Är det alltid bäst att dela om subwoofers är med i leken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-21 19:03

Jag pratade inte om filterkarakteristerik alls, utan i helt allmänna termer
med avseende på flankerna och deras branthet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-21 19:06

Ragnwald skrev:Sen beror det väl på hur frontarna faller av sig jälv, slutet eller basreflex.

Som sagt - om man använder en vettigt dimensionerad 30/18-lösning
så fungerar båda prima. Nästan identiskt lika prima faktiskt. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-21 19:12

Ok, intressant. Trodde jag inte, men den upplevda skillnaden kanske är marginell.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-21 20:51

En vettigt dimensionerad lösning innebär ju kanske att systemen är vettigt dimensionerade var för sig, och att man kan skruva lite i filtret.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-21 21:00

Hm, Dynaudio menar att man bara kan lägga till deras Sub 600 utan att dela
fronthögtalarna och det ska fungera bra.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-21 21:40

mx skrev:Hm, Dynaudio menar att man bara kan lägga till deras Sub 600 utan att dela

Det kanske blir bättre med odelat till satelliterna om delningsfiltret påverkar mellanregistret och diskanten negativt. :)
Kan i detta fall tänka mig att ljudet blir bättre om satteliterna då körs fullrange, dvs inställda på "large".

Integrationen, dvs samspelet mellan subbas och satteliterna blir naturligtvis sämre i ovanstående fall, med detta ska ju vägas mot ifall ljudet blir generellt sämre i hela registret om ljudet till topparna ska filtreras genom en dåligt filter.

Ett riktigt bra filter borde däremot bara ha fördelar och nästan inga nackdelar. En fördel är ju högre effekttålighet och därmed lägre distorsion vid delning av toppsystem, förutom en god integration med subbasarna.

Själv är jag inte så säker som Johan Lindroos att monosubbar är lika bra som stereo. Jag tycker det sistnämnda nästan alltid är bättre, men kostsammare.

Lyssna och jämför själv alltså. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-12-21 23:14

Jag kör mina huvudhögtalare fullregister. Jag har provat många gånger att dela dom vid olika frekvenser, men kommit fram till att odelat är bäst här hemma hos mig iaf.. Subbarna i mono, och i fas.

Så svaret på mx fråga. Nej det är inte alltid bäst att dela. Kanske oftast, för dom flesta. Men inte alltid. ;)

Jag rekommenderar iaf alla att testa. Det är ju så enkelt... :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-12-22 09:04

IngOehman skrev:Det beror lite på vad man har för lådor.

Har man som toppar små slutna lådor (som faller naturligt under ~80 Hz) så
blir ju 24/12 bra. (Jag höll nästan på att skriva "perfekt", men att registren
adderas perfekt i fas kan faktiskt ifrågasättas*, alltså att det är perfekt att
så sker. Saken är ju den att en 90-gradig fasskillnad är det som ger bäst
förhållande mellan direktljud och energikurva.)

Vh, iö

- - - - -

*Så jag föredrar på så vis 30/18 som dessutom fungerar bättre med system
som faller på olika sätt nedåt, vilket gör att man med 30/18-delning lika väl
kan använda fullregisterhögtalare som mindre toppar att dela basarna till. :)

Kan du förklara lite mer om det där med direktljud och energikurva och varför du anser att en 90-graders fasskillnad är att föredra framför andra gradtal?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 11:53

mx skrev:Hm, Dynaudio menar att man bara kan lägga till deras Sub 600 utan att dela

Sorry Mx, men ditt påstående är falskt.

Du får gärna bevisa motsatsen, visa länk, citat el.dyl. om du påstår att Dynaudio säger detta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 11:54

Johan_Lindroos skrev:

Du får gärna bevisa motsatsen, visa länk, citat el.dyl. om du påstår att Dynaudio säger detta.

Det står i min instruktionsbok till Dynaudio Contour S3.4.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 11:58

På sida 26 i instruktionsboken till Sub 600 går de igenom hur subwoofern ska
delas. Jag hittar ingenstans där det står "OBS! Dela inte på detta visa, utan
dela 30/18 annars blir det fel!", inte ens under "General tips" eller "Specific
tips" heller.

