Erfarenheter av stegs djupperspektiv- lista dem nu!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-30 20:50

adzer skrev:
sprudel skrev:
adzer skrev:Tråkigt att höra att A500 skall vara så dåligt :/

Till bas upplever jag det som bra. (px-2)

Jo men är synd att det då inte är lika bra till fullregister. 2x600w(dynamiskt) för 3600kr är helt ok liksom :)

Låna och prova i din egen setup, du kanske får ett helt annat intryck.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-30 20:52

Jo hade jag kunnat låna så hade det ju varit mycket trevligt :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-31 21:49

Nu har ASR Emitter åkt hem till husse. :( , som haft nya högisar sedan i fredags utan att säga något för att jag skulle få spela. Snälla människor finns. :)
Nåväl jag ska justera min lista något efter att ha lyssnat mer. ASR har ett litet värmetillskott som jag uppskattar stort, det är inte mycket men gör gott för röster. Djupdimensionen är fantastisk, undrar om det går att nå så mycket längre egentligen. Får bli 8-9 på detta steget. Det är aningen mjukt i transienter, lite snällt kanske.
Just nu står ett Bryston 14B SST-2 och värmer upp på golvet. Mera intryck kommer senare, men första lyssningen indikerar att det är ett kvalitetssteg i klass med ASR, bra djup och aningen snärtigare transienter än ASR. Jag saknar värmetillskottet i mellanregistret.
Skillnaden mot Micromega noteras med dessa steg, jag kommer inte att nöja mig med det i fortsättningen.

Här är min nya lista:

På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet så skulle jag vilja påstå följande:

Bryston 4B-ST är 7
ASR Emitter är 8-9
Dynaco special 7-8, kort lyssning
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 4
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-08-31 22:48

Ingen GBG:are som sitter på ett O&G RS2000? Hade varit skoj att läsa hur du uppfattade det!
Skulle du uppskatta 14B SST2 som bättre än 4B ST så kan det ju vara av stort intresse då
konstruktionerna har samma ideal och RS2000 är både billigare och effektstarkare än 14B SST2.

Jag har ett 14B till mina i16s och gillar det väldigt mycket i alla fall!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-09-01 17:06

28B-SST: 10 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-01 22:58

Rydberg skrev:28B-SST: 10 8)

Det var som.. :D

Jag har ju bara halva, men det är på samma nivå som ASR, 8-9, än så länge. Riktigt, riktigt bra på denna parameter.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-01 23:21

....å så höjer du volymen lite till... och så liiite till. Där ja! 8O :lol:

14B SST är ett bra steg, och en fin match med i16s.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-02 07:21

Dessa prylar tillhörande Josef Svalander kopplade till Carlsson OA-51 hemma hos Gunnar Bjarne var vi ett gäng som blev imponerade av just beträffande djupleds- och rumsåtergivning.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-02 12:43

RogerGustavsson skrev:Dessa prylar tillhörande Josef Svalander kopplade till Carlsson OA-51 hemma hos Gunnar Bjarne var vi ett gäng som blev imponerade av just beträffande djupleds- och rumsåtergivning.

Bild
Bild

Vad är det för förstärkeri?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-02 13:04

Det var Svalander's hemmabyggen för eget bruk, anno 1984. Framförallt det stora försteget gjorde alltid fantastisk bra ifrån sig de gånger det var med.

Vi hade en gång en elektrostathelg, Magnus Blom vill ha diskussion om teknologin och vi bjöd en lite folk till Jönköping. Nu var hans elektrostater begränsade i omfånget nedåt och vi kombinerade med mina Tympani Bass Speaker och lite rejäla slutsteg. rör för övre registret och transistorer för basen. Vi körde med något enklare försteg tills Josef kom släpandes på sitt försteg och sin vinylrigg. Mossberg från Sveriges Radio kom med ett annat försteg som de var intresserade av men det var inte alls i klass med Super-Tuban. Jag misstänker att Super-Tuban var bättre på att skapa en illusion än det mera nyktra försteget som SR tittade på.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-02 13:20

RogerGustavsson skrev:Det var Svalander's hemmabyggen för eget bruk, anno 1984. Framförallt det stora försteget gjorde alltid fantastisk bra ifrån sig de gånger det var med.

Vi hade en gång en elektrostathelg, Magnus Blom vill ha diskussion om teknologin och vi bjöd en lite folk till Jönköping. Nu var hans elektrostater begränsade i omfånget nedåt och vi kombinerade med mina Tympani Bass Speaker och lite rejäla slutsteg. rör för övre registret och transistorer för basen. Vi körde med något enklare försteg tills Josef kom släpandes på sitt försteg och sin vinylrigg. Mossberg från Sveriges Radio kom med ett annat försteg som de var intresserade av men det var inte alls i klass med Super-Tuban. Jag misstänker att Super-Tuban var bättre på att skapa en illusion än det mera nyktra försteget som SR tittade på.

Supertuban har jag hört talas om. Tror IÖ nämnde det, som ett trevligt men icke-neutralt steg. :)
Rör till topparna och transistor till basar har jag också funderat på.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-02 14:19

Vilka inspelningar testar ni djupet med?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-09-02 15:14

KarlXII skrev:Vilka inspelningar testar ni djupet med?

Mycket intressant fråga Dussin.

Jag upplever oftast att det är högtalarna och inspelningarna som ger
djupeffekten, - och framförallt högtalarplaceringen. Men de stärkare jag lyssnat på genom åren som gett
mest djup i ljudbilden har nästan undantagslöst varit rörstärkare.
När det gäller transistorstärkare, har jag nog mest upplevt det med
olika steg från Dynamic precision.
Nu har jag ju inte lyssnat på sådär jättemånga stärkare, men troligtvis
fler än medelstereosvensson.

Men att Beheringer A500 skulle ge en platt ljudbild har jag svårt att
förstå. Kopplat till mina Audiostatic som spelar över 80Hz upplelever
jag iaf att det finns ett djup. Ja mycket djupare än när jag spelade
med den Marantz SR8001 jag hade tidigare. Men det är ju som bekant
så mycket annat som spelar roll när det gäller perspektivet.

Bara mina åsikter.

Just ja. Det djupaste perspektiv jag någonsin hört var när jag hade mina Respons Artist kopplade till McCormack DNA-1. Ljudbilden låg flera meter bakom högtalarna, men jag vet inte om det var så bra eg. Kan upplevas
som konstigt av många.

Sedan finns det ju en parameter till som man inte ska förglömma, men som är mycket kraftfull. Placeboeffekten! Den berömda. Ju dyrare och tjusigare prylar desto bättre. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
lennartj

Perspektivfavoriter

Inläggav lennartj » 2011-09-02 18:33

Mina perspektivfavoriter har jag haft länge och de är företrädesvis på vinyl.

1. Paniagua: LaFolia spår 2. Extravagans-Laurea Minima-In Vitro
en underbar drift med über-seriösa arkiv-inspelningar.
Harmonia Mundi 1980, LP. HM1050, CD: HMC 901050, XRCD JM-XR24201

2. Opus3 Testskiva 1 Perspektiv spår 5 polka ur Bulten av D.Sjostakovitj LP79-00 (finns troligen på CD/SACD?)
Jämför med samma på spår 2 Naxos8.555949 med ryska statssymfonikerna Under Dimitri Jabloskijs ledning (vad är naturlig akustik?).

3. D.Milhaud: sid 1 Le baeuf sur le toit (Oxen på taket) dirigerad av tonsättaren, inspelning André Charlin SLC-17 (kan även finnas på CD).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-02 19:09

Harry Belafonte i Carnegie Hall via Spotify, några olika spår från Opus 111, och några spår från Opus 3 perspektiv.
Harry B för att jag avgudar rösten, gillar att lyssna på den och njuter samtidigt som jag tar in lokalen. Noterar bara under lyssningen om det känns bra. Har lagt nog med tid på skitmusik som enbart är ljudtekniskt häftig. :) Demomusiken, du vet, som alla anläggningar låter bra på.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-09-02 19:21

Kan du inte svara på mitt inlägg då?

Nähä, för det passar väl inte!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-02 20:21

Ånyo:

Alltså, den del av signalen som förmedlar djupet, eller snarare rumsklangen, är sannolikt bestående av "hyfsat små krusningar i vågformen".

Dvs, det lär ju knappast vara i första hand förstärkaren som avgör huruvida "djupet går fram" eller ej.

Om de svaga nyanserna i vågformen drunknar i interferenser - av vad orsak somhelst - så försvinner ju rimligen rumsillusionen per automatik.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
lennartj

Ursäkta, vad är frågan?

Inläggav lennartj » 2011-09-02 20:36

Nefilim skrev:Kan du inte svara på mitt inlägg då?

Jag ser inte ett enda frågetecken i ditt längre inlägg ovanför det jag citerar här.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-02 20:37

Strmbrg skrev:Dvs, det lär ju knappast vara i första hand förstärkaren som avgör huruvida "djupet går fram" eller ej.

I fallet med Super-Tuban var det utan tvekan förstegets "förtjänst" att det lät mera illusoriskt. Om det var korrekt vet jag inte men det var likadant i de tre olika anläggningar jag hört det steget. Det fanns en rumslighet som lät bra, fördelaktig, äkta etc. Fanns ingen som tyckte det lät konstlat eller så vad jag minns.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-03 16:33

Nefilim skrev:Kan du inte svara på mitt inlägg då?

Lugn o fin nu. :)

Hann skriva ett svar på vilken musik vi spelade på väg i bil till Sthlm, sedan var det inte tid till mer skrivande. Behringer kan säkert låta olika i olika anläggningar, man måste prova själv.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-03 16:40

Nu har jag varit och lyssnat på K12 :s anläggning som drivs med Nuforce. Det är definitivt något som ska provas hemma hos mig, det lät riktigt bra.
Tack K12 för en ljuvlig lyssningssejour i södra Stockholm. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-05 20:57

Så då har Bryston 14B-SST-2 varit i setupen några dagar. Rent, kraftfullt, bra djup. Gör det som ett bra steg ska, och gör det bra. Kan förstå att många nöjer sig med vad det presterar. Bedömer man alla parametrar så är det nog jämnast hittills. Avslappnat i presentationen, bättre diskant än 4B-ST (sorry Almen), lite mer närvaro än 4B-ST. Närmare målet alltså.
Målet är inte nått dock, ett ARC VT 100 MK III som kommer hem på onsdag har jag stora förhoppningar på. Förhoppningsvis får man öppna plånboken :)

Här är min nya lista:

På en skala 1-10 där 10 är att väggen bakom högtalarna försvinner och 1 är presentation i ansiktet så skulle jag vilja påstå följande:

Bryston 14B-SST 2 är 8-9
Bryston 4B-ST är 7
ASR Emitter är 8-9
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 4
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.[/quote]

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-05 21:04

sprudel skrev:Så då har Bryston 14B-SST-2 varit i setupen några dagar. Rent, kraftfullt, bra djup. Gör det som ett bra steg ska, och gör det bra. Kan förstå att många nöjer sig med vad det presterar. Bedömer man alla parametrar så är det nog jämnast hittills. Avslappnat i presentationen, bättre diskant än 4B-ST (sorry Almen), lite mer närvaro än 4B-ST. Närmare målet alltså.
Målet är inte nått dock, ett ARC VT 100 MK III som kommer hem på onsdag har jag stora förhoppningar på. Förhoppningsvis får man öppna plånboken :)

Här är min nya lista:

Bryston 14B-SST 2 är 8-9
Bryston 4B-ST är 7
ASR Emitter är 8-9
Micromega Tempo 2 är 5
Rotel RB 991 är 4
Behringer A-500 är helt platt, varken eller, OK 2 då.
[/quote]

Om du verkligen kan säkerställa denna rangordning, så är jag lite impad faktiskt.
:)
Skulle nog inte greja det själv, nämligen.
:(
Dels pga dåligt tålamod och otillräcklig koncentrationsförmåga.
:?

Har du lyssnat på samtliga rankade apparater under samma förutättningar?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-05 22:09

Strmbrg skrev:Om du verkligen kan säkerställa denna rangordning, så är jag lite impad faktiskt.
:)
Skulle nog inte greja det själv, nämligen.
:(
Dels pga dåligt tålamod och otillräcklig koncentrationsförmåga.
:?

Har du lyssnat på samtliga rankade apparater under samma förutättningar?

Klart det inte är samma alltid. Tekniskt så är variationen steget, med varierande musik, men ungefär samma på de olika stegen. Jag varierar säkert mycket själv i min perception så därför vill jag lyssna ett bra tag, men så småningom så urkristalliserar sig ett intryck. Det är ju det intrycket som jag lever med när jag väl införskaffat steget, tänker jag.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Ja

Inläggav lennartj » 2011-09-05 22:25

Strmbrg skrev:Har du lyssnat på samtliga rankade apparater under samma förutättningar?

Det kan jag intyga att han har, jag har varit med och lyssnat på flera av dem, dock inte alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Ja

Inläggav Strmbrg » 2011-09-05 22:29

lennartj skrev:
Strmbrg skrev:Har du lyssnat på samtliga rankade apparater under samma förutättningar?

Det kan jag intyga att han har, jag har varit med och lyssnat på flera av dem, dock inte alla.

Ja, jag tänkte mest på om lokal och kringpryttlar varit desamma.
Men det kanske redan framgår i tråden om man läser lite mer noggrant...

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Ja

Inläggav lennartj » 2011-09-05 22:52

Strmbrg skrev:
lennartj skrev:

Ja, jag tänkte mest på om lokal och kringpryttlar varit desamma.
Men det kanske redan framgår i tråden om man läser lite mer noggrant...

Förhoppningsvis.
Alla slutsteg har anslutits mellan ino cr80es-filtrets högpasss-utgång och ett par ino i16s högtalare. Allt annat oförändrat.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-05 23:35

sprudel skrev:Målet är inte nått dock, ett ARC VT 100 MK III som kommer hem på onsdag har jag stora förhoppningar på. Förhoppningsvis får man öppna plånboken :)

Jag tvivlar.
Undrar om det inte var ett sånt som användes på en Ljudmakarn-demo jag bevistade för ett par år sen. De körde med en stor AR-rigg hursomhelst första halvan av demon.

Den andra halvan kördes med elektronik från Moon. Det var som att få ett par nya öron. Mycket, mycket bättre. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Försämring?

Inläggav lennartj » 2011-09-06 01:30

Jag undrar vad ARC håller på med nuförtiden?
Jag hör mest talas om att folk inte lyckas få de nyare modellerna att låta bra mer i några fall efter nästan desperat kabelbytande och andra tweaks.
Undantag, Resoponshögtalarna brukar altid låta bra med ARC, i synnerhet med ett par VM220 http://www.arcdb.ws/VM220/VM220.html om jag minns rätt, men Reidar vet väl exakt vilka kablar och tweaks som behövs för att få Respons + ARC att spela optimalt ihop after alla år...

Det finns fler som undrar om ARCs senare konstruktioner har blivit struligare än de gamla
http://www.audiobanter.com/showthread.php?t=126630

Om 220 W från ARC räcker för att ta kontroll över baskapabla Responshögtalare finns i alla fall hopp om att 100W klarar av i16s över 80 Hz

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-06 07:29

KarlXII skrev:
sprudel skrev:Målet är inte nått dock, ett ARC VT 100 MK III som kommer hem på onsdag har jag stora förhoppningar på. Förhoppningsvis får man öppna plånboken :)

Jag tvivlar.
Undrar om det inte var ett sånt som användes på en Ljudmakarn-demo jag bevistade för ett par år sen. De körde med en stor AR-rigg hursomhelst första halvan av demon.

Den andra halvan kördes med elektronik från Moon. Det var som att få ett par nya öron. Mycket, mycket bättre. :D

Vad var det för högtalare? Kommer du ihåg?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi