MagnusÖstberg skrev:Det tycker du, varför då?
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det tycker du, varför då?
MagnusÖstberg skrev:Du är iallafall nöjd med tonen i ditt inlägg ovan får jag förmoda.
Objektivisten skrev:'All critics should be assassinated.' (Man Ray)
anli skrev:ok... taggar kan jag förstå. Men plats... hårdiskar är väl typ gratis nästan
Jax skrev:Hifi&Mystik etablerar sig i New Age... ja jädrar
Att tidningen fortfarande existerar är för mig obegripligt.
Max_Headroom skrev:Tidnignar som HiFi och musik är starkt bidragande till att HiFi som sådant har fått en tillbakagång. Vanligt folk betraktar ljudintresserade som idioter.
Max_Headroom skrev:Tidnignar som HiFi och musik är starkt bidragande till att HiFi som sådant har fått en tillbakagång. Vanligt folk betraktar ljudintresserade som idioter.
Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:Tidnignar som HiFi och musik är starkt bidragande till att HiFi som sådant har fått en tillbakagång. Vanligt folk betraktar ljudintresserade som idioter.
Med tanke på att de allra flesta HiFi tidningar påminner om HiFi & Musik är det väl åtminstone liiite underligt att HiFi industrin stödjer dessa tidningar med annonser om de bidrog till en tillbakagång för "HiFi som sådant"
Precis, eller i alla fall inte när det gäller moderna prylar. Det är ju väldigt små datamängder det gäller.KarlXII skrev:Finns väl inte en spec på dessa grejer som placerar ljudkvaliten i farozonen
Man kan säga så här: Hör man skillnad, så är det något fel.
Max_Headroom skrev:Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:Tidnignar som HiFi och musik är starkt bidragande till att HiFi som sådant har fått en tillbakagång. Vanligt folk betraktar ljudintresserade som idioter.
Med tanke på att de allra flesta HiFi tidningar påminner om HiFi & Musik är det väl åtminstone liiite underligt att HiFi industrin stödjer dessa tidningar med annonser om de bidrog till en tillbakagång för "HiFi som sådant"
Det är dom tidnignar som finns. Och den kundgrupp som finns. Alla normala människor har skrämts bort av tidnings och nonsens-branchen.
Många HiFi-företag delar ju själva i tramset och marknadsför med saker som inte påverkar ljudet alls, eller knasar det.
Max_Headroom skrev:Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:Tidnignar som HiFi och musik är starkt bidragande till att HiFi som sådant har fått en tillbakagång. Vanligt folk betraktar ljudintresserade som idioter.
Det är dom tidnignar som finns. Och den kundgrupp som finns. Alla normala människor har skrämts bort av tidnings och nonsens-branchen.
Många HiFi-företag delar ju själva i tramset och marknadsför med saker som inte påverkar ljudet alls, eller knasar det.
Svante skrev:Jag funderar.
När man lagrar data på hårddiskar så använder man diverse olika algoritmer för att översätta ett bitmönster till magnetiska "ettor och nollor" på skivan. Det finns massor med olika varianter som utnyttjar utrymmet på skivan olika bra. Det som ligger på skivan kan alltså vara olika på olika hårddiskmodeller.
Ändå hör man aldrig någon prata om hur dessa olika algoritmer låter.
Och det är ju sunt, det är ju enkelt att ta reda på om algoritmen är tillräckligt bra, det är ju bara att kolla om man får ut samma bitar från hårddiskelektroniken som man skickade till den.
Och skulle det vara så att olika hårddiskar stör ljudkortet i datorn olika mycket, så skulle man prata om det som just vad det är; som störningar från hårddisk till ljudkort. Man skulle inte skylla det på de olika kodningsalgoritmer för bitmönstret på skivan.
Varför i hela friden blandar man då ihop kodningsalgoritmen (flac vs pcm) med den elektriska implementationen i mediaspelaren? De har ju ingenting med varandra att göra.
Om man skulle hitta en skillnad mellan hur flac och wav låter på en viss mediaspelare så har det absolut ingenting med filformatet att göra om det är lossless. Det har med mediaspelaren att göra. Mediaspelaren borde därför stå i fokus och inte filformaten.
Filformatet flac är helt ekvivalent med filformatet wav till sin funktion*. Båda lagrar ljudsignaler, och returnerar det som man har lagt in i dem, exakt. Det är allt kodningsalgoritmerna gör.
*Jag bortser från förmåga att lagra metadata här.
Panelguy skrev:Jag vet inte varför "normala människor" inte hittar till specialbutikerna för HiFi men de många gånger astronomiska priserna spelar väl en stor roll. Av någon outgrundlig anledning tycks "normalt folk" också nöja sig med vad som helst bara det låter. Jag tror inte man kan skylla tillbakagången för HiFi på tidningarna då endast de redan invigda läser dom.
IngOehman skrev:Men - jag gläder mig å alla de faktisktianers vägnar, som har testat och
funnit att det inte finns några skillnader - för de har uppenbart tillräckligt
bra utrustning!Och inte har de suggererat sig till att höra skillnader som
inte finns heller, vilket förstås kan betyda att de testat blindt.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Men - jag gläder mig å alla de faktisktianers vägnar, som har testat och
funnit att det inte finns några skillnader - för de har uppenbart tillräckligt
bra utrustning!Och inte har de suggererat sig till att höra skillnader som
inte finns heller, vilket förstås kan betyda att de testat blindt.
Jag håller med. Men jag får känslan av att de som uttalar sig mest kategoriskt i denna fråga tycker att det låter så "orimligt" att det överhuvudtaget kan finnas några skillnader. Så jag tror faktiskt inte att de ens har funderat på att testa. Eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster