Absorbera - för dum för att klara mig själv...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-08 22:33

mx skrev:
eljulio skrev:
mx skrev:
blixten_no1 skrev:Låt henne välja tyget du klär in dom i och bjud på en mumsig middag
så borde saken va biff. :)

Så kan ni käka biff också. Det är gott.

Biff är gott... :D

Gillar din Avatar 8)

Man måste ju ha en avatar som återspeglar personligheten. 8)

:lol:

Ha, ha, ha... Är du som Stewie så... Fast många är inne är väl som mordlystna bebisar när det kommer till hifi... haha...

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
eljulio

dämpplattor

Inläggav eljulio » 2012-01-14 12:16

Då har dämpplattorna från hifikit kommit hem och jag sitter just nu och lyssnar. Det känns som att öronen har tvättats rena. Ljudbilden är lugn och tydlig även på hög volym. Basen har blivit renare och djupare.

Problemet är dock att det nu är fullskaligt krig hemma... :cry:

Så det slutar väl med sämre ljud men snyggare hem. Jag får väl tillverka ett par ramar till plattorna som förvaras på vinden och plockas fram då och då för lite finlysning.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 13:14

En teknisk fråga:
Måste absorbenterna vara helt bakom högtalarna för att ge effekt eller räcker det med en liten bit, bara de är på insidan. I alla fall för att ge viss effekt?

mvh

el julio

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 13:55

eljulio skrev:En teknisk fråga:
Måste absorbenterna vara helt bakom högtalarna för att ge effekt eller räcker det med en liten bit, bara de är på insidan. I alla fall för att ge viss effekt?

mvh

el julio

Sambon har alltså ett förslag om att skära ut cirklar istället för fyrkanter och då hamnar ju merparten av dämskivan innanför högtalaren utom hörnet som "skär in" där högtalarna står, Resterande del av dämpskivan hamnar ovan och på insidan om högtalarna.

Meningslöst eller ok?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-14 14:08

Det gör säkert jobbet hyfsat ändå!

Man kan ju göra ramar och klä över med ett schyss tyg. Du får skissa och visa i bild hur det kan se ut.

(känner igen problemet med detta estetiska dilemma) :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-14 14:14

Det finns massor av olika sätta att göra absorbenter snyggare.
Här har du två olika alternativ.

Tavel modellen:
Bild

Helväggs varianten:
Bild

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 14:23

bassman skrev:Det gör säkert jobbet hyfsat ändå!

Man kan ju göra ramar och klä över med ett schyss tyg. Du får skissa och visa i bild hur det kan se ut.

(känner igen problemet med detta estetiska dilemma) :wink:

Ram med schysst tyg ska det bli oavsett. Men jag vill inte göra ogjort jobb, dvs. att det inte blir en ljudlig förbättring. Som de är placerade nu (som de ska) är den ljudliga förbättringen markant. Ljudet är mycket mer sammanhållet och jag kan dessutom spela högre utan att det faller isär. Även basen är bättre. Allt detta vill jag ju ha kvar förstås.... :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 14:26

adzer skrev:Det finns massor av olika sätta att göra absorbenter snyggare.
Här har du två olika alternativ.

Tavel modellen:
Bild

Helväggs varianten:
Bild

Hej,
Jo, jag har sett Komroks album och det där blir för mkt för sambon, även om det är en hel vägg, tyvärr. Men jag gissar att det är rätt bra ljud hos Komrok.... :wink:

Men som sagt, bara det blir en rejält ljudlig förbättring så kan jag gå på en cirkel istället.

Vet ni vilka frekvenser som hifikits dämskivor tar hand om? Är det av godo att sätta upp dem på fler ställen i rummet? Eller meningslöst?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-14 14:29

Ja det låter väldigt bra hos komorok minst sagt.

En cirkel kan nog fungera. Rita upp så vi förstår hur den skall sitta bara.

Förmodligen 300Hz och uppåt.
Exakt var man bör dämpa i olika rum är svårt att säga utan att vara på plats, men första reflexen från högtalaren i framvägg, sidovägg samt golv brukar man vilja ha bort.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 14:45

adzer skrev:Ja det låter väldigt bra hos komorok minst sagt.

En cirkel kan nog fungera. Rita upp så vi förstår hur den skall sitta bara.

Förmodligen 300Hz och uppåt.
Exakt var man bör dämpa i olika rum är svårt att säga utan att vara på plats, men första reflexen från högtalaren i framvägg, sidovägg samt golv brukar man vilja ha bort.

Ok, hur gör jag för att klistra in en bild? Har ritat upp en nu.

Mvh

el julio

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-14 14:47

Du kan inte lägga upp bilder utan bara länka till bilder så du måste först lägga up den på nätet via tex photobucket.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 15:00

adzer skrev:Du kan inte lägga upp bilder utan bara länka till bilder så du måste först lägga up den på nätet via tex photobucket.

Då får vi se om det här funkar då...

http://s1051.photobucket.com/albums/s437/eljulio1/

Se även mitt album på MHB: http://www.minhembio.com/el%20julio

mvh

el julio

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-14 15:09

Ja nog skulle det där göra något, men skulle bli bättre om den satt bakom.
Om du klär dem i samma färg som väggen så blir de väldigt diskreta oavsett form.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 15:15

adzer skrev:Ja nog skulle det där göra något, men skulle bli bättre om den satt bakom.
Om du klär dem i samma färg som väggen så blir de väldigt diskreta oavsett form.

Hej,

Jag har dem helt bakom nu, inte populärt som sagt, men ljudet blir väldigt mycket bättre än utan, som du ser på bilderna i albumet på MHB. Ska visa skissen för sambon, försöka dra dem så mkt som möjligt till höger respektive vänster...

mvh

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-14 16:21

eljulio skrev:
adzer skrev:Ja nog skulle det där göra något, men skulle bli bättre om den satt bakom.

Hej,

Jag har dem helt bakom nu, inte populärt som sagt, men ljudet blir väldigt mycket bättre än utan, som du ser på bilderna i albumet på MHB. Ska visa skissen för sambon, försöka dra dem så mkt som möjligt till höger respektive vänster...

mvh

Sambon tyckte så här. Bra på ett sätt då det blir mer kvadratmeteryta på väggen: http://s1051.photobucket.com/albums/s43 ... 1/?start=0

Bild två på sidan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-14 16:44

adzer skrev:Du kan inte lägga upp bilder utan bara länka till bilder så du måste först lägga up den på nätet via tex photobucket.

Jodå, man kan lägga bilder på ftp:n. Fast det blir förstås en länk. Fungerar inte direkt med alla surfprogram. Jag använder Core FTP LE.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-14 16:45

RogerGustavsson skrev:

Jodå, man kan lägga bilder på ftp:n. Fungerar inte direkt med alla surfprogram. Jag använder Core FTP LE.

Ja men du kan fortfarande inte lägga upp bilder direkt på forumet.
Men har man ett ftp konto så fungerar det bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-15 17:08

När vi talar om mattor i lyssningsrum och man har en stor matta, men inte heltäckning. Bör den då placeras under högtalarna och framåt, eller framför högtalarna och framåt. Har en matta som får rum hela vägen mellan högtalarna + någon decimeter. Lägger jag den framför högtalarna hamnar lyssningsfåtöljen på mattan, annars går den kant i kant med fåtöljen. Hur mycket spelar tjockleken roll för ljudet? Jag kan välja på en mindre, men betydligt tjockare, matta. Den skulle isåfall placeras mellan högtalare och lyssningsfåtölj. Eller ska man rent av slå till med både och? Kommer säkert inte att se så himla bra ut inredningsmässigt, men i mitt lyssningsrum är jag herre :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-15 22:59

hifikg skrev:När vi talar om mattor i lyssningsrum och man har en stor matta, men inte heltäckning. Bör den då placeras under högtalarna och framåt, eller framför högtalarna och framåt. Har en matta som får rum hela vägen mellan högtalarna + någon decimeter. Lägger jag den framför högtalarna hamnar lyssningsfåtöljen på mattan, annars går den kant i kant med fåtöljen. Hur mycket spelar tjockleken roll för ljudet? Jag kan välja på en mindre, men betydligt tjockare, matta. Den skulle isåfall placeras mellan högtalare och lyssningsfåtölj. Eller ska man rent av slå till med både och? Kommer säkert inte att se så himla bra ut inredningsmässigt, men i mitt lyssningsrum är jag herre :-)

Spelar nog inte så himla stor roll om du ändå inte täckt hela golvytan. Kanske
är bättre att ha den närmare högtalaren för att ta bort lite reflexer. Är nog
marginellt.

Desto tjockare matta desto bättre. Som Ingvar Öhman brukar säga, gärna
mattor på heltäckningsmattan. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-15 23:01

eljulio skrev:
eljulio skrev:

Hej,

mvh

Sambon tyckte så här. Bra på ett sätt då det blir mer kvadratmeteryta på väggen: http://s1051.photobucket.com/albums/s43 ... 1/?start=0

Bild två på sidan

Alternativ två med två stora cirklar KANSKE är att föredra. Har inga belägg för
det. Kan du inte klä in skivan i ett snyggt tyg med ett tryck på? Så att det blir
två stycken stora kantiga tavlor?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2012-01-16 12:26

Kan du inte lansera idén med ett draperi på hela väggen? Absorbenterna i full storlek bakom, och bibehållen stilrenhet.
Om du kör från golv till tak får du ju flytta fram bänken något, men du döljer å andra sidan eluttaget på vänster sida; fräscht!
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-16 12:27

Katt-natt skrev:Kan du inte lansera idén med ett draperi på hela väggen? Absorbenterna i full storlek bakom, och bibehållen stilrenhet.
Om du kör från golv till tak får du ju flytta fram bänken något, men du döljer å andra sidan eluttaget på vänster sida; fräscht!

Japp, det går att göra riktigt snyggt. Finns bra tyg som släpper igenom all luft
till absorbenterna.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-16 16:51

Apropå detta läste jag idag i senaste HiFi & Musik (läser den hos frisören förstås) att bord mellan högtalare och lyssnare är av ondo. För att dämpa ondskan bör man placera en tjock filt på bordet. Hur stor är chansen/risken att man hör ett vardagsrumsbord? Finns det särskilda hifi-bord?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-16 16:57

Det beror på hur högt bordet är. Lägger du en spegel på bordet och ser högtalarna i reflektionen så är det av fel höjd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-16 17:20

adzer skrev:Det beror på hur högt bordet är. Lägger du en spegel på bordet och ser högtalarna i reflektionen så är det av fel höjd.

Ingen risk med Carlsson 52:or då, de hamnar "under" bordet. Total katastrof?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-16 17:25

hifikg skrev:
adzer skrev:Det beror på hur högt bordet är. Lägger du en spegel på bordet och ser högtalarna i reflektionen så är det av fel höjd.

Ingen risk med Carlsson 52:or då, de hamnar "under" bordet. Total katastrof?

Det är det bästa som finns.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-01-16 21:49

Katt-natt skrev:Kan du inte lansera idén med ett draperi på hela väggen? Absorbenterna i full storlek bakom, och bibehållen stilrenhet.

Ska prova det, men jag är ytterst skeptisk till responsen... kanske kan det ändå bli ett par "feta" absorbenter till slut, återkommer... :wink:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-01-16 21:53

Om soffbordet är hyfsat stort och står mellan soffan och högtalaren är tanken att undersidan på bordet ska ta golvreflexen från högtalaren på uppstuds, så den (i tid) tidiga golvreflexen inte når öronen och interfererar med direktljudet från högtalaren. En tjock duk eller filt direkt på bordet lär inte påverka annat än väldigt höga frekvenser.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-16 23:16

Jag tycker du ska skita i att göra dig omöjlig hemma med ful jäkla dämpning!

Flytta ut burkarna en bit eller skaffa ett par andra som trivs bättre en bit ut.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-17 08:32

Den där uppställningen som visas i skisserna, är inte högtalarna väldigt tätt ihop? 2 m blir väl ungefär 2.4 m till lyssningsplats?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi