Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Nej, inte equal loudness kurva rakt av! Den beskriver örats känslighet vid olika nivåer. Våra öron har samma frekvensgång oavsett vi lyssnar på verkligt ljud eller reproducerat. Om vi väljer att lyssna på en lägre nivå än verklighetens, tar man skillnaden mellan de två nivåer som är aktuella, t.ex. 100 och 80 Phon. Det blir lite höjning vid lägre frekvenser, inte mera.
Bruel & Kjaer optimum curve ser ut så här.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0curve.jpg
Schull skrev:Skulle en mätning från olika rum med samma mätutrustning vid samma position inte ge något?
XTZ grunkan är ju relativt vanlig, jag kan låna ut min om någon är intreserad.
/L
nadifierad skrev:Schull skrev:Skulle en mätning från olika rum med samma mätutrustning vid samma position inte ge något?
/L
Antal dörrar, fönster väggarnas beskaffenhet samt inredning kommer ju att påverka...Så självklart blir det skillnad. Länge leve XTZ RA!
Schull skrev:nadifierad skrev:Schull skrev:Skulle en mätning från olika rum med samma mätutrustning vid samma position inte ge något?
/L
Antal dörrar, fönster väggarnas beskaffenhet samt inredning kommer ju att påverka...Så självklart blir det skillnad. Länge leve XTZ RA!
Jo, men kurvan i swetspot, borde kanske se någurlunda lika ut? eller, nu är jag fan ute o cycklar ordentligt käns det som![]()
/L
Schull skrev:Jag vill ju veta hur det är vid öronen och vid swetspot. då kan det väl inte ha någon betydelse hur rummet ser ut? om man tycker att det låter bra?.Sen hur det mäter 1m från högtalarna spelar väl ingen roll?
/L
nadifierad skrev:Schull skrev:Jag vill ju veta hur det är vid öronen och vid swetspot. då kan det väl inte ha någon betydelse hur rummet ser ut? om man tycker att det låter bra?.Sen hur det mäter 1m från högtalarna spelar väl ingen roll?
/L
Om du har en högtalare som du vet mäter relativt rakt, och mäter den på ca 1 m avstånd. Då kommer du troligen att få en ganska rak kurva vid mätning, då det mest blir det direkta ljudet som fångas på mätningen.
Den kurvan brukar jag sedan använda som referens, för mätningar vid sweetspot.Det skiljer en del, efter att rummet sagt sitt...
De djupa frekvenserna påverkas av rummet, och huruvida de högre frevenserna påverkas av utsläckning vid mic eller andra orsaker, är något som man får experimentera sig fram till
Schull skrev:nadifierad skrev:Schull skrev:Jag vill ju veta hur det är vid öronen och vid swetspot. då kan det väl inte ha någon betydelse hur rummet ser ut? om man tycker att det låter bra?.Sen hur det mäter 1m från högtalarna spelar väl ingen roll?
/L
Om du har en högtalare som du vet mäter relativt rakt, och mäter den på ca 1 m avstånd. Då kommer du troligen att få en ganska rak kurva vid mätning, då det mest blir det direkta ljudet som fångas på mätningen.
Den kurvan brukar jag sedan använda som referens, för mätningar vid sweetspot.Det skiljer en del, efter att rummet sagt sitt...
De djupa frekvenserna påverkas av rummet, och huruvida de högre frevenserna påverkas av utsläckning vid mic eller andra orsaker, är något som man får experimentera sig fram till
Om det låter bra i swetspot, borde väl mäta lika? oavsett hur rummet ser ut? om man då använder samma mätutrustning. Det är väl frekvenskurvan in i öronen som är intresant?.
/L
Schull skrev:Ok.. Om man då tar en Xtz grunka och mäter exakt i swetspot, vore inte den kurvan intresant då?
Och något man kan försöka efterlikna själv.
/L
Schull skrev:Lägger upp en av mina i morgon, just nu är jag alldeles för onykter
![]()
/L
Nefilim skrev:nadifierad skrev:Schull skrev:Lägger upp en av mina i morgon, just nu är jag alldeles för onykter
![]()
/L
Skål!
+65 o 4/5
Schull skrev:Ingen som kan dela med sig av lite kurvor på rum där det låter bra?
/L
PerStromgren skrev:K12, ska det vara 10-15dB högre nivå under 100Hz? Har det med höjningen av punktettkanalen att göra?
KarlXII skrev:Med lite lutning sådär brukar det kallas "house curve" och tydligen uppfattas det som mycket bra av många.
2-ch skrev:KarlXII skrev:Med lite lutning sådär brukar det kallas "house curve" och tydligen uppfattas det som mycket bra av många.
Självklart ska man om förutsättning finns använda sig av en "house curve".
Skidbackens antal db är en smaksak
phon skrev:steveo1234 skrev: Vad är det egentligen som styr lutningen på en housecurve?
The house itself?
steveo1234 skrev:2-ch skrev:Självklart ska man om förutsättning finns använda sig av en "house curve".
Skidbackens antal db är en smaksak
Är det så? Det är det kanske? Hos mig har nästan alla som lyssnat en längre tid kommit fram till att en lutning på ca 6db är bäst. Mindre är tamt och mer blir för bottentungt. Detta är en av de frågor jag hoppas jag kan få svar på någongång. Vad är det egentligen som styr lutningen på en housecurve?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster