Hur rippar ni er musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-19 16:05

Headfi skrev:Jag tror att omvagen beror pa viss konservatism, jag har fatt for mig att alternativen for felkorrigering m.m ar mer utbyggda i EAC. Jag rippar nu en skiva som lider av problem med ett spar, den brukar hacka i CD-spelare i vanliga fall, darfor blir det intressant att se hur EAC klarar detta.

Vad är det för felkorrigering som bara EAC klarar?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2012-01-22 04:52

Jag har insett att jag levt på gamla lagrar. :wink:

Det som lett in mig på EAC-spåret var egentligen en process som inleddes under 2007 då jag började spela musik i nallen via A2DP-adaptern Nokia BH-500. I det läget blev det intressant att köra med den ytterst brutala eAAC+ då överföringen via Bluetooth redan höll låg bitrate. Faktum är att det är den enda kodning jag provat som faktiskt låter acceptabelt vid 64 kbit/s. Det är naturligtvis ingen HiFi och idag inte intressant då lagringskapaciteten är hög även i mobila enheter.

I vilket fall som helst saknades det program till Mac OS X som hanterade denna kodning och jag rippade då musiken i Windows med Easy CD-DA Extractor. Detta resulterade sedan i en "tradition" att sköta rippandet i Windows och det har hängt med, framförallt då EAC blivit utpekat som standard för bitkorrekt rippning.

Tidigare fanns det en skillnad som innebar att "sofistikerad" rippning hanterades bättre med diverse Windows-program och det har suttit i. Dock har jag nu utforskat XLD närmare och insett att det innehåller allt som behövs, d.v.s omvägen via EAC är onödig i dagsläget.

Jag har därför nu gått över till XLD och kommer då att rippa direkt till ALAC.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-22 11:15

Headfi skrev:Jag har insett att jag levt på gamla lagrar. :wink:

Det som lett in mig på EAC-spåret var egentligen en process som inleddes under 2007 då jag började spela musik i nallen via A2DP-adaptern Nokia BH-500. I det läget blev det intressant att köra med den ytterst brutala eAAC+ då överföringen via Bluetooth redan höll låg bitrate. Faktum är att det är den enda kodning jag provat som faktiskt låter acceptabelt vid 64 kbit/s. Det är naturligtvis ingen HiFi och idag inte intressant då lagringskapaciteten är hög även i mobila enheter.

I vilket fall som helst saknades det program till Mac OS X som hanterade denna kodning och jag rippade då musiken i Windows med Easy CD-DA Extractor. Detta resulterade sedan i en "tradition" att sköta rippandet i Windows och det har hängt med, framförallt då EAC blivit utpekat som standard för bitkorrekt rippning.

Tidigare fanns det en skillnad som innebar att "sofistikerad" rippning hanterades bättre med diverse Windows-program och det har suttit i. Dock har jag nu utforskat XLD närmare och insett att det innehåller allt som behövs, d.v.s omvägen via EAC är onödig i dagsläget.

Jag har därför nu gått över till XLD och kommer då att rippa direkt till ALAC.

XLD med AccurateRip, C2-korrigering, verifiering av misstänkt trasiga sektorer
samt CRC-test (den rippar två gånger och jämför). Då ska du se att du klarar
dig gott.

OBS! Använd cdparanoia som ripping engine och inte XLD Secure Ripper.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-01-22 12:56

EAC -5 till FLAC, sedan taggar med MP3Tag

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2012-01-22 18:41

dBPowerAmp.

Oftast till FLAC 8 , ibland till 256 OGG eller 320 mp3, beror lite var det är för källmaterial och vad rippen ska användas till...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Föregående

Återgå till Generellt om hifi