Guldsäkringar, något för mythbusters?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-29 22:43

Flint skrev:Nej nu har jag för roligt. Bäst att spela lite transistorförstärkare så jag får lite tråkigt ett tag och lugnar ner mig.

:D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-29 23:02

Okej, ingen som verkligen vet alltså? Finns det en chans att tyskarna har rätt när de går upp i falsett och jublar över säkringen? Trodde att faktiskt.se var samlingsplatsen för hifin´s mythbusters.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-29 23:15

hifikg skrev:Okej, ingen som verkligen vet alltså? Finns det en chans att tyskarna har rätt när de går upp i falsett och jublar över säkringen? Trodde att faktiskt.se var samlingsplatsen för hifin´s mythbusters.

Alla är så övertygade att det är ormolja att ingen [s]törs[/s]ids testa. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-09-29 23:20

Om det nu skulle vara en skillnad så är väl det mest intressanta varför originalsäkringen är felkonstruerad. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-29 23:27

Finns de i automatsäkringsutförande? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 23:32

hifikg skrev:Okej, ingen som verkligen vet alltså? Finns det en chans att tyskarna har rätt när de går upp i falsett och jublar över säkringen? Trodde att faktiskt.se var samlingsplatsen för hifin´s mythbusters.

Alltså, de kostar ju inte så mycket. Varför inte prova? Det bästa vore i så fall om det fanns förgyllda säkringshållare också :) Det finns faktisk proppar till proppskåpet som är guldplätterade. Jag har för mig att någon har påstått att det blir bättre djup i violinerna :) och det är ju inte att förakta :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-29 23:56

KarlXII skrev:

Så varför jublar tysken? Får han månne provision?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-30 00:02

hifikg skrev:
KarlXII skrev:

Jag tror tysken jublar för att han tycker det låter mkt bättre, helt enkelt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-30 00:15

Objektivisten skrev:
hifikg skrev:
KarlXII skrev:

För att ormolja fungerar, eller är han ovanligt lättlurad? Ibland funderar jag på om hifi-recensenter har magiska egenskaper, för jag hör ibland ingen skillnad alls på två olika kablar t ex, medan kabelns tillskyndare ler från kind till kind av lycka när kabeln är ansluten. En gång hörde jag en högtalardemonstration som lät förskräckligt (antagligen pga av akustiken i lokalen) medan konstruktören såg överlycklig ut. Att konstruktören håller masken kan jag förstå, han ska ändå sälja sina konstruktioner, men varför "hör" hifitestare saker som de rimligen inte borde höra?

Nä, jag tänker inte prova att byta säkringar. Jag testade en lyx-USB kabel och fick inte ut mer av den än av en biltemakabel. Givetvis kan man inte ha biltemakablage i sin ljudanläggning så gissa hur det gick?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-30 00:19

hifikg skrev:
Objektivisten skrev:
hifikg skrev:
KarlXII skrev:

För att ormolja fungerar, eller är han ovanligt lättlurad? Ibland funderar jag på om hifi-recensenter har magiska egenskaper, för jag hör ibland ingen skillnad alls på två olika kablar t ex, medan kabelns tillskyndare ler från kind till kind av lycka när kabeln är ansluten. En gång hörde jag en högtalardemonstration som lät förskräckligt (antagligen pga av akustiken i lokalen) medan konstruktören såg överlycklig ut. Att konstruktören håller masken kan jag förstå, han ska ändå sälja sina konstruktioner, men varför "hör" hifitestare saker som de rimligen inte borde höra?

Nä, jag tänker inte prova att byta säkringar. Jag testade en lyx-USB kabel och fick inte ut mer av den än av en biltemakabel. Givetvis kan man inte ha biltemakablage i sin ljudanläggning så gissa hur det gick?

Spelar roll? :D Jag hör skillnad på det mesta o är j-ligt nöjd.

Men så har jag också guldöron. Vilket kan bevisas :arrow:

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-30 02:12

*suck* jo... det är ju mer spännande att man tillskriver strömmen/signalen nästan lite mänsliga egenskaper i den här typen av annonser?
Herr Ström är en känslig själ... han både faller och blir trött och bromsas upp... då orkar han inte vifta omkring sina "transienter" och då låter det "beslöjat"... (har en bekant som har Niqab men hon låter som de flesta andra?).
Stackars Herr Ström han måste skyddas från omgivningen på allehanda sätt.. Som en slags Hifi-världens Curlingföräldrar lockas man att röja vägen från för den lille klene stackaren. :roll:

Alla sådana annonser är uppbygda på ungefär samma sätt:
  • Introducera något nyuppfunnet "problem" gärna på ett sätt som låter lite vederhäftigt men samtidigt så flummigt att ingen kan falsifiera eller ens bestrida det (för ingen vettig människa har i regel hört talas om det). Gärna massvis med ethos-inlåning (oberoende tester, citat från "nöjda kunder" , diagram, farbror i vit rock osv).
  • Introducera produkten som lösningen på problemet du inte visste att du ens hade! :D
Funkar på antioxidanter, högtalar/signal-kablar, säkringar, biomagnetiska armband och i princip vad fasen skräp man vill kränga som helst :)

Ser man någon som helst annons/annons i artikel-format som har drag av detta så skall man direkt dra öronen (och bättre plånboken) åt sig :)

För lite väldigt underhållande insikter i hur vi människor resonerar:
http://kuow.org/program.php?id=23865
http://kuow.org/program.php?id=14451

Sit back and enjoy! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 06:20

Goldfinger skrev:Om det nu skulle vara en skillnad så är väl det mest intressanta varför originalsäkringen är felkonstruerad. :D

Tycker resistansen på säkringarna ser hög ut, men jag har aldrig funderat över hur stort motstånd säkringar brukar ha. Är de så höga som i grafen så måste de ju räknas med som komponent... 1.5 resp 4.5 ohm vid 500mA... Och har man då beräknat prytteln efter ett standardmotstånd, så kan det ju bli på tok på andra hållet vid ett byte...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Diagrammet

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-30 07:13

hifikg skrev:Så här beskrivs fenomenet, "tekniskt", vem kan betvivla så oomkullrunkeliga fakta?

Bild

Det ser ut att vara säkringar med olika karaktäristik. Vill minnas att Ingvar Öhman påpekat i något inlägg att säkringshållare kan vara en källa till problem. Finns det guldförgyllda säkringshållare? Är det kanske bättre att löda in säkringar?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-30 08:06

Om man försöker anfalla problemet med lite vetenskap.

Lång tunn tråd = högre spänningsfall

Trög säkring = mindre spänningsfall

Tråd som blir varm av ström = högre spänningsfall

Nu sticker jag ut huvudet.

En ytmonterad keramisk säkring borde spöa tyskens jubelmodell.

1 den har kortare längd

2 den är keramisk och leder bort eventuell värme.

3 Den har minimal kontaktresistans då den saknar hållare.

4 Den kostar 2:-

Men vad vet väl jag :lol:

Andrahands värdet på guldmarknaden är ju lågt förstås

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-30 08:18

Det enklaste sättet att kolla är nog att tillfälligt löda förbi säkringen dvs. kortsluta bort den helt och lyssna om man hör någon skillnad. Vissa risker får man ta i vetenskapens tecken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-30 08:46

Tackar de som försökt sig på seriösa förklaringar. Börjar begripa mer och mer av andan på faktiskt.se, he he... jag e ju alldeles ny här och trodde i min enfald att det var häckningsplatsen för seriösa diskussioner om hifi, men det är på samma nivå som många andra nätforum. På gott och ont. Sakta men säkert lär jag mig vem som är läsvärd och vem som bara e forum-apa *s*

I min, relativa, ungdom var jag ett otäckt troll på somliga sajter så jag förstår att det är kul att plocka in lite "analhumor" emellanåt för att väcka uppmärksamhet och jag förstår (nu) hur otroligt töntigt det egentligen är. Nåja, man börjar väl bli gammal och vis.

Vad gäller sakfrågan är nog just den här tyska tidskriften något slags "Se & Hör" inom hifi, så artikeln kan mycket väl vara en förtäckt annons, men samma typ av entusiasm, över obskyra produkter, hittar jag ofta i HiFi & Musik mfl tidskrifter och alla hifi-journalister kan väl inte vara köpta!? Ämne för en annan tråd att skämta i!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 08:53

hifikg skrev:Tackar de som försökt sig på seriösa förklaringar. Börjar begripa mer och mer av andan på faktiskt.se, he he... jag e ju alldeles ny här och trodde i min enfald att det var häckningsplatsen för seriösa diskussioner om hifi, men det är på samma nivå som många andra nätforum. På gott och ont.

Skillnaderna (från flertalet andra forum) är:
* här vågar och kan folk säga ifrån om att saker som inte fungerar faktiskt inte gör det.
* här modereras återhållsamt och det är högt upp i tak.
* hastigheten och nivån här närmar sig chat, ställen med lägre tempo lämpar sig för annan sorts poster.

Som bonus så verkar det som att oavsett vilket ämne, även utanför hifi, så finns här någon/några som besitter skyhög kompetens i området.

Välkommen!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-30 09:20

Problemet med säkringar är att de måste ha en viss resistans för att fungera som säkring. Det är ju över den resistansen effekten utvecklas som vid en viss nivå får materialet att smälta och därmed bilda avbrott.
Problem nr. 2 är att utvärdera hur stor verkan detta spänningsfall har för funktionen i just den specifika kretsen säkringen är del av. Bilden som visas ovan kan mycket väl vara sann men av den kan man inte dra några som helst säkra slutsatser för hur säkringen inverkar ljudmässigt i olika förstärkare och kopplingar. Bilden är dock ett förbannat bra slagträ i reklamen och marknadsföringen eftersom den visar en tydlig skillnad mellan två olika typer av säkringar till fördel för den "reklamerade" och det räcker långt för många entusiaster. Var jag seriös nu?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-30 09:30

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Tackar de som försökt sig på seriösa förklaringar. Börjar begripa mer och mer av andan på faktiskt.se, he he... jag e ju alldeles ny här och trodde i min enfald att det var häckningsplatsen för seriösa diskussioner om hifi, men det är på samma nivå som många andra nätforum. På gott och ont.

Skillnaderna (från flertalet andra forum) är:
* här vågar och kan folk säga ifrån om att saker som inte fungerar faktiskt inte gör det.
* här modereras återhållsamt och det är högt upp i tak.
* hastigheten och nivån här närmar sig chat, ställen med lägre tempo lämpar sig för annan sorts poster.

Som bonus så verkar det som att oavsett vilket ämne, även utanför hifi, så finns här någon/några som besitter skyhög kompetens i området.

Välkommen!

Tack, jag lär mig som sagt, återgår till att lurka runt och läsa in mig. Förekommer det att ni (vi) träffas IRL? Sådana träffar brukar göra det lättare att förstå med hur mycket glimt i ögat somliga kommentarer skrivs. Ironi i text är inte helt lätt alla gånger, jag har trampat fel mååånga gånger *s*

Mässa i Göteborg nu i helgen tror jag, brukar ni samlas då t ex?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-30 09:32

Flint skrev:Problemet med säkringar är att de måste ha en viss resistans för att fungera som säkring. Det är ju över den resistansen effekten utvecklas som vid en viss nivå får materialet att smälta och därmed bilda avbrott.
Problem nr. 2 är att utvärdera hur stor verkan detta spänningsfall har för funktionen i just den specifika kretsen säkringen är del av. Bilden som visas ovan kan mycket väl vara sann men av den kan man inte dra några som helst säkra slutsatser för hur säkringen inverkar ljudmässigt i olika förstärkare och kopplingar. Bilden är dock ett förbannat bra slagträ i reklamen och marknadsföringen eftersom den visar en tydlig skillnad mellan två olika typer av säkringar till fördel för den "reklamerade" och det räcker långt för många entusiaster. Var jag seriös nu?

Ja, det tycker jag :-)

Hoppar över säkringsbytet och återgår till forskningen om hur man utnyttjar rummet bäst. Blev lite inspirerad av ett "svanå-rum" häromdagen.

bootstrap

Re: Guldsäkringar, något för mythbusters?

Inläggav bootstrap » 2011-09-30 09:55

hifikg skrev:
bootstrap skrev:
hifikg skrev:Läser i en tysk hifitidning att en testare blir extatiskt upprymd över hur stor skillnad en €30 förbättring gör. Det han gjort är att han ersatt en standard glassäkring med en lyxvariant för närmare 300 spänn. Har sett att bl a Svalander marknadsför sådana, men jag har avfärdat det som humbug. Den tyska testaren menar att den dyrare säkringen släpper igenom mer ström än den billigare och därmed bidrar till ett bättre ljud.

Är det möjligt? Kan verkligen ett säkringsbyte lyfta ljudet?

Kanske frågan borde vara i teknikforum, kanske är den redan uttjatad, då får ni gärna länka till en sådan tråd.

Jag förstår inte. Är säkringen kraftigare? Är inte det farligt?

De visar ett käckt diagram i bladet. Det sägs bevisa att den dyra säkringen har ett mindre "spannungsabfall" än en standardsäkring. Eftersom det är en papperstidning (jo, såna finns än!) så måste jag fota av eller nåt om någon vill se diagrammet.

De som lyssnade gjorde uttalanden som "Präziser" och "Es klingt viel runder und stimmiger" och "Nach Sicherungstausch traute ich meine Ohren nicht: Stimmen kamen griffiger rüber, deutlich präsenter und mit mehr Körper. Im Bass war glasklar mehr Präzision zu vermelden..." och så där går det på. Kan en testare skriva precis vad som helst utan att verkligen höra det? (Minns hur begeistrade H&M var över såna där metallspånfyllda råttor som skulle placeras på högtalarna. Undrar om de använder sådana i alla tester numera!?)

Min tyska är mycket dålig, det näst jag kommit språket är väl en dubbad vuxenfilm i min ungdom. Hursom så är det spänningsbortfall hela vägen från kärnkraftverket. Ja jag vet att jag är skittråkig men jag ser inte relevansen. Nu ska jag läsa resten av tråden, om du inte har så lägg gärna upp bilden vetja :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-09-30 10:08

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Så här beskrivs fenomenet, "tekniskt", vem kan betvivla så oomkullrunkeliga fakta?

Bild

Det ser ut att vara säkringar med olika karaktäristik. Vill minnas att Ingvar Öhman påpekat i något inlägg att säkringshållare kan vara en källa till problem. Finns det guldförgyllda säkringshållare? Är det kanske bättre att löda in säkringar?

Min ellära är några år gammal nu men man borde få olika grafer om man mäter endast säkring och hur den faktiskt arbetar på plats.

Fattar jag fel eller är inte den "vanligare säkringen" av grövre kaliber. Alltså att guld säkringen brinner av tidigare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 10:09

hifikg skrev:Tack, jag lär mig som sagt, återgår till att lurka runt och läsa in mig. Förekommer det att ni (vi) träffas IRL? Sådana träffar brukar göra det lättare att förstå med hur mycket glimt i ögat somliga kommentarer skrivs. Ironi i text är inte helt lätt alla gånger, jag har trampat fel mååånga gånger *s*

Det är ju högst individuellt och beroende på hur många andra som finns i närområdet och/eller hur rörlig man är. Jag har träffat någonstans 20-30 andra medlemmar (fast jag vill inte påstå att jag minns/är säker på alla person<-->nick kopplingar på flertalet)

( Vad det gäller mig så är humor/ironi ett vanligt inslag i mina poster, så läs gärna om en extra gång ifall det verkar upprört eller elakt eller så. )

Göteborg är utanför min normala räckvidd, så jag kommer inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-30 10:18

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Tack, jag lär mig som sagt, återgår till att lurka runt och läsa in mig. Förekommer det att ni (vi) träffas IRL? Sådana träffar brukar göra det lättare att förstå med hur mycket glimt i ögat somliga kommentarer skrivs. Ironi i text är inte helt lätt alla gånger, jag har trampat fel mååånga gånger *s*

Det är ju högst individuellt och beroende på hur många andra som finns i närområdet och/eller hur rörlig man är. Jag har träffat någonstans 20-30 andra medlemmar (fast jag vill inte påstå att jag minns/är säker på alla person<-->nick kopplingar på flertalet)

( Vad det gäller mig så är humor/ironi ett vanligt inslag i mina poster, så läs gärna om en extra gång ifall det verkar upprört eller elakt eller så. )

Göteborg är utanför min normala räckvidd, så jag kommer inte.

Inte jag heller, till Göteborg alltså. Det blir väl en mässa på östkusten så småningom kan jag tänka mig. Tänkte bara rent allmänt om sådana blev träfftillfällen. Fotar en del också och på fotomässor brukar vi samlas. Bara en fundering. En del som syns i forumen här har jag sett i förbifarten på Sheraton och andra ställen. Får ta upp det i en annan tråd så småningom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-30 10:31

Sydkusten är det som gäller här.

Ett par tips på länkar om tillfällen då folk träffa(t)s:

Sommar i Hammenhög

en liten fest förde som anser sig vara förtjänta av det

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-09-30 11:32

Här visar man väl skillnaden mellan två olika typer av 250mA säkringar?

Har man en säkring på 250mA i en krets så är kanske den normala strömmen i kretsen är i trakten av 100 mA eller nåt.

Skillnaden i spänningsfall är ju inte så anmärkningsvärt stort inom arbetsområdet, det borde inte bli nån större skillnad på ljudet, men det ser ju flashigt ut att visa hela karakteristiken på säkringarna. :)

BildBild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-30 11:37

phon skrev:Här visar man väl skillnaden mellan två olika typer av 250mA säkringar?

Njae. Det verkar snarare vara en guldsäkring på 600mA och en standardsäkring på 1.2A(?) med tanke på när avbrotten inträffar.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-30 11:41

Typ . . . . alla sätt är ju bra(utom de riktigt dåliga). :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-30 11:50

phon skrev:Här visar man väl skillnaden mellan två olika typer av 250mA säkringar?

Har man en säkring på 250mA i en krets så är kanske den normala strömmen i kretsen är i trakten av 100 mA eller nåt.

Skillnaden i spänningsfall är ju inte så anmärkningsvärt stort inom arbetsområdet, det borde inte bli nån större skillnad på ljudet, men det ser ju flashigt ut att visa hela karakteristiken på säkringarna. :)

BildBild

Good thinking!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-03 13:33

Flint skrev:

Njae. Det verkar snarare vara en guldsäkring på 600mA och en standardsäkring på 1.2A(?) med tanke på när avbrotten inträffar.

Texten säger "Es stimmt" och det betyder väl att det inte stämmer ... svårt med tyskan är det ... 8O :D
Två 250mA säkringar säger dom lite längre ner.

Bild

Supreme brinner av normriktigare och borde därför ge ett bättre ljud när den brunnit. Tror jag.
Typ mycket rakare flank i själva brinnögonblicket, det borde ge krispigare diskant. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi