Moderator: Redaktörer
FalloutBoy skrev:Jag förstår hur du menar och det skulle säkerligen gå att göra, men det känns inte särskilt meningsfullt. Har du ett fall där du behöver bevara ett extremt lågt brusgolv så kan du ju lösa det med noise shaping. Det är inga problem att hålla bruset vid de känsligaste frekvenserna 110dB (eller bättre) under full utstyrning i en 16-bitsignal, vilket bör räcka även i extrema fall.Svante skrev:Missförstå mig rätt, jag menar inte att det är ett skriande behov av ett 24-bitarsmedium, jag vill bara sätta fokus på att PCM inte alltid är oförstört och att det borde kunna bli ett bättre resultat på samma bitrate som CD om man i stället snålkodade 24-bitsfilerna.
FalloutBoy skrev:Sen går det lite mot poängen med snålkodning att göra det så ineffektivt att filstorleken hamnar i närheten av vad förlustfri kompression ger. Redan vid 320kbps börjar många anse att nackdelarna (risk för artefakter) överstiger fördelarna (filstorleken) mot att använda exempelvis FLAC.
FalloutBoy skrev:En annan sak man bör vara uppmärksam på om man skulle vilja koda 24-bitfiler till MP3 är att kodaren enbart hanterar flyttal internt och det finns inga flaggor för vad originalfilen hade för bitdjup, så avkodaren vet ingenting om det. Många populära mediaspelare och hårdvaruspelare kommer trunkera till 16 bitar utan dither vid uppspelning, vilket kanske inte alltid är så lyckat (om inte originalet innehåller tillräckligt med brus). Man bör kolla att spelarna man tänker använda kan konfigureras till att avkoda MP3 till 24 bitar eller 16 bitar med dither (Foobar2000 vet jag klarar det).
Conan skrev:Annars har ju försök gjorts tidigare med att försöka koda in "mer" av originalinspelningens större bitdjup på CDDA, och både HDCD och SBM är väl exempel på just detta?
Piotr skrev:HDCD handlar bla. om kodning/dekodning medan SBM som jag förstår det kort och gott är dither med noise shaping.
Svante skrev:Ja, hur är det, den jämförelsen görs sällan på forumet.
Alltså vilket blir bäst, om man skulle snålkoda ett 24-bits original eller om man trunkerar och dithrar det som man brukar till CD-formatet.
Om man då jämför dem med varandra, vad märker man?
Och görs det överhuvudtaget "24-bits mp3-filer"?
philip skrev:Med rätt implementerad dither går det inte att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar.
Conan skrev:Piotr skrev:HDCD handlar bla. om kodning/dekodning medan SBM som jag förstår det kort och gott är dither med noise shaping.
Jo visst, men till syvende och sist handlar båda om försök att förbättra red book CDDA så att mer av informationen från högupplösta format kommer fram bättre.
I vart fall är det vad som påstås i marknadsföringen.
Svante skrev:
Åjo, det är bara att spela in tillräckligt tyst.
Alternativt att man har ett stycke med extrem plattformsdynamik.
Harryup skrev:16/44 är inte ett förstörande format i förhållande till mycket som spelas in i Sverige eftersom man inte använder 24/96 i någon större omfattning då man inte har tid att hantera större filer. Allt enligt ett par välrenomerade inspelningstekniker/studioägare jag träffade.
Mvh/Harryup
Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Harryup skrev:Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Ja, det var vad jag trodde också. Men nu pratar vi om folk som skickar filer med pålägg världen runt och där "orkestern" inte ens träffar varandra.
Dvs. moderna produktioner.
mvh/Harryup
Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Däremot är fs = 88,2 eller 44,1 kHz inte helt ovanligt.
Svante skrev:Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Jo, så är det nog. Men det hindrar inte att man har sampel som tas från diverse källor, och de är nog inte alltid 24-bits. För att inte tala om att det är vanligt att man låter signalen passera analog elektronik som har brusdata som kanske tom är sämre än 16 bits SNR.
Och så fort som en enda kanal har 16-bitskvalitet så blir hela mixen sådan. Nästan iaf.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Jag har inte hört talas om någon professionell som inte spelar in och mixar i 24 bitar.
Jo, så är det nog. Men det hindrar inte att man har sampel som tas från diverse källor, och de är nog inte alltid 24-bits. För att inte tala om att det är vanligt att man låter signalen passera analog elektronik som har brusdata som kanske tom är sämre än 16 bits SNR.
Och så fort som en enda kanal har 16-bitskvalitet så blir hela mixen sådan. Nästan iaf.
Joo, så kan man väl se det.
Men om man utgår från 16 bitar, omvandlar till 24 bitar, mixar, fixar och trixar, och sedan mastrar ned till 16 bitar, så får man (i alla fall i teorin, om än kanske inte alltid hörbart) ett bättre resultat än om man hade kört 16 bitar hela tiden.
philip skrev:
Med rätt implementerad dither går det inte att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar.
Skillnaden mellan signalerna är minst -70dB.
En mp3:a går alltid att skilja från originalfilen oavsett ursprungsupplösning.
Harryup skrev:många mailservrar har begränsade storlekar på mail. Och tid är en faktor vid upp och nedladdning.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:många mailservrar har begränsade storlekar på mail. Och tid är en faktor vid upp och nedladdning.
Det finns väl inga professionella företag i någon bransch idag som skickar stora datamängder som mailattachments?![]()
Är det någon studio knutet mot större skivbolag så förväntar jag mig att de kör på dedikerade förbindelser mellan länderna, det gör företaget jag jobbar för och det är inget gigantföretag (1000 pers worldwide). Så idag när vi hade underhåll på brandväggen så surfade vi ut på nätet från en server i USA istället.
Harryup skrev:Jag tycker det känns tveksamt om man har dedikerade linor till alla möjliga tänkbara musiker världen över som kanske gör några pålägg på bara några sekunder per låt. Man jobbar ofta direkt med musikern som kanske sitter hemma eller finns på något hotell. Man har inte kontakt mellan olika lokalkontor normalt. Så din modell känns inte trolig att den existerar ens mellan skivbolag och i synnerhet inte mellan privata inspelningplatser vilka dom nu är för stunden.
mvh/Harryup
Harryup skrev:I praktiken ser jag ingen anledning till att dom skulle ljuga. Att flera av er önskar att det inte går till så betyder inte att det inte gör det. Finns inget att diskutera om ni inte kan bevisa att det inte händer.
mvh/Harryup
Richard skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:många mailservrar har begränsade storlekar på mail. Och tid är en faktor vid upp och nedladdning.
Det finns väl inga professionella företag i någon bransch idag som skickar stora datamängder som mailattachments?![]()
Är det någon studio knutet mot större skivbolag så förväntar jag mig att de kör på dedikerade förbindelser mellan länderna, det gör företaget jag jobbar för och det är inget gigantföretag (1000 pers worldwide). Så idag när vi hade underhåll på brandväggen så surfade vi ut på nätet från en server i USA istället.
Självklart skickas filerna via en server, senaste låten jag spelade på hade en total datamängd på 435 mb. Det finns ju ingen vanlig mailbox som klarar det.
Alltså: all inspelning/ mixning görs numera i 24 bit upplösning ( med få undantag )
Informationen skickas INTE via konventionell mail, utan via en extern server.
Detta är vardagsmat i alla studios numera, och Harryup måste ha talat med en ljudtekniker som lever kvar i förra århundradet.
Richard skrev:Harryup:
Det är väl ingen mening att vara otrevlig och använda svordomar..![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster