Hififika med kort varsel (på lördag kl 15)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-18 22:31

vilka ino talare har johan?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-18 22:57

Haakan_W: i64 och a3 (x8).

Martin och Lazyworm: Kom igen killar, det finns ju en sak ni måste klaga på. Jag och Patrik åkte kom ju försent och åkte hem för tidigt! :wink:

Johan: Tack för fint kaffe och fin lyssning!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-18 23:13

Nja har han inte ett par i56s fast i r56 utförande ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-18 23:18

Har Johan möjligtvis någon uppmätt "rumsenergikurva" vid lyssningsplats som sträcker sig ända från 10 Hz upp till typ 25 kHz som kan visas på nätet?

Själv upplevde jag, när jag var där för en tid sedan, inte att diskanten var framskjuten. Snarare tvärtom, jmfrt med många andra system.

T

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-18 23:23

ThomasA: Jag tyckte det var ganska lagom diskant och mellanregister när man satt ner, men som sagt, när man ställde sig upp så blev ljudet instängt.

Det enda jag skulle kunna tänka mig som ett "fel" i klangbalansen är att basen inte är subjektivt anpassad. Jag upplevde djupbasen som ganska svag på det mesta vi lyssnade på eftersom vi inte kunde spela så högt. Egentligen inget fel alltså utan snarare ovanligt rätt. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-18 23:26

Bamsefar: Jo, du har rätt, det är jag som säger fel, 56 är det han har. Vad det är för skillnad på i och r vet jag inte, det kan vara r han har.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-18 23:58

r = studioversion, vilket innebär att den (normalt sett) inte har någon "fot" utan är avsedd att stå ovanpå något. Men då blir något djupare, i i56s fallet alltså.

Det som, om jag minns rätt, gör Johans högtalare unika är alltså att han har ett par r56 lådor med normala "fötter" med med högtalarelementen från vanliga i56s. Detta för att de gav ett bättra synintryck ???????

Det som normal skiljer en studioutgåva från en hemmautgåva tror jag är annat diskantelement´, ett metalbaserat som sträcker sig mycket högre upp i frekvens i studioutgåvans variant. Något som de flesta inte är i behov av....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-18 23:59

Ah. David_A har någon studiovariant va?

Det var halvhöga saker det lyssnades på iaf, kan ses på bild om man följer länken tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-19 02:01

Ja så var man nyss hemkommen då 8O .........mellan landade dock ett tag på söder :)

Kanon fint ljud och en underbar espresso :P :P :P :P och inte att förglömma trevligt sällskap :D Tack :!:

Johan e hemsk....han får ens plånbok att må dåligt.........behovet efter ett par i64z blir större o större......och en betydligt dyrare kaffekvarn (och kanske kaffe maskin) än jag tänkt......... :? :? 8) 8) :lol: :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 02:03

Du får ta och trimma vanen lite Magnus :lol:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-19 02:24

Råcker att täta dörar o fönster så det inte brusar så mycket över 110.............. :lol: :lol: :lol:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-19 02:43

hehe
jag håller med Magnus!
Att hälsa på Johan var samma sak som att hälla pengar i ett bottenlöst hål, inte nog med att man måste ha en schysst espressomaskin, man måste antingen bygga å utvärdera ett gäng nya högtalare eller köpa ett par grymma Inolådor också...

:)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 02:56

Du är ju dessutom ännu sötare i verkligheten än på kortet latmasken! :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-19 11:44

Hehe
Jajjemen!!!
Jag e en riktig liten läckerbit :P

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-19 15:44

Bild
Kaffekungen :D

Bild
Bilden beskriver väl den förtätade stämning som rådde... :wink:

Kanske nån annan som fotade med riktig kamera kan bidra??

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 16:10

patrikf: Fixade du inte bildbevis på vattenvirvlaren till kaffemaskinen? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-19 16:15

dawen - vattenvirvlaren var till synes kopplad på kameran vid tillfället. :idea:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-19 16:18

Det är ingen kamera det där, det är en telefon.

Jag har inte riktigt förstått varför man ska ha kameran i telefonen för övrigt. Jag skulle hellre ha telefonen i kameran! :)

Självklart glömde jag min Minolta hemma :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-20 00:55

Vågade Johan köra med sina Shatki öppet eller hade han gömt dom? :D

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2004-12-20 08:33

Bamsefar: Blir i56 djupare i studioversion? Vanliga i28 ska tydligen ha lite "döutrymme" i botten som försvinner hos studioversionen, och därav är inte lådan djupare än den golvstående varianten. Trodde det var lika på i56 eftersom formen är lika. Detta var hur jag tolkade Öhman, eller är jag helt fel ute?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-20 09:29

David_A skrev:Bamsefar: Blir i56 djupare i studioversion? Vanliga i28 ska tydligen ha lite "döutrymme" i botten som försvinner hos studioversionen, och därav är inte lådan djupare än den golvstående varianten. Trodde det var lika på i56 eftersom formen är lika. Detta var hur jag tolkade Öhman, eller är jag helt fel ute?

Om mitt minne är med mig så är r56 djupare ja. Men då jag inte äger ett par r56 eller för den delen i56s, och inte har något direkt intresse i just den eller i28 resp r28 modellerna så har jag inte brytt mig om att verifiera det hela :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-12-20 09:39

Harryup skrev:Vågade Johan köra med sina Shatki öppet eller hade han gömt dom? :D

:lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-20 12:18

Patrik, har du DIY:at en kamera, det va det värsta av bildkvalliteer.
Det måste ju vara nått.. till och med annat än en mobiltelefons
kamera... my good..

8O

hehe
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-20 15:21

Nu är jag tillbaks vid vid en internetansluten dator!

Det blev en trevlig tillställning med Lazyworm, Martin, Dawen, PatrikF, Eje/Eije, Magnus, och Dreamthief som hälsade på. Tack för skivorna Eje!

Espresso
När jag rostade bönorna så blev de tyvärr inte färdigrostade insåg jag senare. Det var därför det blev en så underlig syrlighet hos kaffet. För alla andra kan jag berätta att det var etiopiskt Yiargacheff (stavning?) som vi rostade. På söndagen körde jag dem en extra omgång i stekpannan och då blev det mer som det ska vara. Men men, så kan det bli ibland när man rostar själv. De andra bönorna vi körde var Illy. Nu till Jul kan det tänkas bli lite nya hemrostningar, Zi Caffe, Kimbo, eller Moak.

Ljudet
Förresten, kul att de flesta tyckte att tycket att det lät bra. I söndags kopplade jag en ett nytt försteg (HK Signature 1) och upptäckte då att en kabel till hälften av basmodulerna hade glidit ur kontaktdonet på slutsteget. Om jag inte minns helt fel så var därmed de två främre baslådorna inte inkopplade alls! 8O Därmed var ljudtrycksnivån under 80 Hz c:a 6 dB för svag. Kanske det var därför som somliga tyckte att nivån i basen var lite för svag. Konstigt att det inte var fler som klagat på ljudet! I ärlighetens namn har jag själv inte heller märkt något :oops: . Jag tyckte också att Emmy Lou Harris lät lite "skrikigt". Jag har hört skivan förr i andra sammanhang och jag tycker att det är själva skivan som har den karaktären. Det kan vara lite vanskligt att uttala sig om högtalares karaktärer efter bara kort lyssning, då det brukar krävas att man spelar en mängd olika skivor för att kunna hitta karaäktären på dem så att man inte luras av skivornas ljudkaraktär. Iofs det mest grundläggande hör man ju på en gång hos högtalares "sound".

Vantar
Någon glömde ett par blå fingervantar med Goretex. Vem var det? Jag skulle kunna skicka dem på posten.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-20 15:23

Vilken Emmylou-platta var det?

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-20 15:35

Eh, det vet jag inte riktigt, en av de senare är det definitivt. Kanske inte den senaste, men isåfall förra. Hon sjunger såhär: "No I can lodida, but jo can dobida, men I am so in löv(?) dadoodoa..."
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-20 15:48

Kanske det var därför som somliga tyckte att nivån i basen var lite för svag.
Det var roligt att få reda på att man "hörde rätt" då. :)

Det var kanske därför jag upplevde att basen kom lite väl mycket bakifrån också... Men det kan ju ha varit inbillning. Lite ironiskt kanske att jag just skulle påpeka det iaf.

Fast jag håller med, det är svårt att bestämma klangbalansen hos ett par högtalare. Det kan ju lika gärna vara skivorna, rummet eller något annat. Om man hade så exakt hörsel så skulle man ju inte behöva mäta någonting. Men jämför man två högtalare A/B hör man ju skillnaden jättelätt.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-20 16:59

och upptäckte då att en kabel till hälften av basmodulerna hade glidit ur kontaktdonet på slutsteget. Om jag inte minns helt fel så var därmed de två främre baslådorna inte inkopplade alls! Därmed var ljudtrycksnivån under 80 Hz c:a 6 dB för svag.

Är det nått du sätter i system när du har hifif träff :?: :wink: , om jag inte mins fel så hade du råkat justera ner nivån på basarna en annan gång..........Johan kanske helt enkelt inte gillar bas :? :?: :lol: 8)

Har några bilder på kameran som jag ska försöka lägga upp ikväll.

Ps Tack vara att jag berättade för en Italiensk kompis om den angenäma espresson så fick jag en espressobryggare av honom då han slutat med kaffe (beroende) :D Ingen värsting men ändock en bryggare.....så nu är det bara att handla kvarn när ja får råd :) 8)
Han dödade dock ganska omgående Johans dröm om den perfekta espresson..........Viktigast är vattnet och det ska vara från Neapel........ :lol: :lol: , så de blir till o flytta....vattenfiltret hjälper inte :lol: :lol:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-20 17:54

hehe
Vi har 2st Kallkällor på vår mark i Norrland, bästa vattnet jag har druckit och alltid iskallt, kanske skulle börja frakta vatten till Stockholm :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 18:10

Wrecking ball heter skivan, även om Johans lilla citat måste vara från något bonusspår? :lol:

Anledningen till att Patrik fann diskanten lite stark kanske var att den skivan är lite lyft i diskanten? Jag tycker själv att EmmyLous sång låter lite udda iaf.

Två basmoduler urkopplade? Jag hade snarare tippat att det var +6dB än tvärtom :oops: Kanske jag som inte är van vid hur riktig bas ska låta? :oops: :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi