Harryup skrev:Fast kommer inte saken i ett lite annat läge då?
Man har väl knappast jämfört dacar om man jämfört olika cd-spelare?
Mvh/Harryup
Harry.
När min CDS2 klappar ihop kommer jag att köpa en HDX med 555 PSU.
Den tuggar allt
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Fast kommer inte saken i ett lite annat läge då?
Mvh/Harryup
Jansson skrev:Harryup skrev:Fast kommer inte saken i ett lite annat läge då?
Mvh/Harryup
Harry.
När min CDS2 klappar ihop kommer jag att köpa en HDX med 555 PSU.
Den tuggar allt
DVD-ai skrev:Oj, här va de mycket kärlig
va trevligt att DAC'ar väcker sådana känslor![]()
Okey, men om jag ska tro er alla rätt så verkar det ju som att det är ganska stor skillnad mellan olika DACar ?!
JAG har helt enkelt inte testat så mycket... har provat en DAC1 och en DACmagick och där van DAC! och mitt ASUS tyckte jag då lät liknande som DAC1 men till mycket lägre pris så det blev den![]()
Men nu med nya stereoprylar som kanske är lite bättre så skulle det vara intressant att testa lite mer igen.
Någon som har en DAC till övers som man kan få låna hem och testa mot ASUS essence ST ?!
det vore ju superkul !
DVD-ai skrev:Ja, vad anser ni, hur hör man den och i storleksordningen, hur stort är problemet.. ?!
Och om man ska köpa en Dac, vad ska man tänka på och vilka rekommenderar ni i sådant fall ?!
shifts skrev:Har lyssnat en del på en anläggning med en Weiss DAC202 i och det är
lyssning jag tyckt mycket om. Lyssnat i den anläggningen även innan
Weiss hamnade där och det har fått mig att jag vill undersöka det där mer.
mx skrev:shifts skrev:Har lyssnat en del på en anläggning med en Weiss DAC202 i och det är
lyssning jag tyckt mycket om. Lyssnat i den anläggningen även innan
Weiss hamnade där och det har fått mig att jag vill undersöka det där mer.
Mjo, det lät intressant.
Alexi skrev:Jansson vet du nått om Naimen var moddad?
Jag håller med dig Harryup om att bara ett av de tre var en ren DAC, så även andra parametrar kan ha påverkat.
Jag tror att dessa tre var extremt olika och att skillnaderna normalt är mindre.
Alexi skrev:Skillnaderna i det här fallet var så stora att de hördes direkt, jämfört med min inre referens. Första skivan vi lyssna på var med Neil Young och jag kände inte igen Neils röst han lät mörkare inte så nasal som jag minns honom. Jag menar alltså inte i jämförelse med 668:an utan jag är övertygad om att i 99% av cd spelarna på marknaden så låter Neil likadant.
Alexi skrev:Jansson vet du nått om Naimen var moddad?
Jag håller med dig Harryup om att bara ett av de tre var en ren DAC, så även andra parametrar kan ha påverkat.
Jag tror att dessa tre var extremt olika och att skillnaderna normalt är mindre.
Alexi skrev:Skillnaderna i det här fallet var så stora att de hördes direkt, jämfört med min inre referens. Första skivan vi lyssna på var med Neil Young och jag kände inte igen Neils röst han lät mörkare inte så nasal som jag minns honom. Jag menar alltså inte i jämförelse med 668:an utan jag är övertygad om att i 99% av cd spelarna på marknaden så låter Neil likadant.
Jansson skrev:Alexi skrev:Skillnaderna i det här fallet var så stora att de hördes direkt, jämfört med min inre referens. Första skivan vi lyssna på var med Neil Young och jag kände inte igen Neils röst han lät mörkare inte så nasal som jag minns honom. Jag menar alltså inte i jämförelse med 668:an utan jag är övertygad om att i 99% av cd spelarna på marknaden så låter Neil likadant.
Jag vill minnas att det var en viss skillnad i klangen på Neils gitarr också.
För den som undrar vilken platta, Massey Hall.
Alexi skrev:Kanske det digitala filtret i dem som försöker fixa till felen i Neils röst?
Man kan se på flera av Naim modellerna att de har lite ryckig övre frekvenskurva orsakad av filtren: http://www.stereophile.com/content/naim-na-cds-cd-player-measurements
sprudel skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Skillnaderna i det här fallet var så stora att de hördes direkt, jämfört med min inre referens. Första skivan vi lyssna på var med Neil Young och jag kände inte igen Neils röst han lät mörkare inte så nasal som jag minns honom. Jag menar alltså inte i jämförelse med 668:an utan jag är övertygad om att i 99% av cd spelarna på marknaden så låter Neil likadant.
Måste undersökas här hemma.
Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Bill50x skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Nu vet jag inte vilken den första och andra "DAC´en" är för några men Pioneer 668 är definitivt en CD-spelare. Är de andra två det också? Naturligtvis finns det de som hävdar att "transporten" inte kan ha någon som helst påverkan på ljudet, ibland då med tillägget "om den är korrekt konstruerad".
Men det finns också de som hävdar transportens betydelse för det slutliga resultatet och för att slippa kritik bör väl en DAC-test gå till så att man har en transport och sedan skiftar DAC´ar. Och gärna provar med ett par olika transporter. Många menar för övrigt att de välljudande resultaten man får från mediastreamers beror just på att man slipper rörliga delar, motorer som kan störa osv.
/ B
Jansson skrev:Dacen är en Twisted Pear Buffalo 32s.
Diy.
mx skrev:DVD-ai skrev:Ja, vad anser ni, hur hör man den och i storleksordningen, hur stort är problemet.. ?!
Och om man ska köpa en Dac, vad ska man tänka på och vilka rekommenderar ni i sådant fall ?!
Jag har testat massor med D/A-omvandlare och var även med vid ett test som
LTS hade i Umeå för några månader sedan. Enligt mig så är det ingen större
skillnad på D/A-omvandlare. Visst går det att höra skillnad på vissa, men jag
tycker inte att det är stora skillnader. När det går att höra skillnad så är det
dessutom ofta till det sämre tycker jag. Överdriven bas eller liknande.
Bill50x skrev:Jansson skrev:Dacen är en Twisted Pear Buffalo 32s.
Diy.
OK.
Och den "andra" DAC´en, Naim, är det en ren DAC eller en CD-spelare?
Och vilken transport användes till hembygget? Och till Naim´en (om den var en ren DAC)?
/ B
markusA skrev:Jag har själv en BII som stått sig väl mot andra dac'ar.
Vad har du för utgångssteg på B32s'en?
Visst är det lite lustigt hur vissa hör stora skillnader och andra knappt några alls?
Jansson skrev:sprudel skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Skillnaderna i det här fallet var så stora att de hördes direkt, jämfört med min inre referens. Första skivan vi lyssna på var med Neil Young och jag kände inte igen Neils röst han lät mörkare inte så nasal som jag minns honom. Jag menar alltså inte i jämförelse med 668:an utan jag är övertygad om att i 99% av cd spelarna på marknaden så låter Neil likadant.
Mycket gärna att du delger dina intryck.
Passar på att rekommendera Neils Harvest och After the goldrush.
Mycket välljudande.
Grattis till Pliniusen förresten!
sprudel skrev:Jansson skrev:sprudel skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Skillnaderna i det här fallet var så stora att de hördes direkt, jämfört med min inre referens. Första skivan vi lyssna på var med Neil Young och jag kände inte igen Neils röst han lät mörkare inte så nasal som jag minns honom. Jag menar alltså inte i jämförelse med 668:an utan jag är övertygad om att i 99% av cd spelarna på marknaden så låter Neil likadant.
Mycket gärna att du delger dina intryck.
Passar på att rekommendera Neils Harvest och After the goldrush.
Mycket välljudande.
Grattis till Pliniusen förresten!
Massey hall på Spotify: Jösses så bra!!![]()
Kan den bli ännu bättre på CD? (Jag kanske har den tom? Datalagringens dilemma, kollar Spotify före biblioteket, hmm!)
Tack Jansson för gratulation, det låter fortfarande bra, tom bättre
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster