metheny skrev:UnholyRishna skrev:Jo men alla högtalare påverkas inte lika mycket, beroende på t.ex spridning. Om du har en högtalare som sprider minimalt så har det mindre betydelse hur rummet ser ut. Ta piP som exempel, den ska placeras nära bakvägg för att få tillräckligt stöd i basen. Samtidigt har den vad jag förstått en ganska stor spridning på ljudet. Detta kombinerat gör att du i större utsträckning måste dämpa bakväggen för att slippa elaka reflektioner.
Och jag har pi60s så jag har också praktisk erfarenhet av hur de låter. Och jag anser inte att de är optimala att ha i ett kalt rum. Då finns det nog högtalare som spelar behagligare vid höga volymer.
1. Anser du att ett normalt möblerat rum, med bord, soffor, fåtöljer, bokhyllor, mattor, tavlor, etc, är att betrakta som ett
kaltrum?
2. Och vad man måste och inte måste är väl direkt avhängigt de egna kraven man ställer. Jag anser inte att jag
måste dämpa någon bakvägg för att få ett i mitt tycke oerhört bra ljudligt resultat. Det anser f.ö ingen av de av mina vänner och bekanta som varit hemma och provlyssnat heller.
3. Det är väl mer intressant att föra fram vad som kan anses duga, relativt normala krav, än att framhålla vissa åtgärder för optimal prestanda som krav för att ens kunna använda högtalarna i fråga?
4. Ska Bremens ägg spela i ett kalt rum för att prestera som bäst?
1. Tja av de grejorna du nämner så är det ju i stort sett bara soffan som har någon absorberande funktion, förutsatt att den inte är av skinn då. En matta dämpar nästan enbart de högsta frekvenserna. Resten av sakerna du nämner diffuserar mestadels. Och i ett normalt modernt hem finns det sällan mer än
en matta och
en soffa i vardagsrummet. Fåtölj är möjligt men jag känner ingen som har en.
Så ja, jag tycker att de flesta normala vardagsrum är ganska "kala" akustiskt sett.
Och frågeställaren i tråden hade ett stort rum (öppen planlösning) och stora glaspartier. Detta borde inte kunna anses i närheten av dämpat enligt min åsikt.
2. Man måste inget. Tyckte bara att INO lät som en märklig rekommendation under de givna förutsättningarna. Detta är min personliga åsikt och inget att bli upprörd över. Mina vänner tycker att det låter kanon hemma hos mig. och ändå har jag fladderekon och en rätt orolig frekvensgång. Förvisso är det inte högtalarnas fel.
3. Jag anser bara att om man ska lägga så mycket pengar som man gör om man köper t.ex ett par större INO så kan man vara medvten om att det lite är att elda för kråkorna. Återigen enligt min åsikt.
4. Ingen aning men de har säkert i större utsträckning som målsättning att spela "med rummet" genom att utnyttja reflexer osv.
Sedan uppfattade jag det som att trådskaparen ville testa på orthoakustik eller någon annan liknande lösning, som var lättplacerad och ställde mindre krav på rummet. Jag tycker bara inte att INO passar in under de förutsättningarna.
Mvh