Så mitt påstående är inte alls falskt. Däremot tycker jag att du har en grymt
taskig attid. "Sorry Johan_Lindros med du ljuger."
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 12:02

Vidare om man har "stora högtalare" skriver de att de inte ska delas. Har man
små högtalare kan man dela dem för att avlasta dem. Sedan skriver de:

"The cut-off frequency should be selected as low as possible. Then the
subwoofer works without being recognized as a single signal source. Very often
a cut-off frequency of 80 Hz has been experienced as an ideal value."
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 12:04

Ytterligare tips på sida 28 om hur man kan trixa för att få till basen.

Men du har rätt, det står ingenstans uttryckligen att det fungerar att inte
dela fronthögtalarna om de inte är "stora högtalare", vad som nu menas med
det. Dock menar ju Ingvar tvärtom.

Är det bevis nog? Eller vad vill du? Du påstår att jag är en lögnare, det gillar
jag inte.
Senast redigerad av mx 2011-12-22 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 12:07

Alea iacta est.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-12-22 13:03

Jag har ingen erfarehet av Ino BS60 men jag har en liknande basstödslösning som är delvis överlappande.
Jag har en lösning med ett dsp-filter typ 6 kanaligt PA (dbx driverack) som delar basmoduler i stereo där jag kan välja filterbranthet för hp och lp samt ställa delningen i steg om ett Hz.

Nu har jag kopplat det så att filtret ligger före försteget eller förstegen. Jag två försteg där det ena driver ett Linn lk2 slutsteg som tar hand om topparna och det andra basarna som drivs av ett lk100.
Jag måste då justera basarnas volym separat och det är ingen lösning som fungerar med film. Dsp-lösningar är för musik only (fast det är möjligt att koppla analogt från dvd via filter till reciever då spelaren har 5.1 utgångar).

Basarna är slutna ganska små lådor med XLS 10 som är kompenserade med filtrets eq funktion för höjning vid 20hz. Inställningar sparas i filtrets eget minne.

Min dvd-spelare har två stereoutgångar vilket givetvis är ett måste för 2 förstegs-lösningen.

Således matar jag nu det ena försteget för tillfället med en bassignal delad vid 85 hz 18 db/oktav low pass. Topparna som är två stora 1,5m höga bakladdade horn av egen design faller själva av ganska brant (typ 24db) under 60 hz.
Jag har provat att köra hp-delade toppar också men jag upplever att branthet i hp avrullningen från topparna räcker. Dvs det låter bättre att köra topparna fullrange och ett passivt filter för delningen mellan bas/mellan och diskant.
Hp-delen till topparna försinkar dom något. Dom kan slå 6mm enkel väg så dom klarar sig för normalt musikbruk.

Dsp-filtret adderar hursomhelst en egen delay enkomt gällande för basarna men vid 85 hz upplever jag denna delay som knappt märkbar.
Om jag kör techno och trancemusik tex där en försinkad bas kommer att göra sig påmind märks ingenting av detta.
Basarna sträcker ut topparna så det finns inget hål i midbasen.
Delar jag vid 40 hz (en sparad inställning som jag gjorde med mina gamla baskapabla men mindre detajlrika toppar) blir det ett hål däremot. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 14:11

mx skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Ok, jag tyckte du rätt så klart och tydligt skriver om en subwoofer Dynaudio Sub 600 i ditt inlägg, jag såg inget nämnt om några Dynaudio Contour S3.4.

Eftersom du nämner S3.4, har jag nu kollat i manualen för dessa. Det enda som jag kan se där som har något att göra med att använda en tillhörande subwoofer är följande:

"6. Multi Channel Setup
...(jag tog bort, det handlar om center och surround bl.a.)

Most often a subwoofer will be utilized for the LFE-signal in such
setups, especially in larger listening rooms. The position of the subwoofer will be dependent upon the size of the room and its acoustics. Dynaudio recommends placing the subwoofer close to the front speakers, but not too close to any walls, corners or furniture. This helps make it easier to sonically integrate the subwoofer into the existing surround channel setup. Because there are many different set up options - from 5.1 to 10.2 channel applications - and the fact that loudspeaker positioning will also depend upon the room’s shape, please consult your trained Dynaudio dealer for special applications and for placement options and possibilities."

Förklaring: Här står endast LFE-kanalen nämnd. LFE-kanalen i multikanalssetupen är fristående från andra kanaler. Om man använder subwoofern endast för LFE-kanalen så uppstår inte några problem med integration eftersom det är signaler oberoende av varandra (ljudmixen kan förstås vara mixad så att det ligger ljud i samtliga kanaler men det blir ju lite överkurs). Rent allmänt handlar ju denna tråd om hur man ska integrera en suwoofer tillsammans med andra högtalare, där en signal på ett elller annat vis ska delas upp mellan olika högtalare och ändå låta "rätt" i rummet. Kan du se skillnaden?

Om du har något annat från manualen som stödjer ditt påstående får du gärna visa detta.

Jag förstår inte varför du först skriver om en subwoofer och sedan svarar och för fram din argumentation med ett par andra högtalare.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 14:26

Det gör jag inte. Informationen var hämtad från Sub 600 med bifogad länk.
Jag tolkar det som att Dynaudio menar att om man har stora högtalare
behövs ingen delning. Se allting jag skrivit ovan.

Snarare du som är en lögnare som påstår att jag bygger upp mina
argument från någon annan manual.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 14:27

mx skrev:På sida 26 i instruktionsboken till Sub 600 går de igenom hur subwoofern ska
delas. Jag hittar ingenstans där det står "OBS! Dela inte på detta visa, utan
dela 30/18 annars blir det fel!", inte ens under "General tips" eller "Specific
tips" heller.

Så mitt påstående är inte alls falskt. Däremot tycker jag att du har en grymt
taskig attid. "Sorry Johan_Lindros med du ljuger."

Jag håller med Dynaudio om innehållet på sidan 26, vilket jag antar är att du gör detsamma vad det verkar som. JAG har aldrig nämnt något om någon delningsbranthet 30/18 db/oktav, så jag bortser därmed från detta argument, eftersom det inte har med något att göra som jag nämnt.

Men jag undrar; hur får du innehållet på sid 26 att gå ihop med ett par fullregisterhögtalare som spelar ned till låt säga 35 Hz, tillsammans med en subwoofer inställd på 50 Hz? Notera även att lågpassfiltrets frekvens kan ställas först vid 50 Hz.

Dynaudio Sub 600 verkar ha ett påtagligt mer sofistikerat delningsfilter än andra på marknaden förekommande suwoofrar. Stora delar av manualen till Sub 600 handlar om hur man på bästa vis integrerar subwoofern till andra högtalare.

En bild som jag tycker att Dynaudio skulle kunna komplettera en sida om, är den situation där man har en "vanlig" hembioförstärkare med pre-out endast för Subwoofer/LFE och endest högtalarutgångar för de andra kanalerna, vilket är den situation som är de vanligast förekommande i hushållen. Det skulle kunna ha varit förklarat så att man då sätter sidosystemen som "små" (t.ex. 80 Hz högpassfilter) och därigenom för ut all bas från sidosystemen OCH LFE-kanalen som då leds ut genom SUB/LFE pre-out. Därigenom behöver man alltså inte använda externt slutsteg för sidosystemen!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 14:30

Om man har stora högtalare skriver de att delningen för dem kan vara FLAT,
och det är ingen delning alls. Och att subwoofern kan delas lågt.

Eftersom de inte nämner någonstans att man måste dela för att det annars
blir dåligt, annat än att små högtalare kan avlastas i basen, så tolkar jag det
som att de inte tycker att det spelar så stor roll? Annars hade de ju varit
väldigt noga med att påpeka att de måste delas och att det annars uppstår
fasfel.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 14:31

mx skrev:Det gör jag inte. Informationen var hämtad från Sub 600 med bifogad länk.
Jag tolkar det som att Dynaudio menar att om man har stora högtalare
behövs ingen delning. Se allting jag skrivit ovan.

Snarare du som är en lögnare som påstår att jag bygger upp mina
argument från någon annan manual.

Ditt argument var endast:

Det är så klart och tydligt att det går inte att tolka på annnat sätt att du menar S3.4 och inte Sub 600.

Däremot har du skrivit fler inlägg som jag nu försöker bena ut. Jag svarar på vart och ett av dem, ett i taget.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 14:40

Om det var mitt enda argument kan vi lägga ner nu. Du verkar ju tolka det
jag skriver som fan läser Bibeln.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 14:52

mx skrev:Vidare om man har "stora högtalare" skriver de att de inte ska delas. Har man
små högtalare kan man dela dem för att avlasta dem. Sedan skriver de:

I tabellen på sidan 28-29 står det nämnt så, ja. Men hela manualen genomsyras på många ställen av att man ska akta sig för att blanda lågfrekventa ljud från flera olika högtalartyper.
Men det står även:
"The table below offers some setting tips for different speaker and amplifier combinations.
This should only be taken as rough guidelines, as the best setup can just be found by
experimenting."

I mycket stora delar av manualen står det nämnt om att det är en stor FÖRDEL att avlasta de andra högtalarna från att spela låga frekvenser.
Många exempel på detta är:

Här VARNAR Dynaudio för att adddera en subwoofer till fullregisterhögtalare (s. 25):
"Cut-off frequencies
Matching the frequency responses of subwoofer and speakers has an important impact on the overall sound quality, when integrating a subwoofer into a audio-video-system. In general a large, floor-standing speaker still has significant output in the deeper bass range, whereas a very small speaker will not be able to reproduce deep bass at all. In the first case a bump in the overlapping area will cause a louder or even bloated sound while in the second case an acoustic hole will be experienced. The following figures visualize the possible results (please note that all curves are for illustration purposes and do not show exact filter characteristics)."
(min understrykning)

Här varnas också för att överlappa bas från olika högtalare (s. 19):
"Setting the satellite cut-off frequency(SAT Highpass)
Depending on the bass capabilities of the speakers, the frequency range of subwoofer and speakers can overlap between 50 Hz and 150 Hz. A bump or a gap in the frequency response and thus a lower sound quality will be experienced if the system is not matched properly. In addition, small speakers and low powered amplifiers will particularly be
affected by the low frequency signals, which again has an negative effect on the sound quality. Therefore it makes sense to limit the bass range of the connected speakers (called “satellites” in this case) by a highpass filter. The Dynaudio Sub 600 provides three settings to achieve this:"

Här, en mycket bra kommentar (s. 19):
"Note: In most audio-video-systems the satellite cut-off frequency is already set in the bass management of your processor/receiver. Please see the operating manual of your processor/receiver for further information. You can decide whether you use the processor/receiver or the subwoofer for setting the cut-off frequency. Just take care, not to set it twice by setting either of them to Flat."

Om små högtalare:
Reduce weak amplifiers and small speakers from bass load
By limiting the reproduction of low frequency at the SAT Output, amplifiers and speakers connected to this output are freed from reproducing the heavy bass load, which negatively impacts the sound quality. This will improve the overall sound of your audio system.

"Specific tips Many processors/receivers provide extensive bass management capabilities to set the cut-off frequencies for both subwoofer and speakers. If using the bass management of the
processor/receiver, set the controls of the Sub 600 as followed:
• SUB Lowpass = 150 Hz (at the very right)
• SAT Highpass = Flat"

(s. 28 ) :
"Damage of Small Satellite Speakers
Selecting the correct frequency depends to a large extend on the main speakers. Sometimes main speakers are specifically intended to work with a subwoofer. In such cases, the main speakers can get damaged by a full-range amplifier signal.
 If in doubt, check the instruction manual for the main speakers for any restrictions."

"The cut-off frequency should be selected as low as possible. Then the
subwoofer works without being recognized as a single signal source. Very often a cut-off frequency of 80 Hz has been experienced as an ideal value."

Även i reklambladet om Sub 600 på Dynaudios hemsida står det klart och tydligt:
(http://www.dynaudio.com/int/home_loudsp ... 0.php#news)

"A selectable High-pass Filter (Flat, 60 Hz, or 80 Hz) enables the Sat/Sub input to facilitate a seamless crossover integration between the main speakers and the Sub 600. Incorporating a subwoofer to augment the low frequency performance of any stereo or multi-channel loudspeaker system offers an additional benefit: by reducing the strain on the speakers in terms of reproducing extreme bass information, the overall quality of lower midrange frequencies and the overall soundstage reproduction can be greatly improved.
The Sub 600 is also eco-friendly when not in use, as its standby power consumption is less than 0.5 Watt, while a hard on/off power switch is featured on the back panel.
"
Detta kan du inte bortse ifrån.

Tvärtom, det är ju jättebra att det finns inbyggda högpassfilter på Sub 600! Det finns inte många subwoofrar på marknaden som har så bra inställningsmöjligheter som Dynaudios! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 14:58

mx skrev:Om det var mitt enda argument kan vi lägga ner nu. Du verkar ju tolka det
jag skriver som fan läser Bibeln.

I det aktuella inlägget så var det ditt enda argument.

För att göra det enklare för dig att berätta vad du ville, och göra det enklare för mig att svara, så hade förmodligen varit bättre om du hade skrivit alla dina svar tillsammans i ETT inlägg istället för hela fem olika inlägg efter varandra. Men jag kan ha förståelse för att du gjorde så för att du verkade bli upprörd.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 14:59

Johan_Lindroos skrev:Tvärtom, det är ju jättebra att det finns inbyggda högpassfilter på Sub 600! Det finns inte många subwoofrar på marknaden som har så bra inställningsmöjligheter som Dynaudios! :)

Ja, jag tycker också att det är jättebra. :D

MEN! Faktum kvarstår att de inte tar upp några nackdelar om fasfel såsom de
tas upp i denna tråd av bland annat Ingvar. Samtidigt som de skriver att det
går att använda stora högtalare utan att dela dem. Det tolkar jag som att de
menar att man bara kan lägga till deras subwoofers.

Om man pratar med vissa andra så menar de ju att det inte går. Då blir det
massor med fel! Massor. Och att det helst ska delas 30/18 (vid 80 Hz?).

Nåja, den här tråden genomsyras fortfarande att jag blev utmålad som lögnare
det första du skrev och att jag sen skulle bevisa det jag skriver. För det jag
sa var helt felaktigt. Taskig ingång.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 15:08

mx skrev:Om man har stora högtalare skriver de att delningen för dem kan vara FLAT,
och det är ingen delning alls. Och att subwoofern kan delas lågt.

Eftersom de inte nämner någonstans att man måste dela för att det annars
blir dåligt, annat än att små högtalare kan avlastas i basen, så tolkar jag det
som att de inte tycker att det spelar så stor roll? Annars hade de ju varit
väldigt noga med att påpeka att de måste delas och att det annars uppstår
fasfel.

Återigen, hela manualen genomsyras av att man ska undvika att olika högtalare ska överlappa varandra vid vissa frekvenser. Det är viktigt, och det bör du inte bortse ifrån. Om man har högtalare som går ned till 50 Hz kan det ju gå hyfsat, men det går inte att dela subwwofern lägre än så. Jag får en känsla av att du tolkar manualen så att vissa fragment i den passar dina egna önskemål eller idér om hur du tycker det ska vara. För övrigt tycker jag att du ska koppla in precis som du själv tycker hemmavid. Det enda jag vänder mig emot är attt du påstår att Dynaudio rekommenderar att inte högpassfiltrera, när faktiskt Dynaudio är väldigt noga med att förklara hur man gör för att undvika "överlapp".

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-22 15:09

Ytterligare ett exempel på att hur man skriver något ibland är viktigare än vad man skriver.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-22 15:17

mx skrev:
Johan_Lindroos skrev:Tvärtom, det är ju jättebra att det finns inbyggda högpassfilter på Sub 600! Det finns inte många subwoofrar på marknaden som har så bra inställningsmöjligheter som Dynaudios! :)

Jo, de tar upp dessa nackdelar, om än indirekt.
Från s. 26:
"Subwoofer too high, main speakers too low
In the other case you will experience unnatural and bloated bass sound, if the overlapping
area is too large. The combined frequency response shows a bump, as the sound
pressure levels in this area are increased."

Edit: I exemplet förutsätter Dynaudio att ljudkällorna spelar i fas med varandra, vilket är ett ganska löst antagande. I själva verket kan större problem inträffa enligt nedan.

Jag gissar att Dynaudio försöker använda andra ord än tekniska termer såsom fasfel och liknande, för att de vet att läsare av manualen är folk som inte vet vad sådant betyder. Jag tror det är därför de använder ord som "unnatural and bloated bass" istället.

Edit: I exemplet förutsätter Dynaudio att ljudkällorna spelar i fas med varandra, vilket är ett ganska löst antagande eftersom baslådor med olika avstämning ger olika fasläge för olika frekvenser jämfört med varandra. I själva verket kan även andra problem inträffa enligt nedan.

Egentligen kan man säga att fasfelen är det som orsakar ojämn frekvensgång. Fasfelen i sig är egentligen inte problemet, det är frekvensgångsfelen de orsakar som är det stora problemet. Se exempel nedan då ett ljud adderas till ett annat med olika tidsfördröjning, så kallad kamfiltereffekt (Edit: bara ett exempel av mycket annat som kan inträffa):
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-22 15:40

Jag tror att kontentan av Johan Lindroos käbbel och mx fundering nog är att man kan göra som dynaudio skriver, dvs det finns inga enkla lösningar utan du måste själv lyssna vad som låter bra.

Kanske är dynaudiohögtalarna så högupplösta att det är svårt att hitta vettiga filter för normala pengar som inte försämrar transparensen..... och just därför kan det kanske hända att det låter bättre med dynaudiotopparna ofiltrerat.

I vissa rum med mycket stående vågor, basbummel, kanske det tvärtom blir riktigt dåligt utan filtrering av topparna.

Använd gärna tunemethod, dvs lyssna på basgångarna och hör i vilket läge, filtrerat eller ofiltrerat, melodierna hörs tydligast. *

...för vad har du för nytta om allting är enligt skolboken med integreringen men melodierna svåra att höra tydligt ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-22 16:28

mx skrev:

Tror hela den här debatten är en stor informationsförbistring bara.

Inte förvånande för hemmabiografande är så knepigt att jag inte tror
att jag överdriver om jag säger att jag till dags dato inte träffat på en
enda korrekt inställd hemmabioförstärkare, hos någon enda "normal"
person. :o Och med "normal person" menar jag då alla de typer av olika
människor som produkterna (hemmabioförstärkare främst) är avsedda
för, och säljs till. Alltså de som knallar in hos Pause, hifi-klubben, Best
Sound, Reference audio...

Kort sagt - hemmabioapparaterna är så komplicerade i förhållande till
den rådande kunskapsnivån att rättprocenten blir i princip noll. Så är
det, och det beror inte på att kunskaperna är låga, utan det beror på
att apparaterna helt enkelt inte KAN göras på ett sådant sätt att de
kan ställas in korrekt av en icke-expert.

Uppgiften/uppdraget att återge filmen är helt enkelt för svårt, och det
krävs experter för att ställa in utrustningen för det, om det skall ha en
rimlig chans att bli rätt.

Visst finns det en massa apparater som därtill är onödigt svåra - men
grundfelet är att man försöker intala folk att inställning av apparaterna
är något man kan göra själv, utan djupare insikt i fysiken och i alla de
intrinsiska klurigheter som invävda i de olika systemen som ingår.

- - -

Johan har så vitt jag kan se rätt, och att "tolka" texter, dessutom utan
att först säkerställa att man verkligen förstått vad de säger, kan vara i
allra högsta grad vanskligt. :?

Och för säkerhets skull skall jag väl säga att jag inte utesluter att det
kan vara jag som missförstått något, för jag har bara skummat genom
er dialog i tråden, men av det jag sett skrivet tror jag att det är du som
gjort misstaget att tolka texterna från Dynaudio, alltså så att du tolkat
in felaktigheter som inte skrivits, från det som skrivits. Alltså att du helt
enkelt har missförstått det.

Så vitt jag kan se det (det du citerat) så är det som Dynaudio-texten
adresserar hur hemmabioförstärkaren adresserar de olika kanalernas
frekvensinnehåll, om man ställer den si eller så.

Så och om jag förstått dig/er rätt, så är det så här:

Ställer man L och R som large, så delas de inte - men den bas som
innehålls i de kanalerna skickas ju då heller inte till subwoofern! Då
återger den senare bara .1-kanalen.

Alltså: Man blandar inte alls två signaler akustiskt utan delningsfilter
när man ställer L och R som large. Då återges den signalen (LF från L
och R) inte av subwoofern alls.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tyckte också att Johan kanske tog i lite i onödan, visst hade han
kunnat skriva något i stil med "jag tror du missförstått..." istället.

Men - jag bryr mig inte så mycket om sådant, tycker ju att sakfrågan är
viktigare.

Tycker det är okej att folk tar i - så länge de har rätt. Till och med om de
har fel och står för det efteråt (tar tillbaka och ber om ursäkt) så länge
det inte händer om och om igen.

Problem uppstår egentligen bara när någon tar i - har fel - och sedan
drabbas av prestigen och inte kan stå för att de tog i opåkallat. Men
något sådant har ju inte hänt här, än. Hoppas det inte gör det heller. ;)
Senast redigerad av IngOehman 2011-12-22 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 17:20

Vad menas med att Dynaudio Sub 600 verkar har ett "bättre" filter än
"vanliga" subwoofers?
Alea iacta est.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi