Moderator: Redaktörer
Empa skrev:Kör med aktiv delning på frontkanalerna med miniDSP.adzer skrev:Sneglar själv efter större basar ^^
Räcker de inte till längre
adzer skrev:Empa skrev:Kör med aktiv delning på frontkanalerna med miniDSP.adzer skrev:Sneglar själv efter större basar ^^
Nej bottnade dem till flight of the phoenix i går. Då var det säkert 10dB under ref nivå :/
Behöver större mao!
Men i6 klarar sig finfint till de nivåerna så lär bli en väldigt skumt dimensioerad rigg. profY-2 + i6 är planen nu
Dags att börja spara :/
DVD-ai skrev:adzer skrev:Empa skrev:Kör med aktiv delning på frontkanalerna med miniDSP.adzer skrev:Sneglar själv efter större basar ^^
Nej bottnade dem till flight of the phoenix i går. Då var det säkert 10dB under ref nivå :/
Behöver större mao!
Men i6 klarar sig finfint till de nivåerna så lär bli en väldigt skumt dimensioerad rigg. profY-2 + i6 är planen nu
Dags att börja spara :/
Haha, du är förlorad...![]()
1: först räckte piPs till alldeles utmärkt!
2: sedan med basar till piPs delade så va det egentligen overkill
3: nya toppar för att få ner dissten till "overkill basarna"
4: nu är overkill-basarna för klena och måste bytas ut....
DVD-ai skrev:AndersD:
Det kommer att bli super bra !![]()
4st XLS12" i portat i ca 110-120liter/st är ju en mysig lösning.
vill man kan man ju krympa dom cokså, fast då tapapr man ju den där "renheten" som just en bra dimmensionerad låda ger![]()
Lycka till !
DVD-ai skrev:Har inte kollat på just dina
Men tidigare simuleringar på XLS gav ca 110-120liter som optimalt, men behöver inte stämma på din variant
det är dock fullt rimligt att det är optimal storlek även för dina, med ca 20Hz avstämning eller så.
Håll i hatten när du rekommenderar något.DVD-ai skrev:Kolla i DIY forum där finns ganska mycket om just xxls 12 i portat, bland annat i en tråd där Glebster lagt upp simuleringar på xxls12 och seas roy.
adzer skrev:XLS och XXLS är inte samma högtalare.
Mina simuleringar på XLS12 ger också en riktigt krokig kurva. De passar nog bäst i slutna lådor.
AndersD skrev:adzer skrev:XLS och XXLS är inte samma högtalare.
Mina simuleringar på XLS12 ger också en riktigt krokig kurva. De passar nog bäst i slutna lådor.
Jag kollade precis de två XXLS som jag kunde hitta (alu och nomex) och det är verkligen rejäl skillnad på hur stor låda de trivs i jämfört med XLS.
Runt 50-55 liter och Fs 20Hz verkar funka....... (för XLS)
adzer skrev:
Ja det är inte samma element alls.
Ca 50-60liter anser jag också se bäst ut.
Problemet då är bara att porten blir 73cm lång för en 100mm port och 45cm för en 80mm.
AndersD skrev:adzer skrev:
Ja det är inte samma element alls.
Ca 50-60liter anser jag också se bäst ut.
Problemet då är bara att porten blir 73cm lång för en 100mm port och 45cm för en 80mm.
Inga problem.......har modulerna i taket så jag sätter röret utanför lådan!
MagnusÖstberg skrev:Slitsport nedåt...
Framåt kan vara för kort distans. Nedåt ger oftast möjlighet till lite längre port.Pontus91 skrev:MagnusÖstberg skrev:Slitsport nedåt...
Varför inte framåt, ger golvet stöd och hur nära golvet kan mynningen vara?

MagnusÖstberg skrev:Håll i hatten när du rekommenderar något.DVD-ai skrev:Kolla i DIY forum där finns ganska mycket om just xxls 12 i portat, bland annat i en tråd där Glebster lagt upp simuleringar på xxls12 och seas roy.
Det där är VERKLIGEN två helt skillda elementserier mot XLS som knappt borde heta "samma".
MagnusÖstberg skrev:Framåt kan vara för kort distans. Nedåt ger oftast möjlighet till lite längre port.Pontus91 skrev:MagnusÖstberg skrev:Slitsport nedåt...
Varför inte framåt, ger golvet stöd och hur nära golvet kan mynningen vara?
Man behöver bara tillse att högatalren står upp lite från golvet.
Den här högtalaren har en slitsport nedåt:
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster