På Leaves Eyes var det mycket tydligt att iPad är beskuren neråt då den lägsta oktaven bas saknades. Det är en tidvis rätt kompakt mix och det var mycket tydligt att iPad:en begränsade upplösningen rätt mycket.

Det positiva var att iPad:en i varje fall inte gav något rörigt intryck, bara surt stämd och otydlig.

KDS
Inte mycket att säga. Musiken var hur lätt som helst att ta till sig och mästarviolinisten var tillbaka. Måste vara fantastiskt att höra honom live!
KDS vill man bara ha! Hur många jultidningar måste man sälja för att få ihop 150 000?

Vi hade inte tid att göra en vattentät blindtest och någon halvmesyr skulle ändå säkert sågas lika hårt som en öppen lyssning. Kanske senare, men skillnaderna var mycket tydliga och det skulle förvåna mig enormt om det inte gick peka ut, med 100 % pricksäkerhet, vilken apparat som spelade.

Användarvisningsbild
elov

Inläggav elov » 2011-08-14 21:33

Skulle tycka att det vore riktigt intressant med en Sonos ZP90 mätning. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-14 21:43

Prolinn, det var intressanta iaktagelser du gjort.

"Det positiva var att iPad:en i varje fall inte gav något rörigt intryck, bara surt stämd och otydlig. " ....skriver du.

Hur dålig är den då tycker du, tex jämfört med en standard cd- spelare för, säg 3000 :- ?

Är iPad v1 bättre än en sådan spelare ? Skulle du sätta iPad högre på lyssningsstegen, än tex SB 3 ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-15 07:54

Richard skrev:Prolinn, det var intressanta iaktagelser du gjort.

"Det positiva var att iPad:en i varje fall inte gav något rörigt intryck, bara surt stämd och otydlig. " ....skriver du.

Hur dålig är den då tycker du, tex jämfört med en standard cd- spelare för, säg 3000 :- ?

Är iPad v1 bättre än en sådan spelare ? Skulle du sätta iPad högre på lyssningsstegen, än tex SB 3 ?

Ja, det vore intressant att höra hur den står sig jämfört med Sneaky eller Majik. Jag skulle gissa att den är klart bättre än SB3 eftersom jag uppfattar den som väldigt rörig och det tycker jag inte iPad var. Utan att ha jämfört så skulle jag gissa att den är i närheten av Sneaky, men vilken som är bättre måste man testa.

Jag tror den står sig väldigt bra jämfört med mycket på marknaden. Framförallt musikaliskt. Den har ett nyktert och städat ljud och det är få digitala källor under 10 tusen som har det. Det mesta låter ganska skramligt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-15 08:08

prolinn skrev:
Richard skrev:Prolinn, det var intressanta iaktagelser du gjort.

Ja, det vore intressant att höra hur den står sig jämfört med Sneaky eller Majik. Jag skulle gissa att den är klart bättre än SB3 eftersom jag uppfattar den som väldigt rörig och det tycker jag inte iPad var. Utan att ha jämfört så skulle jag gissa att den är i närheten av Sneaky, men vilken som är bättre måste man testa.

Jag tror den står sig väldigt bra jämfört med mycket på marknaden.
Framförallt musikaliskt. Den har ett nyktert och städat ljud och det är få digitala källor under 10 tusen som har det. Det mesta låter ganska skramligt.

Det var goda nyheter !

Ibland är det kul att även subjektiva upplevelser kan sammanfalla även med lyssnare med helt olika anläggningar.

Då var ju min ( och min brors iaktagelse ) angående iPad inte helt fel, alltså.
Det innebär att en klar förbättring kan uppnås från tex SB 3 , genom att köpa en iPad, om vi nu rör oss i budgetsegmentet.Mindre " skramligt" och "rörigt" ljud.

iPad låter enligt mig även bättre än både Touch och Duet, och det är kanske troligt att detta verkar vara sant, eftersom både du prolinn, din kompis med den dyra anläggningen och jag (samt bror) upplevt samma skillnad.

Eftersom ni testade i en både baskapabel och dyr anläggning så antar jag att skillnaderna kom fram rätt tydligt.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-15 10:06

Richard skrev:Ibland är det kul att även subjektiva upplevelser kan sammanfalla även med lyssnare med helt olika anläggningar.

Då var ju min ( och min brors iaktagelse ) angående iPad inte helt fel, alltså.

Vad som är rätt och hur lika vi egentligen tyckte är kanske inte helt klart, men inget tyder på motsatsen i varje fall.

Det verkar dessutom som att olika lyssnare ofta har mycket lika åsikter då man lyssnar och jämför vid ett och samma tillfälle. Det skulle peka på att olika slutsatser ofta beror på olika erfarenheter, alltså vilka prylar man råkat lyssna på och med vilken musik. Sedan gräver man ner sig i sin egen ståndpunkt och överdriver skillnaderna mot andras åsikter i diskussioner på internet-forum etc.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-08-15 16:09

Richard, jag hade en fråga till dig som jag ställde 6/8. Ville bara få klart för mig hur du tänker.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-15 16:56

sportbilsentusiasten skrev:Richard, jag hade en fråga till dig som jag ställde 6/8. Ville bara få klart för mig hur du tänker.

Du menar med det relevanta med mätningar ?
:)

Kul att läsa...

Jag skulle själv vilja lyssna till många fler nätverkspelare än jag gjort.
Sedan är det nog så, och jag tror du håller med mig om detta:

Vad är viktigt i ljudet och vad är mindre viktigt ?

Det verkar verkligen som att olika lyssnare har olika preferenser, en del gillar klang, en del gillar rythm och attack, somliga gillar ett stort perspektiv i återgivningen- och en del, som jag , gillar ett " öppet fönster".

En del andra gillar att följa melodislingorna till varje pris, gärna med litet krydda i återgivningen i form av spikes och biwiring. Man kanske istället struntar i exakt korrekt klang istället. Folk kanske rent av föredrar en svag komprimering och litet BBC- dipp ? Eller rördist.

Tycke och smak.
Senast redigerad av Richard 2011-08-15 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-15 16:58

Jag skulle vilja ge prolinn en eloge för en sund, intressant och trevlig diskussion.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-08-16 07:56

Harryup skrev:Jag skulle vilja ge prolinn en eloge för en sund, intressant och trevlig diskussion.

mvh/Harryup

Tack! Ja, som vissa tidigare skrivit så är min avsikt inte att 'trolla' utan ett försök att bredda perspektivet genom att gee min syn på saken. Inte heller har jag eller har haft någon anknytning till branschen även om jag tycker Linn gjort många bra apparater ujnder en lång tid nu. Det är det väl andra som tycker, om andra fabrikat, här också, skillnaden är att jag tydliggjort min ståndpunkt i mitt nic. Trots det så vill jag påpeka att jag skulle föra fram vilken apparat som helst från vilken tillverkare som helst om jag finner den bättre en andra apparater i samma kategori och prislklass. Jag må verka märkestrogen, men i själva verket är det nog prestandatrogen jag försöker vara.

För att ge exempel på en, som jag tycker, välljudande och prisvärd produkt så kan jag nämna Lejonklous aktiva volymkontroll. Skall man jämföra den med något av Linns försteg så tror jag den hamnar närmast Akurate Kontrol, som kostar avsevärt mer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi