Moderator: Redaktörer
mx skrev:Objektivisten skrev:mx skrev:Objektivisten skrev:mx skrev:Objektivisten skrev:En kopierad CD låter oftast bätte en originalet.
Hmm?
Jitterspöket, vet du.
Mindre jitter än vanliga CD-spelare?
Nja, om du 'bränner' en kopia av en CD, och avspelar den samt originalet i samma spelare, kommer kopian allt som oftast låta bättre än originalet. Testa själv.
OK.
petersteindl skrev:Det bästa man kan göra då man lyssnar är att lyssna utan att försöka hitta tekniska förklaringar till vad man skall höra innan man lyssnar. Då jag i början brände CD, så lät de brända inte så bra och hade även knäppar i musiken. Jag har tidigare skrivit om detta. Jag fick ordning på hela rippnings och bränningsproceduren så att kopiorna blev felfria.
Till min stora förvåning tyckte jag helt plötsligt att kopiorna lät bättre än originalen. Så kan det ju inte vara tänkte jag och fortsatte jämföra, men så var det och det var så konstant på alla kopior jag brände kontra orginalet. En del hördes större skillnad på och andra mindre och vissa inte alls.
Synnerligen besvärande. Så jag började försöka sätta mig in i varför sådant fenomen kunde tänkas uppkomma. Då såg jag i stereophiles jittermätningar att det fanns fasta frekvenser där jitter slog igenom och då började jag ta reda på varför det är just vid dessa frekvenser oavsett musiken eller testtonerna på CD-skivan. Då var det framefrekvensen. Efter ett år ungefär så skrev faktiskt Stereophile att det var framefrekvensen som spökade i de fall som man klart kunde se en jitterhöjning vid denna frekvens. I början då de gjorde mätningar så var de förvånade. De kunde inte förklara fenomenet. Nu behöver inte detta slå igenom på resultatet beroende på hur CD-spelare eller omvandlare är konstruerad, men den här koden finns även i digitalöverföringen mellan CD-drive och D/A och det är en känslig punkt i överföringen på grund av den speciella standard som valts vid digitalöverföring. Då är problemet lite svårare att komma till rätta med, men det går.
Nåväl, då fick jag i alla fall en förklaring till varför en kopia kan låta bättre än orginalet. Jag provade ju naturligtvis att bränna bit för bit för att lyssna på hur dessa kopior tedde sig och de lät som orginalen och sämre än wavkopiorna.
Vissa CD måste man dock bit för bit bränna och det är alla CD med emphasis eftersom den infon ligger till grund för att deemphasis skall kunna aktiveras.
Trots detta tycker jag att CD med emphasis har en tendens att låta renare och klarare. Man vinner ju en viss upplösning i diskanten som är tillräckligt stor att uppväga och åka förbi den degradering som jitter i detta fall ger. Jag kan dock tänka mig att det inte är en universell iaktagelse eftersom det finns CD-spelare som är helt värdelösa på den typen av jitter. Men jag har inte explicit lyssnat på sådana.
MvH
Peter
mx skrev:Nu har jag repat en skiva riktigt mycket. Det enda som hände var att den till
slut inte kunde läsas av. Men inga missljud så länge den kunde läsas av.
KarlXII skrev:En sak som kan gå fel?
Emphasis.
mx skrev:KarlXII skrev:En sak som kan gå fel?
Emphasis.
Say what?
pLudio skrev:mx, prova Ripper Mode: Burst i XLD på din repiga skiva och lyssna igen.
FalloutBoy skrev:mx skrev:KarlXII skrev:En sak som kan gå fel?
Emphasis.
Say what?
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... e-emphasis
mx skrev:pLudio skrev:mx, prova Ripper Mode: Burst i XLD på din repiga skiva och lyssna igen.
Går ju inte.
Blir galen. Kan ingen annan som vet hur man rippar med fel göra det, och
sedan lägga upp filerna?
shifts skrev:Håller just nu på och försöker rippa en CDR från 2002, som ger mig problem både i iTunes och XLD. Verkar faktiskt omöjlig att rippa och ser inte en enda synlig skada på den.
pLudio skrev:mx skrev:pLudio skrev:Är Plextor fortfarande kung på att rippa?
Ingen aning. Tillverkade de bra enheter förut?
Ja, de var bäst förr.
mx skrev:pLudio skrev:mx skrev:pLudio skrev:Är Plextor fortfarande kung på att rippa?
Ingen aning. Tillverkade de bra enheter förut?
Ja, de var bäst förr.
OK, vad berodde det på?
pLudio skrev:Är Plextor fortfarande kung på att rippa?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster