Jag har insett att jag levt på gamla lagrar.
Det som lett in mig på EAC-spåret var egentligen en process som inleddes under 2007 då jag började spela musik i nallen via A2DP-adaptern Nokia BH-500. I det läget blev det intressant att köra med den ytterst brutala eAAC+ då överföringen via Bluetooth redan höll låg bitrate. Faktum är att det är den enda kodning jag provat som faktiskt låter acceptabelt vid 64 kbit/s. Det är naturligtvis ingen HiFi och idag inte intressant då lagringskapaciteten är hög även i mobila enheter.
I vilket fall som helst saknades det program till Mac OS X som hanterade denna kodning och jag rippade då musiken i Windows med Easy CD-DA Extractor. Detta resulterade sedan i en "tradition" att sköta rippandet i Windows och det har hängt med, framförallt då EAC blivit utpekat som standard för bitkorrekt rippning.
Tidigare fanns det en skillnad som innebar att "sofistikerad" rippning hanterades bättre med diverse Windows-program och det har suttit i. Dock har jag nu utforskat XLD närmare och insett att det innehåller allt som behövs, d.v.s omvägen via EAC är onödig i dagsläget.
Jag har därför nu gått över till XLD och kommer då att rippa direkt till ALAC.