Hur bra är PA-stegen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-16 21:28

Märkligt hur det kan gå..men jag köpte nyss ett par Von Schweikert Vr4jr.. Inte alls vad jag planerat men de rymdes i budgeten..
Stackars 2105...
"An inventor is simply a fellow who doesn’t take his education too seriously."
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-01-17 01:05

Legion skrev:Märkligt hur det kan gå..men jag köpte nyss ett par Von Schweikert Vr4jr.. Inte alls vad jag planerat men de rymdes i budgeten..
Stackars 2105...

Är inte de ganska lättdrivna ? Då är det kanske ok för 2105:an.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-17 08:27

Legion skrev:Märkligt hur det kan gå..men jag köpte nyss ett par Von Schweikert Vr4jr.. Inte alls vad jag planerat men de rymdes i budgeten..
Stackars 2105...

Tala om helomvändning! Från smått till stort. De är ju till skillnad från de som nämndes tidigare inte alls lika effektkrävande, om uppgivna data stämmer.

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-17 09:00

RogerGustavsson skrev:
Stackars 2105...

Tala om helomvändning! Från smått till stort. De är ju till skillnad från de som nämndes tidigare inte alls lika effektkrävande, om uppgivna data stämmer.

Jo, en rejäl. Jag tar dock en liten risk, då de INTE lär gå hem hos regeringen men när man får tag i ett par Vr4jr i detta skick för samma pengar som ett par av de högtalare jag nämnt i tråden.. Well, jag kunde helt enkelt inte låta bli. Det kanske inte funkar alls, men ett par högtalare i den här klassen vill jag i alla fall ha ägt nångång..

Nu delar de vid 200hz mellan bassektion och överdel, men överdelen verkar ju tagen för sig hyfsat kapabel så skulle det bli alldeles för visuellt dominerande så kan man ju labba lite.. En mindre ingrepp i lådan för att kringgå överdelens delning neråt.. Då kan man köra dem som stativare och med basdelarna i hörnen med en delning på 70-80hz och man har ett bra sub/sat-system.. En minidsp på det och man är hemma..

Gäller ju bara att våga sätta mejseln i dem, men det går ju återställa..
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-01-17 11:44

Du får väl fråga regeringen om hon tänkt lyssna på musik, annars är det väl svårt att motivera tyckanden och beslut. ;)

Har du tittat på QSC´s PA-steg? De skall tydligen vara helt ok, och tystfläktade.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-17 13:32

Vee-Eight skrev:Du får väl fråga regeringen om hon tänkt lyssna på musik, annars är det väl svårt att motivera tyckanden och beslut. ;)

Har du tittat på QSC´s PA-steg? De skall tydligen vara helt ok, och tystfläktade.

Jag har också hört gott om dem! Ska slå en lov på prisjakt när jag är hemma ifrån jobbet..

Fläktljud i vardagsrummet är jag inte sugen på, men jag känner några som använder sina PA-steg för basdrift som helt enkelt kopplat bort fläkten och det har aldrig varit några problem. Fritt placerad på en bänk och använd i hemmiljö med allt vad det innebär när det kommer till effektuttag (ok, somliga här kör ju konsertnivåer men ni fattar nog vad jag menar..) kanske tar bort behovet av fläktar?
—Charles F. Kettering

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-01-17 15:48

Jag har provat massor av pa steg och det är inget jag rekomenderar som hifi steg så mitt tips är att pröva ett innan du köper :wink:
många här gillar pa så det kanske du med gör :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-01-17 15:52

Många av fläktarna i PA-stärkar skall ha 12V spänning och har samma formfaktor som fläktar till datorer. Man kan alltid montera en tyst datorfläkt och dessutom en enkel styrning så man kan ställa ned varvtalet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Legion

Inläggav Legion » 2012-01-17 16:10

Vee-Eight skrev:Många av fläktarna i PA-stärkar skall ha 12V spänning och har samma formfaktor som fläktar till datorer. Man kan alltid montera en tyst datorfläkt och dessutom en enkel styrning så man kan ställa ned varvtalet.

Bra tips! Sådana har man ju ett gäng som ligger.
—Charles F. Kettering

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-17 16:20

Fast minst lika många elelr fler verkar ha 24v fläktar, men det löser man ju med ett motstånd bara.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-01-17 16:21

adzer skrev:Fast minst lika många elelr fler verkar ha 24v fläktar, men det löser man ju med ett motstånd bara.

Gissa vad enkel fläktstyrning är. ;)
- Carlsson Illuminati -

Föregående

Återgå till Generellt om hifi